Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2007, 07:57   #121
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben altijd voor een latrelatie (confederatie)met Nederland geweest, dit om er niet het Nederlandse koningshuis te moeten bijnemen. Jullie mogen dat houden want ik lust het niet.
OK, dat respecteer ik.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 07:58   #122
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zeggen ze van de Sacken Coburgs ook.
Misschien is het wel zo, maar het Koningshuis doet de Vlaams nationalisten waarschijnlijk teveel herinneren dat ze in België zitten.
Oud 2 januari 2007, 11:21   #123
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Beatrix heeft geen macht. [...] Ze kan enkel ministers benoemen en ontslaan.
Hoe kan u zoiets "geen macht" noemen!
Citaat:
De Koningin is een geweldig lobby'iste
Een pion van het bedrijfsleven tegen de arbeidersklasse dus...
Citaat:
een meevoelig persoon.
Dat is mijn tante ook. Ik betaaal haar echter geen miljoenen euro per jaar daarvoor, en ik laat haar ook geen ministers benoemen. Maar ze zou het waarschijnlijk wel beter doen dan Beatrix...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 januari 2007 om 11:21.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 11:30   #124
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik ben altijd voor een latrelatie (confederatie)met Nederland geweest, dit om er niet het Nederlandse koningshuis te moeten bijnemen. Jullie mogen dat houden want ik lust het niet.
En ik vrees dat het niet verder zal komen als een confederatie tot ofwel de Vlamingen weer een vorst slikken ofwel tot de Nederlanders hun Wim-Lex Saddams gewijs wegleiden...
Oud 2 januari 2007, 11:54   #125
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In Nederland is er om die reden een grote peiling gehouden om te kijken hoe groot de aanhang van het Koningshuis is. Ongeveer 80% van de Nederlanders wil het behouden. Er is dus een meerderheid voor het behoud. Het is ook wel logisch, want ik zou me geen Nederland kunnen voorstellen zonder het koningshuis.
Als de Nederlanders de monarchie willen behouden, dan mogen zij dat. Maar dan zonder België.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 11:55   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zonder Vlaanderen.
Wallonië mag eender wie hebben.
Oud 2 januari 2007, 12:00   #127
Tantist

Standaard

Citaat:
In Nederland is er om die reden een grote peiling gehouden om te kijken hoe groot de aanhang van het Koningshuis is. Ongeveer 80% van de Nederlanders wil het behouden. Er is dus een meerderheid voor het behoud. Het is ook wel logisch, want ik zou me geen Nederland kunnen voorstellen zonder het koningshuis.
Kijk, dat begrijp ik dus niet he. Een peiling geeft dus absoluut geen democratische legitimatie, een referendum wel. Waarom houdt men geen referendum als men toch een ecclatante overwinning voor Bea wenst?

Maar bedenk: met koning(in) sta ik ook niet warm te lopen voor de Nederlanden als federale staat. Dan zal het staatshoofd één van de dingen zijn die we niet delen.

Of nog beter: laat Bea voor presidente gaan. Als ze toch zo populair is als geclaimd, zal ze toch verkozen worden, legislatuur na legislatuur...
Oud 2 januari 2007, 12:08   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, dat begrijp ik dus niet he. Een peiling geeft dus absoluut geen democratische legitimatie, een referendum wel. Waarom houdt men geen referendum als men toch een ecclatante overwinning voor Bea wenst?
Rederenda zijn misschien ook voor Nederlanders té democratisch om in de grondwet te kunnen worden opgenomen?
Oud 2 januari 2007, 12:12   #129
Tantist

Standaard

Citaat:
Rederenda zijn misschien ook voor Nederlanders té democratisch om in de grondwet te kunnen worden opgenomen?
Wie zal het zeggen he?
Oud 2 januari 2007, 12:23   #130
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Heeft u die neiging tot karikatuur overgenomen door met de belgicisten te debateren?
Er zijn geen grotere slachtoffers van de Belgische 'stoemen ollander'-propaganda dan de Vlaamsnationalisten. De meesten van hen houden uitdrukkelijk het geïnduceerde haatbeeld vast, en wel om politieke redenen.
Oud 2 januari 2007, 12:23   #131
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
We hebben al een staatshoofd, en een staat.
Spreek voor u zelf, asjeblieft!
Oud 2 januari 2007, 15:05   #132
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet als het volk er achter staat. Zo'n antwoord had ik van u trouwens wel verwacht. Ik wed dat als u als Nederlander was geboren dat u dan ook tijdens Koninginnedag met vlaggetjes loopt te zwaaien.
Ik ken genoeg geboren Nederlanders die er niet aan meedoen.
Citaat:
Het Koningshuis hóórt bij Nederland, je kunt die twee niet scheiden.
En ook dat is geen axioom.

