Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2007, 11:26   #121
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
dit is ook niet de link die ik je heb doorgegeven.
Ziehier de link die je hebt doorgegeven.
Zodra ik erin slaag de voorwaarden voor huursubsidie te copy-pasten, doe ik dat in deze thread.
Maar als jij het kan, doe maar...

Oorspronkelijk geplaatst door fox
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/...nderen9757.pdf

zo surrealistisch zijn ze niet echt. Allemaal redelijk verstaanbaar. Hier en daar mag er wel een aanpassing komen. Maar over het algemeen zit het systeem niet slecht in elkaar zodat de misbruiken kunnen beperkt worden tot een minimum.

Edit: dit is voor West-Vlaanderen. Brochures zijn er ook te vinden voor de andere provincies. Maar als ik me niet vergis woont u in Ingelmunster dus dacht ik dat ik u dan maar de West-Vlaamse versie kon tonen. Indien je toch ergens anders woont of als u zich ergens anders wil vestigen kan je de andere brochures vinden op http://www.bouwenenwonen.be/front.cg...&lang=nl&id=14
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 11:31   #122
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ziehier de link die je hebt doorgegeven.
Zodra ik erin slaag de voorwaarden voor huursubsidie te copy-pasten, doe ik dat in deze thread.
Maar als jij het kan, doe maar...

Oorspronkelijk geplaatst door fox

zo surrealistisch zijn ze niet echt. Allemaal redelijk verstaanbaar. Hier en daar mag er wel een aanpassing komen. Maar over het algemeen zit het systeem niet slecht in elkaar zodat de misbruiken kunnen beperkt worden tot een minimum.

Edit: dit is voor West-Vlaanderen. Brochures zijn er ook te vinden voor de andere provincies. Maar als ik me niet vergis woont u in Ingelmunster dus dacht ik dat ik u dan maar de West-Vlaamse versie kon tonen. Indien je toch ergens anders woont of als u zich ergens anders wil vestigen kan je de andere brochures vinden op http://www.bouwenenwonen.be/front.cg...&lang=nl&id=14
Deze link werkt perfect. je hoeft er enkel op te klikken. Als je de koptekst gaat copy pasten in een new window dan zal het uiteraard niet lukken aangezien dat niet de url is.
Jammergenoeg heb ik enkel acrobat reader zodat ik een pdf file niet kan copy pasten.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 13:07   #123
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Deze link werkt perfect. je hoeft er enkel op te klikken. Als je de koptekst gaat copy pasten in een new window dan zal het uiteraard niet lukken aangezien dat niet de url is.
Jammergenoeg heb ik enkel acrobat reader zodat ik een pdf file niet kan copy pasten.
Die link werkt, en is leesbaar id, maar die teksten met een vuistje laten zich id niet copiëren.

Ik kan wel al zeggen dat er zeven mogelijkheden zijn waardoor je in aanmerking kan komen voor huursubsidie. Het moet daarbij steeds om een verhuis gaan,
naar een betere woning (die niet teveel mag kosten), tenzij je dakloos was.

De mogelijkheid warop ik beroep deed, waren er slechts twee of drie, namelij k verhuizen vanuit
1 een te kleine woning
2 een onbewoonbare woning
3 een woning ongeschikt om te bewonen met meer dan 5O punten.

Deze drie mogelijkheden moeten door de ROHM-dienst wonen gekeurd worden.

Bij mij hebben ze alleen het oppervlak komen opmeten.

De ambtenaar van deze dienst die de onbewoonbaarheid moest controleren, of de ongeschiktheid tot bewonen (waarbij hij zijn puntentabel moest ter plekke invullen), heeft zich nooit aangediend, niettegenstaande mijn herhaald aandringen.

