Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten?
Moet kunnen. 11 22,45%
Moet verboden worden. 38 77,55%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2006, 15:53   #121
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoe kan jij dat zo zeker weten?
Bezit jij een bepaalde gave of een instrument om de eventuele bewustzijnsinhouden die in een kattelijf opkomen te schouwen en te duiden?
Komaan zeg, er zijn wel al voldoende tests en studies gedaan die aantonen dat dieren niet dezelfde hersencapaciteit hebben als mensen zeker?

Als je dat al in vraag gaat stellen dan heeft verdere discussie met jou geen enkele zin.
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 15:57   #122
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Komaan zeg, er zijn wel al voldoende tests en studies gedaan die aantonen dat dieren niet dezelfde hersencapaciteit hebben als mensen zeker?

Als je dat al in vraag gaat stellen dan heeft verdere discussie met jou geen enkele zin.
Dolfijnen hebben ongeveer dezelfde hersencapaciteit als mensen en ze beschikken ook over theory of mind.
Tegenwoordig wordt dat laatste gebruikt als criterium voor ontwikkeling van geest.

Wat voor beest ben jij, om te zeggen dat andere beesten geen gevoel hebben?

Een vis aan de haak spartelt niet van de pijn, nee, hij doet dat uit choreografische overwegingen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 augustus 2006 om 15:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 16:03   #123
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je stelt dus dat hersencapaciteit recht evenredig in verhouding staat tot bewustzijn en moreel besef.
Trek je daar dan ook de logische conclusie uit dat mensen met betere hersenen of meer hersenen noodzakelijkerwijs bewuster en moreel hoogstaander denken dan intellectueel minder begaafden?

Citaat:
Ik stel vast dat jij en anderen plompverloren aan dieren morele kwaliteiten en bepaalde bewustzijnsinhouden ontzeggen.
Ik ben niet overtuigd en vraag naar de redenen waarom je er zo over denkt. Wat krijg ik? Allesbehalve gefundeerd antwoord, maar een weigering om verder te discussiëren omdat ik jouw axiomatische beweringen niet klakkeloos voor waar aanneem.
Maar goed, je hebt helemaal geen verplichting om te discussiëren hoor.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 augustus 2006 om 16:03.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 17:11   #124
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil zit hem erin dat dieren geen besef hebben van het leed dat ze andere dieren aandoen en mensen wel. Mensen hebben besef van normen en waarden (de meeste toch), dieren niet. Daarom is het erger dat mensen dieren afmaken voor hun amusement dan dat dieren elkaar afmaken om zich te voeden.
Je neemt me de woorden uit de mond.
Ik maak er ook geen bezwaar van dat mensen dieren willen doden om zichzelf en hun huisdieren te voederen (ik weet ook dat mijn katten geen tomaten eten), zolang het op een humane, pijnloze manier gebeurd.
Anderzijds gaat het bij een stierengevecht niet om een humane slachting, maar om een bloederig spectacel waarbij dieren nodeloos lijden. Dat kan ik onder geen beding goedkeuren. Die stier wordt eerst een hele tijd opgejaagd en met verschillende pinnen verwond, totdat hij uitiendelijk van één of andere matador de genadesteek krijgt.
Moest die matador ongewapend, zonder muleta en zwaard tegen een goed uitgeslapen, niet gewonde en verzwakte stier staan, dan zou hij pas moed hebben. Ik geloof dat de uitslag van het gevecht dan anders zal verlopen.
Oud 10 augustus 2006, 17:17   #125
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Je neemt me de woorden uit de mond.
Ik maak er ook geen bezwaar van dat mensen dieren willen doden om zichzelf en hun huisdieren te voederen
Een heel vreemde redenering.
Je hebt dus bezwaar tegen zinloos dierenleed omwille van het plezier in de arena, maar omwille van (je eigen?) culinaire plezier in keuken of restaurant tolereer je het.
Dat is enorm selectief.
Oud 10 augustus 2006, 17:42   #126
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Een heel vreemde redenering.
Je hebt dus bezwaar tegen zinloos dierenleed omwille van het plezier in de arena, maar omwille van (je eigen?) culinaire plezier in keuken of restaurant tolereer je het.
Dat is enorm selectief.
Inderdaad, dat is selectiviteit.
Een stier die gekweekt (en miskweekt) wordt voor het vlees en die in een industrieel zielloos/machinaal proces wordt gedood als zoveelste in de rij, daar kan Boadicea wel inkomen?
Ook al barst dat dier gegarandeert van de stress en de doodsangst de laatste uren van zijn leven. (die dieren beseffen op een bepaald niveau best wel wat er aan de hand is hoor, maak je daar geen illusies over).

