Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2007, 11:23   #121
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Het zal wel teveel gevraagd zijn, maar bron?
Hoeveel van die kleine werknemers hebben daadwerkelijk ervaring met allochtone werknemers, denk je? Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gaf zelf toe dat er sprake was van vooroordelen. Dat men vooral problemen VERWACHT!

Citaat:
Qua vooroordeel tov de kleine werkgevers kan dit tellen
Ik reageerde op de opmerking dat er Polen worden verkozen in de bouw en als poetsvrouw. Ga je nu ontkennen dat het vaak zwartwerk betreft ofzo? Of dat dit tegen uiterst lage lonen en onder slechte arbeidsomstandigeheden is?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:29   #122
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als jij nu zelf eens zou lezen wat je schreef Edina: nl. ze nemen ze niet aan wegens gebrekkige kennis van het Nederlands.

Ik lees dus niet: ze nemen ze niet aan omdat een persoon allochtoon is hoor!
Begrijpend lezen is nooit je sterke kant geweest. Ze gaan er bij voorbaat van uit dat allochtonen een gebrekkige kennis van het Nederlands hebben, terwijl ze dat per persoon moeten beoordelen, niet per groep.

Citaat:
In tegenstelling tot de stad Antwerpen zullen de meeste werknemers misschien wèl liever hebben dat hun personeel BEGRIJPT wat ze moeten uitvoeren? Praktijktest of geen praktijktest?
Waarschijnlijk zal de stad Antwerpen gewoon een paar tolken aannemen zeker hé, weeral drie allochtonen (berbers/nederlands, turks/nederlands, arabisch/nederlands) die een job gevonden hebben sé!
Altijd leuk om weten waar je belastingsgeld naartoe gaat nietwaar?
Moet toch vervelend zijn hé, zo'n fantasie die permanent op hol slaat... Geloof jij nu werkelijk zelfs dat tweede en derde generatie allochtonen (die hier dus naar school zijn geweest) onvoldoende kennis van het Nederlands hebben om te bergijpen wat ze moeten doen als bijvoorbeeld groenarbeider of witte tornado? Daaruit kan ik alleen maar besluiten dat je wereldvreemd bent.
Oud 20 maart 2007, 11:41   #123
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hoeveel van die kleine werknemers hebben daadwerkelijk ervaring met allochtone werknemers, denk je? Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gaf zelf toe dat er sprake was van vooroordelen. Dat men vooral problemen VERWACHT!

Ik reageerde op de opmerking dat er Polen worden verkozen in de bouw en als poetsvrouw. Ga je nu ontkennen dat het vaak zwartwerk betreft ofzo? Of dat dit tegen uiterst lage lonen en onder slechte arbeidsomstandigeheden is?
Ok, maar waar is je bron voor zulke veronderstellingen?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:43   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Misschien kunnen we eens een vergelijkende studie aanvragen?

Hoeveel van die kleine ALLOCHTONE werkGevers hebben daadwerkelijk ervaring met AUTOCHTONE werknemers, denk je?

M.a.w. Hoeveel ALLOCHTONE werkgevers hebben autochtonen in dienst?
Heeft dit te maken met VOOROORDELEN (vb. geen kennis van de juiste taal?)
Of heeft dit te maken met DISCRIMINATIE (vb. Eigen volk eerst).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 maart 2007 om 11:44.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:58   #125
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kunnen we eens een vergelijkende studie aanvragen?

Hoeveel van die kleine ALLOCHTONE werkGevers hebben daadwerkelijk ervaring met AUTOCHTONE werknemers, denk je?

M.a.w. Hoeveel ALLOCHTONE werkgevers hebben autochtonen in dienst?
Heeft dit te maken met VOOROORDELEN (vb. geen kennis van de juiste taal?)
Of heeft dit te maken met DISCRIMINATIE (vb. Eigen volk eerst).
Probeer je nu bij gebrek aan argumenten maar off topic te gaan ofzo? En hoeveel autochtonen solliciteren er bij allochtone werkgevers denk je?
Oud 20 maart 2007, 12:13   #126
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Probeer je nu bij gebrek aan argumenten maar off topic te gaan ofzo? En hoeveel autochtonen solliciteren er bij allochtone werkgevers denk je?
Zoals jij steeds 'off topic' gaat door insinuaties rond te strooien op dit forum?
Oud 20 maart 2007, 12:15   #127
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Zoals jij steeds 'off topic' gaat door insinuaties rond te strooien op dit forum?
Over welke insinuaties heb je het nu? Die van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen uit de openingspost van deze thread?
Oud 20 maart 2007, 12:20   #128
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet off topic Edina.