Maar zoals ik al zei, ik kon geen nieuwe woning vinden die onder de vereiste toenmalige huurprijs bleef van 4OO E
Dus had het voor mij geen enkele zin daar een pro-deo-advocaat voor aan te spreken.
Dat zou immers allemaal verloren tijd en nutteloze inspanning geweest zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 mei 2007 om 13:09.
Oud 21 mei 2007, 13:14   #124
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Voila:

Citaat:
Wie komt in aanmerking?

De huursubsidie en de installatiepremie zijn steeds gekoppeld aan een verhuizing. U komt alleen in aanmerking als u onlangs verhuisd bent of een nieuwe woning op het oog heeft en binnenkort zult verhuizen. Ook elke nieuwe huurder van een woning die verhuurd wordt door een erkend sociaal verhuurkantoor, kan voor de huursubsidie en de installatiepremie in aanmerking komen. Er moet bovendien aan een aantal voorwaarden worden
voldaan op het vlak van inkomen, huurprijs, eigendom en kwaliteit van de verlaten of nieuwe woning. Die voorwaarden worden hieronder toegelicht.

2 Hoeveel mag u verdienen?

Het inkomen waarmee rekening wordt gehouden, is het gezamenlijk belastbaar inkomen van drie jaar geleden. Als u bijvoorbeeld uw aanvraag doet in 2007, dan wordt naar uw inkomen van 2004 (aanslagjaar 2005) gekeken.U moet bij uw aanvraag op erewoord verklaren dat uw inkomen
van het jaar vóór de aanvraag niet meer bedraagtdan het maximumbedrag.
Voor de berekening van het gezamenlijk belastbaar inkomenwordt het inkomen samengeteld van alle personen die mee verhuizen. Voor aanvragen in 2007 mag dat bedrag niet hoger zijn dan € 14 550. Per persoon ten laste mag u uw inkomen met € 1 300 verminderen. Elk jaar op 1 januari worden de bedragen aan de index aangepast.

Personen ten laste zijn:
- kinderen jonger dan 18 jaar
- kinderen van 18 jaar of ouder voor wie u kinderbijslag of wezentoelage ontvangt
- een inwonende, ernstig gehandicapte persoon (invaliditeit van minstens 66 % of daarmee gelijkgesteld), voor wie u een geldig attest kunt voorleggen.

3 Mag u een andere woning hebben?

Uzelf en de personen die samen met u verhuizen, mogen op het ogenblik van de aanvraag en tijdens de drie jaar die aan de aanvraag voorafgaan, geen woning in volle eigendom of in vol vruchtgebruik hebben. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen.

4 Wanneer komt u in aanmerking voor een huursubsidie en installatiepremie?

De basisvoorwaarde is steeds dat zowel de woning die u verlaat als de nieuwe woning in het Vlaamse Gewest liggen en dat de nieuwe woning geen kamerwoning of sociale huurwoning is. De nieuwe woning moet een conforme woning zijn. Dat is een woning die voldoet aan de normen van
de Vlaamse Wooncode: ze vertoont geen manifeste gebreken of veiligheids- en gezondheidsrisico’s en is aangepast aan de samenstelling van uw gezin.
Personen die eerder al een huursubsidie hebben ontvangen, komen niet meer in aanmerking voor een huursubsidie en installatiepremie.

Er zijn drie mogelijke gevallen waarin u een huursubsidie en installatiepremie kunt ontvangen.

MOGELIJKHEID 1

U huurt een conforme woning en voldoet aan een van de onderstaande voorwaarden.

