Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2004, 16:17   #121
Resistant3000
Vreemdeling

Resistant3000's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Resistant3000 Stuur een bericht via MSN naar Resistant3000
Standaard

dit iets is de toekomst kerel
zeg nu zelf; hier is toch niets verkeerd aan hé?
Resistant3000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 16:27   #122
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Resistant3000
dit iets is de toekomst kerel
zeg nu zelf; hier is toch niets verkeerd aan hé?
Euh.. dat zeiden de kommunisten in 1920 ook. Doch is zo'n 80 jaar later duidelijk dat de vrije markteconomis zich geprofileerd heeft tot het systeem dat de beste toekomst had voor haar kinderen. Want vandaag kunnen we gerust de beide toestanden van de voorbije 80 jaar vergelijken.
Oud 2 februari 2004, 16:29   #123
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Lol, de economie zou binnen een week plat liggen.
ja dat is makkelijk gezegd hé...en nu de arumentatie?
Even makelijk als jou verkondigingen, geef jij je argumentatie.
De huidige economie bestaat al jaren en daarover hoef ik geen argumenten te geven om te laten zien dat ze werkt, jij wil ze helemaal overhoop halen zonder argumenten hoe de economie zich verder zal ontwikkelen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 17:19   #124
Resistant3000
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Resistant3000 Stuur een bericht via MSN naar Resistant3000
Standaard

ga je weer beginnnen?
ik kan hier moeilijk het hele systeem van participatory economy uitleggen, daarom heb ik een link naar een site gegeven waar alle informatie opstond. Jij zei illwill dat de economie hierdoor binnen een week plat zou liggen dus ik neem aan dat jij het gelezen hebt?
Welnu ga je nog antwoorden op mijn vraag of ga je weer de toer op van mij dingen voor jouw laten te bewijzen zoals met jou 5% doorzocht gebied?
Oud 2 februari 2004, 17:21   #125
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Euh.. dat zeiden de kommunisten in 1920 ook. Doch is zo'n 80 jaar later duidelijk dat de vrije markteconomis zich geprofileerd heeft tot het systeem dat de beste toekomst had voor haar kinderen. Want vandaag kunnen we gerust de beide toestanden van de voorbije 80 jaar vergelijken.
De vraag was ook voor jou Antoon of jij iets verkeerd vond aan het parecon-systeem?
Oud 2 februari 2004, 17:39   #126
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ga je weer beginnnen?
ik kan hier moeilijk het hele systeem van participatory economy uitleggen, daarom heb ik een link naar een site gegeven waar alle informatie opstond. Jij zei illwill dat de economie hierdoor binnen een week plat zou liggen dus ik neem aan dat jij het gelezen hebt?
Welnu ga je nog antwoorden op mijn vraag of ga je weer de toer op van mij dingen voor jouw laten te bewijzen zoals met jou 5% doorzocht gebied?
Ik kan ook niet het hele systeem gaan bekritiseren, ik ben er net geweest en buiten de onduidelijkheid ten eerste al van de hele site heb ik enkel de grootste lijnen van het doel op de eerst pagina gevonden.

Participatory Economics (parecon for short) is a type of economy proposed as an alternative to contemporary capitalism. --> ja een alternatief zoverre ga ik ermee akkoord.

The underlying values parecon seeks to implement are equity, solidarity, diversity, and participatory self management. Ze zoeken naar het invoeren van solidariteit, diversiteit, participatie en zelf management. Wauw en wat wil dit dan concreet zeggen dat bestaande bedrijven nu al niet doen?

The main institutions to attain these ends are workers and consumers councils utilizing self management decision making methods, balanced job complexes, remuneration according to effort and sacrifice, and participatory planning. --> Beslissingen maken, gebalanceerde jobs, en dan nog iets met moeite en opofferingen en planningen???? Wat voor een wartaal is dat allemaal, ipv op hun eerste pagina een duidelijk antwoord te geven van wat het nu eigenlijk is en voorsteld.
Dit is geen site met een goed idee, dit is een site om boeken te verkopen ja!
Oud 2 februari 2004, 17:47   #127
Suetonius
Partijlid

Suetonius's schermafbeelding

Standaard

IK ben geen VS lover ,maar een ding moet ik kwijt aan de VS haters.

