Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2006, 21:03   #121
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans.. Bekijk bericht
Zolang dat het broodje maar smaakt .
Voor jou misschien. Een broodje dat mij uit de hoogte wordt verkocht omdat ik 'maar' een Vlaming ben, daar bedank ik feestelijk voor. Zelfs een vijfgangenmenu voor drie personen boor ik dat soort 'grand chique' met plezier door de neus.
De 'madame' van 'La Fourchette' uit Neder-over-Heembeek kan daarover meespreken.
Oud 10 augustus 2006, 21:22   #122
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat soort voorvallen zoals bij Panos zijn gewoon dagelijkse kost in Brussel, en ik spreek uit eigen ervaring.

Vroeger deed ik mijn aankopen bijna altijd 's middags tijdens mijn lunchpauze in Brussel, nu doe ik al mijn aankopen na het werk in mijn eigen gemeente. Vriendelijk, en altijd in het Nederlands. Dat ze in Brussel mijn zak opblazen, ik kom er gewoon nog om mijn centen te verdienen maar ik geef er geen cent meer uit.
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 22:31   #123
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Moest ik er werken zou ik ongezien in hun broodje spuwen voor zulk soort franstalige arrogante klanten. Idem met de hamburgers van de Mcdonald's.
Don't worry ze zullen het niet proeven
Brussel is officieel tweetalig dus klant is koning en als verkoper dien je toch best meer dan één taal te kennen, toch voor de centjes.
Ik ben franstalig maar praat express Nederlands in Brussel om te zien hoe ze gaan reageren en of ze mij verstaan.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 22:36   #124
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Moest ik er werken zou ik ongezien in hun broodje spuwen voor zulk soort franstalige arrogante klanten. Idem met de hamburgers van de Mcdonald's.
Don't worry ze zullen het niet proeven
Brussel is officieel tweetalig dus klant is koning en als verkoper dien je toch best meer dan één taal te kennen, toch voor de centjes.
Ik ben franstalig maar praat express Nederlands in Brussel om te zien hoe ze gaan reageren en of ze mij verstaan.
U bent Franstalig en Vlaams-nationalist? Gezien u ijvert voor een splitsing in .vl en .wal en u als locatie "VL" aangeeft? 8)
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 22:50   #125
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U bent Franstalig en Vlaams-nationalist? Gezien u ijvert voor een splitsing in .vl en .wal en u als locatie "VL" aangeeft? 8)
Ik kan Frans praten maar zelf ben ik een Vlaming
Ben enkel in Brussel geboren maar woon al gans mijn leven in Vlaanderen
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 23:11   #126
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een week tussen Nederlanders zitten is een straf voor IEDEREEN!

Just kidding hoor... Ik kom trouwens regelmatig in Breda, best een gezellig stadje!
Tiens, is dit geen xenofobie of racisme?
En dat voor iemand die en Walen en Vlamingen als één geheel ziet.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 23:21   #127
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Tiens, is dit geen xenofobie of racisme?
En dat voor iemand die en Walen en Vlamingen als één geheel ziet.
Nee, dat noemt men humor...

Of mag dat al niet meer misschien? Mag men enkel maar lachen met Walen en allochtonen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 23:39   #128
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Ik kan Frans praten maar zelf ben ik een Vlaming
Ben enkel in Brussel geboren maar woon al gans mijn leven in Vlaanderen
Ik ben Vlaming, geboren te Berchem.
Ik woon reeds meer dan 10 jaar in Brussel en spreek ondertussen vrij goed Frans en vindt dat vanzelfsprekend.
Ik spreek nochtans zoveel mogelijk winkelpersoneel aan in het Nederlands en inderdaad krijg je regelmatig negatieve en zelfs vijandige reacties.
Maar het kan ook anders. Het Nederlands vindt steeds meer zijn weg in Brussel, zeker in de grotere handelszaken. Om dat vast te stellen moet je zelf enkel het Nederlands durven bezigen.
Enkele jaren geleden is er trouwens een hele opzet georganiseerd naar de handelszaken toe, gepaard aan lessen Nederlands voor niet Nederlandssprekenden, met stickers voor die winkels waar men de moeite deed om Nederlands te spreken.
Dit opzet gaat kortelings herhaald worden trouwens.

Wanneer u geconfronteerd wordt met zulk een bediening doe dan zoals ik, geef ze een gevatte en beleefde repliek in het Frans. Liefst zo luid dat de ander klanten kunnen meegenieten van uw mening over personeel dat de eigen onkunde moet verbergen achter onbeschofte reacties tegen hun eigen klanten. Geloof me, dat werkt.
Spreek ook steeds alle personeel in het Nederlands aan. kunnen ze niet in het Nederlands antwoorden spreek hen dan aan in het Frans en verontschuldig u voor uw gebrekkige kennis van de taal (zelfs al spreekt u beter Frans dan het personeel in kwestie, wat ook vaak voorkomt). Over het algemeen wordt dit met dank aanvaardt en het zet aan tot het leren van Nederlands.
Één van mijn collegas, die deze houding ook aanhoudt, werd onlangs in een broodjeszaak op Madou (waar hij een regelmatige klant is) door een dienster gevraagd hoe bepaalde gerechten in het Nederlands heten. Dit gebeurt nu regelmatig en hier is weer een zaak meer waar men Nederlands begint te praten.

