![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Hij kent net zoals ik het onderscheid. Maar beiden zijn noodzakelijkherwijs verbonden. Ze hangen altijd samen in zijn boek, dat je duidelijk niet gelzen hebt, maar wel die indruk probeert te geven. Het bestaan van atomen was al lang aangetoond voor ze waargenomen konden worden. In het Oude Griekenland, waar filosofie en wetenschap ook versmolten waren tot een eenheid.
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 20:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dan nog is je bewijs een filosofisch bewijs, ergo géén sluitend bewijs, ergo géén bewijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Alle punten die ik aanhaalde zijn wetenschappelijk bewezen. Als je alle factoren samen neemt, dan komt de filosofie de conclusie nemen. Een allesomvattend wetenschappelijk bewijs bestaat immers niet. Wetenschappelijke analyses moeten vanwege menselijke beperkingen op specifieke zaken worden toegespitst. Een filosofische analyse plaatst al die bewijzen naast elkaar en trekt de onvermijdelijke conlusie.
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard hebben beide bepaalde kenmerken gemeenschappelijk. Logisch redeneren bijvoorbeeld. Maar er zijn ook verschillen: de filosofie hanteert niet dezelfde nauwkeurigheid als de wetenschap. In een filosofische context wordt er zelden gemeten, en indien toch, dan zijn de meetresultaten niet van doorslaggevend belang. Wetenschap daarentegen stoelt, benevens op logica, ook op meten en wegen op alle mogelijke en onmogelijke manieren, teneinde zelfs maar de kleinste toevalligheid uit te sluiten. Die nauwkeurigheid is de filosoof onbekend. Ik heb nog niet de kans gehad Life Evolving te lezen. Voorlopig baseer ik me op een aantal korte recensies, want het werk staat wel op mijn verlanglijstje. Graag wil ik je na lezing een seintje geven. Maar dan moet jij me wel beloven dat jij je eens een klein beetje gaat verdiepen in de definitie van zowel wetenschap als filosofie. En wel zoals die vandaag bedreven worden. Christian De Duve is ook geen oude Griek, hé. Deze definitie kan dus pas vruchtbaar verdergaan als zowel jij als ik ons huiswerk gemaakt hebben. Hier laat ik dit punt dus voorlopig noodgedwongen liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Harold Urey Stanley Miller (chemistry) Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Democritus betoogde dat de materie opgebouwd was uit kleine ondeelbare deeltjes. Het Griekse adjectief ατομος betekent dan ook niks meer of niks minder dan "ondeelbaar". Plato daarentegen was van mening dat de materie opgebouwd was uit kleine deeltjes die zelf tot in het oneindige samengesteld waren uit nog kleinere deeltjes. Noch Plato, noch Democritus hebben hun mening kunnen bewijzen. En wel om de simpele redenen dat hun de instrumenten en de kennis ontbraken om het atoom in beeld te brengen. Zelfs in het begin van de 19e eeuw bracht men het niet verder dan louter filosofisch getheoretiseer. Qua kennis van het atoom stond men toen nog geen stap verder als de oude Grieken. Pas rond de overgang naar de 20e eeuw begon men op wetenschappelijke wijze onderzoek te doen - m.b.v. kathodestraalbuizen - en werd het bestaan van atomen aangetoond. Dus, je stelling dat filosofie het bestaan van atomen heeft aangetoond is hiermee van de baan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() Nog een kleine nuance op wat ik geschreven had:
Gezien alle materie leeft, is er wél leven na de dood. Heb de gebruikelijke termen met mijn termen wel wat door elkaar gehaald. Atomen leven. Als wij ontbinden, worden sommige stoffen omgezet in andere structuren, sommige worden bv opgenomen door worden waar ze een chemische verandering ondergaan in zijn lichaam. De worm gaat naar de vogel,... Allles blijft dus wel in leven, maar een organisme dat afsterft, is voorgoed verloren. Het wordt opgenomen in de oneindige cyclus van hervorming van materie: chemie. Je kan dat in normaal woordgebruik de cyclus van leven en dood noemen. Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe hadden ze dat klaargespeeld, dacht je? Met een mikroscoop zie je écht geen atomen hoor. Heb je weet van proeven die Democritus verrichtte? Ik niet. Lang niet alles aan Democritus' atomisme was waarheidsgetrouw. Eén van zijn theorieën was dat donkergekleurde materie uit "hoekiger" atomen bestond die meer schaduw terugkaatsten dan de "ronde" atomen waaruit lichtergekleurde materie volgens hem was opgebouwd. Dus nog steeds geen bewijs, en zeker niet in de betekenis die wij vandaag aan het woord "bewijs" geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik stel niet dat er geen bewijs is voor het bestaan van atomen. Ik stel enkel dat de oude Grieken dat bewijs niét geleverd hebben. Dat bewijs werd pas geleverd rond de wisseling van de 19e naar de 20e eeuw. Hou op met mijn woorden zo te verdraaien, of ik stel voor dat we deze gedachtenwisseling even laten voor wat ze is! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Als ik bewijs, dat donder en bliksem volgens puur natuurlijke processen plaatsvinden en wetenschappelijk verklaarbaar zijn, dan bewijs ik ook, dat donder en bliksem niet volgens de wil van God plaatsvindt.
|
![]() |
![]() |