![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
LEUVEN - De politiezones van het arrondissement Leuven hebben recht op 672.143 euro extra uit het boetefonds. Dat berekende de N-VA. Het geld gaat echter naar Wallonië ook al staan daar amper flitspalen. Militanten voerden gisteren actie aan de Tervuursepoort in Leuven, samen met Elio Di Rupo (PS). De politiezones van ons arrondissement krijgen 2,3 miljoen euro uit de geldpot van de verkeersboetes. Dat is 3,8 procent van het totale bedrag. Veel te weinig, vindt de N-VA. Volgens de verdeelsleutel van de paarse regering krijgt Vlaanderen 53 procent van de opbrengst van de verkeersboetes. ,,Nochtans betalen de Vlamingen veel meer: liefst 83 procent van het totaal. Dat is niet verwonderlijk'', vinden Theo Francken en Bart Nevens (N-VA). ,,Er staan in Vlaanderen immers 1.200 flitspalen. In Wallonië en Brussel staan er enkele tientallen. We eisen dat de inkomsten die de Belgische staat haalt uit de Vlaamse verkeersboetes, evenredig terugvloeien naar de Vlaamse steden en gemeenten.'' Een twintigtal actievoerders vatte gisteren post aan de flitspalen aan de Tervuursepoort. Een bord met een afbeelding van Elio Di Rupo had de niet mis te verstane boodschap ,,Vlaming, versnel. Ik pak uw boete wel''. De politiezones van Leuven lopen immers 672.143 euro mis volgens de actievoerders. (BCZ) 04/03/2006 Bron: Het Nieuwsblad. Bijna een jaar geleden dus. Alle begrip hoor: het gaat rap in het leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoewel niet onmogelijk, zou het toch van een grofheid zijn die het in elkaar stuiken van dit land ten zeerste zou versnellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is hier al een antwoord op gekomen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Gouverneur
|
![]() Dat denk ik niet ; het onverkorte liberalisme van JM was onmogelijk uit te leggen binnen CD&V . Door de kartelformule moeten de CD&V-ers op een gemeenschappelijke lijst met de NVA-ers . Een ultraliberaal had toch de indruk gewekt dat ideologische overtuiging geen enkele rol meer zou spelen bij CD&V: de andere partijen en de media hadden CD&V daarop voortdurend kunnen pakken . Probeer dan nog maar eens een programmapunt over gemeenschapsvorming aan te kaarten .... . Trouwens was dit ook niet de uiteindelijke reden waarom het partijbureau van NVA hem ook moelijk aanvaardbaar achtte , nl dat hij meer ultraliberaal is dan vlaamsnationalist . ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is voor de geïnteresseerde kiezer verdomd revelerend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat de bevoegdheid 'geluidsnormen voor vliegtuigen' in aanmerking komt . Naast het 'gedeeld' maken van de bevoegdheid voor buitenlandse handel .
Alhoewel ik ervan overtuigt ben dat de reden van de federale blokkering over de geluidsnormen niet is dat dit een bevoegdheid zou zijn die beter federaal kan blijven . De echte reden is mijns inziens dat Brussel in realiteit geen gewest is zoals Vlaanderen en Wallonië . Vlaanderen en Wallonië zijn allebei deelstaten met eigen vliegvelden waarvandaaan vliegtuigen opstijgen ; Geen van beide kan zich veroorloven zo'n hoge normen op te stellen dat hun eigen vliegvelden niet meer zouden kunnen functioneren; ze hebben er allebei belang bij realistische normen te stellen . Brussel heeft zelf geen vliegveld . Het dichtsbijzijnde vliegveld ligt in Vlaanderen . Ze kunnen zich veroorloven zo'n hoge normen te stellen dat vluchten boven Brussel onmogelijk worden . Daarenboven kunnen de rabiate francofonen dit als wapen gebruiken tegen de vlamingen in de vlaamse rand : door bij Brussel te komen zullen de eventueel aan te hechten gemeenten of dichtbij gelegen vlaamse gemeenten meegenieten van de strenge normen . De fout ligt er mijns inziens in Brussel de bevoegdheden te geven van de andere volwaardige deelstaten . Omwille van efficiënte en billijkheid zou het beter zijn Brussel bij het Vlaamse gewest te voegen . Dit zou ook beter zijn voor de mobiliteit en de ruimtelijke ordening ,domeinen waarop Brussel toch sterk met Vlaams Brabant is verbonden . Maar in de komende onderhandelingen zal men toch naar iets zoeken , naast de nodige financiële compensaties , om als 'prijs' te dienen voor al de vlaamse verzuchtingen . Ik weet het : proper is het allemaal niet , maar zolang er geen meerderheid is voor vlaamse onafhankelijkheid is dit de manier waarop Vlaanderen zijn verlangen naar meer soevereiniteit moet verwezenlijken . |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In verband met de belofte BHV te zullen splitsen kunnen we daar zonder twijfel nog stevige bevoegdheden voor de Communauté Française in de hele Rand plus een of ander territoriaal ei van Columbus ivm Sint-Genesius-Rode bijtellen. De vraag is dus hoe dit met het NVA-programma te rijmen valt en hoeveel NVA-ers dit zullen slikken. Citaat:
