![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten? | |||
Moet kunnen. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 22,45% |
Moet verboden worden. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 77,55% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als je dat al in vraag gaat stellen dan heeft verdere discussie met jou geen enkele zin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig wordt dat laatste gebruikt als criterium voor ontwikkeling van geest. Wat voor beest ben jij, om te zeggen dat andere beesten geen gevoel hebben? Een vis aan de haak spartelt niet van de pijn, nee, hij doet dat uit choreografische overwegingen... Laatst gewijzigd door eno2 : 10 augustus 2006 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trek je daar dan ook de logische conclusie uit dat mensen met betere hersenen of meer hersenen noodzakelijkerwijs bewuster en moreel hoogstaander denken dan intellectueel minder begaafden? Citaat:
Ik ben niet overtuigd en vraag naar de redenen waarom je er zo over denkt. Wat krijg ik? Allesbehalve gefundeerd antwoord, maar een weigering om verder te discussiëren omdat ik jouw axiomatische beweringen niet klakkeloos voor waar aanneem. Maar goed, je hebt helemaal geen verplichting om te discussiëren hoor.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 augustus 2006 om 16:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik maak er ook geen bezwaar van dat mensen dieren willen doden om zichzelf en hun huisdieren te voederen (ik weet ook dat mijn katten geen tomaten eten), zolang het op een humane, pijnloze manier gebeurd. Anderzijds gaat het bij een stierengevecht niet om een humane slachting, maar om een bloederig spectacel waarbij dieren nodeloos lijden. Dat kan ik onder geen beding goedkeuren. Die stier wordt eerst een hele tijd opgejaagd en met verschillende pinnen verwond, totdat hij uitiendelijk van één of andere matador de genadesteek krijgt. Moest die matador ongewapend, zonder muleta en zwaard tegen een goed uitgeslapen, niet gewonde en verzwakte stier staan, dan zou hij pas moed hebben. Ik geloof dat de uitslag van het gevecht dan anders zal verlopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt dus bezwaar tegen zinloos dierenleed omwille van het plezier in de arena, maar omwille van (je eigen?) culinaire plezier in keuken of restaurant tolereer je het. Dat is enorm selectief.
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een stier die gekweekt (en miskweekt) wordt voor het vlees en die in een industrieel zielloos/machinaal proces wordt gedood als zoveelste in de rij, daar kan Boadicea wel inkomen? Ook al barst dat dier gegarandeert van de stress en de doodsangst de laatste uren van zijn leven. (die dieren beseffen op een bepaald niveau best wel wat er aan de hand is hoor, maak je daar geen illusies over). Een vechtstier daarentegen wordt natuurlijk opgevoed en wordt als het ware verwend door de kweker. Het is een pure stier die geboren wordt en leeft voor die ene dag in de arena waar hij zich mag meten met een mens in een wervelend spektakel. Als hij sterft, sterft hij in een gevecht zoals (wilde) stieren altijd gedaan hebben en nog altijd doen in de steppes van Afrika. Uiteraard gebruikt de mens hulpmiddelen want de stier heeft door zijn gewicht en hoorns een aantal natuurlijke voordelen. Maar toch wint soms de stier en niet de mens en dit maakt het een bloedstollend en dramatisch spektakel dat vele mensen prachtig en bijzonder ontroerend vinden. Moest ik een stier zijn : liever een arena-stier dan een vleesstier. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 10 augustus 2006 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
in Spanje hebben ze trouwens nog ander fijn volksvermaak (uit Wikipedia): - Bij een 'vuurstier' worden brandende pekbollen op de horens van een stier gebonden en wordt er vuurwerk rond de stier afgestoken. In oa. Segorbe. - In diverse plaatsen in Spanje worden stieren in een groot schuimbad losgelaten waarna de dorpsbewoners met lansen en zwaarden toesteken tot het dier bezwijkt. - In Tordesillas wordt een stier door honderden mannen achtervolgt en gestoken met lansen. Nadat het dier dood is wordt zijn staart afgesneden als troffee. - In San Blas wordt een drachtige koe net zolang in haar buik geschopt door de omstanders totdat zij en haar kalfje hieraan sterven. Bij verschillende dorpsfeesten in Spanje is het gebruik een stier met auto's en tracktoren te beuken totdat het dier sterft. Leuke feestjes allemaal als u het mij vraagt. Spanje is trouwens niet het enigste land waar stieregevechten gehouden worden: in Portugal, (Zuid-)Frankrijk en Latijns-Amerika doen ze dat ook. De Portugezen denken dat ze beschaafder zijn dan de rest omdat ze de stier niet dood doen in de arena. Wat natuurlijk lulkoek is, want die gaat er ook gewoon aan, maar dan buiten de arena. ![]() Bullfighting? Up yours! Laatst gewijzigd door jOOSt : 11 augustus 2006 om 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() Het staat u vrij om daar niet naar te gaan kijken uiteraard.
Leg echter uw visie niet op aan mensen die wel van zo'n spektakel houden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Parlementslid
|
![]() Het staat de stier echter niet vrij om al dan niet te kiezen om hieraan deel te nemen.
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() Dieren mishandelen is geen spektakel, maar een misdaad. Voor mensen zoals u, zouden we beter de gladiatorengevechten weer invoeren. Kunnen de deelnemers zelf kiezen of ze mee willen doen aan het "spektakel".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Minister-President
|
![]() Maar er is toch verbetering op komst: op 6 april 2004 verbood de gemeenteraad van Barcelona als eerste stad het stierenvechten. Dit besluit dient echter nog door het Provinciale Bestuur te worden goedgekeurd eer het kan worden uitgevoerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister-President
|
![]() Nu, ik zie net dat er nog niks van in huis gekomen is.
![]() http://www.animanaturalis.org/module...oto=Wvst77_215 |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Begin eens met dat te beseffen. En dat van die mishandeling is bijzonder relatief. Ik ga akkoord dat er soms over de schreef wordt gegaan maar als het dier wordt gedood door 1 snelle steek van de matador, dan noem ik dat een snelle, pijnloze en bijzonder genadige dood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |