Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 11 oktober 2006, 11:16   #121
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
dat kan je bezwaarlijk bij de N-VA gaan zoeken

De n-va is de objectieve bondgenoot van het establishment. De Morgen heeft dat goed door en is zowat de lijfkrant van Dewever geworden.

Een goede slogan voor het VB zou zijn volgend jaar" vlaanderen onverwijld onafhankelijk"!
ilfalco is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:17   #122
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er wordt hier niet gepleit voor verwatering, er wordt hier gepleit voor een effectievere en meer staatsgevaarlijke strategische benadering, me dunkt ... dat kan je bezwaarlijk bij de N-VA gaan zoeken ...

toch even ter info, het is niet FDW die het VB heeft opgericht, dat was KD ! en met een heel andere focus trouwens. dus als we het hier gaan hebben over een bocht nemen ...
Andere focus ?? Ik herinner me nog heel goed de oprichting vh VB.
De nagenoeg eerste woorden van KD waren : gastarbeiders (ja, toen heetten migranten of allochtonen nog zo) buiten !!
Pietje is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:19   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wentel je (zoals gewoonlijk) maar verder in je zelfverklaard eigengelijk. Zelfs Dewinter is eerlijker dan jij. En dat wil wel wat zeggen.
De realiteit is dat het VB in Antwerpen evenveel zetels (20) haalt als in 2000, met dat verschil dat "ze" in 2006 de steun hadden van VLOTT, die er niet bijwaren in 2000. Ten opzichte van 2000 heeft het VB dus 2 zetels minder, want van de 20 binnengehaalde gingen er 2 naar VLOTT. Tot spijt wie het benijdt. Je mag ons hier nog zoveel met cijfertjes om de oren slaan als je wil, maar het VB heeft een probleem. Dat jij hier de illusie wil wekken van het tegendeel doet er niks van af.
Ik zeg niets anders dan FdW, nl. dat men er helemaal niet ingeslaagd is het Vlaams Belang terug te dringen. De vooruitgang van de SP.a is immers niet te wijten aan het afsnoepen van stemmen van het Vlaams Belang, maar wel van het eten uit de ruif van de eigen vrienden. PJ haalde de stemmen bij zijn eigen coalitiepartners.

Ik laat u graag de illusie dat we met een probleem zitten. Zoals al eerder gezegd: men probeert angstig allerlei redenering uit te dokteren om toch maar de eigen overtuiging te sussen dat het Vlaams Belang tot staan is gebracht en nu op weg is naar de achteruitgang. Slaap maar verder. Ik gun u heel graag die illusie.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:19   #124
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik denk dat elke partij dit gezegd zou willen hebben. Zeker met zo'n score.
Voor de verkiezing piepte hij nochthans anders. Toen vonden ze 35% nog perfect haalbaar en droomden ze zelfs nog van veel meer.
Edina is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:21   #125
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat kwaliteitsvolle mensen inzien dat het politieke toneel nu ook weer niet dat waard is dat je er je job, aanzien en reputatie voor op het spel zet, de media zullen je wel kraken, en dit niet inhoudelijk, maar op de man/vrouw ...
De stemming is geheim. Of wacht, ik begrijp het, je vindt ook dat kwaliteitsvolle mensen ontbraken op de VB-lijsten. Maar zelfs die niet-kwaliteitsvolle mensen hebben vrienden, familieleden, kennissen en dorpsgenoten, hé.

Laatst gewijzigd door Edina : 11 oktober 2006 om 11:22.
Edina is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:21   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
filip van laenen heeft hier een analyse over op TBJ(The Brussels Journal) gezet ... blijkbaar geen nieuwigheid dat VB het bij gemeenteraadsverkiezingen 'minder goed' doet dan bij Vlaamse of Federale verkiezingen ... interessante lectuur
Is het nog niet opgevallen dat men die verkiezingen alleen vergelijkt bij het Vlaams Belang? Men heeft gewoon naar een sussend geluid gezocht om zichzelf in het grote gelijk te bevredigen.

Uit die analyse blijkt inderdaad dat het Vlaams Belang minder goed scoort bij de provincieraadsverkiezingen dan bij die voor de Vlaamse verkiezingen. En wat er te gebeuren staat bij de federale verkiezingen valt nog af te wachten.
Oud 11 oktober 2006, 11:22   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwacht ook niet dat er in "The Brussels Journal" (of moet ik zeggen : "the Belien Journal" ?) kritische benaderingen tav het VB staan.
Is de analyse fout?

