Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2007, 13:45   #121
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Buitenlanders niet. Eigen landgenoten wel: de Koning, Prins Filip, Elio Di Rupo etc.

Of de kinderachtige actie van de N-VA in Wallonië, waar ze trouwens niets te maken hebben. Zelfs K3 is minder kinderachtig dan de N-VA..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:49   #122
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Of de kinderachtige actie van de N-VA in Wallonië, waar ze trouwens niets te maken hebben. Zelfs K3 is minder kinderachtig dan de N-VA..............
De PS heeft in Vlaanderen ook niets te zoeken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:50   #123
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie liever mensen manifesteren in mijn gemeente die kritiek hebben op het beleid (dat ook op hen invloed heeft) dan mensen die mijn gemeente komen stelen, ik weet niet hoe dat bij u zit.
Oud 11 maart 2007, 13:55   #124
luc broes

Standaard

Citaat:
K3 is kinderlijk, niet kinderachtig.
Met K3, wat ik ervan gezien heb is niets verkeerd. Goede gezonde ontspanning voor kinderen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:56   #125
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De PS heeft nooit acties in Vlaanderen gevoerd.
Oud 11 maart 2007, 13:57   #126
luc broes

Standaard

Citaat:
Of de kinderachtige actie van de N-VA in Wallonië, waar ze trouwens niets te maken hebben. .
Bedoel je die vrachtwagens met fictieve transfers?
Was dat maar kinderachtig!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 14:01   #127
evilbu

Standaard

Citaat:
FDF wel.
Oud 11 maart 2007, 14:04   #128
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Di Rupo eist wel Sint-Genesius-Rode op en meent zich te moeten moeien met het Vlaamse onderwijssysteem.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 14:04   #129
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het mag de Walen wel 'ns door dit soort actie diets gemaakt worden dat zij uit onze hand leven dank zij een jaarlijkse transfer van 12 miljard euro vanuit Vlaanderen.
En ook aan de Vlamingen - en passant - dat dat allemaal niets oplevert.
Oud 11 maart 2007, 14:06   #130
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Di Rupo eist wel Sint-Genesius-Rode op en meent zich te moeten moeien met het Vlaamse onderwijssysteem.
Hij wil zijn eigen Danziger corridor, de nazi.
Oud 11 maart 2007, 14:08   #131
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Bedoel je die vrachtwagens met fictieve transfers?
Was dat maar kinderachtig!
Het was dom en kinderachtig. Typisch N-VA dus.
Oud 11 maart 2007, 14:15   #132
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het eerste punt is niet typisch PS. Alle Franstalige partijen willen dat. Over het tweede punt heeft Di Rupo een flater begaan. Meer samenwerking tussen Franstalig België en Frankrijk zou meer interessant zijn, volgens mij.
Oud 11 maart 2007, 14:20   #133
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En op welke plaats staat de Nederlandse wereldtaal in de werkelijkheid ?
Nederlands staat ook niet bij de top. Verschil is dat Nederlandstaligen niet zo verwaand zijn om te denken dat ze wel bij de top horen, zoals veel Franstaligen.

Overigens is het aantal moedertaalsprekers van het Nederlands ongeveer 25 miljoen. Vergeleken met de 75 miljoen Franstaligen toch niet zo onbeduidend als sommige Franstalige Belgen graag willen geloven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 14:32   #134
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nederlands staat ook niet bij de top. Verschil is dat Nederlandstaligen niet zo verwaand zijn om te denken dat ze wel bij de top horen, zoals veel Franstaligen.

Overigens is het aantal moedertaalsprekers van het Nederlands ongeveer 25 miljoen. Vergeleken met de 75 miljoen Franstaligen toch niet zo onbeduidend als sommige Franstalige Belgen graag willen geloven.
Ik begrijp de houding echt niet van sommige Franstaligen. Ze zijn verontwaardigd wanneer een Vlaamse burgemeester enkel in het Nederlands of Engels een interview aan de RTBF wil geven (pourqoui préférer une langue étrangère??) maar wel zelf Engels verkiezen, terwijl Nederlands niet alleen geen langue étrangère is, maar de meerderheidstaal in eigen land.

