![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat de daders van zulke vandalenstreken streng moeten worden gestraft?? | |||
Ja, natuurlijk...die flitspalen staat er om snelheidsduivels op hun gevaarlijk gedrag te wijzen. |
![]() ![]() ![]() |
39 | 49,37% |
Strenge straf voor de daders. De paal stond in een bebouwde kom en stond voor de veiligheid van de omwonenden. Toch moet het strenge beleid herbekeken worden |
![]() ![]() ![]() |
13 | 16,46% |
Correcte actie...men moet overal zo snel kunnen rijden als men wil. vrijheid, blijheid moet je maar denken |
![]() ![]() ![]() |
11 | 13,92% |
De flitspalen zijn een schandalig middel van de overheid om de mensen hun "zakken" leeg te roven. Vervang de boetes door gevangenisstraffen |
![]() ![]() ![]() |
16 | 20,25% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Op de meeste kruispunten staan 2 flitspalen waar er eigenlijk 4 moeten staan om de veiligheid op de kruispunten afdoende te realiseren door afschrikking. Punt is dus dat het niet om de veilgheid gaat, maar om de centen. Elke gemeente kan op haar wegen de snelheidsgrens aanpassen volgens behoefte, resultaat is dat je om de haverklap aan andere snelheden kunt rijden. Dit kun je moeilijk een goed bestuur noemen. Overigens, niemand kan een doodrijder tegenhouden. Als men al eens begon met de gekende brokkenmakers in te tomen, en de onverzekerden te pakken, waren we al een heel stuk op de goede weg.
![]() |
![]() |
#122 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik ben volledig accoord met uw voorbeeld. In zo'n drukte is het onverantwoord om aan elkaars bumpers te gaan kleven. Maar waarom zou het dan niet mogen wanneer de omstandigheden het wel toelaten? Ik meen toch begrepen te hebben dat u toch een klein beetje toegeeft dat 160 km/h rijden op een zo goed als lege autostrade niet gelijk staat aan moord? En daar gaat het mij om. Dat is trouwens ook de stelling van mr De Decker en soortgenoten.
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is een zo goed als lege autoweg voor u, voor mij? Is iedere bestuurder bekwaam om veilig 160 te rijden ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
U raakt natuurlijk iets aan dat idd niet zo vanzelfsprekend is. Wie beslist waneer de omstandigheden het toelaten. Ik geloof nog altijd dat veel mensen toch iets of wat gezond verstand hebben en daardoor hun snelheid op een degelijke manier aanpassen aan de omstandigheden. Maar wat vindt u dan van het Duitse systeem?
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is iedere bestuurder bekwaam om in de spits te rijden?? Iets dat veel meer concentratie vergt en koelbloedigheid dan 160km/u te rijden op een verlaten snelweg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
Aan 160 mogen ze u, en de slachtoffers van uw moord, zoals een tonijn uit een doosje scheppen. 120 is meer als genoeg. Hou er u gewoon aan, denkende dat het een gulden middenweg is. Wees blij dat u beter kan rijden als dat, zodoende dat u nog minder kans heeft op een ongeluk als de mens met de kleinere, minder goede auto, die niet zo goed kan rijden.
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een rijbewijs met categorieën lijkt mij moeilijker haalbaar en alleen op het gezond verstand van iedereen rekenen lijkt mij nogal naïef. Mij lijkt het Duits systeem niet slecht maar ik ken het niet in detail. Ik kan er dus niet echt over oordelen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan de overheid de schuld in de schoenen schuiven wegens slechte signalisatie wanneer er een ongeval gebeurt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik pleit voor een redelijke aanpak: daar waar blijkt dat veel ongevallen gebeuren, strenge controles en verbetering van de infrastructuur (waaronder signalisatie). En alpina slaat verder ook in zijn 2 vorige posts de nagel op de kop !!
![]() |
![]() |
#133 | |||
|
![]() Citaat:
Gebruik Alpina zijn technologie om op die 'drukke en gevaarlijke' plaats de snelheid lager dan 120 te maken en je komt met een nog veiliger verkeer naar buiten. De praktijk leert ons dat een lagere snelheid die zwaar wordt gecontroleerd leidt tot minder files (debiet, weet je wel) en een veiliger verkeer. Daar is geen speld tussen te krijgen door over 'speciale omstandigheden' te beginnen praten. Speciale omstandigheden bestaan er voor alle wetten. De grens ligt mi. te hoog, ui. te laag, het lijkt me dan ook een goed compromis te zijn, die 120.
