Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2007, 18:27   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bij de dood van Juliana liet men een geluidsfragment horen van haar moeder, Wilhelmina.
Het viel me op dat Wilhelmina gewoon VLAAMS sprak....
Ik zou dat statig en verouderd Nederlands willen noemen.

Waarmee ik overigens geen waardeoordeel over het Vlaams wil uitspreken. Maar Vlaams zal het in ieder geval niet zijn.

Begin van de eerste toespraak van Wilhelmina voor Radio Oranje in juni 1940
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 18:31   #122
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Als de flaminganten per se die incivieke anti-Belgische eed willen verplichten, dan moeten ze er maar tegen kunnen dat mensen óók de échte eed zweren, zoals bijvoorbeeld Leopold Lippens ook al deed.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 18:41   #123
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het verschil is dat een Vlaming wéét dat zijn taaltje geen correct AN is. Dat in tegenstelling tot Nederlanders die er heilig van overtuigd zijn dat zij correct AN zouden spreken. Het is zelfs zo erg dat sommige Vlamingen dat Poldernederlands praten als ze moeten AN spreken, omdat zij stilaan ook overtuigd geraken dat dat het AN zou zijn!
De term AN is in Nederland helemaal niet zo bekend. Wel de term ABN, maar over taalgebruik wordt heel weinig gesproken in Nederland. Of zoveel Nederlanders ervan overtuigd zijn dat zij correct AN spreken zou ik dus niet durven zeggen. Ik denk dat er eerder onverschilligheid heerst.

Citaat:
Het gaat niet de goeie kant op met het AN in Vlaanderen, dat is juist. Maar het verschil is dat in Vlaanderen dat proces slechts de laatste 15 �* 20 jaar is ingezet, terwijl dat in Nederland al zo'n 50 jaar bezig is.
En hoeveel Nederlanders zouden er 50 jaar geleden AN gesproken hebben denk je? Echt niet zoveel hoor! Toen waren de dialecten nog veel gebruikelijker, ook in het westen van Nederland en met name in de steden. Op het platteland was de beheersing van de standaardtaal destijds maar belabberd, getuige de vele 65-plussers uit het noorden, oosten en zuiden van Nederland die alleen Nederlands met een al dan niet zware gewestelijke tongval kunnen spreken.

Citaat:
In Vlaanderen is de neergang van het AN voor een deel te wijten aan het uiteendrijven van Brussel en de rest van Vlaanderen. Door onze politieke constructies kan de hoofdstad haar unificerende werking niet meer doen, en komt de taal steeds meer onder invloed te staan van regionale dialecten als Gents, Antwerps en Leuvens.
Alsof er 20 jaar geleden nog wel veel Nederlandstaligen in Brussel woonden... Ik las laatst ergens op een Franstalige site dat al bij de talentelling van 1910 de helft van de Brusselaars Franstalig bleek te zijn. Volgens mij heeft Brussel dus nooit een rol van betekenis gespeeld op vlak van de Nederlandse taal in Vlaanderen/België.
Oud 5 januari 2007, 18:42   #124
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Als de flaminganten per se die incivieke anti-Belgische eed willen verplichten, dan moeten ze er maar tegen kunnen dat mensen óók de échte eed zweren, zoals bijvoorbeeld Leopold Lippens ook al deed.
Wat is er nu zo anti-Belgisch aan die eed?
Oud 5 januari 2007, 18:56   #125
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Nogmaals, waar in de eed komt iets anti belgisch voor?
Je hebt geen gelijk, geef het nu eens toe

Laatst gewijzigd door Ive De Beckker : 5 januari 2007 om 18:57.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 19:13   #126
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Omdat de échte eed, een traditie, vervangen werd met de duidelijk bedoeling wéér een Belgisch element weg te krijgen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 19:18   #127
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

En hoeveel Nederlanders zouden er 50 jaar geleden AN gesproken hebben denk je? Echt niet zoveel hoor! Toen waren de dialecten nog veel gebruikelijker, ook in het westen van Nederland en met name in de steden. Op het platteland was de beheersing van de standaardtaal destijds maar belabberd, getuige de vele 65-plussers uit het noorden, oosten en zuiden van Nederland die alleen Nederlands met een al dan niet zware gewestelijke tongval kunnen spreken.

.
Franstaligen gebruiken graag als argument dat Frans moest opgedrongen worden omdat een West Vlaming geen Limburgers kon begrijpen.
Maar ik vraag mij dan af, was dat niet even erg in Nederland toen?