Dat dit soort officiele en officieuze systemen werken bewijst de praktijk. Ik heb het gebruik van het Nederlands in Brussel over de laatste jaren positief weten evolueren. We zijn er nog lang niet maar we bepalen wel grotendeels zelf de evolutie hier.
Ook het taalgebruik en de talenkennis van personeel maakt deel uit van het vraag- en aanbodsysteem.
Indien wij de vraag in praktijk creëren door het Nederlands in Brussel effectief te gebruiken zal ook het aanbod in het Nederlands ongetwijfeld volgen.

Dus wees positief en gebruik uw moedertaal. Ook wanneer u niet verwacht dat dit succes zal hebben. U zal vaker positief verrast zijn dan u voor mogelijk houdt!
Maar schroom u ook niet om Frans of Engels, duits, Spaans enzoverder te spreken als het niet anders kan.
Vlamingen zijn nog steeds gekend om hun talenkennis, gebruik dit om de verspreiding van uw eigen taal te promoten.
Een beetje chauvinisme is vaak productiever dan protesten bij de overheid en werkt op lange termijn veel beter.

Een Brussel dat in de toekomst overwegend Nederlandstalig is? Het kan. Zonder Franstaligen te benadelen of achteruit te stellen.
De meeste autochtone Brusselaars zijn hoewel ze Franstalig zijn toch van Vlaamse families afkomstig.
Bekijk de kieslijsten in Brussel maar. Bijna alle Van dammes en andere duidelijk Vlaamsbenaamden zijn Franstalig. Het vraag en aanbodsysteem op vlak van werkgelegenheid en economie (vroeger moest je gewoon Frans kennen om een degelijke job te versieren, tegenwoordig moet je al tweetalig zijn) kentert langzaam maar zeker in ons voordeel. OF dit zo blijft bepalen we grotendeels zelf.
Ageren waar nodig maar ook tegenmoetkomen waar aangewezen.
Een ééntalig Franstalige jongeling op zijn wortels wijzen en zijn interesse wekken voor de taal en de cultuur van zijn Vlaamse voorouders kan alleen... in het Frans.
De kans dat deze jongeling uiteindelijk Nederlands gaat leren gaat dan wel van 0% naar ...

Veel succes aan alle Vlaamssprekenden van goede wil!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 10 augustus 2006, 23:46   #129
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, dat noemt men humor...

Of mag dat al niet meer misschien? Mag men enkel maar lachen met Walen en allochtonen?
Met Walen en Nederlanders, Limburgers enzoverder nog wel.
Houdt u eigenlijk de realiteit nog in de gaten?
Voor grapjes over allochtonen verloren leerkrachten al hun job, worden mensen met de vinger gewezen en ja, zelfs al veroordeeld.

Mijn reactie houdt ook een zekere humor in. Cynisme heet dat...
Of mag dat la niet meer misschien?
Oud 11 augustus 2006, 00:19   #130
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Het recht op vrije MENINGSuiting bestaat niet meer in belgië.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 00:25   #131
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Het recht op vrije MENINGSuiting bestaat niet meer in belgië.
Dat klopt. Zelfs in Amerika waar het in de grondwet ingeschreven staat als het belangrijkste artikel, worden websites uit de lucht gehaald. Het vrije westen ? HAH! Niks vrij meer. Zwijgen en werken om onze import van een leefloon te voorzien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 02:32   #132
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Marrokaan afgetuigd te X.

Reactie : het zal hem leren, hij moet maar niet in X komen, er zijn betere plekken om te zijn.

????
ja, iemand aftuigen en een kneuterig taalrelletje, dat is idd wel vergelijkbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 03:47   #133
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, zo'n incident wijzigt mijn visie over België niet. Ook Vlamingen kunnen enorm arrogant uit de hoek komen, moet je dan daarom iedereen op gelijke voet zetten?
Durf in Vlaanderen eens een Franstalige aan te manen iets te vragen in het Nederlands...bij velen is dan het kot te klein!
Oud 11 augustus 2006, 04:09   #134
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Durf in Vlaanderen eens een Franstalige aan te manen iets te vragen in het Nederlands...bij velen is dan het kot te klein!
Waarom niet, zeker als je in het frans zegt dat je Vlaams-nationalist bent.
Moet dan hun gezicht is zien.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 11 augustus 2006 om 04:10.
Oud 11 augustus 2006, 05:30   #135
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik woon reeds meer dan 10 jaar in Brussel en spreek ondertussen vrij goed Frans en vindt dat vanzelfsprekend.