Jullie zeggen wat de VS doet is fout en wreed en het moet stoppen...............wat jullie echter niet zeggen maar er wel bijDENKEN/HOPEN is dat wij die goede oude Europeanen de touwtjes dan even zullen overnemen,............wel om het kort te zeggen,als de VS de touwtjes nu verliest dan is er maar 1 alternatief en dat is het Verre Oosten als nieuw machtscentrum, en wij vergrijsde,uitstervende oude Europeanen zullen ons mogen aanpassen aan hun lifestyle. En geloof me, winstbegjag,materialisme en 'coca cola' is minder erg dan NIETS betekenen als MENS,jezelf doodwerken en rijst met stokjes vreten
Oud 2 februari 2004, 17:53   #128
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

ik geef mijn lichaam, geest en ziel zonder voorwaarden en verpinken aan onze nieuwe Aziatische heersers met de kennis in mijn achterhoofd dat NIETS erger is dan winstbejag, materialisme, en "coca-cola"
Oud 2 februari 2004, 17:56   #129
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik geef mijn lichaam, geest en ziel zonder voorwaarden en verpinken aan onze nieuwe Aziatische heersers met de kennis in mijn achterhoofd dat NIETS erger is dan winstbejag, materialisme, en "coca-cola"
Vertrek dan in godsnaam! Zie dat je in Iraq of weet ik veel waar een hutje bouwt zonder tv! Weg van alle ellende hier. En neem je onduidelijke economische idealen maar mee. Je bent op dit moment op een toestel wat in de US is uitgevonden aan het tokkelen, het toestel van de duivel, gekocht door de duivelse economie.
En vergeet je blikje cola straks niet weg te gooien hé. Durft niet naar star trek te kijken straks durf niet naar de Simpsons te kijken wat duur verkocht is aan europese zenders!!
Oud 2 februari 2004, 17:59   #130
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat voor een wartaal is dat allemaal, ipv op hun eerste pagina een duidelijk antwoord te geven van wat het nu eigenlijk is en voorsteld.
Als je niet de moeite wilt doen om even verder te clicken en een beetje te lezen laat het dan maar.

Citaat:
Dit is geen site met een goed idee, dit is een site om boeken te verkopen ja!
Waaaar heb je het NU WEER OVER??? Je kunt geeneen boek kopen op de site ZE ZIJN ALLEMAAL GRATIS jij kool
je oog is gewoon over die titels gevalllen en jij dacht natuurlijk dat je daarvoor moest betalen..niets is minder waar...
Oud 2 februari 2004, 17:59   #131
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

...zei hij terwijl hij verder over het Internet surfde en aan z'n cola'tje lurkte

jij moet nog veel leren denk ik. KAn je ons eens uitleggen wat er per definitie slecht is aan winstbejag? zouden volgens jouw systeem de bedrijven zo weinig mogelijk winst moeten maken, met als gevolg dat de algemene welvaart drastisch achteruit gaat?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 18:03   #132
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vertrek dan in godsnaam! Zie dat je in Iraq of weet ik veel waar een hutje bouwt zonder tv! Weg van alle ellende hier. En neem je onduidelijke economische idealen maar mee. Je bent op dit moment op een toestel wat in de US is uitgevonden aan het tokkelen, het toestel van de duivel, gekocht door de duivelse economie.
En vergeet je blikje cola straks niet weg te gooien hé. Durft niet naar star trek te kijken straks durf niet naar de Simpsons te kijken wat duur verkocht is aan europese zenders!!
kalm maar pie
aan die post moest je niet zo zwaar tillen vandaar die smiley
Oud 2 februari 2004, 18:06   #133
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
zei hij terwijl hij verder over het Internet surfde en aan z'n cola'tje lurkte

jij moet nog veel leren denk ik.
jij ook

Citaat:
KAn je ons eens uitleggen wat er per definitie slecht is aan winstbejag? zouden volgens jouw systeem de bedrijven zo weinig mogelijk winst moeten maken, met als gevolg dat de algemene welvaart drastisch achteruit gaat?
winst gaat altijd terug naar de bezitter van productie-middelen, volgens "mijn" systeem gaat zij direct naar de werkers...
Oud 2 februari 2004, 18:13   #134
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illwill
Tja, Resistant3000, het ziet ernaar uit dat illwill kritikasters liever
kwijt dan rijk is....ik zou mijn deur maar goed op slot doen
vannacht..
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 18:13   #135
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
KAn je ons eens uitleggen wat er per definitie slecht is aan winstbejag? zouden volgens jouw systeem de bedrijven zo weinig mogelijk winst moeten maken, met als gevolg dat de algemene welvaart drastisch achteruit gaat?
winst gaat altijd terug naar de bezitter van productie-middelen, volgens "mijn" systeem gaat zij direct naar de werkers...
Concreet: twee boeren hebben erg veel grond, meer dan ze zelf kunnen bewerken (situatie op veel plaatsen in Afrika). Boer 1 doet zijn best en bewerkt alles met de hand. Boer 2 spaart en koopt een tractor (of hij neemt er een lening voor). Hij wordt dus bezitter van een productiemiddel. Daarmee kan hij nu veel meer grond bewerken en dus meer verdienen.
Wat houdt onze werkers tegen om hetzelfde te doen? Waarom zorgen ze niet zelf door te werken dat ze hun productiemiddelen in handen krijgen?