Misschien kan U beter wat realistischer worden.

Nog nooit gezien dat (ik geef een voorbeeld: wegeniswerken) heelder ploegen allochtone werknemers aan het werk zijn, onder elkaar hun eigen taal praten, en waarbij ENKEL de ploegleider Nederlands spreekt (die dan de communicatie met de hogere leidinggevenden verzorgt)? Nog nooit geweten? Ik wel.
Idem ditto voor aannemers die industriele kuisploegen voorzien: hele ploegen Nederlandsonkundigen, één contactpersoon.

maw: de meeste allochtone werknemers zitten geconcentreerd bij grotere bedrijven waar men héle ploegen kan samenstellen, en het contact via één ploegbaas (die Nederlands kent) verloopt.
De spreektaal binnen die ploegen is dan (al naargelang) Turks, Berbers, Arabisch.

Men heeft het hier over 80% (kleine) werkgevers: het is een beetje ridicuul om voor één werknemer een tweede te moeten aanwerven die voor de communicatie kan zorgen nietwaar?

En over de sollicitatiebereidheid? Lees misschien even het artikel van Marij Uijt den Bogaard even, die in haar functie als welzijnswerker een regelrechte arbeidsbeurs organizeerde: "hop naar een job", maar waarbij een drieduizendtal jobs werden aangeboden..... maar waarbij de doelgroep totaal NIET geinteresseerd was (en in hun bed bleven liggen).

Uit: ALLOCHTONEN OP DE ARBEIDSMARKT: geen probleem van racisme.

Citaat:
Ik wilde zelf eens zien of ik me toch niet vergiste en ik richtte in mijn wijk een werkbeurs in met partners. Er waren 33 werkgevers met banen voor laaggeschoolden, ongeacht origine, en duizenden vacatures. Er kwamen heel wat mensen op af. Maar van de groep jongeren uit de wijk die alsmaar roepen geen werk te kunnen krijgen door discriminatie, kwam er niemand! Deze vaststelling ontging ook mijn partners niet die er hun conclusies uit trokken. Iedere werkzoekende in de wijk had een brief in de bus gekregen, moskees wisten het, verenigingen, ouders...
Maar waarschijnlijk bent U professioneel beter geschikt om daarover commentaar te leveren, Edina?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 12:21   #129
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Nog nooit gezien dat (ik geef een voorbeeld: wegeniswerken) heelder ploegen allochtone werknemers aan het werk zijn, onder elkaar hun eigen taal praten, en waarbij ENKEL de ploegleider Nederlands spreekt (die dan de communicatie met de hogere leidinggevenden verzorgt)? Nog nooit geweten? Ik wel.
Idem ditto voor aannemers die industriele kuisploegen voorzien: hele ploegen Nederlandsonkundigen, één contactpersoon.

maw: de meeste allochtone werknemers zitten geconcentreerd bij grotere bedrijven waar men héle ploegen kan samenstellen, en het contact via één ploegbaas (die Nederlands kent) verloopt.
De spreektaal binnen die ploegen is dan (al naargelang) Turks, Berbers, Arabisch.

Men heeft het hier over 80% (kleine) werkgevers: het is een beetje ridicuul om voor één werknemer een tweede te moeten aanwerven die voor de communicatie kan zorgen nietwaar?

En over de sollicitatiebereidheid? Lees misschien even het artikel van Marij Uijt den Bogaard even, die in haar functie als welzijnswerker een regelrechte arbeidsbeurs organizeerde: "hop naar een job", maar waarbij een drieduizendtal jobs werden aangeboden..... maar waarbij de doelgroep totaal NIET geinteresseerd was (en in hun bed bleven liggen).