1. U verlaat een onbewoonbaar verklaarde woning of kamer.
2. U verlaat een overbewoond verklaarde woning.
3. U verlaat een ongeschikt verklaarde woning of kamer die op het technisch verslag minstens 50 strafpunten en minstens twee problemen van categorie III scoort. De administratie kan u hierover meer uitleg geven.
4. U verlaat een onroerend goed dat niet hoofdzakelijk voor wonen bestemd is, zoals een loods, garage, kelder, schuur, enzovoort, en waarvoor de Vlaamse Wooninspectie een proces-verbaal heeft opgesteld wegens
een gezondheids- of veiligheidsrisico.
5. U verlaat een te kleine woning die u minstens gedurende één jaar bewoond hebt.
6. U verlaat een camping waar u sinds 1 januari 2001 uw hoofdverblijfplaats had.
7. U was dakloos en hebt voor uw nieuwe huurwoning via het OCMW een installatiepremie ontvangen. U maakt alleen aanspraak op de huursubsidie, omdat u al een installatiepremie ontvangen hebt.

MOGELIJKHEID 2

Uzelf of een of meer inwonende gezinsleden zijn minstens 65 jaar oud of erkend als persoon met een handicap en u verhuist van een niet-aangepaste woning naar een conforme huurwoning die wel is aangepast aan de fysieke mogelijkheden van een bejaarde of gehandicapte.
Een woning die aangepast is aan de fysieke mogelijkheden van de bejaarde of gehandicapte moet de onderstaande kenmerken bezitten.

1. De woning beschikt over een veilige elektrische installatie, een badkamer met zit-, lig- of stortbad en wastafel, een toilet, een keuken met aanrecht en gootsteen, warm water in de badkamer en de keuken, en minstens een vast opgestelde verwarmingsinstallatie of een vast opgesteld verwarmingstoestel in de woonkamer.
2. Alle woonvertrekken zijn vrij toegankelijk: er zijn geen niveauverschillen en als er een rolstoelgebruiker in de woning woont, is er voldoende circulatieruimte in en tussen de verschillende lokalen.
3. De woning is veilig bereikbaar vanaf de openbare weg via een voldoende brede toegangsweg zonder trappen of hellingen. Als er een rolstoelgebruiker in de woning woont, dan is de toegang van de woning aangepast voor zelfstandig rolstoelgebruik.
4. Binnen een loopafstand van 600 meter is er een voldoende aanbod van openbaar vervoer, van winkels voor dagelijkse producten zoals brood, vlees en kruidenierswaren, en van gezondheidszorg (apotheker en huisarts).

Als aan een van de bovenstaande kenmerken niet voldaan is, dan is de woning onaangepast.

MOGELIJKHEID 3

U huurt een woning van een erkend sociaal verhuurkantoor. De inschrijving in die woning moet dateren van na 30 april 2007. Er gelden geen voorwaarden met betrekking tot de verlaten woning.

5 Aan welke voorwaarden moet mijn nieuwe woning voldoen?

De maandelijkse huurprijs van uw nieuwe woning mag niet hoger zijn dan € 485. Per persoon ten laste mag u 7% bij dat bedrag tellen, met een maximum van 28%.

In de tabel hieronder vindt u een overzicht van de maxima :

Aantal personen ten laste Maximumhuurprijs
0 € 518,95
2 € 552,90
3  € 586,85
4 of meer € 620,80

Een technicus van Wonen-Vlaanderen zal ter plaatse komen onderzoeken of uw nieuwe woning wel conform is en eventueel is aangepast aan uw leeftijd of handicap.

Als een woning conform wordt bevonden, zal Wonen-Vlaanderen een gratis conformiteitsattest verstrekken aan uw verhuurder van uw woning. Daarin wordt verklaard dat de woning aan de kwaliteitsnormen voldoet. Als uw nieuwe woning niet conform is, wordt de huursubsidie geweigerd.

Laatst gewijzigd door Edina : 21 mei 2007 om 13:16.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 13:31   #125
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Een (tekst-)pdf bestand, zoals in dit geval, is gemakkelijk te kopiëren...
Met gaat er gewoon met de cursor in het document staan en dan is het simpel <copy & paste>.