Of het goed is durf ik trouwens serieus in vraag stellen. Ga anders maar eens langs bij een varkensboer in de Vlaanders, en vraag eens hoe handig het is als je alle productiemiddelen zelf in handen hebt.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 18:14   #136
RomeoAvioli
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Semco moet ! (Euh, voor Google: gebruik ook Ricardo Semler als extra zoektermen)
RomeoAvioli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 18:17   #137
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Lol, de economie zou binnen een week plat liggen.
ja dat is makkelijk gezegd hé...en nu de arumentatie?
Parecon werkt ongeveer zo: democratisch wordt er beslist wie wat produceert.
Leuk hoor zo'n systeem, voor bvb minderheden, of eigenlijk ook voor individuen. Wat als jij een totaal ander leven wil dan de meerderheid? Mag dat?
Hoe wordt inefficientie in je systeem afgeschaft?
En dan heb ik het nog niet over de bureaucratische inefficiëntie. Of denk je dat de nmbs al zijn geld zinvol besteed? Het wordt toch ook democratisch gecontroleerd?
Mag ruilhandel? Zo ja, dan is je systeem kapitalistisch. En dat lijkt me wijs. Wat niet wil zeggen dat er geen sociale correcties moeten zijn.
Oud 2 februari 2004, 18:31   #138
Resistant3000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat als jij een totaal ander leven wil dan de meerderheid? Mag dat?
definieer "een totaal ander leven" aub

Citaat:
Hoe wordt inefficientie in je systeem afgeschaft?
Oh nu is het al mijn systeem tof!

Citaat:
En dan heb ik het nog niet over de bureaucratische inefficiëntie. Of denk je dat de nmbs al zijn geld zinvol besteed? Het wordt toch ook democratisch gecontroleerd?
Waar heb je het dan over?

Citaat:
Mag ruilhandel?
tuurlijk mag ruilhandel dit is echt geen soort marxisme-leninisme-stalingisme-maoïsme...

Citaat:
Wat niet wil zeggen dat er geen sociale correcties moeten zijn.
zoals?
Oud 2 februari 2004, 18:34   #139
Suetonius
Partijlid

Suetonius's schermafbeelding

Standaard

aan degenen die het argument van de afgepakte vrijheid willen gebruiken om ons huidige systeem aan te vallen zal ik het volgende zeggen: we denken de huidige samenleving even weg.................
volledige vrijheid......leuk leuk,lekker niksen, ideale geromantiseerde tafereeltjes,vrolijk door de velden lopen en..............vervolgens afgeschoten worden door een lid van een rivaliserende gemeenschap. IN feite ben je er dan nog mooi van af gekomen, je zou ook een dodelijke ziekte kunnen oplopen die (daar er geen medische vooruitgang meer is omdat iedereen maar wat in de velden ligt te hollen) jammer genoeg niet te behandelen is. Of je zou een fout kunnen maken in je gemeenschap en buitengesloten worden en een soort zwerver worden die zowel door zijn ex-gemeenschap als door de andere gemeenschappen belaagt wordt.................tot zover mijn romantische sène uit de vrije wereld

Om het kort te zeggen: we hebben allemaal graag een samenleving ( het woord zegt het zelfs SAMEN LEVEN) en dus zal ieder een deeltje van zijn vrijheid moeten opofferen. Ons systeem heeft zijn misvormingen,zijn mankementen enz...,maar het is tot dusver het systeem dat in praktijk gebracht de beste resultaten oplevert
Oud 2 februari 2004, 18:57   #140
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mag ruilhandel?
tuurlijk mag ruilhandel dit is echt geen soort marxisme-leninisme-stalingisme-maoïsme...
Kapitalisme dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be