Citaat:
Maar Beatrix hééft geen macht. Ze heeft slechts ceremoniële functies, zoals de ontslagen van kabinetten bevestigen en een foto maken tijdens de komst van een nieuw kabinet.
Ze kan ook (in)formateurs benoemn en daarmee de regeringsvorming in de voor haar gewenste richting sturen. En dan heb ik het niet eens over de macht die ze ook achter de schermen uitoefent.
Citaat:
Maar ze kan lobby'en als de beste!
Ze lobbyt voor de Nederlandse multinationals waar de Oranjes ook belang in hebben. Zo raar is dat toch ook niet, eerder vanzelfsprekend.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 januari 2007 om 15:09.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:08   #133
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Er zijn geen grotere slachtoffers van de Belgische 'stoemen ollander'-propaganda dan de Vlaamsnationalisten. De meesten van hen houden uitdrukkelijk het geïnduceerde haatbeeld vast, en wel om politieke redenen.
Dat zeg ik ook voortdurend. Vlaams partucularisme is een kind van het belgicisme.
Oud 2 januari 2007, 15:40   #134
kaap
Burger

Standaard

Zoals ik het inschat, zullen de (Noord) Nederlanders het koningshuis niet willen op geven voor een confederatie met Vlaanderen. De Vlamingen zullen waarschijnlijk niet met een koningshuis verder willen. Dus dat gaat niet lukken. Derde mogelijkheid is dat de danmalige (is dat goed Nederlands?) Koning(in) afstand doet van de troon, maar ook dat is niet waarschijnlijk, dus helaas pindakaas.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:51   #135
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet niet wat u mist.

ik ben al meerdere keren in den efteling geweest, dus ik weet het wel
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:51   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik ken genoeg geboren Nederlanders die er niet aan meedoen.
Maar de meesten toch wel.
http://www.tns-nipo.com/onderzoek/gr...gshuis2005.pdf
86% is voor het behoud van het Koningshuis.

Citaat:
En ook dat is geen axioom.
Toch wel, het zou feitelijk natuurlijk kunnen, maar het Nederlandse volk is verweven met het koningshuis, dat zie je al aan de massale steun die de Nederlanders er voor hebben. Lijkt me niet echt reeël dus om voor afschaffing te streven.
Citaat:
Ze kan ook (in)formateurs benoemn en daarmee de regeringsvorming in de voor haar gewenste richting sturen.
Dat is nauwlijks macht te noemen. De partijen raden formateurs aan en zelfs dan nog zijn het de partijen die de macht hebben. Formateurs zijn er enkel om knopen door te hakken en compromissen te sluiten.
Citaat:
En dan heb ik het niet eens over de macht die ze ook achter de schermen uitoefent. Ze lobbyt voor de Nederlandse multinationals waar de Oranjes ook belang in hebben. Zo raar is dat toch ook niet, eerder vanzelfsprekend.
Dat is niet raar nee, maar ze blijkt veel voor Nederland te doen (ook voor de economie).
Oud 2 januari 2007, 15:52   #137
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik ben al meerdere keren in den efteling geweest, dus ik weet het wel
Ook wel eens in Walibi World geweest (voorheen SixFlags Holland)?
Oud 2 januari 2007, 15:53   #138
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeggen ze van de Sacken Coburgs ook.

