![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Syllogistiek, ja, dat waren tijden. Maar ik ga daar niet mee akkoord. Een zoogdier is namelijk een koepel, en een kat en een hond voldoen aan de premissen om die koepel te maken, daar zijn ze gelijk aan, maar ze zijn niet gelijk aan elkaar.
God is ook zo'n koepel. Oh, en ik ben overigens een nontrinitariër.
Laatst gewijzigd door lombas : 28 februari 2007 om 00:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
anders kan X niet a en b zijn. Het is namelijk niet dat X gelijk is aan a naar a niet aan X X is hier gewoon a en a is X X is b en b is X Dus a is ook b want a=X en X=b. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Net zoals er fysieke lichamen zijn, die men kan zien en voelen,zijn er ook geestelijke lichamen, die voor het menselijk oog onzichtbaar en volledig aan de waarneming van de mens onttrokken zijn (1 Kor.15:44). Geesten (God, Jezus, de engelen) hebben een glorierijk lichaam. "Nooit heeft iemand God aanschouwd" (1 Jo.4:12). De mens kan God niet zien en leven (Ex.33:20). Toen de apostel Paulus na Jezus opstanding slechts een glimp opving van de manifestatie van Jezus Christus viel hij op de grond en werd door glans blind gemaakt, zodat er een wonder nodig was om het gezichtvermogen terug te geven (Hand.9:3-5, 17-18; 26:13-14). Engelen zijn ook veel machtiger dan mensen (2 Pe.2:11). Het zijn glorierijke schepselen, en wanneer zij zich in een fysieke gedaante vertoonde, omstraalde een helder licht hen soms (Matth.28:2-4; Lu.2:9). Het gezichtsvermogen van deze geestenzonen van God is zo sterk dat zij de heerlijkheid van de Almachtige God kunnen zien en verdragen. Lu.1:19.
1 Petr.3:18 "Christus is eens voor altijd gestorven betreffende zonden, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, om u tot God te leiden, hij, ter dood gebracht in het vlees , maar levend gemaakt in de geest [door den Geest, SV; naar de Geest, WV; in de Geest, Voorhoeve]. (Bij zijn opstanding uit de doden kreeg Jezus een geestelijk lichaam. In de Griekse tekst worden woorden vlees en geest als tegengestelde begrippen gebruikt, en beide staan in de datief (derde naamval); dus als een vertaler door den Geest zegt, moet hij om consequent te zijn ook, door het vlees gebruiken, of als hij in het vlees gebruikt moet hij ook in Geest zeggen). Hand.10:40-41: "God heeft hem [Jezus] op de derde dag opgewekt en heeft gegeven dat hij openbaar werd, niet aan het gehele volk, maar aan getuigen die door God tevoren waren aangewezen". (Waarom zagen anderen hem niet eveneens? Omdat hij een geestelijke schepsel was, en wanneer hij zich, net als engelen in het verleden hadden gedaan, in een vleselijk lichaam materialiseerde om zich zichbaar te maken, deed hij dat uitsluitend wanneer hij zich onder zijn discipelen bevond). 1 Kor.15:45: "Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam, werd een levende ziel. De laatste Adam [Jezus Christus die net als Adam toen hij geschapen werd, volmaakt was] werd een levende geest." Groet Ronny |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maw Er is een verschil tussen IS en IS GELIJK AAN.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 februari 2007 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar; de vader is god en god is de vader. de heilige geest is god en god is de heilige geest. de zoon is god en god is de zoon. Nergens word er gezegd dat de ene de ander niet is. en nergens word er gezegd dat er een hogere macht is die deze drie lichaamsvormen aanneemt. Men zegd en schrijft dat de drie lichaamsvormen 1 zijn en niet dat ze aanvullend voor elkaar zijn. Maar zelfs dan nog zit je met die andere zonen van God uit Genesis 6. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat is de strekking van Lukas 24:36-39 met betrekking tot het lichaam waarin Jezus werd opgewekt?
