![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 |
Burgemeester
|
![]() Gij zijt een toffe peer
![]() Voorts loopt er in belgië op respect-gebied toch veel mis. veel afwezig zijn getuigd ook van niet veel respect. Op t werk is er ook zo iemand, een scheet die verkeerd vliegt en weeral thuis ![]()
![]() |
#123 |
Minister-President
|
![]() Het getuigt vooral weinig respect voor het patronaat ... en het verlies dat wij daaronder moeten lijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nu kan iedereen wel eens ziek zijn maar soms loopt het wel eens de spuigaten uit. Maar ik ga er van uit dat deze personen een minderheid vormen tegenover degenen die hun werk serieus opnemen.
![]() |
![]() |
#125 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En weet je wat het op de duur is: ik was onlangs 1dag ziek, ik zat op toilet met periodes van langer dan een uur ![]() En ik krijg dan op mijn brood he, dat het aantal ziekte-uren van ons filiaal te hoog ligt. tja aan mij zal t niet liggen.
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel een beetje ouderwets. Dringend fabrieken overbrengen naar het voormalige oostblok (of Indiers indienst nemen via internetverbinding, of goederen laten fabriceren in China, en hier nog ne knop aannaaien om er dan made in belguim te kunnen opzetten...).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En ten tweede worden die mannekes vrijwel nooit ziek; de mentaliteit is daar geheeel anders dan hier.
![]() |
![]() |
#130 |
Gouverneur
|
![]() Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het hier krioelt van de profiteurs.
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger was het hier misschien ook wel zo (mentaliteit en loonkost). Maar denk wel dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende bedrijven (veronderstel dat het aantal aanwezigheidsdagen wegens ziekte bij ambtenaren eens stuk hoger ligt dan in sommige privébedrijven).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is ne profiteur ? Wanneer zal iemand die werkloos is, niet veel moeite doen om uit de werkloosheid te geraken ? Misschien nog best samen te vatten als "wanneer hij geen job aangeboden krijgt die hij ziet zitten". Probleem is wel dat een groot gedeelte van de laaggeschoolde werklozen echt werken niet meer zien zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou het proletariaat moeten opdraaien voor mankementen bij het patronaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En net daar zit het probleem, het gaat niet enkel om respect voor andermans werk (al versta ik Veerle heel goed dat ze daar op haar werk gek van wordt), het gaat om algemeen respect naar de medemens toe. Op één of andere manier wordt dat zelfs al niet meer aangeleerd thuis, zelfs niet op scholen...wat verwacht je dan van de jeugd nog... Zelfs de volwassenen van tegenwoordig kennen dat woord vaak nog enkel uit de VanDale. Het is de mentaliteit gewoon, ieder voor zich, en wat er met een ander gebeurt interesseert (bijna) niemand nog. Mensen zijn egoïsten, niet meer of niet minder, en ieder van ons maakt er zich wel eens in meer of mindere mate schuldig aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de andere kant, Veerle, wat houdt je tegen om een aangenamere en iets of wat beter betaalde job te zoeken ?
Grofweg gezegd, neem het mij niet kwalijk, mij krijgen ze voor dat loon niet meer buiten. Ik heb altijd enorm goed verdiend (voor een vrouw toch). Tenzij ik een job vind, waarin ik minimum hetzelfste in verdien als vroeger en die ik nog mag/kan uitvoeren, ziet het er niet naar uit dat ik ooit nog voor een baas zal werken. Veeleisend qua loon ? Neen, ik ben net als jij alleenstaande mama met 2 kindjes die vooruit moet, en die niet meer van zich laat profiteren. Ik begrijp uw frustratie compleet, been there done that. Ik heb vroeger ook een tijdje onderbetaalde en ondergewaardeerde jobs gedaan. Tot ik het beu was, mij ben gaan omscholen en een goei betaalde job kreeg. Nu mag/kan ik ze helaas niet meer uitvoeren, en ben ik alweer aan het omscholen om hierna voor mezelf te beginnen, ik maak geen bazen meer rijk. En de kans is groot dat ik ook met personeel zal moeten werken, zij zullen dan niet zo uitgebuit worden als de meeste werknemers. Althans, ik hoop dat ik dat ten alle tijde zal kunnen vermijden. Goed en tevreden personeel, komen enkel de zaak ten goede. En voor kwaliteitspersoneel mag (moet zelfs) iets meer betaald worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik, die Bazilfunk gelijk geef. Ben je als zelfstandige zelf ook zo goed voor je personeel? (als je er mee werkt dan weliswaar) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw zo kunnen we bezig blijven. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wou enkel aantonen dat dit langs 2 kanten werkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De discussie zal uiteindelijk zijn "waar zitten de fouten, wie moet zich aanpassen...", het proletariaat of het patronaat. Teveel proletariaat is niet goed (de communisten zijn eraan failliet gegaan). Teveel patronaat is ook niet goed. Maar gedenk wel, dat het patronaat minder streekgebonden is. Zij kunnen zicht zeer gemakkelijk verplaatsen naar streken waar het proletariaat zich soepeler opstelt. Voor het proletariaat is zich elders vestigen niet zo vanzelfsprekend (alhoewel rekening houdend met de migratiestromen, is er hier ook een neiging om zich te vestigen, daar waar ze het beste bediend worden). Maw het proletariaat zal altijd rekening moeten houden met het patronaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer betalen is uit den boze, gelijk loon voor gelijk werk weet je wel. Tenzij ge uitsluitend kwaliteitspersoneel aanneemt maar hoe doe je dat? |
|
![]() |
![]() |