het kan niet anders dat een monarchie macht heeft. Ten eerste rijven ze jaarlijks miljoenen binnen, wat doen ze met dat geld? Onder hun matras steken? Toch minstens investeren zou ik denken, dus kopen ze zichzelf macht in een bedrijf. Op kosten van de belastingbetaler.
Twee, als een fdamilie al 176 jaar lang op de troon zit gaan er onvermijdelijk netwerken, contacten en relaties ontstaan langswaar een koning onofficiële invloed kan doen gelden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 17:50   #139
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar de meesten toch wel.
http://www.tns-nipo.com/onderzoek/gr...gshuis2005.pdf
86% is voor het behoud van het Koningshuis.
Daar ging het toch ook niet om. Jij beweerde dat als je chatpartner in Nederland was geboren, hij ongetwijfeld ook in Oranjestoeten zou meelopen. Ik reageerde in die zin dat dat niet zo vanzelfsprekend was. Als dat wel zo was, dan was 100% en geen 86% van de Nederlanders voor het behoud van de monarchie.
Citaat:
Toch wel,
Toch niet.
Citaat:
het zou feitelijk natuurlijk kunnen, maar het Nederlandse volk is verweven met het koningshuis, dat zie je al aan de massale steun die de Nederlanders er voor hebben.
Volgens mij, verwar je de kracht van inertie en de twijfels over het onbekende met werkelijke steun aan de Oranjes. Voor de meeste zogenaamde Oranje-gezinden is het koningshuis folklore en voor het klootjesvolk is dat ook een soort vertier.
Citaat:
Lijkt me niet echt reeël dus om voor afschaffing te streven.
Voor de afschaffing streven lijkt me altijd reeel, maar om deze te verwezenlijken, moet je natuurlijk op het juiste moment toeslaan. Eens kijken hoe WA zich in de rol van koning zal gedragen.

Citaat:
Dat is nauwlijks macht te noemen. De partijen raden formateurs aan en zelfs dan nog zijn het de partijen die de macht hebben. Formateurs zijn er enkel om knopen door te hakken en compromissen te sluiten.
Dat is wel degelijk macht te noemen. Van de enkele combinaties die de meerderheid in de 2de Kamer kunnen opleveren kan de monarch degene kiezen die hem (haar) het beste aanstaat. En, nogmaals, ik heb nog niet over de macht die Bea achter de schermen uitoefent. Er zijn gevallen bekend dat ze eenn stokje heft gestoken voor de benoeming van Nederlandse vertegenwoordigers in het buitenland.

Citaat:
Dat is niet raar nee, maar ze blijkt veel voor Nederland te doen (ook voor de economie).
Wat dan?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 januari 2007 om 17:53.
Oud 2 januari 2007, 18:00   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Daar ging het toch ook niet om. Jij beweerde dat als je chatpartner in Nederland was geboren, hij ongetwijfeld ook in Oranjestoeten zou meelopen. Ik reageerde in die zin dat dat niet zo vanzelfsprekend was. Als dat wel zo was, dan was 100% en geen 86% van de Nederlanders voor het behoud van de monarchie.
Weest u nu toch reeël, mijn slinkse taalkundige. Als hij Nederlander was geboren dan was ook voor hem koninginnedag een geweldige dag en zou hij zeker meedoen aan de oranje gekte. Er is inderdaad een dikke 10% die ertegen is, maar is dat niet veel te marginaal om de kans dat hij het niet zou zijn uit te vergroten tot reeël?
Citaat:
Toch niet.
Toch.
Citaat:
Volgens mij, verwar je de kracht van inertie en de twijfels over het onbekende met werkelijke steun aan de Oranjes. Voor de meeste zogenaamde Oranje-gezinden is het koningshuis folklore en voor het klootjesvolk is dat ook een soort vertier.
En? Wat dan nog? Mensen vinden het Koningshuis van Oranje er bij horen. Als ik mensen op straat vraag wat ze ervan vinden dan zeggen ze dat ze Nederland niet zonder voor zouden kunnen stellen. Ik kan dat ook niet.
Citaat:
Voor de afschaffing streven lijkt me altijd reeel, maar om deze te verwezenlijken, moet je natuurlijk op het juiste moment toeslaan. Eens kijken hoe WA zich in de rol van koning zal gedragen.
Ik denk niet dat er ook maar enigzins de wil en de daadkracht bestaat onder welk persoon dan ook om de koningin af te zetten, dat alleen al is genoeg argument om het te behouden.
Citaat:
Dat is wel degelijk macht te noemen. Van de enkele combinaties die de meerderheid in de 2de Kamer kunnen opleveren kan de monarch degene kiezen die hem (haar) het beste aanstaat. En, nogmaals, ik heb nog niet over de macht die Bea achter de schermen uitoefent. Er zijn gevallen bekend dat ze eenn stokje heft gestoken voor de benoeming van Nederlandse vertegenwoordigers in het buitenland.

Wat dan?
Dat is dan overtuigingskracht, geen macht. Als Beatrix in het buitenland mensen zover weet te krijgen dan vind ik dat alleen maar knap van haar. En de macht die ze heeft, vind ik een fractie van de macht die sommige andere koningshuizen hebben. Liechtenstein, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 2 januari 2007 om 18:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be