"Terwijl zij [de discipelen] over deze dingen spraken, stond hij in hun midden en zei tot hen: Vrede zij u. Omdat zij echter schrokken en vrees hun had aangegrepen, meende zij een geest te aanschouwen. Daarom zei hij tot hen: Waarom zijt gij verontrust en waarom komt er twijfel op inuw hart? Ziet mijn handen en mijn voeten, dat ik het zelf ben; betast mij en ziet, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals gij aanschouwt dat ik heb. Mensen kunnen geen geesten zien, dus dachten de discipelen klaarblijkelijk dat zij een verschijning of een visioen zagen. (Vergelijk Markus 6:49-50). Jezus verzekerde hun dat hij geen verschijning was; zij konden zijn vleselijke lichaam zien, hemaanraken en zijn beenderen voelen; ook at hij in hun bijzijn. Op dezelfde wijze hadden in het verleden engelen zich gematerrialiseerd ten einde door mensen gezien te kunnen worden; zij hadden gegeten en sommigen waren zelfs getrouwd en hadden kinderen verwekt (Gen.6:4; 19:1-3). Jezus verscheen na zijn opstanding niet altijd in het zelfde vleselijke lichaam (Misschien om hen er krachtiger van te doordringen dat hij nu een geest was), en daardoor werd hij zelfs door zijn naaste metgezellen niet onmiddelijk herkend (Joh. 20: 14-15; 21:4-7). Doordat hij echter herhaaldelijk in gematerialiseerde lichamen aan hen verscheen en vervolgens dingen zei en deed waardoor zij hem zouden vereenzelvigen met de Jezus die zij kende, versterkte hij hun geloof in het feit dat hij werkelijk uit de doden was opgewekt. Indien de discipelen Jezus werkelijk hadden gezien in het lichaam dat hij nu in de hemel heeft, zou Paulus de verheerlijkte Christus later niet hebben aangeduid als " de nauwkeurige afdruk van [Gods] wezen" want God is een geest en is nooit vlees geweest. Hebr.1:3; Vergelijk 1 Tim.6:16. Groet Ronny |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://dsc.discovery.com/beyond/player.html?playerId=203711706&bclid=537085188 En Pilatus zei: wat is (de) waarheid?? Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2007 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nergens in de Bijbel, me dunkt, is er sprake van 4 lichamen, of 20 of hoeveel dan ook. Het mysterie van de Drievuldigheid handelt niét over de lichamelijkheid Gods, doch over Zijn natuur. Tussen twee haakjes: de uitgang van de derde persoon enkelvoud in de aantonende wijze, onvoltooid tegenwoordige tijd is niet -d, doch -t; zowel bij de protestanten als bij de katholieken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ken jij de gnostiek wel? Weet jij dan niet dat gnostici veronderstellen dat je God alleen kan kennen als je uitverkoren bent? Weet je niet dat zij beweren dat Gods boodschap niet voor iedereen bereikbaar en begrijpelijk is, maar enkel voor diegenen met "gnosis": kennis. Weet je hoe je aan "gnosis" komt? Dat kan je zelf niet, volgens de gnostici. God geeft die, volgens hen, en Hij geeft die alleen aan wie Hij uitverkiest. Ik heb het altijd frappant gevonden dat de pleitbezorgers van lui die zichzelf beter voordoen dan de rest - want zij hebben "gnosis", zij zijn uitverkoren - precies de Kerk machtswellust verwijten. Toegegeven, in bepaalde periode heeft die Kerk zwarte geschiedenisbladzijden geschreven, met bloed. Geen haar in mijn baard die dit niet onder ogen ziet. Maar hoe zou de geloofspraktijk eruit gezien hebben, mocht de blijde boodschap onder de hoede gesteld zijn van gnostici, die van zichzelf beweren dat zij uitverkoren zijn, en dat zij dus beter geplaatst zijn om het evangelie te verklaren?!! Mochten zij het pleit indertijd gewonnen hebben, Jantje, dan was de geschiedenis van het christendom ongetwijfeld vele malen zwarter en bloediger geweest. De vroege kerkvaders hadden groot gelijk met hun optreden. Wellicht dat hun gnostische tijdgenoten mogelijk nog wel te goeder trouw handelden. Maar zoals in de Kerk er bijwijlen malafide geesten ronddoolden, zouden malafide opvolgers van die gnostici ongetwijfeld op nog veel schandaliger wijze misbruik gemaakt hebben van hun machtspositie... ... en wel omdat hun status als "uitverkorene" hun daartoe zelfs het recht zou