Met een OCR programma is het nog eenvoudiger...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 13:35   #126
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Onderstaande tekst is Edina vergeten:

Citaat:
6 Hoeveel bedraagt de huursubsidie?
De huursubsidie wordt berekend op basis van uw inkomen.
Ze wordt maximaal gedurende negen jaar uitbetaald en neemt af in de loop van die periode. In de tabel hieronder vindt u de bedragen (in euro) voor de eerste 6 jaar.
Inkomen Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 Jaar 6
max. € 14 550 100 100 80 80 60 60
max. € 12 400 150 150 120 120 90 90
max. € 9 000 200 200 160 160 120 120
Een voorbeeld : uw inkomen bedraagt € 11 333. De eerste twee jaar ontvangt u een maandelijkse huursubsidie van €150. In het derde en vierde jaar ontvangt u nog € 120 en in het vijfde en zesde jaar krijgt u € 90 per maand.
Het zevende, achtste en negende jaar ontvangt u een maandelijkse tegemoetkoming die berekend wordt op basis van het inkomen dat u hebt ontvangen drie jaar na de aanvraagdatum.
Uw tegemoetkoming bedraagt dan:
1/ € 60 als uw inkomen niet hoger is dan het op dat ogenblik geldende maximum
2/ € 30 als uw inkomen hoger is dan het op dat ogenblik geldende maximum.
De bedragen van de huursubsidie worden tweejaarlijks geindexeerd.
Uitzondering: Als u bejaard of gehandicapt bent en een conforme en aangepaste woning huurt, dan ontvangt u levenslang het bedrag van de huursubsidie dat u de eerste twee jaar hebt ontvangen zolang u een conforme en aangepaste woning blijft bewonen. Die uitzondering geldt alleen voor de huurder zelf, en niet voor inwonende bejaarden of gehandicapten.
Opgelet: de huursubsidie wordt steeds voor negen jaar toegekend, behalve als uit een controle van het inkomen van het jaar vóór de aanvraag zou blijken dat het inkomen toch hoger was dan het maximumbedrag. In dat geval wordt de huursubsidie na twee jaar beëindigd.
Als u verhuist moet u dat melden aan Wonen-Vlaanderen.
De conformiteit van de nieuwe woning zal dan gecontroleerd worden. Als zou blijken dat die nieuwe woning niet conform is, wordt de huursubsidie stopgezet.
7 Hoeveel bedraagt de installatiepremie?
De installatiepremie bedraagt driemaal het bedrag van de eerste huursubsidie. Als uw inkomen niet hoger is dan €9 000, dan bedraagt de installatiepremie € 600. Ligt uw inkomen tussen € 9 001 en € 12 400, dan bedraagt de installatiepremie € 450. Als u een inkomen hebt tussen €12 401 en € 14 550, dan ontvangt u een installatiepremie van € 300.
8 Hoe wordt de subsidie uitbetaald?
De huursubsidie wordt om de drie maanden uitbetaald. De installatiepremie krijgt u samen met de eerste huursubsidie.
Als u huurt van een sociaal verhuurkantoor of van een andere openbare instantie, dan wordt de subsidie rechtstreeks aan de verhuurder uitbetaald. Die zal de subsidie van uw maandelijkse huurprijs aftrekken.
9 Wanneer vraagt u de subsidie aan?
U kunt de huursubsidie het best aanvragen voor u naar uw nieuwe woning verhuist. U moet wel binnen negen maanden na de aanvraagdatum de nieuwe woning beginnen te huren.
Als u al verhuisd bent, moet u uw aanvraag uiterlijk zes maanden na de inschrijving in de nieuwe woning hebben opgestuurd. U kunt de subsidie alleen krijgen als de kwaliteit van uw vorige woning nog kan worden vastgesteld. Als de woning die u verlaten hebt, niet meer gecontroleerd kan worden, wordt de huursubsidie geweigerd.
10 Hoe vraagt u de subsidie aan?
U vraagt de subsidie aan met het formulier Aanvraag van een huursubsidie en een installatiepremie, dat bij deze folder zit. Stuur het formulier op naar het adres bovenaan op het formulier en op deze folder. U vraagt de subsidie altijd aan in de provincie waarin u gaat wonen.
Nadat u uw aanvraag hebt ingediend, controleert de dienst Wonen of uw aanvraag volledig is en vraagt eventueel ontbrekende stukken op. Zodra uw aanvraag volledig is, meldt de administratie dat aan u. Ze heeft dan drie maanden de tijd om een beslissing te nemen over uw aanvraag. Als u binnen die termijn geen antwoord hebt gekregen, kunt u in beroep gaan tegen het uitblijven van die beslissing. U stuurt daarvoor een aangetekende brief aan de administrateurgeneraal van Wonen-Vlaanderen.
11 Waar vindt u meer informatie?
Voor meer informatie kunt u terecht bij:
- uw gemeentebestuur of het OCMW
- Wonen-Vlaanderen (zie contactgegevens bovenaan deze folder)
- het gratis nummer 1700 ;
- de websites www.vlaanderen.be/bouwenenwonen
en www.premiezoeker.be

