![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar opnieuw, Chipie... Ik zie het probleem niet. Als de vakbonden 'te goed' onderhandeld hebben (en dat kan ook, eerste les onderhandelingstechniek leert je dat), dan schieten ze in hun eigen voeten. De toekomst wijst dat wel uit. Ik hoorde alvast een heel gefrustreerde délégué die voor de zoveelste keer moest duidelijk maken aan één van z'n leden dat die premies nog niet 'verworven' zijn. Ze gaan het nog moeilijk krijgen... Het gewauwel in DS over de krapte op de arbeidsmarkt raakt in deze context kant noch wal; je moet die ontslagregelingen los zien van de conjuncturele situatie. Die is immers tijdelijk, het drama voor de werknemers is dat niet. Brugpensioen is voor mij alvast onbespreekbaar; want d�*t is dan weer wel gekoppeld aan de algemene conjuncturele context. Als er échte ongelijkheden bestaan, dan is het net daar... Waarom zou een oudere werknemer die ontslagen wordt uit een KMO'tje geen en een VW-werknemer wél recht hebben op brugpensioen? D�*t vind ik dan weer wraakroepend, want het gebeurt met publieke fondsen en in de ogen van de overheid dient iedereen gelijk behandeld te worden. Generatipakt, iemand ??? Tegen tewerkstellingscellen kan niemand bezwaar hebben, toch?
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() (persoonlijk heb ik daar geen last mee, maar vakbonden moeten verder zien). We zitten met kortzichtige, onverantwoorde vakbonden... en daar blijf ik bij (wat uiteraard niet wil zeggen dat ik gelijk zou hebben)... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 14 december 2006 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Vreemdeling
|
![]() "De werknemers van VW Vorst zijn het slachtoffer van een van de grootste herstructureringen uit de geschiedenis van ons land. Volgens de weinige gegevens die het bedrijf vandaag wil vrijgeven staan er nog steeds minstens 2200 jobs op de tocht. Volgens de gegevens van de laatste EOR is de komst van de A1 allesbehalve zeker.
Deze werknemers hebben zeer hard en zeer flexibel gewerkt. De vestiging te Vorst staat er om bekend een van de meest arbeidsproductieve vestigingen van de groep te zijn geweest. Toch heeft dit een herstructurering van deze omvang niet verhinderd. De mensen die vandaag opteren voor een vertrekpremie, hebben geen enkele zekerheid voor de toekomst. Velen van hen hebben nog schoolgaande kinderen, een huis af te betalen, lopende kosten. Zij hebben geenszins de lotto gewonnen. Diegenen die ander werk zullen vinden zullen meer dan waarschijnlijk financieel een stap terug zetten, ook al waren zij als automobielarbeiders of bedienden zeker niet de best betaalde werknemers van het land! De ontslagvergoedingen zijn brutobedragen die onderhevig zijn aan RSZ en fiscaliteit. Weinigen zullen op basis van de netto-vergoeding een levenlang rentenieren, integendeel. Sommigen grijpen dit verhaal aan om te pleiten voor een "nieuw" arbeidsrecht, waarbij het betalen van een opzeggingsvergoeding, hoog of laag, het wettelijk minimum of meer, mag worden afgeschaft. Waar deze apostels voor sociale afbouw aan voorbijgaan is dat werknemers door arbeidsrecht beschermd worden, dat opzegvergoedingen geen cadeaus zijn die het verlies van een job kunnen goedmaken, en dat in een meer en meer geglobaliseerde wereld met toenemende concurrentie de bescherming van werknemers doorheen het arbeidsrecht geen overbodige luxe is. Het wordt hoog tijd dat de publieke opinie zich dit realiseert." |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De toekomst zal uitwijzen hoe goed de vakbonden hebben onderhandeld... ![]() Nu eisen de vakbonden nog hogere opstapvergoedingen ![]() Citaat:
Echt goed bezig... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 14 december 2006 om 19:37. Reden: Bronvermelding |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Vreemdeling
|
![]() @ chipie
ik heb hier niet alles gelezen, maar waarom zoveel kritiek op de bonden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() (Praktisch) Nooit komen de belangen van de werknemer ter sprake (zeker niet op lange termijn)... Men zoekt steeds het conflict ipv het overleg met de ondernemingen... Bovendien leven sommige vakbonden (of afdelingen) nog echt in een stalinistische tijd: Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 15 december 2006 om 09:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Schepen
|
![]() Lagere lonen => lagere werkloosheid
![]() |
#128 |
Parlementslid
|
![]() Had ik nu goed begrepen dat die mensen dat vele geld krijgen EN (zoals in "+") de mogelijkheid om te stempelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Schijnbaar zijn er nog die niet akkoord gaan met de vakbonden (er zijn er natuurlijk ook die de poen zonder meer zouden aannemen)...
Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 16 december 2006 om 10:32. Reden: Bron vermelding |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vakbonden zijn wel echt goed bezig.... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Banneling
|
![]() ![]() Al was het maar symbolisch... ![]() Zou die brave man familie zijn van Arafat? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toch eigenaardig dat rechts er zo op tegen is dat arbeiders macht hebben zodat ze hun belang kunnen verdedigen en die strijd occasioneel ook eens winnen... Citaat:
Maar het verbaast me niet dat jij meer belang hecht aan de winst van de aandeelhouders dan de positie van de werknemers. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En ze hebben recht op de premie omdat dat tussen VW en de georganiseerde arbeiders (=vakbond) zo overeengekomen is. In termen van de arbeidersstrijd heet dat een overwinning. Maar dat hoor je niet graag zeker? Het is in ieder geval een les voor andere bedrijven die in functie van hun winstmaximalisatie (VW wil haar winst verdrievoudigen tegen 2010) herstructureren: je komt er niet goedkoop van af.
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 't Is waarschijnlijk daarom dat de werkloosheid in Afrika, Oost-Europa en Latijns-Amerika zo laag is, of wat?
Het omgekeerde is waar: hogere scholingsgraad van de arbeiders = hogere productiviteit = hogere winst = betere organisatie van de arbeiders = hogere lonen
![]() |
![]() |
#136 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je een minimumloon opzet dan creeer je automatisch werkloosheid (maar dat is dan ook de bedoeling hoor wees gerust). Dus lagere lonen betekent minder werkloosheid. De belasting heeft hier bijna niets mee te maken deze komt uiteindelijk (lees:lange termijn) terug in het systeem en verandert niks aan de vraag en aanbod curve. trouwens een belasting (of een subsidie) wordt automatisch afgekeerd op consument en producent naargelang de vraag en aanbodcurve dit toelaat! wat wel werkloosheid creeert en niks met lonen te maken heeft is de mobiliteit! Maar dit was gewoon even terzijde... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als ik ( of veel mensen) een kleine pree ontvangen kan ik(of veel mensen ) weinig kopen ...moet er weinig geproduceerd worden....weinig productiemensen nodig. Als de mensen ( of ik ) veel pree krijgen kunnen we veel kopen en zal er dus veel geproduceerd moeten worden....veel productiemensen nodig. Zo denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Nu komt er ruzie over wie wel en wie niet een premie krijgt en weg kan/mag.
Wat ik wel weer relevant vind, is het feit dat de regering, niettegenstaande er overal werk te vinden is, toch brugpensioen toestaat vanaf 50!! het generatiepact ten spijt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Banneling
|
![]() Het generatiepact marcheert (als een fluitje van een cent)
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() De grap van het jaar... |
||
![]() |
![]() |