![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk eens naar mijn handtekening , staat daar geen aanvaard waar aanvaardt zou moeten staan ? Maar veranderen , nooit ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, wat wil je dat ik daar op antwoord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Daarom , ik wil ook wel goed nederlands schrijven, en blijkbaar lukt dat hier en daar nog een beetje want we zijn toch al aan het communiceren in een forum, dus.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, a. Bij geen enkele taal wordt de spelling "democratisch" vastgelegd. Ofwel is ze vastgeroest, waardoor ze sterk historiserend is met alle negatieve gevolgen vandien (Engels). Ofwel wordt ze vastgelegd door een staatsorgaan dat eigenmachtig hierover beslist (Frans, Hongaars, IJslands, Noors...). b. "Steeds veranderend" is nogal breed genomen. Wel is het zo dat er de afgelopen tijd een aantal onhandige beslissingen werden genomen die later gecorrigeerd moesten worden. Dat gaf een bijzonder slechte indruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bestaande dt-regels zijn helemaal niet debiel, maar zijn heel logisch daar gebaseerd op de regel van de analogie. Een van de basisregels van onze Nederlandse spelling naast de etymologische en fonologische.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laat me een voorbeeld geven van wat ik al heb meegemaakt... Ik werk in een it consulting bedijf, ik doe er de meer technishe zaken, bekabeling, kasten, patchings... Ik ben van opleiding beroeps secundair met 7de jaar, ik heb dus aan a2... Ik sta ook -indien mijn kennis toereikend is- mensen bij met problemen met hun pc... Als ik bij iemand sta die mij komt vertellen "meneer, mijn windows loopt traag, en der springen altijd van die rare venstertjes open", dan begin ik... wel menneer, ge gaat adaware downloaden, ge draait dat, doe hetzelfde eens met spybot s&d, kuis ook uw register eens uit met een reg cleaner, defrag is nooit slecht... Dan hoor ik veel mensen stamelen :"Ada-wa... ada-wie... spy-dinges???.. een register? uitkuisen met welk kuismiddel?" Een pc in orde houden is voor mij en vele anderen net zoals lopen, normaal, niet moeilijk.. als je weet hoe het allemaal moet... Als je aan die mensen -goedbedoeld hoor- wil uitleggen hoe, wat, waarom, wanneer, krijg je na 2 woorden al het antwoord, och meneer we bellen wel naar u, of naar een ander om het te komen fixen... Belachelijk, want echt ZOOO moeilijk is het niet... Maar die mensen zijn al blij dat ze met een pc kunnen werken... De dag dat die pc piep of krak zegt of doet, is de kennis niet meer toereikens, maar dat hoeven ze ook niet te kennen naar eigen zeggen... Bij mij is dat het geval met het nederlands... Ik kan er wel mee werken, maar net zomin als een pc gebruiker vaak niet weet wat er onder de mototkap van z'n pc gaande is, weet ben ik een leek met alles wat er onder de motorkap van de nederlandse taal zit... Ik kan ze wel gebruiken, maar niet echt zoals het hoort... Maar blijkbaar zijn er wel mensen die zich storen dat dit het geval is met mijn taal, maar iedereen vind het normaal dat je een pc kan gebruiken en niets meer... terwijl vele van deze mensen !8 UUR! per dag achter een pc zitten te werken... Ik schrijf geen 8 uur per dag hoor... VERRE van... Het is in de pc wereld al zulk cliche voorbeeld... maar tot vandaag zijn ernog mensen die afkomen met :" meneer er staat -press any key- op mijn scherm, maar ik kan die any key niet vinden"... Ofte :"meneer mijn pedaal werkt niet meer...". "pedaal meneer? heeft u een een race stuur met pedalen om spelletjes te spelen?". "Een stuur met pedalen? neenee, gewoon een klein vierkant bakje met 2 knopjes, maar das toch niet handig als pedaal zenne..." Laat me wel zeggen dat deze voorbeelden van 10- 15 jaar geleden zijn, maar toen al sloeg ik met het platte hand op het voorhoofd denkend "komaan, hoe is het nu