Zo ja, dan lezen we graag uw inhoudelijke kritiek.
Oud 11 oktober 2006, 11:22   #128
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Wat ze in antwerpen uitspoken is mijn zaak niet. Daarom waren het gemeenteverkiezingen.
Wij hadden gehoopt op 3 zetels, we haalden er 4.
In een buurgemeente waar we 4 jaar terug een nieuwe afdeling helpen opstarten hebben en waar ze nu voor de eerste keer deelnamen haalde het Vlaams Belang meteen 20%.
Wij hebben ervoor gewerkt, hard gewerkt en zijn meer dan gelukkig met het behaalde resultaat. Een trend die zich in heel Vlaanderen doorzet.
In Brugge gaat het Vlaams Belang van 4 naar 8 zetels. De oudste nieuw verkozene was jarenlang actief in de organisatie van het Zangfeest en het Vlaams Kruis. De jongste nieuw verkozene is gepokt en gemazeld in het VNJ en het NSV. De fractie heeft een uitzonderlijk Vlaams-nationaal profiel.

De Vlaamse Beweging en de VVB kunnen dergelijke feiten toch niet negeren ?

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 11 oktober 2006 om 11:23.
Blauwzwart is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:23   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Genoeg om te weten dat het VB in Gent op zijn bek is gegaan
En op andere plaatsen niet. In West-Vlaanderen verdubbelt het Vlaams Belang haar zetels in de provincieraad. Goed om te weten!
Oud 11 oktober 2006, 11:23   #130
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Anderzijds was het gisteren toch al lol.
La Hemmerechts en Liekens waren verontwaardigd dat Fouziya, nieuwbakken gemeenteraadslid, waarschijnlijk ,ondanks een torenhoge score geen schepen mag worden.
Bart Brinckman vond dat geen probleem , was afgesproken.
Was SPallochtoon niet één van de democratische partijen?
Een ander nieuwbakken Spallochtoon gemeenteraadslid vond dat VLD niet teveel moest gegund worden.
Met andere woorden: Patrick is een beetje beschaamd, hij heeft teveel gewonnen dan eigenlijk de bedoeling was.
Er is op lange tenen getrapt maar VLD/CD&V zijn altijd met de nadruk op altijd te lijmen met postjes, dat zit wel snor.
En de excuusallochtonen op de lijst hebben eigenlijk teveel stemmen gehaald.
Beide gaan van Janssens, de zonnekoning, les krijgen hoe politiek bedreven wordt in de achterkamertjes.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 11 oktober 2006 om 11:27.
boerenverstand is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:24   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag bleef nog steeds onbeantwoord:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie moge dan wel "de" Vlaamse Beweging zijn? Wie spreekt hier namens de Vlaamse Beweging?

Ik neem als sedert mijn jeugd deel aan heel wat zaken van de Vlaamse Beweging en ben lid van meerdere Vlaamse verenigingen. Net zoals zovelen in de Vlaamse Beweging geloven wij nog steeds in het Vlaams Belang. Nu, net als vroeger.
Oud 11 oktober 2006, 11:33   #132
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edina, als er volgens jou niet etnisch gestemd is, hoe verklaar je dan de voorkeurstemmen voor de allochtone kandidaten
ps zelfs als die voorkeurstemmen van autochtonen zouden komen (wat ik niet zomaar wil aannemen) blijven dit nog steeds etnische stemmen, me dunkt ... voor mijn part blijven dat stemmen omwille van iemands afkomst ... en dat is iets waar ik niet om sta te juichen ...
Ik heb helemaal geen uitspraak gedaan over al dan niet "etnisch stemmen". Ik heb alleen gezegd dat in ieder geval het vreemdelingenstemrecht daar niets mee te maken heeft (in reactie op Paulus die vond dat het vreemdelingenstemrecht moest verdwijnen). Het aantal mensen dat daar gebruik van heeft gemaakt is echt wel verwaarloosbaar.