Dimitri, zou jij geen uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen voor onderwijs zien zitten? Ik denk dat een hele hoop vooroordelen (Nederlanders zijn arrogant, "Belgen" zijn dom,...) zou kunnen wegwerken.
Oud 11 maart 2007, 14:35   #135
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Touché!!!!
Niks touché!!!! Economisch gezien is het frans een absoluut nulpunt.

Waarom zouden onze Vlaamse kinderen een achterstand moeten oplopen in het Engels om hun Waalse broertjes te kunnen verstaan?

In Nederland, Duitsland, Frankrijk, enfin praktisch in ALLE Europese landen worden het Engels als tweede taal onderwezen. Maar WIJ vlamingen moeten dan maar Frans als tweede taal nemen?
Waarom?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 14:38   #136
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees daarover de zeer goede commentaar van Filip Van Laenen op The Brussels Journal:

://www.brusselsjournal.com/node/1963

een stukje:

Het pleidooi van de PS-voorzitter is eigenlijk een straf staaltje van Franstalige arrogantie: in Komen weigert de Franstalige Gemeenschap nog altijd de wet toe te passen en het Nederlandstalige onderwijs te financieren, maar Elio di Rupo wil wel tot op dertig kilometer van de taalgrens tweetalig onderwijs organiseren. Ja, in Wallonië en Brussel, maar uit het discours blijkt heel duidelijk dat dat tweetalig onderwijs vooral in Vlaanderen georganiseerd zal moeten worden. Hij vertelt er immers snel bij dat hij de taalgrens niet tot in Bergen wil verleggen, maar dertig kilometer past wel mooi om tot in Mechelen (lees heel Halle-Vilvoorde dus) Franstalig onderwijs te kunnen organiseren. Een tekeningetje zegt daarbij meer dan duizend woorden, zelfs al is het een heel braaf tekeningetje dat doet alsof Brussel als tweetalig gewest niet bestaat. Verder zal het wel aan mijn slecht karakter liggen zeker dat ik zo een zwak vermoeden heb dat als dit voorstel ooit in de praktijk omgezet zou worden, aan Vlaamse zijde de tweetaligheid tot in de punten en de komma's uitgevoerd zal worden, maar dat het aan Waalse zijde een heel ander verhaal zou zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 15:00   #137
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In Nederland, Duitsland, Frankrijk, enfin praktisch in ALLE Europese landen worden het Engels als tweede taal onderwezen. Maar WIJ vlamingen moeten dan maar Frans als tweede taal nemen?
Waarom?
Walen gebruiken het Engels voor het buitenland.
Voor het binnenland gaan ze ervan uit dat wij hun taal spreken.
Simpel eigenlijk.
Oud 11 maart 2007, 15:10   #138
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik begrijp de houding echt niet van sommige Franstaligen. Ze zijn verontwaardigd wanneer een Vlaamse burgemeester enkel in het Nederlands of Engels een interview aan de RTBF wil geven (pourqoui préférer une langue étrangère??) maar wel zelf Engels verkiezen, terwijl Nederlands niet alleen geen langue étrangère is, maar de meerderheidstaal in eigen land.
Het voorstel is een wanhopige poging om nog wat gemeenschapszin te kweken, niet beseffend dat aan Vlaamse kant de meesten het Frans al beheersen en talenkennis eigenlijk alleen een probleem is aan de eigen Franse zijde van de taalgrens.

Citaat:
Dimitri, zou jij geen uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen voor onderwijs zien zitten? Ik denk dat een hele hoop vooroordelen (Nederlanders zijn arrogant, "Belgen" zijn dom,...) zou kunnen wegwerken.
Ik ben daar al heel lang voor. Ik zou die uitwisseling via de Taalunie laten verlopen er ook de Antillen, Suriname en - waarom niet - Zuid-Afrika en Namibië bij betrekken.

