Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2007, 19:41   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zucht... je schijnt het maar niet te kunnen vatten.

Ik heb een deeltje van een woord uit je posting aangemerkt.

Wat "weten" betreft hebben de evangelieën inderdaad niet zoveel waarde. Maar we passen er dan ook onze hedendaagse normen op toe, normen van nauwgezetheid en nauwkeurigheid, waaraan toendertijd geen levende ziel op de hele planeet zelfs maar aan dacht. Deze hedendaagse normen toepassen op eeuwenoude teksten - ook ándere dan de evangelieën of de Bijbel - lijkt me dan ook weinig zinvol.

Of de evangelieën geloofwaardig zijn, in de letterlijke betekenis van het woord: waard om geloofd te worden. Wat mij betreft zijn ze dat zeker en vast!
U overdrijft toch een beetje met uw 'geloven'. Ik kan u volgen wanneer u zegt dat u nooit kunt te weten komen of alles voor 100% klopt wat in de evangelies staat, dat sommige dingen vermoedelijk overdreven zijn, dat men bepaalde dingen symbolisch moet zien, enz. Maar het heeft toch ook te maken met waarheid, met dingen die echt gebeurd moeten zijn. Als u zegt: ik geloof in de opstanding van Jezus en u voegt er aan toe: maar ik weet maar niet echt of deze opstanding echt gebeurd is, dan is dat toch zinloos. Dan kunt u evengoed het sprookjesboek van Grimm in de plaats van de bijbel plaatsen.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2007 om 19:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 19:49   #122
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

System,

Ik stop écht met deze totaal zinloze discussie. Ik weet niet meer hoe ik je het verschil tussen "geloven" en "weten" nog anders kan uitgelegd krijgen. Misschien dat anderen zich geroepen voelen...

Is het onvermogen of onwil? Mij kan het echt niet meer schelen, hoor...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 19:56   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System,

Ik stop écht met deze totaal zinloze discussie. Ik weet niet meer hoe ik je het verschil tussen "geloven" en "weten" nog anders kan uitgelegd krijgen. Misschien dat anderen zich geroepen voelen...

Is het onvermogen of onwil? Mij kan het echt niet meer schelen, hoor...
Dan zal ik moeten besluiten dat u eigenlijk het ganse Nieuwe Testament historisch op de helling zet. Dat u de verhalen beschouwt als mogelijk gebeurd maar dat het dus ook fabeltjes kunnen zijn geweest en zij dus niet inderdaad hebben plaatsgevonden zoals het in het NT wordt verhaald. En dat het dus ook niet uitgesloten is dat ze nooit zijn gebeurd, ook al gelooft u dat ze wel zijn gebeurd.

En dan ligt u perfect in de lijn van het denken van Tertullianus: credo quia absurdum.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2007 om 19:57.
Oud 14 oktober 2007, 20:16   #124
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Een besluit dat je trekt op basis van je onkunde (of je onwil) om "geloven" van "weten" te onderscheiden. Een beperking van jouw kant dus, en dus per definitie een besluit van (zeer) beperkte geldigheid.
Oud 14 oktober 2007, 20:19   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een besluit dat je trekt op basis van je onkunde (of je onwil) om "geloven" van "weten" te onderscheiden. Een beperking van jouw kant dus, en dus per definitie een besluit van (zeer) beperkte geldigheid.
Niet mijn onwil, mijn onkunde wellicht. U, en u alleen, kunt de graad van geldigheid bepalen, ik geef het toe.
Oud 15 oktober 2007, 18:14   #126
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet mijn onwil, mijn onkunde wellicht. U, en u alleen, kunt de graad van geldigheid bepalen, ik geef het toe.
Voor een goed begrip, en expliciet om elke betichting aan jouw adres in de kiem te smoren, vanwege wie dan ook, dat je dit ironisch zou bedoeld hebben: inderdaad!!!

Alléén ikzelf kan de graad van geldigheid bepalen nopens elke conclusie van anderen over de wijze waarop ikzélf de Bijbel benader. Het weze duidelijk dat ik me in jouw conclusie in het geheel niét herken.

Sans rancune, overigens.
Oud 15 oktober 2007, 18:33   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor een goed begrip, en expliciet om elke betichting aan jouw adres in de kiem te smoren, vanwege wie dan ook, dat je dit ironisch zou bedoeld hebben: inderdaad!!!

Alléén ikzelf kan de graad van geldigheid bepalen nopens elke conclusie van anderen over de wijze waarop ikzélf de Bijbel benader. Het weze duidelijk dat ik me in jouw conclusie in het geheel niét herken.

Sans rancune, overigens.
Was helemaal niet ironisch bedoeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be