![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Dat er hypocrieten zijn met een wereldwijde groene uitstraling als Al Gore, daar zit ik niet mee.
Waar ik wel mee zit, dat is dat iemand zoals ik, met een absoluut minimale ecologische voetafdruk, iemand die 1OO% het goede voorbeeld geeft, even kompleet anoniem moet blijven, als eeuwig onbenullig en onbetekenend op dit specifieke terrein (zoals op alle andere amen) Ach, nu Gore's argumenten en invloed onaantastbaar blijken, moet hij er via Ad Hominem aan geloven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Niet dat ik een voorstander ben van zwaveluitstoot, maar het is als opwarmingsfactor een Randverschijnsel. En bovendien vormt de zwaveluitstoot-beperking notabene een succesvolle inspirator van Kyoto. De VS heeft die aangepakt met een trading-systeem van allocaties op de beurs verhandelbaar. Maar voor Kyoto zelf geven ze niet thuis. Totnogtoe. Laatst gewijzigd door eno2 : 28 februari 2007 om 18:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://www.washington.edu/research/p...ers/1969e.html Aerosols kunnen rechtstreeks zonlicht terugkaatsen, en/of een afkoelend effect hebben doordat ze het ontstaan van wolken bevorderen, wat ook weer het albedo van de aarde verhoogt. Zie in de Summary http://www.ipcc.ch/SPM2feb07.pdf bladzijde 5, derde paragraaf, waar sulfaten vermeld staan onder de aerosolen met afkoelende werking. Die aërosolkwestie is trouwens één van de vele duistere punten in het IPCC-betoog. Zie bv zelfde document, tabel op p.4. Daar ziet u dat de 'level of scientific understanding' voor deze aerosols 'low' wordt genoemd. Men weet eigenlijk niet goed hoe en in welke mate deze stoffen afkoelend werken. In de tabel ziet u een zeer brede marge aangegeven, waarvan de bovengrens even ver in afkoelende richting uitwijkt als de bovengrens voor CO2-broeikasgaseffect naar opwarmende richting uitwijkt. In diezelfde tabel kunt u ook zien hoe uiteindelijk aan deze aerosols toch een relatief klein effect wordt toegeschreven (-0,7 Wm-2) zonder dat hiervoor een inzichtelijke basis voorhanden is.
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tussen haakjes, Jos, jij met je prachtige grafieken, kan je niet eens een nieuwe kustlijn toveren met een geodetische lijn volgens 2OO meter hoogte? Want wie weet of na de Noordpool (die over 50 jaar ijsvrij zal zijn), ook de Zuidpool niet smelt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
eno, je tegenstanders hebben gelijk. pieke : ik antwoord later op je posts, ik zit met een acuut tijdgebrek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beschik jij soms over een hogere oordeelswijsheid? Laten we dat maar aan de steeds meer beschikbare data overlaten en aan de komende ontwikkelingen. Maar het zou uiterst stom zijn om geen preventieve oorlog uit te roepen tegen de klimaatwissel. Die oorlog trekt trouwens al goed aan, dankuwel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosph...urrent.365.jpg Voor mijn part kan je ook geloven dat de ijskap van Antartica binnen afzienbare tijd zal smelten; aangezien gelovigen gelijk wat kunnen geloven, waarom dan dit niet. In elk geval warmde Antartica in de loop van de laatste decennia helemaal niet op, zodat er geen rationele reden is om te vermoeden dat die ijskap op smelten staat. Volgens het IPCC-rapport wijzen alle studies op een verdikkende zuidelijke ijskap voor deze eeuw. Volgens de vierde Summary was voor 1961-2003 de jaarlijkse bijdrage tot de zeespiegelstijging door de smelting van de antarctische ijskap 0,14 mm +/- 0,41 mm (kon dus net zo goed een negatieve bijdrage zijn). Maar je maalt niet om rationaliteit, meen ik te begrijpen. Daarom heb je het waarschijnlijk ook over die 200 meter. Want zelfs indien al het ijs van Antartica zou smelten, kom je nooit aan zo'n stijging. Ook in het Krijt, toen er geen ijskappen waren en de zeespiegel verschillende tientallen meter hoger stond dan heden ten dage, kwam je niet aan zo'n hoog niveau. http://www.aaas.org/news/releases/20...ppenheimer.pdf
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Edit: Die laatste bron is wel interessant.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 maart 2007 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je vermaalt enige duidelijke uitspraakjes die overal te beluisteren vallen, zoals het binnenkort ijsvrij worden van de Noordpool binnen één generatie, tot een irrationele uitspraak van mij... Met enige kwalijke onwil valt elke rationele interpretatie van de gegevens wel te verduisteren. Je bent daar dan ook volop mee bezig, maar dat hele mallemolentje interesseert me helemaal niet. Zoals ik al zei, ik beschouw het hele eco-negationisme als gedateerd. Met Klachten over mijn woordgebruik "200-meter", "ijsvrij", etc kan ja altijd terecht bij nieuwsdiensten zoals die van de BBC, die blijkbaar al even irrationeel bezig zijn als ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Image courtesy of NASA Earth Observatory based on data from Walt Meier and Julienne Stroeve, National Snow and Ice Data Center, University of Colorado, Boulder.
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Hoe bedoel je "lokale verschillen"?
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 maart 2007 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
|
![]() Dat is incorrect volgens mijn bron.
De zeespiegel zal ook stijgen door thermische expansie (indien het water warm wordt zet neemt het meer volume in) en door het smelten van de ijskappen. Edit: Ik zie dat u ook vroeg wat ik bedoel met lokale verschillen. Ik bedoel daarmee dat de zeespiegel op de ene plaats niet even hoog hoeft te zijn als op een andere plaats op aarde.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 maart 2007 om 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
O.k, zon en maan trekken water in een "berg" en ook de wind kan voor opstuwing zorgen; ik zag hier nooit berekeningen van maar neem gemakshalve aan dat het verschil tussen oude en nieuwe "pieken" in (centi)meters even groot zal zijn als de delta tussen oude gemiddelde zeespiegel en nieuwe gemiddelde zeespiegel, want het SG van water en het SG van lucht variëren zeer weinig. Dus wordt de zeespiegel gemiddeld 1m hoger dan zou ik verwachten dat de hoogste springvloed ook zeer dicht nabij 1m hoger voortaan uitkomt. Weer iets anders is, dat er bij de ophanden zijnde kernfusie-projecten water van de aarde verdwijnt, wordt omgezet in helium dat nooit meer water wordt en je krijgt er een gek hoog stemmetje van. Gezien onze alleen maar stijgende energiebehoefte kon het daardoor wel eens noodzakelijk worden dat we wat ijsbergen moeten gaan smelten om uitdroging van de wereld te voorkomen.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 maart 2007 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik mag er niet aan denken ... Een bijkomend probleem met dat smeltend ijs (met name dat op land in de vorm van gletsjers of ijstoppen op bergen) is dat het onze bufferzoetwatervoorraden zijn (waren) ... Nu al heeft een groot deel van de wereldbevolking geen toegang tot water. In de toekomst gaat dat er niet beter op worden als we er niets aan doen. Als kernenergie dan ook nog eens zoet water nodig heeft dan vind ik dat een argument tegen kernenergie.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
|
![]() Citaat:
Hoe bedoel je 3/4, inhoud of oppervlak of gewicht? Citaat:
Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 maart 2007 om 19:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Figure 11.15: Global average sea level rise from thermal expansion in model experiments with CO2 (a) increasing at 1%/yr for 70 years and then held constant at 2x its initial (preindustrial) concentration; (b) increasing at 1%/yr for 140 years and then held constant at 4x its initial (preindustrial) concentration. Heb je misschien een bron voor je uitspraak? Want om eerlijk te zijn heb ik daar niet aan gedacht en ik vind er ook zo snel niets over. Maar het lijkt me dat water alleszins gevoeliger is voor temperatuursschomelingen dan bv aarde of gesteente. Hoewel ik herinner me net dat iemand op een klimaatlezing naar voren bracht dat we eigenlijk niet weten wat voor effect die 'verandering' dan wel heeft op de (vloeibare) binnenkant van de aarde. Verwarmd die dan uiteindelijk ook en wat zijn de gevolgen daarvan? Etcetera. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 maart 2007 om 20:47. |
|||||
![]() |
![]() |