Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2007, 23:10   #121
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik weet in ieder geval dat een flink deel van Vlaanderen nog géén 5 meter boven de waterspiegel ligt, en een ander deel eronder...En ik herrinner mij van toen ik een jaar of 5 was, begin jaren zestig, dan zijn er eens een paar dijken gesprongen, en dan stond heel de buurt onder water, ik tot aan mijn gat, m'n moeder tot aan haar knieën, de kelders stonden vol, er was geen elektriciteit meer...Op het Kiel was dat , in Antwerpen.Een flinke rotzooi was dat...
U verwart een lokale overstroming met een stijging van de zeespiegel. Dat zijn wel twee totaal verschillende zaken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 23:11   #122
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Waar is nu het probleem?
De angstpropaganda. Dat lijkt mij duidelijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 23:57   #123
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U verwart een lokale overstroming met een stijging van de zeespiegel. Dat zijn wel twee totaal verschillende zaken.
neenee, ik verwar helemaal niets.In het begin van de jaren zestig was er nog geen sprake van verwarming, smeltende ijskappen enz.Alléén al een kleine, lokale overstroming bracht zo veel last met zich mee, enkel omdat er één dijk kapot was...Stel je voor hoeveel dijken het gaan begeven als het water 7 meter stijgt?Wat een massa water dat vertegenwoordigt...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 23:59   #124
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De angstpropaganda. Dat lijkt mij duidelijk.
met angst noch met propaganda heeft dit allemaal niks te maken, Voor mij in elk geval.Maar je kop in het zand steken is ook niet nodig.Vandaag de dag kan je verzuipen als je je kop in de grond steekt, want dan is daar geen grond meer.Niks als water...zeewater..
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 00:46   #125
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ik weet in ieder geval dat een flink deel van Vlaanderen nog géén 5 meter boven de waterspiegel ligt, en een ander deel eronder...En ik herrinner mij van toen ik een jaar of 5 was, begin jaren zestig, dan zijn er eens een paar dijken gesprongen, en dan stond heel de buurt onder water, ik tot aan mijn gat, m'n moeder tot aan haar knieën, de kelders stonden vol, er was geen elektriciteit meer...Op het Kiel was dat , in Antwerpen.Een flinke rotzooi was dat...
Als er ooit voor een flink aantal dagen (oorlogje of zo) de electriciteit zou wegvallen dan blijft er van Nederland nu reeds nog maar weinig droog; stoomgemalen en windmolens zijn allang afgevoerd.

Zelfs in de hogere deeltjes (Limburg) gaat het in de buurt van rivieren fout want in de afgelopen decennia is men als razenden woningen gaan bouwen in de oude uiterwaarden.
Oud 8 januari 2007, 01:01   #126
Groentje-18

Standaard

Citaat:
gezellige sfeertjes ben ik niet gewoon op dit forum...moesten we allen geweren hebben was het hier een waar bloedbad "Eéndracht maakt macht" op z'n best.Het ergste is echter dat zich niet tot dit forum beperkt: het gaat er zo aan toe in de ganse wereld, en op die manier zullen we inderdaad niet veel kunnen verhelpen aan de aangekondigde rampen...
I know.
En dit is dan nog eens onder Vlamingen en mensen die allen geïnteresseerd zijn in politiek (als ik daar van uit mag gaan).
Oud 8 januari 2007, 01:08   #127
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Zoals reeds eerder gezegd:
Zoals de Morgen nog niet zo lang geleden voorspelde dat Den Haag nu zo ongeveer onder water zou staan.
Wanneer iedereen dat begint te geloven is het hét moment om in appartementjes aan de kust te beginnen investeren. Spijtig genoeg heb ik het geld er niet voor.

Tussen haakjes: het ijs aan de rand van Groenland en Antarctica smelt inderdaad, wat geen stijging veroorzaakt.
Het ijs op Groenland en Antarctica wordt echter dikker: http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=40
(Netto wordt de ijsmassa op Groenland kleiner, op Antarctica groter:
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=42)

Waar is nu het probleem?
Dat klopt inderdaad en dat is overeenkomstig met de hypotheses daaromtrent hoor. Het komt door toegenomen sneeuwval. Als je wilt zoek ik even bronnen op die dat staven?
Oud 8 januari 2007, 04:56   #128
willem1940NLD

Standaard

In de USA valt momenteel schadelijk veel sneeuw, zo erg als 10 jaar geleden (hoorde ik eergisteren op Radio-1 NLD).
Oud 8 januari 2007, 05:21   #129
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
In de USA valt momenteel schadelijk veel sneeuw, zo erg als 10 jaar geleden (hoorde ik eergisteren op Radio-1 NLD).

Citaat:
07/01 22 graden in Central Park in New York

Er was dit januariweekeinde sprake van een heuse lente in New York. In Central Park werden temperaturen gemeten tot 22 graden Celsius.

Volgens de New York Times is daarmee de warmste januaridag in 56 jaar bereikt. Op de foto ziet u zonnebaders op Coney Island. Van sneeuw is nog lang geen sprake. De winter laat dit jaar het langst op zich wachten sinds 1878. Toen viel de eerste sneeuw in het noordoosten van de VS pas op 4 januari.

In andere delen van de wereld is het dan weer extreem koud. Zo kwamen in Bangladesh al 100 mensen om het leven als gevolg van de vriestemperaturen. De meeste slachtoffers waren oude mensen en kleine kinderen, voornamelijk in de noordelijke regio aan de voet van de Himalaya. Daar werden temperaturen van 6 graden onder nul gemeten, goed voor de koudste winter in jaren.

In het zuidoosten van Brazilië stormt het al een hele week hevig. Er kwamen al minstens 31 mensen om. Tienduizend inwoners van Rio de Janeiro zijn dakloos. Bij de doden zijn ook drie kinderen uit eenzelfde familie, wiens huis in de stad Nova Friburgo door modderstromen werd begraven.

Alles is relatief.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 januari 2007 om 05:22.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 10:17   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het sneeuwt in Kansas.... Het is bijna zomer in New York, het is koud in Californië. De VS is groot, en desondanks de enorme verschillen zie ik hier nog geen klimaatwissel in.
Oud 8 januari 2007, 11:00   #131
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het sneeuwt in Kansas.... Het is bijna zomer in New York, het is koud in Californië. De VS is groot, en desondanks de enorme verschillen zie ik hier nog geen klimaatwissel in.
Juist ... en hoe meer sneeuw er valt hoe lager de zeespeiegel
Oud 8 januari 2007, 11:20   #132
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als die ijsbergen toch gaan smelten, zou men een lucratief zaakje kunnen opbouwen om ze in stukken te laten barsten en dan met schepen te verslepen naar gebieden waar tekort aan drinkwater is, en daar het water in grote reservoirs opslaan.

(idd: Israel voert Turks water in met boten).

Anderzijds: ik las ooit ergens (in het begin van de hysterie over de opwarming), dat Vlaanderen tot aan Gent zou overstromen.
Ik wijk dan uit naar de "bergen" van Wallonië, vermits ze niet willen splitsen zullen ze ginder de vlamingen maar moeten opvangen.
Deze keer kunnen we van in het begin al minstens faciliteiten eisen en in het betere geval gewoon de ingepalmde stukken tot "Nieuw-vlaanderen" uitroepen.
(Was toch voorstel van Maingain nietwaar?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 11:26   #133
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb ons plekje op een ardense heuveltop al ingepalmd. Op maar 280 meter hoogte.
Oud 8 januari 2007, 11:50   #134
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moest er geen probleem zijn, zou ik daar zeer tevreden over zijn.Soms is het wel prettig om ongelijk te hebben.Toch heb ik dus mijn twijfels...In Siberië bvb.smelt de sneeuw gewoonweg.Er staan ons nog verrassingen te wachten geloof ik...

In Siberië moet je al diep in de grond of hoog de bergen intrekken om wat permafrost te vinden hoor.

Die zeepeilstijging van 7m en andere fantasmen horen thuis bij K&K

Laatst gewijzigd door Xenon : 8 januari 2007 om 11:52.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 13:29   #135
araneus
Gouverneur

Standaard

Het grootste gedeelte van de zeewaterspiegel komt door de uitzetting van het water bij hogere temperaturen. De kubieke uitzettingscoëfficiënt van water is weliswaar klein, maar omdat de oceanen vrij diep zijn geeft dit toch wel een aanzienlijke stijging. Momenteel kan men al meten dat de zeewaterspiegel langzaam aan het stijgen is. Er wordt zelfs rekening mee gehouden bij het uitvoeren van dijkaanpassingen (bv. Actualisatie van het Sigmaplan).
Het is dan ook niet direct de hogere zeespiegel die een probleem vormt. Het is het hoger risico op een catastrofe (bv. overstromingen van 1976). Het feit dat de zeespiegel 7 m zou stijgen betekent niet noodzakelijk dat alles in Vlaanderen lager dan 7 m zou overstromen. De rivieren kunnen hun water moeilijker kwijt in de estuaria waardoor je langs deze rivieren een opstuwing gaat krijgen. De getijdewerking zou dan ook een stuk verder merkbaar worden. Momenteel zijn de sigmadijken ten Noorden van Antwerpen meer dan 11 m hoog en dat geeft nog niet voldoende bescherming. Als je daar al 7 m afdoet door een zeespiegel stijging heb je eigenlijk niks over. Voor de Antwerpenaren nog het volgende weetje, de zg. blauwe steen aan de kaaien ligt op net iets meer dan 7 m !

Ik verwacht ook serieuze problemen bij het verliezen van deze oppervlaktes land aan de zee. Dit is geen ongerept land, er zal dus veel vervuiling in de zee terecht komen. Het land wordt immers niet zomaar overspoelt, maar wordt helemaal gehermodelleerd door de zeestromingen. Stukken land worden onder kleilagen bedolven, andere stukken worden volledig geërodeerd. Waarschijnlijk zullen er dus gepland stukken land worden opgegeven. Eigenlijk zijn we daar al mee begonnen. Er staan al stukken 'ontpolderd' langs de Schelde om het andere land te beschermen tegen overstromingen.

Voor de fantasten die schelpjes vinden in de Pyreneeën. Ik vrees dat de mensheid het niet heeft geweten wanneer de zee op die plaatsen kwam. In de bergen zijn het inderdaad sedimentenlagen die worden opgestuwd, in het geval van de Pyreneeën zijn deze 10-tallen miljoenen jaren oud. Blijkbaar is een basis geologische kennis bij de forumleden niet echt aanwezig.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 13:32   #136
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
laatst zag ik de film van Al Gore "de waarheid die stoort".Er werd onderandere uitgelegd wat er gebeuren zou als de polen verder blijven smelten.Een paar dagen terug zag ik op het franse nieuws een professor vertellen dat , als de hele ijskap zou smelten, het waterniveau 7 meter zou stijgen, naar aanleiding van de blok ijs van 60 Km, die zich afgescheurd heeft van de zuidpool.
Als het water zoveel zou stijgen, zouden landen als België, Nederland, stukken van Frankrijk,Engeland enz enz gewoon verdwijnen.
Al een idee waar de bevolkingen heen moeten gaan dan?Naar waar trekken jullie?
Niet over"drijven" hé jongens, ik woon in Vlaanderen, op 60m boven de zeespiegel....
Oud 8 januari 2007, 14:28   #137
araneus
Gouverneur

Standaard

Misschien toch wat cijfertjes, in Vlaanderen ligt er 2334,4 km² onder het 7 m niveau. Zoals ik al opmerkte zal er meer land niet meer bruikbaar zijn of overstromen dan dit. Beschouw het als een minimum oppervlakte. Dit is meer dan 1/6 van de oppervlakte van Vlaanderen.

Bijgevoegd een kaartje waarop het gebied onder de 7 m blauw is gekleurd. Bijna alle economisch belangrijke gebieden vallen hieronder (Antwerpen, Zeebrugge, Brugge, Gent, Mechelen, ...).
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vl7m.jpg‎
Bekeken: 78
Grootte:  48,6 KB
ID: 16752  

araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 14:50   #138
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Misschien toch wat cijfertjes, in Vlaanderen ligt er 2334,4 km² onder het 7 m niveau. Zoals ik al opmerkte zal er meer land niet meer bruikbaar zijn of overstromen dan dit. Beschouw het als een minimum oppervlakte. Dit is meer dan 1/6 van de oppervlakte van Vlaanderen.

Bijgevoegd een kaartje waarop het gebied onder de 7 m blauw is gekleurd. Bijna alle economisch belangrijke gebieden vallen hieronder (Antwerpen, Zeebrugge, Brugge, Gent, Mechelen, ...).
De BH van Vilvoorde blijft al gevrijwaard, dus voor communautair geharrewar zitten we nog voor een aantal eeuwen goed
Oud 8 januari 2007, 15:08   #139
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Mooie kaartjes filmpjes enzo.. maar nu effe over naar de realiteit:
Door de uitzetting van het zeewater zal de zeespiegel in het jaar 3000 ongeveer 0.5 tot 4 meter hoger zijn dan nu,
Be serious .. het jaar 3000.. tegen die tijd zijn de middeleeuwse steden allang vervallen ruines
Oud 8 januari 2007, 20:50   #140
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En maar goed ook, anders zou u geen goed statisticus zijn.

Maar serieus nu: in tegenstelling tot wat veel mensen denken zorgt een gemiddelde stijging van de aarde temperatuur niet noodzakelijk overal voor meer warmte. Op sommige plekken kan het evengoed kouder worden, op andere warmer.
Als je één ding kan zeggen dat die temperatuurstijging wel met zich meebrengt, dan is dat een toename van de extreme events! (Zie mijn topic zekerheden en onzekerheden over de verandering van het klimaat hier ergens).
En daar hebben we helaas de afgelopen jaren wel bewijzen van gezien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be