Dat de nieuwe belgen hun stempel op de verkiezingen hebben gedrukt, lijkt me vanzelfsprekend. Maar de conclusie die je daaruit trekt niet. Ook allochtonen stemmen natuurlijk vaak op vrienden, kenissen en familieleden. Dat is niet geheel onlogisch, omdat je hen kent en dus beter dan van anderen weet waarvoor ze staan. En dat betekent ook helemaal niet dat ze niet geschikt zouden zijn. De politieke ervaring die ze missen moet van ergens komen en waar doe je die beter op dan in de gemeenteraad. Massa's "allochtone" kandiaten raakten ook niet verkozen hé. Soms zelfs kandidaten die hoger stonden dan andere "allochtone" kandidaten. Het zal dus wel degelijk ook wel te maken hebben met het feit dat bepaalde individuen door de kiezers hoger worden ingeschat dan anderen. Ook minder bekende autochtone kandidaten zonder politieke ervaring raakten immers her en der verkozen met behulp van voorkeurstemmen.

En trouwens dat stemmen van autochtonen op "allochtonen" etnische stemmen zouden zijn is zonder meer belachelijk. Ook ik heb op een "allochtone" kandidate gestemd (en op een autochtone kandidate overigens), niet omdat ze "allochtoon" is, maar wel omdat ik haar ken en bekwaam acht.

Laatst gewijzigd door Edina : 11 oktober 2006 om 11:34.
Edina is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:41   #133
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wel , in 2000 behaalde VB op haar provinciale lijsten minder stemmen dan in de federale verkiezingenen van het jaar ervoor.
Fout, in de provincie Antwerpen haalde het VB meer stemmen in 2000 dan in 1999. En het verschil voor de andere provincies was opmerkelijk kleiner dan nu.

Citaat:
In 2003 behaalde het VB dan weer eens meer stemmen dan in 1999 - federaal als in 2000 - provinciaal.
Dat écart dus, tn 2004 en 2006 , mag je niet significant noemen.
Zo het VB niet euforisch wil klinken ivm A'pen, zo euforisch moet sp.a en de andere zog. 'democratische' partijen niet doen over gans Vlaanderen.
Er moet inderdaad niet euforisch worden gedaan over de Vlaamse uitslag. Dat heb ik ook nergens gedaan. Maar de vergelijking met 2004 is - in het licht van wat ik hierboven schrijf - misschien wel een indicatie dat er toch een kentering op komst is...

Citaat:
Antwerpen is een tegenslag, zeker, maar sinds 081O prijkt een dertiende overwinning op het palmaresje van 't VeeBee.
Tot spijt van wie het benijdt.
Op gemeentelijk vlak kan je dat niet echt zeggen, aangezien ze hun winst daar vooral danken aan de gemeenten waar ze voor de eerste keer opkwamen (en aangezien ze in heel Vlaanderen een aanhang hebben, is het nogal logisch dat ze in die gemeenten ook stemmen zouden halen). Voor de gemeenten waar ze wel al opkwamen is die overwinning helemaal niet zo duidelijk... Zie ook naar Gent en Brussel waar ze ook achteruit gaan.
Edina is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:44   #134
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Bij een absolute meerderheid...
En laat die meerderheid nu net een onverwezenlijkbaar iets zijn!

Laatst gewijzigd door Edina : 11 oktober 2006 om 11:45.
Edina is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:45   #135
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daarin heb je niet a priori gelijk, het zou kunnen dat het aan boord houden van een bepaalde groep, eerder een rem zou kunnen betekenen op de groei ... maar idd bepaalde mensen afstoten, dat mag slechts de laatste optie zijn
Het zou de eerste optie moeten zijn.

Het VB heeft ongeveer 1 miljoen kiezers die om verschillende redenen op de partij stemmen. Twee serieuze redenen zijn het vlaams-nationalisme en het integratieprobleem.
Als zoveel mensen een stem op je uitbrengen schept dat verantwoordelijkheid. De kiezer mag van de partij eisen dat er wat met zijn stem gebeurt.

Nu het VB zijn plafond (nagenoeg) heeft bereikt is dit misschien het moment voor het VB om te evalueren. Mijns inziens is het zo dat zolang het VB mensen op de lijst heeft staan die openlijk racistisch zijn ('Antwerpen blank en Christelijk') het plafond inderdaad bereikt is en het CS in stand blijft.

Om de eerder genoemde problemen goed te kunnen aanpakken en eindelijk eens verantwoordelijkheid te nemen zou het VB zich nu eens voor altijd moeten ontdoen van deze kwalijke elementen. De partij is het aan zijn kiezer verplicht. Andere partijen hebben dan geen enkele reden meer om niet met VB te willen samenwerken.