![]() |
![]() |
#134 |
Vreemdeling
|
![]() U haalt telkens de zaken door elkaar. Er wordt hier niet gepleit voor een uniforme verhoging van de maximum snelheid op het gehele wegenet.
Dat van die files geldt op drukke momenten. Maar er wordt hier gesproken over de momenten dat de autostrades dunbevolkt zijn !! Er trekt verder niemand in twijfel dat risico's (is trouwens wel een vaag begrip hoor!) omhoog gaan als men sneller rijdt, maar die dalen weer op een dunbevolkte autosnelweg. Het verkeer is het meest veilig als iedereen te voet gaat (om even in een uiterste te vallen). Ik blijf erbij, op de autostrade kan in bepaalde gevallen wel degelijk een snelheid hoger dan 120km/u perfect aanvaardbaar zijn !!
![]() |
#135 |
Europees Commissaris
|
![]() Efkes mijn mening posten:
het beste idee lijkt me om zéér veel onbemande camera's te zetten. Maar dan wel digitale dingen waar niet een agent elke dag een filmke in moet steken(djeezes). Het moeten er gewoon genoeg zijn zodat je -tenzij misschien op je dagelijks traject- ze in geen geval allemaal weet staan. Neem nu alle wegen waar ze bloembakken zetten. Zet daar gewoon zo'n camera's. Moet volgens mij even goedkoop te maken zijn. En 't is veel praktischer als er eens een verhuiswagen doormoet. Daarnaast moet je je dan ook de vraag stellen in hoeverre de huidige limieten niet té laag zijn. Op de Leuvense ring stonden enkele jaren geen camera's, mocht je 70 en reed iedereen meer. Om de verkeersveiligheid te verhogen (wat op een aantal plaatsen nodig was), werd er beslist de snelheid naar 50 terug te brengen én camera's te zetten. Volgens mij hadden de camera's zelf al genoeg effect. Met 70 is het veilig genoeg. Nog een leuke optie die zou toegepast kunnen worden bij zo'n close netwerk van camera's is alle camera's in de buurt op scherp zetten als er ergens een overval gebeurd is (van alle voertuigen een foto nemen), zodat de vluchtroute van de potentiële daders gevolgd kan worden. En als er niemand in die camera's wil investeren moet de markt misschien vrij gemaakt worden: bedrijven, scholen, ... kunnen zelf een camera kopen en kunnen de helft van de boetes bijhouden. Wedden dat er dan snel veel camera's staan?
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Als er op een matrixbord verschijnt dat er maar 110km/u mag gereden worden omwille van het slechte weer dan zal hij sneller geneigd zijn dat te doen als hij weet dat er in sommige omstandigheden 140km/u mag gereden worden. Als er echter op alle autosnelwegen een beperking van 120km/u staat terwijl de ene snelweg over 2 baanvakken beschikt in bedenkelijke staat en de andere over 4 rijbanen in perfecte staat dan gaat die automobilist zich toch vragen beginnen te stellen over de consequentie van de wetgever. Ik denk dat het wederzijds vertrouwen tussen automobilist en wetgever sterk zal toenemen als men de snelheid laat afhangen van de omstandigheden, ik ben er trouwens van overtuigd dat hierdoor de verkeersveiligheid enorm kan toenemen. HEt gaat me dus niet alleen over sneller rijden maar vooral over het rijden aan aangepaste snelheden, en die snelheid mag als het kan voor mij in sommige omstandigheden 150km/u zijn maar in andere ook 50km/u. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De maximum snelheid wordt bepaald door wat de meerderheid redelijk vindt. Ik ben het er helemaal mee eens dat er nogal wat overdreven beperkingen zijn, maar dan moet er iets aan die mistoestanden gedaan worden. Wat de variabele snelheden in functie van de omstandigheden betreft: Gisteren slipte een vrouw met haar wagen en kwam in de vangrails terecht. Een tweede bestuurder stopte om de vrouw te helpen. Een derde bestuurder slipte op zijn beurt en reed de eerste twee aan. Wat ook de oorzaak van de slippartij is, hoe kan men tijdig weten dat er iets aan de plaatselijke omstandigheden veranderde en dit melden. Stel je voor dat deze bestuurders aan 180 km per uur reden. |
|||
![]() |
![]() |