mogelijk"... Zoals jij waarschijnlijk zal doen als je een -dt fout ziet staan... En dat zal VEEEEEL zijn als je mijn postjes leest denk ik... ps: nog zo eentje : "meneer m'n pc komt dit af dat 'zeggen' wat nu?". "wel meneer, sluit eerst al uw verstertjes".... "stilte aan de andere kant" .... "meneer... meneer... bent u daar nog?.... meneer.... "... na 3 minuten.... "ja, ik ben hier terug, ja ik moest naar boven want daar stond ook nog een venster open".... Laatst gewijzigd door Zyp : 30 november 2006 om 09:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik word , jij wordt klinkt toch identiek ? Waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de dt-regel (die eigenlijk geen dt-regel is trouwens...) is er niets moeilijks. Het is gewoon analogie. Men schrijft "jij wordt" omdat de werkwoordsvervoeging een t toevoegt in de tweede persoon. Heel logisch. Niets moeilijks aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat de regels van de grammatica niet logisch zijn . Waarom moet ik DT zeggen als ik D zeg ? Waarom moet ik C schrijven als ik K zeg ? Ik blijf erbij , een dergelijke spelling en dito grammatica ( weeral die C ) is onnatuurlijk en taalvreemd , en dat is de reden waarom het Nederlands nooit hoge toppen zal scheren , noch als spreektaal , noch als zangtaal . En nog , als die regels dan toch zo logisch in elkaar zitten , waarom moeten ze dan om de haverklap verandert worden , gevolgd door talloze kwissen ( of is het quizzen ? ) op T.V. , waar de spellingseminenties en de b.v.'s ons eens uitleggen hoe de 47 ste spelling nu juist in elkaar zit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat :
-) de "klassieke" spellingregels die ik al heel mijn hele leven ken : "muur en muren", "boom en bomen" en "ik word, je wordt, word je" echt belangrijk zijn en door iedereen moeten gekend zijn -)de voortdurende veranderingen onnozel zijn en totaal niet gericht om het aantal uitzondering te beperken. Wat dat betreft moest ik echt lachen toen ze op de Nederlandse televisie een van de uitvinders van de Witte Spelling interviewden. Die man was echt verontwaardigd en schreef voor de journalisten op een bord "50 eurobiljetten". Dat was de correcte spelling van het meervoud van een biljet van 50 euro. Kortom : Citaat:
In zowel Frans en Engels (Iers ken ik niet) houdt de lijst niet op. Ze schrijven hetzelfde voor verschillende uitspraken en omgekeerde, schrijven klinkers en medeklinkers die niet worden uitgesproken,... Ga eens op Engelstalige of Franstalige fora rondhangen en aanschouw hoe goed ze hun eigen taal (waar ze zo aan vasthouden) kennen : "Your stupid", "Tu est la", "There angry", "je veut", ... Het enige dat misschien nog (sommigen zijn hier voorstander van) mag veranderen in het Nederlands is de -aa,-ee,-uu,-oo regel. Zou het niet nog simpeler zijn moesten we weer "boomen", "muuren", "daaken" en zo verder schrijven? Daarnaast zou eventueel "meeuw" gewoon "meew" kunnen worden en "nieuw" gewoon "niew" Controversieel, maar je ziet hier wel duidelijk een poging in om het nog simpeler te maken, wat je bij die c/k- regels niet moet zoeken... Wat denken jullie?
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige heeft het Nederlands op bepaalde punten nog steeds geen schoon schip gemaakt met de historische aanslibsels. Men had daarom beter voor eens en altijd gekozen voor de vernederlandsing, de "inheemsing" van het woordbeeld. Net zoals al heel lang geleden is gebeurd in het Hongaars, Fins, Turks en onlangs ook - maar niet volledig - in het Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zou het het beste zijn zich bijvoorbeeld te richten naar de spellingsregels die nu gelden in het Afrikaans. Heel veel vroegere uitzonderingen zijn er verdwenen en de spelling is er een beter samenhangend geheel dan in het Nederlands. Wel kent het Afrikaans nog de tweedeling ou/au, ei/y. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |