![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het heeft hier al meermaals gestaan, maar bij deze de link nog eens:
http://www.bplus.be/nl/pdf/20051007_hetwittekonijn.pdf
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 23 augustus 2006 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() mss eerst eens denken voor te replyen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
BELG.UNIE. - BUB West-Vlaanderende voorzitter OPEN BRIEF Geachte Hoogwaardige Excellentie, Mgr. Vangheluwe, Bisschop van Brugge, Het is uitzonderlijk dat ik om politieke redenen, de Rooms Katholieke Kerk wil en moet, gezien de politieke omvang van onderbeschreven acties, ten rade vragen. Zelf ben ik uitgesproken Rooms Katholiek maar toch beklemt mij een gevoel van tweestrijd in het volgende onderwerp. Zondag jl. werd te Steenstraete opnieuw de Vlaams-Nationalistische-Separatistische Yzerwake gehouden rond het standbeeld van de "gebroeders Van Raemdonck. De gebroeders Van Raemdonck sneuvelden in de eerste wereldoorlog van 1914-1918 waar zij streden onder de Belgische vlag tegen het Duitse keizerrijk. Sta mij toe te verduidelijken dat in oorlogstijden, soldaten strijden in de eerste plaats voor hetgeen hen aanbelangt zoals hun ouders, kinderen, familie, geliefden en kennissen. Omdat dezen gegroepeerd onder de Belgische vlag er dan hebben voor gezorgd dat wij aller Belgen, Fransen en Britten niet onder een Duits juk, maar in blijvende onafhankelijkheid een toekomst van vrede konden uitbouwen. Tegelijk streden ook de Duitse soldaten voor een betere toekomst met in het achterhoofd dan wel die toekomst voor hun ouders, kinderen, familie, geliefden en kennissen. Maar dan onder het Duitse vaandel. Het motief van beide kampen is dus identiek, een betere toekomst, een greep naar macht of het verdedigen van de bestaande macht om een zekerheid tot een beter leven te verkrijgen. Niet noodzakelijk voor zichzelf, maar in de eerste plaats voor hun familie, vrienden en nabestaanden. Zelfs vandaag is dat nog de beweegreden voor vele soldaten. Om wille van deze opoffering van duizenden 'soldaten'levens kunnen wij alleen maar getuigen van een groot en ingetogen respect. De Nederlandstalige gebroeders Van Raemdonck werden samen met hun Franstalige medestrijder, Aimé Fiévez getroffen door een bom en sneuvelden. Ze werden in eenzelfde kist begraven. Zij zijn slechts drie van de zovelen die hun leven lieten voor vorst voor vrijheid en voor recht en aldus voor de vrede en verdraagzaamheid die de Belgische staat mede door hen kon blijven verwezenlijken in een voor hen helaas ongekende toekomst. Vandaag zien wij dat de Yzerwake zich ontpopt tot een politieke broeihaard van onvrede en onverdraagzaamheid. De organisatoren-separatisten, gesteund door de politieke groeperingen zoals Vlaams Belang en N-VA, spreken zich uit in haatdragende woorden en viseren constant één bepaalde groep, de Franstalige Belgen, zij die ook hebben gevochten samen met de Nederlandstalige Belgen. Zelfs onze Vlaams-minister-président Yves Leterme (Christelijk, Democratisch & Vlaams) heult nu beschamend genoeg met deze beweging mee en verwijt de Franstaligen "niet intellectueel in staat om Nederlands te leren". De erkenning van het gebruik van het uniforme of dialectische Nederlands is al jaren een feit in België en gelukkig dan ook maar. Monseigneur, taal is only a form of communication, de hoofdzaak blijft dat we elkaar als mensen kunnen en willen verstaan is dat nu in het Nederlands, Frans, Duits, Engels, muziek of zelfs gebarentaal...maakt toch niet uit, het blijft de eerste bedoeling dat we elkaar goed begrijpen. Zelfs in de Middeleeuwen vochten Bruggelingen, Ieperlingen, Gentenaren en Henegouwsenaars, die dan ook duidelijk verschillende talen spraken want de dialecten lagen nog veel verder uiteen dan nu het geval is (resp..Brugsch, Iepers, Ghents en Frans), samen tegen de Franse legers in 1302. Vorig jaar werden op de Yzerwake twee van onze BUB-leden, mijn voorganger van West-Vlaanderen, Philippe Leclerq en Andy Vermaut duchtig in elkaar geslagen om de enige reden dat zij getooid waren in de Belgische tricolore én dat op vaderlandse grond. Niemand greep in tot vrede in deze vechtpartij. Wil me vergeven indien ik iets niet zie wat moet gezien worden, maar ik kan momenteel niet begrijpen dat de Rooms