Mijn theorie is dat de wildgroei zowel in Vlaanderen als Nederland afneemt, maar hier met een beetje vertraging door het niet zo Nederlandsgeoriënteerde regime in het verleden.
Oud 5 januari 2007, 19:20   #128
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Omdat de échte eed, een traditie, vervangen werd met de duidelijk bedoeling wéér een Belgisch element weg te krijgen.
De echte eed?

De voorhistorische eed werd gelukkig afgeschaft.
Waarom zou je trouw moeten zweren aan de koning tewijl je onder de Vlaamse regering staat?

De nieuwe eed is tenminste van deze tijd.
Trouw zweren aan de verantwoordelijkheid van uw ambt.
Veel beter.

Niets anti belgisch aan.
Oud 5 januari 2007, 19:51   #129
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Franstaligen gebruiken graag als argument dat Frans moest opgedrongen worden omdat een West Vlaming geen Limburgers kon begrijpen.
Maar ik vraag mij dan af, was dat niet even erg in Nederland toen?
Wat was even erg, dat de een de ander niet kon verstaan bedoel je? Mja, dat denk ik wel. Je moet de beperkingen van veel mensen bij het verstaan van een andere tongval, streektaal of taal niet onderschatten. Iemand die zijn hele leven maar een bepaalde tongval heeft gehoord, kan veel moeite hebben bij het verstaan van iemand met een volledig andere tongval, zelfs al spreken ze dezelfde taal! Door de komst van televisie en de verbeterde mobiliteit is dit probleem veel minder geworden, maar het komt natuurlijk nog steeds voor. Iemand die in Noord-Holland opgroeit met een Noord-Hollandse tongval en via tv alleen AN of Poldernederlands heeft meegekregen, zal nog altijd veel moeite hebben met het verstaan van een Groninger of Limburger die met een duidelijke tongval spreekt.

Citaat:
Mijn theorie is dat de wildgroei zowel in Vlaanderen als Nederland afneemt, maar hier met een beetje vertraging door het niet zo Nederlandsgeoriënteerde regime in het verleden.
Wat bedoel je met wildgroei?
Oud 5 januari 2007, 20:03   #130
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als iemand zegt tegen zijn vrouw: "Vrouw, ik ga brood halen.", is dat een walgelijk anti-Belgische uitspraak omdat de koning er niet in vermeld wordt??

Het vermelden van de koning in de eed van Vlaamse (en ook Waalse en Duitse) burgemeesters is even irrelevant als bij het zeggen dat je bij de bakker om brood gaat. De Vlaamse burgemeesters vallen immers onder het Vlaamse Gewest, de Waalse onder het Waalse Gewest en de Duitse onder de Duitstalige Gemeenschap. Daar heeft uw doorluchtige vorst niets in te komen zoeken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 20:06   #131
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dus als iemand zegt tegen zijn vrouw: "Vrouw, ik ga brood halen.", is dat een walgelijk anti-Belgische uitspraak omdat de koning er niet in vermeld wordt??

Het vermelden van de koning in de eed van Vlaamse (en ook Waalse en Duitse) burgemeesters is even irrelevant als bij het zeggen dat je bij de bakker om brood gaat. De Vlaamse burgemeesters vallen immers onder het Vlaamse Gewest, de Waalse onder het Waalse Gewest en de Duitse onder de Duitstalige Gemeenschap. Daar heeft uw doorluchtige vorst niets in te komen zoeken.
Je snapt het niet he!!!!
Voor de BUB-ers is wat ze willen en hoe het zal zijn volledig hetzelfde. In mijn topic over "na splitsing geen Frans meer leren" was het niet mogelijk hen duidelijk te maken dat er stond "NA DE SPLITSING".

Nu ze beseffen dat de wet in hun nadeel is, beredeneren ze maar dat als zij tegen de wet zijn, het dan ook maar logisch is dat die verandert.
...
Oud 5 januari 2007, 20:07   #132
Dimitri

Standaard

Even opmerken dat burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden in Nederland ook geen trouw zweren aan de Koning. Wel aan de Grondwet overigens.
Oud 5 januari 2007, 20:19   #133
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even opmerken dat burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden in Nederland ook geen trouw zweren aan de Koning. Wel aan de Grondwet overigens.
Die zjin dus ook al anti-Belgisch!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 20:46   #134
evilbu