En dat deze problemen op goede manier kunnen worden aangepakt is de afgelopen vier jaar wel gebleken in Roterdam. Het VB is nu aan zet. Blijft het een oppostitiepartij met extreem-rechtse elementen en niets in de melk te brokkelen? Of wordt het een brede volkspartij die problemen écht wil en gaat oplossen...?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:48   #136
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andere focus ?? Ik herinner me nog heel goed de oprichting vh VB.
De nagenoeg eerste woorden van KD waren : gastarbeiders (ja, toen heetten migranten of allochtonen nog zo) buiten !!
Vlaams Blok was in de eerste plaats een amnestie-partij met de onafhankelijkheidsgedachte daar onlosmakelijk aan gekoppeld.

De migratiepolitiek kwam er vanaf de verjonging van de partij onder Dewinter en Ceder en anderen. Dit was uiteraard niet meer dan normaal aangezien de grote instroom van migranten.
Zwarte Spion is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:51   #137
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het zou de eerste optie moeten zijn.

Het VB heeft ongeveer 1 miljoen kiezers die om verschillende redenen op de partij stemmen. Twee serieuze redenen zijn het vlaams-nationalisme en het integratieprobleem.
Als zoveel mensen een stem op je uitbrengen schept dat verantwoordelijkheid. De kiezer mag van de partij eisen dat er wat met zijn stem gebeurt.

Nu het VB zijn plafond (nagenoeg) heeft bereikt is dit misschien het moment voor het VB om te evalueren. Mijns inziens is het zo dat zolang het VB mensen op de lijst heeft staan die openlijk racistisch zijn ('Antwerpen blank en Christelijk') het plafond inderdaad bereikt is en het CS in stand blijft.

Om de eerder genoemde problemen goed te kunnen aanpakken en eindelijk eens verantwoordelijkheid te nemen zou het VB zich nu eens voor altijd moeten ontdoen van deze kwalijke elementen. De partij is het aan zijn kiezer verplicht. Andere partijen hebben dan geen enkele reden meer om niet met VB te willen samenwerken.

En dat deze problemen op goede manier kunnen worden aangepakt is de afgelopen vier jaar wel gebleken in Roterdam. Het VB is nu aan zet. Blijft het een oppostitiepartij met extreem-rechtse elementen en niets in de melk te brokkelen? Of wordt het een brede volkspartij die problemen écht wil en gaat oplossen...?
Twee dingen:

1. De partij is groot geworden door haar radicale standpunten. Ze afschaffen zou dus ridicuul zijn.

2. De reden van het cordon is niet het vermeend 'racisme' maar wel de onafhankelijkheidsgedachte van de partij.
Zwarte Spion is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:53   #138
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ola, dat kan je niet maken, PDR heeft bergen werk verzet voor de Vlaamse Beweging ! een verrader van de Vlaamse zaak is hij zeker niet !!!

alleen kan je zijn strategische inzichten ter discussie stellen :

- in 1999 liet hij Verhofstadt heel de VVB, elke landelijke afdeling, afdweilen om de nieuwe Vlaamse (!) VLD te promoten (met succes)
- daarna richtte hij ook nog een geflopt Vlaams rechts weekblad op ...

kan je allemaal bekritiseren, maar aan zijn Vlaamsvoelendheid en GIGANTISCHE INZET (wat deden jij en ik al ?) kan je niet twijfelen !
Vandaar dat hij zijn sympathie voor het toenmalige Vlaams Blok nooit onder stoelen en banken stak tijdens de les... VLD promoten, dan toch niet bij ons.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:58   #139
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Vandaar dat hij zijn sympathie voor het toenmalige Vlaams Blok nooit onder stoelen en banken stak tijdens de les... VLD promoten, dan toch niet bij ons.
Zoals ik al zei, hij kwam 15 jaar geleden zonder problemen spreken voor het NJSV in Antwerpen. Hij sympathiseerde ons zelfs.
Zwarte Spion is offline  
Oud 11 oktober 2006, 12:03   #140
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
het is quasi voleldig op CdenV en SPA en VLD en VU toe te schrijven dat brussel een vreemde stad is geworden. Antwerpen volgt.
Onzin, Brussel en Antwerpen zijn helemaal geen vreemde steden! En dat er veel "allochtonen" in onze steden wonen is helemaal geen Vlaams of zelfs Belgisch probleem. Kijk gewoon naar de rest van Europa!!!
Edina is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be