Maar waarschijnlijk bent U professioneel beter geschikt om daarover commentaar te leveren, Edina?
Wat stel je dan voor, een verbod om als bouwvakker in een andere taal te spreken?
En nu ga je mij echt niet wijsmaken dat geen enkele van die werknemers Nederlands kan.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 20 maart 2007 om 12:22.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 12:22   #130
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Over welke insinuaties heb je het nu? Die van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen uit de openingspost van deze thread?
Deze : "Hoeveel van die kleine werknemers hebben daadwerkelijk ervaring met allochtone werknemers, denk je?"

Hoeveel denk jij Edina? Allemaal?
Oud 20 maart 2007, 12:22   #131
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
80 procent werkgevers vindt dat allochtonen niet voldoen

Tachtig procent van de kleine werkgevers die door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) werden ondervraagd is van mening dat allochtone werknemers niet voldoen. Hoewel ze met een nijpend personeelstekort zitten, geven de werkgevers hen liever geen kans op de werkvloer.

Het gros van de 688 ondervraagden geeft een gebrekkige kennis van het Nederlands op als het grootste obstakel, gevolgd door verwachte problemen in de omgang met klanten. Het NSZ erkent dat er vooroordelen in het spel zijn. (belga/hln) HLN 17/3/07

Hoog tijd dat de poco's zich eens bezinnen. Duidelijk is dat hun knuffelaanpak (enkel nadruk op rechten, geen discours over plichten) precies het omgekeerd effect afgeleverd heeft. Eigenlijk zijn de poco's met hun lakse vreemdelingenbeleid en hun uitgestelde integratiebeleid (dat pas een paar jaar geleden op poten gezet werd) verantwoordelijk voor de achtergestelde positie van diegenen waarvan ze al decennia beweren dat ze onze maatschappij kwamen "verrijken".
Als ze aangeworven worden moet je met volgende risico's nog rekening houden :
1. komen ze de eerste dag opdagen
2. houden ze het 1 dag vol
3. melden ze zich de 2de dag ziek
4. werken ze niet
Als ze deze fase doorlopen hebben, wat een kleine minderheid kan dan is er kans dat je er iets aan hebt.

Dit alles is eigenlijk de fout van alle linkse krachten in dit land. Ze hersenspoelen alle allochtonen dat ze niet moeten gaan werken wat je hebt toch geen kans, of je wordt toch uitgebuit, of je werkgever is racistisch, ... en als deze afschrikkingsmethode niet werkt geven de linkse jongens aan dat je beter kan gaan doppen dan te gaan werken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 12:23   #132
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Wat stel je dan voor, een verbod om als bouwvakker in een andere taal te spreken?
En nu ga je mij echt niet wijsmaken dat geen enkele van die werknemers Nederlands kan.

Iedereen die nog steeds de taal niet spreekt buitenzetten misschien?
Oud 20 maart 2007, 12:24   #133
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Als ze aangeworven worden moet je met volgende risico's nog rekening houden :
1. komen ze de eerste dag opdagen
2. houden ze het 1 dag vol
3. melden ze zich de 2de dag ziek
4. werken ze niet
Als ze deze fase doorlopen hebben, wat een kleine minderheid kan dan is er kans dat je er iets aan hebt.

Dit alles is eigenlijk de fout van alle linkse krachten in dit land. Ze hersenspoelen alle allochtonen dat ze niet moeten gaan werken wat je hebt toch geen kans, of je wordt toch uitgebuit, of je werkgever is racistisch, ... en als deze afschrikkingsmethode niet werkt geven de linkse jongens aan dat je beter kan gaan doppen dan te gaan werken.
Dat is raar dat u denkt dat het over een kleine minderheid gaat, bij mij op het werk zijn ze allemaal gebleven.Misschien kan je die puntjes gekoppeld aan het feit dat enkel een minderheid hier onder zou vallen aantonen?
Oud 20 maart 2007, 12:25   #134
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iedereen die nog steeds de taal niet spreekt buitenzetten misschien?
Wat zegt je dat die mannen geen Nederlands kunnen?Ga je dus mensen buitenzetten als ze tijdens het werk op de bouw een praatje met hun collega slaan in hun eigen taal?
Oud 20 maart 2007, 12:26   #135
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zegt je dat die mannen geen Nederlands kunnen?Ga je dus mensen buitenzetten als ze tijdens het werk op de bouw een praatje met hun collega slaan in hun eigen taal?
Uiteraard...moest ik daar als collega tussenlopen dan zou ik het niet op prijs kunnen stellen dat andere mensen een andere voor mij onbegrijpbare taal liggen te spreken.
Noem jij dat integratie?
Oud 20 maart 2007, 12:27   #136
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard...moest ik daar als collega tussenlopen dan zou ik het niet op prijs kunnen stellen dat andere mensen een andere voor mij onbegrijpbare taal liggen te spreken.
Noem jij dat integratie?
Ik zit daar thans niets mee in en als je gewoon de situatie uitlegt zullen de meesten er ook geen probleem van maken om in het Nederlands te converseren.
Overigens versta ik mijn collega's uit de andere provincies ook amper als ze tegen elkaar spreken, ook maar buitengooien dan?

Laatst gewijzigd door Kay_ : 20 maart 2007 om 12:28.
Oud 20 maart 2007, 12:34   #137
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zit daar thans niets mee in en als je gewoon de situatie uitlegt zullen de meesten er ook geen probleem van maken om in het Nederlands te converseren.
Overigens versta ik mijn collega's uit de andere provincies ook amper als ze tegen elkaar spreken, ook maar buitengooien dan?
Dat jij daar geen problemen mee hebt daar verschiet ik dan weer niet van.
Maar jij was nog studentje zeker en hebt nog nooit gewerkt zeker?

En gelieve even de realiteit onder ogen te zien...op een werkvloer 'moet' algemeen nederlands gesproken worden (in Vlaanderen/Brussel) ipv plaatselijke taaltjes.
Geen professionaliteit meer op de werkvloer ofzo in uw geval?
Oud 20 maart 2007, 12:36   #138
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat jij daar geen problemen mee hebt daar verschiet ik dan weer niet van.
Maar jij was nog studentje zeker en hebt nog nooit gewerkt zeker?

En gelieve even de realiteit onder ogen te zien...op een werkvloer 'moet' algemeen nederlands gesproken worden (in Vlaanderen/Brussel) ipv plaatselijke taaltjes.
Geen professionaliteit meer op de werkvloer ofzo in uw geval?
Ik doe al zes jaar vakantie- en weekendwerk Ik vind dat je 'werkvloer' moeilijk als begrip kan veralgemenen, in een kantoor praten over zaken die het werk aangaan vind ik ook dat het AN de voertaal moet zijn.Maar als de Mo en Fatih op een dak de pannen liggen te leggen en wat liggen zeveren onder elkaar mag dat gerust in hun eigen taal.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 20 maart 2007 om 12:36.
Oud 20 maart 2007, 12:37   #139
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was het wel, want hetgeen volgt had niets te maken met wat je in de post schreef waarop ik reageerde. Daar had je het namelijk over allochtone wergevers.

Citaat:

Je weet toch hopelijk wel waarom in die sectoren bijna uitsluitend allochtonen werken, hoop ik? En je weet toch ook wel dat het dan niet gaat over allochtonen van de tweede en derde generatie die hier school hebben gelopen, veronderstel ik. Want daar ging het over hé. Die groep kent echt wel voldoende Nederlands om de opdrachten te begrijpen van een ploegbaas hoor...

Citaat:
De allochtonen van de tweede en derde generatie kunnen perfect communiceren in het Nederlands. Hun taalproblemen situeren zich echt niet op dat niveau.

Citaat:

Wat heeft hetgeen je nieuwe goeroe Marij Uijt den Bogaard daar schrijft te maken met het feit dat kleine zelfstandigen vooroordelen hebben die hen ervan weerhouden om allochtonen aan te werven? Zij weigeren allochtonen die zich wel degelijk aanbieden hé. Anders hadden ze wel gezegd dat ze hen wel een kans wilden geven, maar dat ze geen kandidaten hadden.
Oud 20 maart 2007, 12:39   #140
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik doe al zes jaar vakantie- en weekendwerk Ik vind dat je 'werkvloer' moeilijk als begrip kan veralgemenen, in een kantoor praten over zaken die het werk aangaan vind ik ook dat het AN de voertaal moet zijn.Maar als de Mo en Fatih op een dak de pannen liggen te leggen en wat liggen zeveren onder elkaar mag dat gerust in hun eigen taal.
En waarom zou dit gerust mogen van jou?
Je hebt 3 talen in belgique...that's it...de rest praat je maar thuis binnen je 4 muren.
Simpel toch?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be