Deze folder bevat een vereenvoudigde voorstelling van de reglementering.
Alleen de officiële reglementering heeft rechtskracht.
huur toelichtingsfolder versie 5 - mei 2007 - prov antw

Laatst gewijzigd door Chipie : 21 mei 2007 om 13:38.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 13:48   #127
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
De beste raad die ik u kan geven in dit geval is gewoon zelf een brief schrijven aan de vrederechter van de gemeente, hij/zij zal u zeker horen. En in dit geval ook gelijk geven. Je hebt niet altijd een advocaat nodig om je gelijk te halen. Als er een nieuwe eigenaar is, die u opzegt, MOET deze u altijd 6 maanden tijd geven, en in dit geval zelfs uw waarborg teruggeven omdat jij niet in fout (contractbreuk) gaat.
Ik heb zelfs probleemloos mijn waarborg teruggekregen, alhoewel ik de laatste vijf maand geen huur meer betaalde (waardoor ik uiteindelijk niet dakloos werd) en de nieuwe huurwaarborg van 1250 E contant kon betalen, plus de opslagkosten en verhuiskosten. Maw woorden ik heb mezelf een verhuispremie aangemeten.
Het had ook geen zin huur te betalen voor een uitdrijving uit een bouwvallige woning... Ik heb dus mijn eigen woning "gekraakt"...
Oud 22 mei 2007, 10:19   #128
eno2
Banneling

Standaard

@ ARMOEDE:

Luister Armoede, dank zij de nieuwe bepalingen sedert 1 mei 07 kan je direct huursubsidies krijgen als je een woning huurt onder de 485 E bij een sociaal verhuurkantoor -zoals dat in A'pen er zeker wel is en niet bij mij.

Profiteer snel van het voordeel van je postcode...

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 mei 2007 om 10:20.
Oud 22 mei 2007, 10:52   #129
eno2
Banneling

Standaard

Het is ongehoord onrechtvaardig dat de ene van een huursubsidie kan profiteren en de andere niet, alleen maar aan de hand van een andere postcode...
Oud 5 oktober 2009, 10:50   #130
eno2
Banneling

Standaard

Wetsvoorstel:

Wie twintig jaar onder de armoededrempel leeft, krijgt huursubsidie...

Natuurlijk, het VB zal weer tegen zijn, net zoals al de rest (behalve de Groenen)
Oud 5 oktober 2009, 11:22   #131
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik had er juist een geweigerd omdat ze te duur was, toen ik onverhoeds uit mijn goedkope bouwval werd gezet voor afbraak.
te duur???
hoeveel moest ge waarvoor betalen?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 09:32   #132
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
te duur???
hoeveel moest ge waarvoor betalen?
320€ voor dat kruipkot.

Ik betaalde toen 270€ in de privé met twee slaapkamers (toen het afgebroken werd)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be