De Taalunie zou in mijn ogen ook en vooral moeten zorgen voor een internationaal lespakket, in het Nederlands en het Afrikaans, voor de vakken geschiedenis en aardrijkskunde waarin aandacht wordt besteed aan al deze landen. Dit uniforme lespakket kan dan in alle landen worden gebruikt. Mocht er in de toekomst tweetalig onderwijs komen in de streek rond Duinkerke (Franse Westhoek), dan kan het daar ook ingezet worden. Eventueel kun je ook twee verschillende pakketten maken: eentje voor de basisschool en eentje voor de middelbare school. Het basisschoolpakket kan dan in groep 5/6 (klas 3/4, leeftijd 8-10 jaar) behandeld worden, als men begint met het aardrijkskundeonderwijs. Het middelbare schoolpakket is dan meer iets voor de basisvorming, de eerste jaren van de middelbare school.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 15:15   #139
vulpes
Gouverneur

Standaard

Objectief gezien:
1) ik volg VDB wanneer hij stelt dat men mensen die thuis een andere taal spreken er geen dienst mee bewijst (de 'krakken' niet te na gesproken).
2) hoe ga je het organiseren? extra uren frans/nederlands? maar gaan er dan geen andere vakken sneuvelen? of een vak in een bepaalde taal? het probleem is dan dat je de woorden, het jargon van die taal niet leert in de andere taal... ik merk dat althans aan mezelf.. ik werk nu meer en meer in het Engels en ik moet serieus nadenken om de juiste woorden in het nederlands te vinden.. en als ik discussies in het frans heb gevoerd of net van een opleiding in het frans kom kan ik niet zomaar overschakelen naar het nederlands... ofte: men gaat kunnen 'mulitiplier', maar niet kunnen 'vermenigvuldigen'.
3) kan je verwachten dat kinderen dat aan kunnen? wat met diegenen die niet zo'n talenknobbel hebben?

daarnaast:
het doelt lijkt mij te zijn:verfransing van de rand (en dan nog op kosten van de vlaamse gemeenschap).

ergo:
schitterend initiatief: start het op Wallonie (men heeft daar toch al Frans-Engelse scholen), en als de resultaten positief zijn en de kennis van het nederlands plots spectaculair gestegen is in Wallonië kan men het eens overwegen in Vlaanderen... iedereen content, toch? bovendien komt dat goed uit voor Di Rupo's marshall plan.. immers, aangezien de kwaliteiten van de Franstaligen spectaculair gaan stijgen, gaan de Franstaligen de Nederlandstaligen van de markt drijven, gaan de Franstaligen eindelijk makkelijk werk vinden in de bedrijven waar men tweetaligheid vraagt etc..

Met andere woorden: DiRupo moet content zijn dat de Vlaamse partijen niet mee willen doen...

ten andere: ik ben voor een versteviging van de kennis van andere talen.. ik vind dat die kennis - jammer genoeg -achteruit gaat... vandaar dat ik bijvoorbeeld vind dat men andere talen (zoals frans, engels en duits) best mag introdoceren in andere vakken (in de laatste jaren secundair bijvoorbeeld + hoger onderwijs) door te werken rond teksten in verschilllende talen, opzoekingen in verschillende talen etc... maar dat is wel nog steeds wat anders dan les krijgen in een andere taal...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 15:15   #140
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het pleidooi van de PS-voorzitter is eigenlijk een straf staaltje van Franstalige arrogantie: in Komen weigert de Franstalige Gemeenschap nog altijd de wet toe te passen en het Nederlandstalige onderwijs te financieren, maar Elio di Rupo wil wel tot op dertig kilometer van de taalgrens tweetalig onderwijs organiseren.
Sorry, maar ik vrees dat dat niet helemaal klopt. Ik denk dat als je de wet heel correct uitvoert, dat het schooltje in Komen ook effectief niet moet gesteund worden door de Franse Gemeenschap, door een te laag aantal leerlingen.
Ik heb een tijd geleden zelfs een dialoog uit het Vlaams Parlement hier gepost waaruit bleek dat zelfs VB'ers dit wilden toegeven. Als ik de zoekfunctie weer aan de praat krijg, zal ik dat weer posten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be