Aan de NVA-ers zou ik willen vragen: stop deze Pyrrhus-staatshervormingen, trek je terug uit het Belgisch kartel voor de CD&V-top jullie er zelf uitkeilt, en blijf vooral weg uit de federale regering. Als je daarvoor ook uit de Vlaamse regering gegooid wordt, is de tijd eindelijk rijp om samen met het VB een kartel te vormen en tegen 2010 een echte tegenkracht te vormen. Laatst gewijzigd door baarle : 23 februari 2007 om 12:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een van beide (SPA?) en wellicht allebei - in geval van tripartite- zullen erbij zijn .In het totale compromispakket zal dus wellicht , al is het misschien symbolisch , hier iets van worden opgenomen . De definitie die het kartel aan subsidiariteit geeft (= bevoegdheid zo dicht mogelijk bij de bevolking ,dit zijn de deelstaten en enkel naar een hoger ,dwz federale niveau , als dit echt (in concreto) een meerwaarde is , en als allebei de deelstaten dit wensen .), maakt de herfederalisering veel minder mogelijk . Maar zoals gezegd zal het een (Belgisch) compromis worden en hier houd ik mijn hart vast ....Wie een beetje politiek bewust is , weet voor wie hij best een stem zou uitbrengen , er staat dus veel op het spel .nl , om realistisch te blijven , hoe het compromis er uiteindelijk zal uitzien . Vermits het voor een deel om bevoegdheidsverdeling zal draaien vertrekt men het best van een analyse van de definitie die elke partij van subsidiariteit (het bevoegdheidsverdelende principe) geeft en gaat men na wat dit in concreto bij de komende onderhandelingen betekent . Dat is voor de geïnteresseerde kiezer verdomd revelerend.[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op welke manier verzet het kartel zich tegen de herfederaliserings-nonsens van de VLD? Of heb ik het "no pasaran" van de CD&V gemist? Wat is er in het Hotel Leopold gezegd over herfederalisering? Met alle middelen bestrijden, of kan er over gepraat worden? Laatst gewijzigd door baarle : 23 februari 2007 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote=baarle;2460543]In verband met de belofte BHV te zullen splitsen kunnen we daar zonder twijfel nog stevige bevoegdheden voor de Communauté Française in de hele Rand plus een of ander territoriaal ei van Columbus ivm Sint-Genesius-Rode bijtellen. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat een afzeik zeg! Je beweert dat de N-VA 'blijvend nodig is' voor de CD&V om de leiding van de federale regering op zich te kunnen maar tegelijkertijd is een ultraliberaal die een verkeerde 'indruk wekt' al voldoende om de N-VA weer als compleet overbodig een schop onder de kont te geven. IEDEREEN weet trouwens verdomde goed wat de echte reden was voor Bart de Wever om De Decker een mes tussen de ribben te steken. Ben je soms beschaamd om die tsjevenstreek toe te geven?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 februari 2007 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je weet toch nog wat je een beetje hoger beweerde?
![]() Citaat:
Voor wat voor onnozelaars hou jij ons eigenlijk?
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 februari 2007 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De vraag is hoeveel leden van hun oorspronkelijke basis ze nog zullen overhouden aan het einde van de rit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeer weinig maar dat hoeft ook niet.
Toch niet zolang de beloofde postjes ook ingenomen zullen worden. En daarna kunnen de 'Vlaamse' zeteljagers zich nog altijd bekeren tot het CD&V-geloof, hé?
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Feit is dat de N-VA bij de komende staatshervorming geen rol zal spelen. Evenmin als het VB, of die nu 20 of 30 % haalt. Hetgeen er moet gebeuren is een echte mentaliteitsverandering, een bundeling van alle nationalistische krachten, of ze nu uit het VB komen, of de N-VA, zelfs CD&V en Spirit. Zal de labbekakkenmentaliteit van de Vlamingen dan nooit veranderen? Zolang dit niet het geval is zal het open-VLD en open-portemonnee (voor de Vlamingen, welteverstaan) blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
om realistisch te zijn denk ik dat een uitdovend inschrijvingsrecht in Brussel het maximale is wat de franstaligen hier kunnen binnenhalen , gezien de vlaamse meerderheid die er is in het parlement .Dat uitdovend inschrijvingsrecht is dan de prijs voor het niet gebruiken van de alarmbelprocedure . Citaat:
Maar ook vooraf abdiceren is geen alternatief , want dan gebeuren de hervormingen op VLD-sche wijze nl met nog meer compensaties en houd ik mijn hart vast voor BHV. Er zit voor NVA niet veel anders op dan moedig de borst nat te maken en in het water te springen , wetende dat je gevecht tegen de krokodil zowiezo wonden zal slaan . Hoe beter de electorale kaarten voor het kartel , hoe beter het compromis zal zijn , alhoewel het per definitie nooit glad en aangenaam zal zijn . Wie op een angelistische wijze aan politiek wil doen kan beter voor VB stemmen . Al moet ook aan hen na 2007 de vraag gesteld , zoals aan alle vlaamse partijen en aan hen op de eerste plaats daar zij de grootste vlaamse partij zijn : "heeft u BHV gsplitst; welke bevoegdheden heeft u naar Vlaanderen gehaald ?" Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Al denk ik dat er zeker voor de oud-premiers kan over gepraat worden . Maar die zijn uiteindelijk niet de "partijtop" zoals u het noemt ? Leterme en Herman Van Rompuy zijn dit wel . Maar gezien de proeve van Vlaamse grondwet zowel door CD&V als NVA is opgesteld en onderschreven , kunnen ze hiervan nooit al te ver afwijken ; daarin staat het subsidiariteitsbeginsel centraal in de definitie die ik boven reeds heb gegeven . Van een herfederaliserings"rondje" kan en zal er geen sprake zijn , dat zou diametraal tegen de proeve van vlaamse grondwet ingaan ; een dergelijk groot spagaat kan CD&V zich niet veroorloven . Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 23 februari 2007 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar moet dat dan blijven vandaan komen?
![]() |