verleend hebben. Terwijl de kerkvaders nooit konden aanspraak maken op een status als uitverkorene! Een recht dat door de gewone gelovigen véél moeilijker zou te betwisten geweest zijn, waardoor diezelfde gelovigen, die vandaag zich maar al te bewust zijn van de zwarte bladzijden in de kerkgeschiedenis, die zwarte bladzijden van de gnostiek gewoon zouden... ontkennen!!! Wat het Thomasevangelie betreft: men denkt dat ook deze auteur de mysterieuze bron Q heeft gekend, waarop ook Lucas en Matteüs zich zouden baseren. (Beide canonici baseren zich daarnaast ook nog op Marcus en elk van hen ook nog eens op eigen bronnen.) De hypothetisch gereconstrueerde bron Q komt voor slechts een 30% overeen met het apocriefe geschrift. De claim vanwege sommigen dat Thomas en Q één en hetzelfde geschrift zou zijn is daarmee totaal ontkracht. Het Thomasevangelie is ook helemaal geen verhaal, maar bevat een aantal uitspraken, aan Christus toegeschreven: zgn. "logia" (enkelvoud: logion). Het in 1945 in Nag Hammadi teruggevonden geschrift is in het Koptisch gesteld. Die taal werd niet gesproken in het Midden-Oosten: daar sprak men immers vooral Aramees, en als lingua franca Koinè-Grieks. Men veronderstelt dat de oerversie van het Thomasevangelie mogelijk eerst in het Aramees geschreven werd, vervolgens in het Grieks vertaald, en tenslotte in het Koptisch: de teruggevonden versie. Het is dan ook zeer de vraag in hoeverre het teruggevonden geschrift nog het originele correct weergeeft. Terwijl men enerzijds de kerkvaders en vertalers verwijt dat zij bij het vertaalwerk ook enigszins geredigeerd, ja zelfs opnieuw geredacteerd hebben... ... vergeet men anderzijds kennelijk dat dit met het tekstmateriaal uit Nag Hammadi waarschijnlijk ook wel zal gebeurd zijn. De oudst bekende versie van het Nieuwe Testament dateert inderdaad uit de vierde eeuw, en het in Nag Hammadi gevonden Thomasevangelie eveneens. Vandaag kan men dus onmogelijk stellen of Thomas oorspronkelijker was dan de synoptici. Die wetenschappelijke ontdekkingen van je zou ik dus maar met een flinke zak zout nemen, als ik jou was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wiskunde is nooit mijn favoriete schoolvak geweest. Juist omdat je niets moet aannemen en geloven, maar alles moet bewijzen. Geloof jij dat 1+1=2? Zo ja, dan ben je een dikke sukkelaar. Ik geloof het niet!!! Ik ben daar zeker van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met heeft idd nog geen bijbelgeschriften van voor 300nc gevonden, maar het zijn ander geschiedkundige onderzoeken die botsen met de Bijbelteksten. En het zijn deze zaken die steeds meer mensen hun geloof doen verliezen. Ook het feit dat de mensen van hun, meer kennis en onderzoek zelf kunnen doen, is hier ook een oorzaak van. Veel mensen slikken niet zomaar meer alles wat men hen verteld, zij willen er bewijzen van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zekers als het over Goddiensten gaat. Ik heb te veel baby's en kleine kinderen zien lijden en sterven zonder reden en zonder dat zij ooit iemand iets hadden msidaad of een keuze konden maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Net zoals, mochten bvb. de Merovingers hun claim, dat zij afstammelingen van Christus waren, kunnen hardgemaakt hebben, die als koningen (en dus machtsbekleders) in een veel "betere" positie zouden verkeerd hebben om hun machstwellust te botvieren, dan een man die door andere mannen tot paus gekozen wordt. De Kerk heeft bijwijlen inderdaad "gecollaboreerd" met de machtigen. Evenwel heeft zij evengoed geregeld tegengas gegeven, en koningen en keizers weerwerk geboden. Maar haar machtspositie kan je nooit vergelijken met die van een absoluut vorst of van een hedendaagse dictator. En het rare is: iedereen die nu Dan Brown loopt na te papegaaien met zijn [i]Da Vinci Code[/b], houdt eigenlijk een pleidooi voor het "herstel" van een "vervalste" geschiedenis, waardoor machtige koningen (of hun afstammelingen) niet alleen wereldse macht dreigen te kunnen claimen, maar bovendien ook nog eens morele macht. Die combinatie heeft zich in de katholieke Kerk nooit gemanifesteerd (of slechts zeer beperkt). En gelukkig maar. De hemel beware ons daarvan. En zeggen dat Dan Browns intentie nooit verder reikte dan het schrijven van een amusant verhaal, net zoals hij dat in zijn andere romans doet... Citaat:
Ten tweede: dat zegt méér over de kwaliteit van het geloof van die lui, dan over het geloof zelf. Citaat:
Ik word dit jaar 42. Ik ben al gelovig sedert mijn jeugd, heb als jongvolwassene evenwel een soort crisis beleefd, die me aan alles en nog wat deed twijfelen, en heb die twijfels dan toch op één of andere wijze overstegen. Mijn keuze voor het geloof waarmee mijn ouders alle vijf hun kinderen opgevoed hebben is dan ook een persoonlijke keuze. (Ik ben de enige van die vijf die dié keuze maakte, dus zo vanzelfsprekend was ze niet.) Pas sedert een jaar of 2-3 voel ik een verschuiving in mijn eigen geloofsbeleving. Pas sedert die tijd voel ik dat ik teveel met het "hoofd" geloofde, en te weinig met het "hart". Daarmee bedoel ik niet dat het alleen maar bij woorden bleef, en daden achterwege bleven. Neen. Ik bedoel dat ik, in weerwil van wat deze tijden ons ingeven, een begin gemaakt heb met het plaatsen van het mysterieuze in mijn leven. Slechts weinig mensen ontmoet ik, die daarmee bezig zijn. Want in deze "rede-lijke" tijden is het mysterie in het beste geval flauwekul, en in het slechtste geval zelfs taboe. Toch denk ik dat het mysterieuze aan een heropleving bezig is, een heel bescheiden heropleving weliswaar. Vooral bij jongeren, kinderen van een nagenoeg volledig a-religieuze (en soms zelfs anti-religieuze) oudergeneratie leeft een gemis: zij missen iets, ze weten nog niet goed wat ze missen, maar ze zijn aan het zoeken. Misschien dat binnen één generatie, wanneer ik oud, grijs en versleten ben, een nieuwe generatie het mysterieuze massaal herontdekt en opnieuw leert waarderen? Ik weet het niet, maar mijn intuïtie schuift dit als een heel plausibele mogelijkheid naar voren. Nu kunnen wij blij zijn, mocht deze trend zich inderdaad bestendigen, of we kunnen het betreuren. Hoe dan ook zullen komende generaties zich weinig gelegen laten aan wat wij over die trend denken. Misschien zullen ze ons wel het verwijt maken waarom we hen niet van kindsbeen lieten kennismaken met die (volgens hen dan) fantastisch mooie boodschap van ene Jezus Christus... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heer God, Geef me de kracht te verbeteren wat ik kan verbeteren. Geef me de moed te aanvaarden wat ik niet kan verbeteren. Geef me de wijsheid om het ene van het andere te onderscheiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb hem in het begin gevraagd om mij te helpen deze zaken te verbeteren. Ik heb zelfs aan priesters en dominees gevraagd waarom? Kreeg enkel voor antwoord dat Gods wegen niet te doorgronden zijn en ik dit maar gewoon moest aanvaarden, want dat hij daar wel een doel mee zou hebben. Sorry, als hij zulke middelen gebruikt om een doel te bereiken, we dan kan hij voor mijn den boom in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
In dit korte gebed legt Franciscus de nadruk op de kleinheid van het individu, het Ik. Citaat:
Raar. In jou geval zou ik gezegd hebben dat die priesters en dominees den boom inkonden. Als zij geen zinniger antwoord wisten te verzinnen, dan hadden ze er beter het zwijgen toe gedaan, i.p.v. te pretenderen dat zij wél wisten waarom God dat allemaal zou toelaten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() B.t.w deze religieuze afbeelding stelt helemaal niet Christus' Hemelvaart voor (die volgens de 'documentaire'makers niet(not) het geval zou zijn).
Dit stelt de verheerlijking van Christus op de berg Tabor voor. (Op de grond zie je zijn drie naaste leerlingen: Petrus, Jakobus en Johannes. Naast Jezus enerzijds Elia en anderzijds Mozes) (Mc9, Lc9, Mt17)
![]() |
#140 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mss heb ik idd gewoon te weinig krachten gebruik om mijn verbeteringen aan andere over te geven. Of mss heb ik daar gewoon te weinig kracht voor. Ben wel bij mezelf begonnen. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |