Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2007, 17:34   #121
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Moet je dat nu wel dan?
verslaving
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 17:40   #122
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
verslaving
Niks mis mee. Gewoon zorgen dat de mens (of dier) in kwestie het ook leuk vindt.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 17:41   #123
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als je 25 jaar niet van cannabis hebt kunnen blijven, dan kun je toch moeilijk beweren dat het niet verslavend is.
1 Waarom heb ik dan geen last van afkick verschijnselen?
2 Vroeger gebruikten de mensen alcohol om zich op te peppen nu willen de mensen na 12 uur werken gewoon ontspannen.
3 ik heb een heel stresserend beroep en des avonds wil ik mij kunnen ontspannen met een jointje, het was men groot genot (kwestie van alles ff te vergeten)
4 Ik kon natuurlijk overschakelen op valium of temesta om de stress onder controle te krijgen.
5 het is gewoon een plant die je oprookt, niet zoals de meeste drugs die chemisch bewerkt worden, heroine,cocaine,speed enz.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 22:42   #124
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard www.coffeeshop-guide.com

Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken.
dus NIET 1 op 4 jonge cannabisgebruikers die verslaafd is aan cannabis.
De topictitel "Eén op vier verslaafd aan cannabis" is dus bedrieglijk onjuist.
Erg laag % maar bon het is dan ook soft-drugs, geen verslavend spul zoals hard drugs.
In sommige landen is het cijfer hoger, therapie en hulp is er dan ook voor alle verslavingen.

Ik durf wedden dat ze alcohol niet als drug hanteren in hun cijfermateriaal, met name hoeveel % daarvan met klachten komt of over de stijging van het aantal AA leden.
Deze mensen kunnen er niet tegen en moeten het dus ook niet gebruiken.
De velen die dat wel kunnen, laat die het dan doen.
Cannabis afschaffen ? Ok maar dan ook alcohol hé, ha ja we gaan niet hypocriet doen. Ofwel niets, ofwel alles.
Het aantal gemelde vechtpartijen en overlast vorige vrijdagavond op de oude markt waarbij de betrokenen alcohol hadden gedronken en we zijn denk ik uitgepraat.
Daarom moet iedere gebruiker een activist worden en druk op de keet leggen bij de politieke partijen (spirit, Groen, SP.A) die het mogelijk kunnen maken.
Ook moeten mensen niet meer vies zijn als je ze passeert en je bent een stickie aan het roken en ze rieken een verdachte geur "zou dat drugs zijn denkte" hoor je de oudjes dan tegen elkaar zeggen. Lachen
We moeten dus evolueren naar tolerantie, maatschappelijk aanvaarding en acceptatie.
Ach die conservatieve katholieke onwetendheid zeker
Het moet in het regeerakkoord en programma komen anders kunnen we nog 20 jaar wachten. www.trektuwplant.be
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:04   #125
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Dit is werkelijk te om te lachen;
Ik gebruik reeds 25 jaar cannabis en dit op dagelijkse basis, 6 maanden geleden heb ik besloten om te stoppen; resultaat= een paar dagen wat zenuwachtiger verder niets; de enige afhankelijkheid van cannabis is geestelijk, ik heb ook periodes gehad dat ik geen sex wou zonder eerst te gebruiken, je beleefd het nu éénmaal zoveel beter en intenser stoned.
Mijn kinderen (volwassen) roken af en toe een jointje en dat vind ik beter dan dat ze zuipen zoals de meesten hier, alcohol is nu éénmaal de meest verslavende gelegaliseerde drug. Ik zou niet graag iedereen die zijn leven verknoeid heeft door te zuipen nen boterham geven want dan moet ik waarschijn lij de rest van mijn leven werken om al die boterhammen betaald te krijgen.
Belachelijk lichamelijk verslaafd (aan alcohol bv.(na onthouding beven enz.)) is erger dan geestelijke verslaving (denken dat ge niet zonder kunt).
Kijk, in dit soort discussies zijn er altijd mensen die vanuit hun eigen ervaring spreken, en geen last ondervinden van de drug in kwestie. Ze extrapoleren hun eigen ervaring dan naar alle druggebruikers, en trekken daar conclusies uit. Da's natuurlijk een verkeerde vorm van denken en redeneren.

Feit is dat één op twee mensen die langdurig cannabis roken psychotisch wordt. Da's een epidemiologisch feit. En daar moet een staat naar handelen.