Katholieke kerk, elk jaar opnieuw, op die haat- en oorlogstaalsprekende Yzerwake een eucharistieviering opdraagt. Als scherp op de snee, was het zelfs tijdens de eucharistieviering vorig jaar ter plaatse dat onze twee dappere Belgen hardhandig werden in elkaar geslagen. Indien de politie niet onder druk van de pers was tussengekomen mochten we vrezen voor hun leven. Hun kneuzingen en lidtekens getuigen van de agressieve aanpak. Als Christen wil ik verder de boodschap van vrede, mensenlievendheid, verdraagzaamheid en pluralisme verder uitdragen. Ons Belgisch koninkrijk is volgens mij een symbool hiervan, waar Franstalige, Nederlandstalige en Duitstalige in vrede en verdraagzaamheid gastheren zijn voor nog-anderstaligen van over de ganse wereld. Laat ons deze Belgische gedachten verder uitdragen, zonder dat we ons nog onveilig moeten voelen als Belgen op een Yzerwake. In ieder geval sta ik vergevingsgezind om de Vlaams-nationalisten-separatisten de hand te reiken en hen te bekeren tot vreedzame Belgen. Want Belgen zijn ook zij. Met vriendelijke groeten, Ruben Cottenjé de Dauphin voorzitter BUB West-Vlaanderen en Brugge s.s.t.t. Laatst gewijzigd door BUB : 23 augustus 2006 om 11:11. Reden: stond niet netjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]()
Laatst gewijzigd door garfield : 23 augustus 2006 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Staatssecretaris
|
![]() 1. U heeft zoals de koning ook iemand die u teksten schrijft...
2. Nu blijkt het vorig jaar dus wel degelijk over een BUB-actie te gaan. 2. U reikt ons de hand? Wij spugen erop! En voor de duidelijkheid: wij voelen ons géén belgen, wat u ook moge beweren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
3. Respect voor een politieke tegenstander zegt u weinig blijkbaar... maar spuugt u lustig verder, ik zal u uw pleziertje niet ontnemen.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 23 augustus 2006 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2. Inderdaad, ieder diertje zijn pleziertje, ook zo voor de Leeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Kijk, ik als Belgicist ben vrijdag nog in "de beest" geweest, voor anderen beter bekend als "de leeuw van Vlaanderen". Geloof me vrij, er is ook nog een leven naast de politiek waar het best aangenaam is om met andersgezinden tussen pot en pint te babbelen. (Niet dat ik wekelijks in de beest kom, maar ik was ook wel benieuwd naar hun laatste renovatiewerken en ik moet zeggen: het ziet er beter uit dan voorheen). ![]()
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 23 augustus 2006 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Gezonde attitude.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En ja, tuurlijk dat je vrienden kunt hebben die niet hetzelfde over politiek denken als jezelf. Wat niet betekent dat ik een greintje respekt kan opbrengen voor iemand met een BUB-partij lidkaart. Er zijn grenzen he, en leugenaars en mensen die Vlaams konstant linken met nazisme zijn mijn vrienden nooit geweest, zijn het niet en zullen het nooit zijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) dat driekwart van de "goede Belgen" aan franstalige zijde in werkelijkheid enkel bezig zijn met de belangen van hun eigen gemeenschap 2) dat niemand van betekenis in de politieke wereld bereid is om jullie oplossingen te proberen 3) Dat de Koning geen bal geeft om jullie inspanningen Laatst gewijzigd door Kaal : 23 augustus 2006 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
|
![]()
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is het jou trouwens al opgevallen dat veel mensen - incl. nationalisten - respect hebben voor jou maar niet voor de BUB? Aan wat zou dat liggen denk je? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Klopt. Het ontbreekt inderdaad heel wat politieke toplui aan de politieke moed om zoiets openlijk te steunen, ook al zijn ze het er ten gronde mee eens - uit schrik voor de reactie van de partijtop. Toch ben ik er zeker van dat BPlus grondig aan de weg timmert. 3. Wat heeft de Koning hiermee te maken? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Geef toe dat de kans dat een vriend van je een BUB-lidkaart op zak heeft minder groot is dan een van het VB, daarom denk ik dat mijn vrienden geen BUB'ers zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |