Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Kan de huidige Voorzitter van de B.U.B.aanblijven
1)Ja 16 30,19%
2)Neen,een democratische stemming via een congres is noodzakelijk 37 69,81%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 29 december 2003, 17:03   #121
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Arrogantie wegwerken (de Waalse, maar ook de Vlaamse, want die bestaat ook, vergeet dat niet!) gaat niet van de ene dag op de andere. Het is een mentaliteitswijziging, die echter wel gestimuleerd kan worden door de volgende maatregelen:

1. Verplichte kennis van elkaars taal. Onbekend maakt onbemind.
2. Minder seponeringen van klachten i.v.m. taal. Meer gewicht geven aan taalgerichte zaken.
3. Sensibilisering voor burgerzin en elementaire beleefdheid, genre "opstaan voor iemand misstaat niemand" in de bussen en zo...
4. Discriminatie op basis van taal ernstiger nemen, "taalracisme" volwaardig opnemen in de Belgische wet.
5. Objectieve handhaving van bepaalde minimumeisen: een ambtenaar die bepaalde taalvaardigheden moet hebben, moet ze ook wel degelijk hebben en ze willen gebruiken. Ontslag volgt bij onwil tot bijscholing of zo...

Verre van volledige lijst, en zeer algemeen ongenuanceerd, maar het geeft al een beginideetje.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 29 december 2003, 18:39   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Arrogantie wegwerken (de Waalse, maar ook de Vlaamse, want die bestaat ook, vergeet dat niet!) ...
Wel, ik had toch zo graag eens een voorbeeldje gehad van Vlaamse taalarrogantie.

Nu ben ik toch wel HEEL benieuwd.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 december 2003, 18:42   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Verplichte kennis van elkaars taal. Onbekend maakt onbemind.
Wat moet hieronder verstaan worden? Zal iedere Belgische burger op zijn achttien jaar een taalproef moeten ondergaan?

In Brussel is men volgens de wet verplicht de tweede landstaal als eerste vreemde taal te onderwijzen. Dat geldt voor zowel de Vlaams als Franstalige scholen. Welnu, wat stellen we vast? De Vlamingen leren wel goed Frans, maar de Franstaligen kunnen, ondanks evenveel uren Nederlands, nauwelijks die taal. Er is dus wel iets anders aan de hand. Zeker niet "onbekend maakt onbemind".
Oud 29 december 2003, 18:43   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Minder seponeringen van klachten i.v.m. taal. Meer gewicht geven aan taalgerichte zaken.
Wat schrijft u nu eigenlijk?

Heeft u dan kennis van het aantal seponeringen? Graag had ik dan wel de bron...
Oud 29 december 2003, 20:33   #125
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Arrogantie wegwerken (de Waalse, maar ook de Vlaamse, want die bestaat ook, vergeet dat niet!) ...
Wel, ik had toch zo graag eens een voorbeeldje gehad van Vlaamse taalarrogantie.

In het Pallieterke staat bij de goede eetgelegenheden een adres in Wallonië, daar is het goed want daar spreekt men VLAAMS!!!! Blijkbaar is een restaurant waar de mensen Frans spreken dus niet goed...
Kim is offline  
Oud 29 december 2003, 20:34   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Arrogantie wegwerken (de Waalse, maar ook de Vlaamse, want die bestaat ook, vergeet dat niet!) gaat niet van de ene dag op de andere. Het is een mentaliteitswijziging, die echter wel gestimuleerd kan worden
Het gaat hier om taalarrogantie.

Die is in dit land nooit anders dan van Franstalige kant gekomen.
Die werd om welbekende redenen nog nooit aangepakt maar wel gedoogd en zelfs gekoesterd.
Ook door de BUB.
Inplaats van te beweren dat taalarrogantie ook van Vlaamse kant komt had je beter eens wat aandachtiger naar het voorbeeld van je Groote BUB-Meester gekeken. Je zou zo tenminste je eigen geloofwaardigheid wat minder ondergraven.

Begin dus maar liever bij je eigen voorzitter eerst een mentaliteitswijziging te stimuleren.
Oud 29 december 2003, 20:37   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
In het Pallieterke staat bij de goede eetgelegenheden een adres in Wallonië, daar is het goed want daar spreekt men VLAAMS!!!! Blijkbaar is een restaurant waar de mensen Frans spreken dus niet goed...
Dat staat daar helemaal niet.

Graag dus een voorbeeld van Vlaamse taalarrogantie.

Maar ik help u een beetje op weg: bijvoorbeeld in de Vlaamse Rand wonen er Franstaligen die zich niet willen neerleggen bij het feit dat die gemeenten tot Vlaanderen behoren. In de faciliteitengemeenten gedragen ze zich alsof ze in Brussel zijn, in de rondomliggende Vlaamse gemeenten willen ze faciliteiten. Er werden doortoe drukkingsgroepen opgericht, daarbij gesteund door een partij als het FDF (u weet wel, uw doorluchtige voorzitter is nogal goed bevriend met die mannen). Dat is een typisch staaltje van Franse taalarrogantie.

Dus, geef nu eens een gelijkaardig voorbeeldje. En niet afkomen met de aanbeveling van een restaurant dat hoogstwaarschijnlijk nog eens door Vlamingen wordt uitgebaat.
Oud 29 december 2003, 20:37   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik ben een paar jaar geleden in zo'n restaurant beland.
De eigenaar was een Vlaming die met een Waalse getrouwd was.
Hij sprak (nog) Nederlands. Zijn vrouw en kinderen niet.
Oud 29 december 2003, 20:39   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ben een paar jaar geleden in zo'n restaurant beland.
De eigenaar was een Vlaming die met een Waalse getrouwd was.
Hij sprak (nog) Nederlands. Zijn vrouw en kinderen niet.
Een dergelijk restaurant aanbevelen is trouwens helemaal geen taalarrogantie. Op de VRT heeft men een jaar of twee geleden zo eens een reportage uitgezonden over Vlamingen en Nederlanders in Zuid-Afrika. Toen werd er, indirect, ook wat publiciteit gemaakt voor een restaurant waar de kok een Vlaming was.
Oud 29 december 2003, 20:43   #130
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat staat daar helemaal niet.

Graag dus een voorbeeld van Vlaamse taalarrogantie.

Maar ik help u een beetje op weg: bijvoorbeeld in de Vlaamse Rand wonen er Franstaligen die zich niet willen neerleggen bij het feit dat die gemeenten tot Vlaanderen behoren. In de faciliteitengemeenten gedragen ze zich alsof ze in Brussel zijn, in de rondomliggende Vlaamse gemeenten willen ze faciliteiten. Er werden doortoe drukkingsgroepen opgericht, daarbij gesteund door een partij als het FDF (u weet wel, uw doorluchtige voorzitter is nogal goed bevriend met die mannen). Dat is een typisch staaltje van Franse taalarrogantie.

Dus, geef nu eens een gelijkaardig voorbeeldje. En niet afkomen met de aanbeveling van een restaurant dat hoogstwaarschijnlijk nog eens door Vlamingen wordt uitgebaat.
1. Dat staat er wel...
2. Onze voorzitter is een Brusselaar, spreekt beide talen en is niet fransdol, de ex-leden van FDF hebben zich te schikken naar de partijvoorwaarden van de BUB, net zoals de ex-leden van het Vlaams Blok dat moeten doen.
3. U wil zich niet neerleggen bij het feit dat Vlaanderen tot België behoort.
Kim is offline  
Oud 29 december 2003, 20:46   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Dat staat er wel...
Er staat helemaal niet dat de restaurants uitgebaat door een Waal slecht zouden zijn. Er wordt alleen een restaurant waar Nederlands wordt gesproken, aanbevolen.