(enz.)
Hoe zot dit ook moge klinken : ongeveer mee eens.
Oud 11 augustus 2006, 05:41   #136
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door CLAESSENS Joris

(enz.)
bericht bad attila

Citaat:
Hoe zot dit ook moge klinken : ongeveer mee eens.
rest bericht CLAESSENS Joris

Citaat:
Ik spreek nochtans zoveel mogelijk winkelpersoneel aan in het Nederlands en inderdaad krijg je regelmatig negatieve en zelfs vijandige reacties.
Maar het kan ook anders. Het Nederlands vindt steeds meer zijn weg in Brussel, zeker in de grotere handelszaken. Om dat vast te stellen moet je zelf enkel het Nederlands durven bezigen.
Enkele jaren geleden is er trouwens een hele opzet georganiseerd naar de handelszaken toe, gepaard aan lessen Nederlands voor niet Nederlandssprekenden, met stickers voor die winkels waar men de moeite deed om Nederlands te spreken.
Dit opzet gaat kortelings herhaald worden trouwens.

Wanneer u geconfronteerd wordt met zulk een bediening doe dan zoals ik, geef ze een gevatte en beleefde repliek in het Frans. Liefst zo luid dat de ander klanten kunnen meegenieten van uw mening over personeel dat de eigen onkunde moet verbergen achter onbeschofte reacties tegen hun eigen klanten. Geloof me, dat werkt.
Spreek ook steeds alle personeel in het Nederlands aan. kunnen ze niet in het Nederlands antwoorden spreek hen dan aan in het Frans en verontschuldig u voor uw gebrekkige kennis van de taal (zelfs al spreekt u beter Frans dan het personeel in kwestie, wat ook vaak voorkomt). Over het algemeen wordt dit met dank aanvaardt en het zet aan tot het leren van Nederlands.
Één van mijn collegas, die deze houding ook aanhoudt, werd onlangs in een broodjeszaak op Madou (waar hij een regelmatige klant is) door een dienster gevraagd hoe bepaalde gerechten in het Nederlands heten. Dit gebeurt nu regelmatig en hier is weer een zaak meer waar men Nederlands begint te praten.

Dat dit soort officiele en officieuze systemen werken bewijst de praktijk. Ik heb het gebruik van het Nederlands in Brussel over de laatste jaren positief weten evolueren. We zijn er nog lang niet maar we bepalen wel grotendeels zelf de evolutie hier.
Ook het taalgebruik en de talenkennis van personeel maakt deel uit van het vraag- en aanbodsysteem.
Indien wij de vraag in praktijk creëren door het Nederlands in Brussel effectief te gebruiken zal ook het aanbod in het Nederlands ongetwijfeld volgen.

Dus wees positief en gebruik uw moedertaal. Ook wanneer u niet verwacht dat dit succes zal hebben. U zal vaker positief verrast zijn dan u voor mogelijk houdt!
Maar schroom u ook niet om Frans of Engels, duits, Spaans enzoverder te spreken als het niet anders kan.
Vlamingen zijn nog steeds gekend om hun talenkennis, gebruik dit om de verspreiding van uw eigen taal te promoten.
Een beetje chauvinisme is vaak productiever dan protesten bij de overheid en werkt op lange termijn veel beter.

Een Brussel dat in de toekomst overwegend Nederlandstalig is? Het kan. Zonder Franstaligen te benadelen of achteruit te stellen.
De meeste autochtone Brusselaars zijn hoewel ze Franstalig zijn toch van Vlaamse families afkomstig.
Bekijk de kieslijsten in Brussel maar. Bijna alle Van dammes en andere duidelijk Vlaamsbenaamden zijn Franstalig. Het vraag en aanbodsysteem op vlak van werkgelegenheid en economie (vroeger moest je gewoon Frans kennen om een degelijke job te versieren, tegenwoordig moet je al tweetalig zijn) kentert langzaam maar zeker in ons voordeel. OF dit zo blijft bepalen we grotendeels zelf.
Ageren waar nodig maar ook tegenmoetkomen waar aangewezen.
Een ééntalig Franstalige jongeling op zijn wortels wijzen en zijn interesse wekken voor de taal en de cultuur van zijn Vlaamse voorouders kan alleen... in het Frans.
De kans dat deze jongeling uiteindelijk Nederlands gaat leren gaat dan wel van 0% naar ...

Veel succes aan alle Vlaamssprekenden van goede wil!
Oud 11 augustus 2006, 05:42   #137
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
bericht bad attila

rest bericht CLAESSENS Joris
?????
Oud 11 augustus 2006, 05:45   #138
Vorenus
Banneling

Standaard

reactie bad attila

Citaat:
?????
Altijd volledig citeren.
Oud 11 augustus 2006, 05:57   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen dat MOET niet.
Maar het belangrijkste meeciteren MAG wél.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 06:04   #140
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen dat MOET niet.
Maar het belangrijkste meeciteren MAG wél.
pfff, die tekst was veel te lang om overgeschreven te worden ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be