![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het is iets waar ik zelf niet helemaal uit ben. Waar ik wel uit ben, is dat de omgeving de dominerende factor is. (is zie omgeving ruim: dat kan ook de genen zijn) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar wat denkt u dan dat die 'waarlijk vrije wil' is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() We hebben geen vrije wil, we kunnen alleen onze beslissingen nadien rationaliseren, waardoor er opnieuw strategieën en mechanismen ontstaan voor toekomstige beslissingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Parlementslid
|
![]() 'waarlijk vrije wil' indien ze niet beïnvloed is door leerprocessen (al dan niet bewust) of andere factoren uit de omgeving/genetica/whatever.
Wat dus, als men alle wetenschap perfect zou kennen, het element "random", de toevalsvariabele in een mens zou zijn als men zijn gedrag zou moeten voorspellen. Mijn vraag is of dat deze überhaupt bestaat (maar dan superklein vergeleken met de invloed die de omgeving uitoefent) of totaal niet. en ik verwacht niet dat er iemand uitsluitsel over het antwoord op deze vraag gaat kunnen leveren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() Hm ja, maar je kan volgens mij dan van twee toevalsvariabelen spreken:
- door indeterminisme van materiële processen - door immateriële vrije wil |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Superman staat al aan de goeie kant.
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is er nog steeds geen verklaring voor het ontstaan van organische levensvormen. Of zijn die ook nep, een illusie? Ik zou de hypermaterialistische verklaringen dan ook maar voorlopig aannemen als een hypothese, niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() Zo'n protino is niet nodig om een zwart gat te verklaren en er is geen enkel spoor voor, dus waarom dan over het bestaan ervan speculeren, idem dito met een 'God'.
En u ontwijkt mooi de vraag wat die 'zelf' in die quote dan is... Hypermaterialisme bestaat trouwens niet, het is materialist of iets anders (idealist, dualist, ... w/e) Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 7 december 2006 om 12:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat we het simpelweg nog niet weten is voor u blijkbaar onmogelijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Zeker niet, maar wat weten we niet en wat is uw rationeel antwoord daarop? Is er een mogelijkheid om uw hyoptheses te staven of onderuit te halen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is nu net de kritiek die ik geef op het dogmatische materialisme. Is er een mogelijkheid om die hypotheses te staven of onderuit te halen? Zo ja, geef ze maar. Zo nee: dan is ook atheïsme en materialisme een geloof (dus idealistisch).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Geef een voorbeeld van een immaterieel iets dat los staat van materie(le processen) ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() misschien het bewustzijn. Misschien wel het universum zelf, waarvan het ontstaan vooralsnog niet verklaard is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() Je kan als materialist toch geloven in "intersubjectiviteit", zonder een "idealist" te zijn. Ik bedoel, er is echt geen nood aan een onstoffelijke ziel of een "geist", maar je kan toch erkennen dat er een set bestaat van gedeelde symbolen , mythes,... Dit kan men "collectief bewustzijn" noemen, zonder te willen impliceren dat dit uit ether bestaat of zoiets.
![]() |
#136 |
|
![]() Maar ik had het over de individuele bewustzijn van een mens, waar ik de indruk heb dat Pelgrim niet vindt dat de menselijke vrije wil naar alle waarschijnlijkheid een illusie is en louter als ervaring voortkomt uit de hersenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men heeft bijvoorbeeld geen flauw benul wat anti-materie nu juist precies is, hetzelfde geldt voor negatieve energie, waarvan theoretisch vaststaat dat ze bestaan en zelfs eigenschappen van kent. Van andere deeltjes heeft men dan ook nog eens zeer grote vermoedens dat ze bestaan, zoals neutrino's, kan men ze zelfs tot op zekere hoogte waarnemen maar weet men niet precies wat het is. Trouwens, de klassieke 'lagere' deeltjes die we al honderden jaren kennen en iedereen in de middelbare school heeft moeten leren, de chemische elementen, zijn slechts het topje van de ijsberg die op hun beurt ook weer uit protonen, electronen en neutronen bestaan, die zelfs dan ook weer uit quarcks bestaan, enzovoort... Onze kennis gaat echt niet zo ver hoor.
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat wil echter ook niet zeggen dat daardoor alles wat gebeurd vast ligt - of gepredestineerd is - want de materie bevind zich zelf ook in dialectische veranderingsprocessen.
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() @Jonas opmerking ivm elem. deeltjes: Boh, wat hier vermeld staat, is het toch, dacht ik...
Btw, ivm atheïsme: Apocalyps legt hethier m.i. vrij goed uit. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 7 december 2006 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, eens je de dialectiek aanvaard, biedt dat een oneindige mogelijkheid van kennisverruiming - de evolutietheorie en de relativiteitstheorieën zijn typische voorbeelden van wetenschap die eigenlijk voortkomen uit de dialectische filosofie. Maar je moet er ook bij aanvaarden, door haar dialectische karakter dat je nooit alles zal kennen.
![]() |