Standaard

Citaat:
Wat was even erg, dat de een de ander niet kon verstaan bedoel je? Mja, dat denk ik wel. Je moet de beperkingen van veel mensen bij het verstaan van een andere tongval, streektaal of taal niet onderschatten. Iemand die zijn hele leven maar een bepaalde tongval heeft gehoord, kan veel moeite hebben bij het verstaan van iemand met een volledig andere tongval, zelfs al spreken ze dezelfde taal! Door de komst van televisie en de verbeterde mobiliteit is dit probleem veel minder geworden, maar het komt natuurlijk nog steeds voor. Iemand die in Noord-Holland opgroeit met een Noord-Hollandse tongval en via tv alleen AN of Poldernederlands heeft meegekregen, zal nog altijd veel moeite hebben met het verstaan van een Groninger of Limburger die met een duidelijke tongval spreekt.
Wij hadden het beruchte programma "Hier spreekt men Nederlands"....
Het verbaast me echter dat je zegt dat dat probleem vandaag ook nog in Nederland bestaat.

Citaat:
Wat bedoel je met wildgroei?
Met wildgroei bedoel ik gewoon dat er heel veel varianten zijn in Vlaanderen. Dasja Drugaleva, de Russische gids van reporter Martin Heylen in Siberië, heeft zowel in Nederland als Leuven gestudeerd en vond dat als Rus ongelooflijk hoe wij nog zoveel dialecten kunnen hebben. Ik ben dus niet alleen met mijn indruk. Kan je in Nederland binnen provincies nog steeds horen van welke streek iemand is?
Oud 5 januari 2007, 21:08   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wij hadden het beruchte programma "Hier spreekt men Nederlands"....
Het verbaast me echter dat je zegt dat dat probleem vandaag ook nog in Nederland bestaat.
Ja, Nederland is een veelzijdiger land dan de meeste mensen denken. En toch wil niemand het splitsen.

Citaat:
Met wildgroei bedoel ik gewoon dat er heel veel varianten zijn in Vlaanderen. Dasja Drugaleva, de Russische gids van reporter Martin Heylen in Siberië, heeft zowel in Nederland als Leuven gestudeerd en vond dat als Rus ongelooflijk hoe wij nog zoveel dialecten kunnen hebben. Ik ben dus niet alleen met mijn indruk. Kan je in Nederland binnen provincies nog steeds horen van welke streek iemand is?
Binnen de provincies niet zo denk ik, behalve in provincies waar zeer verschillende talen of dialecten gesproken worden, zoals Gelderland (Veluwe en Achterhoek zijn Nedersaksisch, Zuid-Gelderland is eerder Brabants van tongval). Je kunt wel duidelijk het verschil tussen de dialecten/tongvallen van de grote steden horen, bijv. het verschil binnen Zuid-Holland tussen Haags en Rotterdams.
Oud 6 januari 2007, 02:24   #136
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Kijk, kan je nu eindelijk eens op de zaak ingaan? De nieuwe gemeentewet legt alle bevoegdheden en supervisie van de gemeentelijke overheden in handen van de Vlaamse overheid. VLAAMSE. Zijn we mee? De gemeentebesturen hebben dus geen binding met de federale overheid of de koning en zijn Koninklijke Besluiten. Dan is het niet meer dan logisch dat de eed die wettelijke realiteit ook volgt.

Jullie BUB'ers rennen gillend naar de rechtbank als jullie ergens ook maar een zweem van onwettelijkheid zien, maar voor de taalwetten (zie de commentaar van Hans die gebruik van Nederlands in Vlaamse gemeenteraden een uitvinding van "zieke flaminganten" noemde) of de wettelijke realiteit in Vlaanderen hebben jullie geen zier respect. Consequentie?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 02:49   #137
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Nationale talen: NL of FR.
Of Duits!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 03:15   #138
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Of Duits!
BUB vind geen duitstaligen die lid willen worden van de bubbelclub.
Daarom dat ze hun webstek ook niet naar het duits willen vertalen.
Daarom dat volgens hen duits ook een minderwaardige taal
is en dat ze die dus steeds negeren.
Oud 6 januari 2007, 15:01   #139
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker Bekijk bericht
BUB vind geen duitstaligen die lid willen worden van de bubbelclub.
Daarom dat ze hun webstek ook niet naar het duits willen vertalen.
Daarom dat volgens hen duits ook een minderwaardige taal
is en dat ze die dus steeds negeren.
Moesten alle Duitstaligen stemmen op BUB, het zou meer zijn dan al hun stemmen in heel het land!!
Oud 6 januari 2007, 15:18   #140
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Ik denk niet dat ze duitstalige stemmen halen.
Aangezien dat de duitstalige gemeenschap als minderwaardig wordt aanzien.
In Vlaanderen halen ze ook bijna geen stemmen.
Vlaanderen dient voor hen enkel als melkkoe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be