Een vechtstier daarentegen wordt natuurlijk opgevoed en wordt als het ware verwend door de kweker.
Het is een pure stier die geboren wordt en leeft voor die ene dag in de arena waar hij zich mag meten met een mens in een wervelend spektakel.
Als hij sterft, sterft hij in een gevecht zoals (wilde) stieren altijd gedaan hebben en nog altijd doen in de steppes van Afrika.

Uiteraard gebruikt de mens hulpmiddelen want de stier heeft door zijn gewicht en hoorns een aantal natuurlijke voordelen.
Maar toch wint soms de stier en niet de mens en dit maakt het
een bloedstollend en dramatisch spektakel dat vele mensen prachtig en bijzonder ontroerend vinden.

Moest ik een stier zijn : liever een arena-stier dan een vleesstier.

Laatst gewijzigd door parcifal : 10 augustus 2006 om 17:44.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 08:01   #127
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
't Is je vergeven, zolang je van de mijne afblijft.
ik heb ze in Madrid gegeten in 2004 ... als ze u niet toen en daar ne kloot hebben afgetrokken is de kans heel klein dat het om die van u zou gaan ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 08:04   #128
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Een stier die gekweekt (en miskweekt) wordt voor het vlees en die in een industrieel zielloos/machinaal proces wordt gedood als zoveelste in de rij, daar kan Boadicea wel inkomen?
Ook al barst dat dier gegarandeert van de stress en de doodsangst de laatste uren van zijn leven. (die dieren beseffen op een bepaald niveau best wel wat er aan de hand is hoor, maak je daar geen illusies over).

Een vechtstier daarentegen wordt natuurlijk opgevoed en wordt als het ware verwend door de kweker.
Het is een pure stier die geboren wordt en leeft voor die ene dag in de arena waar hij zich mag meten met een mens in een wervelend spektakel.
Als hij sterft, sterft hij in een gevecht zoals (wilde) stieren altijd gedaan hebben en nog altijd doen in de steppes van Afrika.

Uiteraard gebruikt de mens hulpmiddelen want de stier heeft door zijn gewicht en hoorns een aantal natuurlijke voordelen.
een bloedstollend en dramatisch spektakel dat vele mensen prachtig en bijzonder ontroerend vinden.

ik heb landbouwers in de familie; én mijn zusje woont in Madrid, waar ik op de (mega)landgoederen bij die kwekers ben gaan kijken ... ik kan je hierin voor 100 % bijtreden ...
Oud 11 augustus 2006, 08:49   #129
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een suf gezeik! Volgens u vragen ze dus aan de stier: "En gij,manneke...wilt gij in de arena onder applaus of gewoon in het slachthuis aan uw einde komen?" Een stier heeft daar geen besef van. In het slachthuis wordt hij op de snelst mogelijk en minst pijnlijke manier dood gedaan (in theorie), terwijl in de arena de stier minstens een halfuur opgejaagd wordt en spiezen (banderilla´s) in zijn rug krijgt. Het stieregevecht is enkel voor de mens een spektakel.
in Spanje hebben ze trouwens nog ander fijn volksvermaak (uit Wikipedia):
- Bij een 'vuurstier' worden brandende pekbollen op de horens van een stier gebonden en wordt er vuurwerk rond de stier afgestoken. In oa. Segorbe.
- In diverse plaatsen in Spanje worden stieren in een groot schuimbad losgelaten waarna de dorpsbewoners met lansen en zwaarden toesteken tot het dier bezwijkt.
- In Tordesillas wordt een stier door honderden mannen achtervolgt en gestoken met lansen. Nadat het dier dood is wordt zijn staart afgesneden als troffee.
- In San Blas wordt een drachtige koe net zolang in haar buik geschopt door de omstanders totdat zij en haar kalfje hieraan sterven.
Bij verschillende dorpsfeesten in Spanje is het gebruik een stier met auto's en tracktoren te beuken totdat het dier sterft.
Leuke feestjes allemaal als u het mij vraagt. Spanje is trouwens niet het enigste land waar stieregevechten gehouden worden: in Portugal, (Zuid-)Frankrijk en Latijns-Amerika doen ze dat ook.
De Portugezen denken dat ze beschaafder zijn dan de rest omdat ze de stier niet dood doen in de arena. Wat natuurlijk lulkoek is, want die gaat er ook gewoon aan, maar dan buiten de arena.