Anders moet u ons maar eens de volledige tekst van die aanbeveling tonen.
Oud 29 december 2003, 20:47   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, en dat is ons democratisch recht.
Oud 29 december 2003, 20:48   #133
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op dit ogenblik is dit nog wel zo, maar dit zal niet voor altijd zo zijn.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 29 december 2003, 20:49   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Onze voorzitter is een Brusselaar, spreekt beide talen en is niet fransdol, de ex-leden van FDF hebben zich te schikken naar de partijvoorwaarden van de BUB, net zoals de ex-leden van het Vlaams Blok dat moeten doen.
Dan mag u mij eens een antwoord geven op een vraag die ik al veel eerder stelde, maar waar nog NIEMAND een antwoord op durfde geven. Ondanks meerdere malen gesteld, werd de vraag iedere keer weer genegeerd.

Ik herhaal dus even: waarom werd de BUB-webstek dan geregistreerd onder de Franstalige versie van het Brussels adres?
Oud 29 december 2003, 20:59   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dan mag u mij eens een antwoord geven op een vraag die ik al veel eerder stelde, maar waar nog NIEMAND een antwoord op durfde geven. Ondanks meerdere malen gesteld, werd de vraag iedere keer weer genegeerd.

Ik herhaal dus even: waarom werd de BUB-webstek dan geregistreerd onder de Franstalige versie van het Brussels adres?
Omdat de voorzitter van de BUB het Nederlands maar een 'boerentaaltje' vindt, net zoals zijn FDF-maatjes?
Oud 29 december 2003, 21:21   #136
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Daar kan ik u geen antwoord op geven, dat moet u aan onze webmaster Yann vragen.
Kim is offline  
Oud 29 december 2003, 21:23   #137
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Omdat de voorzitter van de BUB het Nederlands maar een 'boerentaaltje' vindt, net zoals zijn FDF-maatjes?
Tiens, als hij het toch maar een boerentaaltje zou vinden, dan vraag ik me af waarom de nationale vergaderingen hoofdzakelijk in het Nederlands gebeuren...
Overigens, FDF-maatjes, bij mijn weten is er maar één ex-FDF'er
Kim is offline  
Oud 29 december 2003, 21:28   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar kan ik u geen antwoord op geven, dat moet u aan onze webmaster Yann vragen.
Bij mijn weten staat de webstek op Hans van de Cauters adres geregistreerd. Hij en hij alleen zal dus wel weten waarom dat zo is. Echter, uw doorluchtige leider en voorzitter voor het leven heeft zich nog nooit verwaardigd daarop te antwoorden. Hiermee wordt wel duidelijk dat Hans I de Grote weldegelijk een Fransdol iemand is. Waarom registreer je, als Nederlandstalige, je eigen adres onder de Franstalige versie? In die zin zou het me niet verwonderen dat Hans I de Grote op de Franse taalrol staat ingeschreven.
Oud 29 december 2003, 21:29   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, FDF-maatjes, bij mijn weten is er maar één ex-FDF'er
Andere bronnen, waaraan we toch ietsje meer geloof hechten, spreken van VIJF voormalig FDF'ers.
Oud 29 december 2003, 21:31   #140
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bij mijn weten staat de webstek op Hans van de Cauters adres geregistreerd. Hij en hij alleen zal dus wel weten waarom dat zo is. Echter, uw doorluchtige leider en voorzitter voor het leven heeft zich nog nooit verwaardigd daarop te antwoorden. Hiermee wordt wel duidelijk dat Hans I de Grote weldegelijk een Fransdol iemand is. Waarom registreer je, als Nederlandstalige, je eigen adres onder de Franstalige versie? In die zin zou het me niet verwonderen dat Hans I de Grote op de Franse taalrol staat ingeschreven.
Contacteer hem dan via de website, ik kan u er alleszins geen antwoord op geven, sorry...
Kim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be