Bullfighting? Up yours!

Laatst gewijzigd door jOOSt : 11 augustus 2006 om 08:51.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:22   #130
parcifal
Banneling

Standaard

Het staat u vrij om daar niet naar te gaan kijken uiteraard.
Leg echter uw visie niet op aan mensen die wel van zo'n spektakel houden.
Oud 11 augustus 2006, 09:25   #131
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat de stier echter niet vrij om al dan niet te kiezen om hieraan deel te nemen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 10:02   #132
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dieren mishandelen is geen spektakel, maar een misdaad. Voor mensen zoals u, zouden we beter de gladiatorengevechten weer invoeren. Kunnen de deelnemers zelf kiezen of ze mee willen doen aan het "spektakel".
Oud 11 augustus 2006, 10:06   #133
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Maar er is toch verbetering op komst: op 6 april 2004 verbood de gemeenteraad van Barcelona als eerste stad het stierenvechten. Dit besluit dient echter nog door het Provinciale Bestuur te worden goedgekeurd eer het kan worden uitgevoerd.
Oud 11 augustus 2006, 10:13   #134
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Het staat de stier echter niet vrij om al dan niet te kiezen om hieraan deel te nemen.
Nee, net zoals het een stier of schaap of kalf of... niet vrijstaat om al dan niet deel te nemen aan de tocht naar het slachthuis als de tijd rijp is.
Oud 11 augustus 2006, 10:16   #135
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Nu, ik zie net dat er nog niks van in huis gekomen is. Hier kan u een stukje zien van het "spektakel" in de arena van Barcelona in 2006.
http://www.animanaturalis.org/module...oto=Wvst77_215
Oud 11 augustus 2006, 10:16   #136
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Dieren mishandelen is geen spektakel, maar een misdaad. Voor mensen zoals u, zouden we beter de gladiatorengevechten weer invoeren. Kunnen de deelnemers zelf kiezen of ze mee willen doen aan het "spektakel".
Mensenrechten zijn van een totaal andere orde als dierenrechten.
Begin eens met dat te beseffen.

En dat van die mishandeling is bijzonder relatief.
Ik ga akkoord dat er soms over de schreef wordt gegaan maar als het dier
wordt gedood door 1 snelle steek van de matador, dan noem ik dat een snelle, pijnloze en bijzonder genadige dood.
Oud 11 augustus 2006, 11:28   #137
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensenrechten zijn van een totaal andere orde als dierenrechten.
Begin eens met dat te beseffen.

En dat van die mishandeling is bijzonder relatief.
Ik ga akkoord dat er soms over de schreef wordt gegaan maar als het dier
wordt gedood door 1 snelle steek van de matador, dan noem ik dat een snelle, pijnloze en bijzonder genadige dood.
1 snelle steek? Hoeveel keren gebeurt dat? En de bandarilla´s...denkt u dat die geen pijn doen? Om maar niet te spreken van de stress waar het dier aan blootgesteld wordt. De stier is namelijk niet gewend van in een arena te staan met duizenden luidruchtige toeschouwers.
Oud 11 augustus 2006, 11:47   #138
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
ge zult dan dringend eigendomsrecht over dieren moeten afschaffen
Oud 11 augustus 2006, 12:00   #139
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge zult dan dringend eigendomsrecht over dieren moeten afschaffen
Op zich is dit geen probleem zolang dieren maar met respect worden behandeld.

De aard van een mens kan je vaak zien aan hoe hij met dieren omgaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 12:19   #140
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
1 snelle steek? Hoeveel keren gebeurt dat? En de bandarilla´s...denkt u dat die geen pijn doen? Om maar niet te spreken van de stress waar het dier aan blootgesteld wordt. De stier is namelijk niet gewend van in een arena te staan met duizenden luidruchtige toeschouwers.
Ben jij ooit al eens dicht genoeg bij een stier geweest om hem in de ogen te kijken? Heb je al eens aan zijn flanken gevoeld en aan zijn rug?

Dan zou je weten wat die bandillera's betekenen voor een stier.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be