Zelfde soort van discussie bij obesitas: ik persoonlijk vreet gelijk een varken, kilos vet, suiker en zetmeel. Maar ik ben graatmager. Nochtans is er nogal duidelijk aangetoond dat vele andere mensen die veel vet, suiker en zetmeel eten wel obees worden. De epidemie is zelfs zo erg dat de Staat radicaal intervenieert. Duitsland heeft zopas een nationaal plan opgesteld om de epidemie te bestrijden. Want de toestand ongemoeid laten is een economische ramp.
Net zo moeten we optreden tegen cannabis: onderzoeken hoe zwaar en erg de epidemie is, en daarna een beleid uitstippelen.

Over hoe zo'n beleid er moet uitzien kunnen we dan discussiëren. Maar dát cannabis een probleem voor de (geestelijke) gezondheidszorg en de economie vormt, zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door C2C : 15 mei 2007 om 23:05.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:07   #126
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Feit is dat één op twee mensen die langdurig cannabis roken psychotisch wordt.
Waarom blijft dan het aantal mensen met een psychotische aandoening ongeveer gelijk, terwijl het aantal cannabisgebruikers toeneemt?
Oud 15 mei 2007, 23:18   #127
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Waarom blijft dan het aantal mensen met een psychotische aandoening ongeveer gelijk, terwijl het aantal cannabisgebruikers toeneemt?
Trefwoord is, vermoed ik, het reeds gevallen woord "trigger"; de latente onstabiliteit zal zich in voorkomende gevallen versneld openbaren onder de invloed van enig psychedelicum. Niet-blowen k�*n dus uitstel van executie bewerken.

Wellicht is er ook een kip-en-ei-effect: slechts de helft van de niet-psychoten vindt blowen lekker.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 15 mei 2007 om 23:21.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:22   #128
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Trefwoord is, vermoed ik, het reeds gevallen woord "trigger"; de latente onstabiliteit zal zich in voorkomende gevallen versneld openbaren onder de invloed van enig psychedelicum. Niet-blowen k�*n dus uitstel van executie bewerken.
triggered, maar niet in de betekenis die C2C daarvoor gebruikt.

Willem, gij komt uit Nederland, hoe zit dat nu, al die jaren van gedogen, hebben die geleud tot een serieuze stijging in het aantal psychosegevallen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:24   #129
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
triggered, maar niet in de betekenis die C2C daarvoor gebruikt.

Willem, gij komt uit Nederland, hoe zit dat nu, al die jaren van gedogen, hebben die geleid tot een serieuze stijging in het aantal psychosegevallen?
Ik meen wel steeds meer gekken op straat te onderscheiden, maar ik heb geen bewijs dat die geblown / geblowed hebben; is ook mijn vak niet.

NB: "trigger(ed)" kan bij mijn weten maar 1 betekenis hebben; zonder springlading gaat een schot niet af.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 15 mei 2007 om 23:27.
Oud 15 mei 2007, 23:27   #130
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is dat één op twee mensen die langdurig cannabis roken psychotisch wordt. Da's een epidemiologisch feit. En daar moet een staat naar handelen.
Naast de verheerlijking van Stalin hebt ge nog een tweede probleem, beste C2C. Tis niet omdat ge iets keer op keer op keer blijft herhalen, dat het daardoor ineens wel de waarheid wordt
Oud 15 mei 2007, 23:29   #131
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
1 Waarom heb ik dan geen last van afkick verschijnselen?
Er bestaat ook zoiets als psychologische verslaving... waarmee ik niet wil zeggen dat elke cannabis gebruiker verslaafd raakt natuurlijk, want dat is inderdaad totaal niet het geval.

Cannabis kan trouwens enkel psychologisch verslavend werken, maar dat is wel de ergste verslaving. Van een lichamelijke verslaving (die je dus niet hebt bij cannabis) ben je na een aantal dagen af... een psychologische verslaving duurt veel langer.

Maar een verbod zal natuurlijk niets veranderen aan het feit dat cannabis gebruikt wordt en dus ook niet aan het feit dat er mensen aan verslaafd geraken.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:32   #132
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik meen wel steeds meer gekken op straat te onderscheiden, maar ik heb geen bewijs dat die geblown / geblowed hebben; is ook mijn vak niet.

NB: "trigger(ed)" kan bij mijn weten maar 1 betekenis hebben; zonder springlading gaat een schot niet af.
Niet echt. Wetenschappelijk gezien kan het schot ook afgaan zonder de springlading (cannabis), ook al gaat dat trager.
Oud 15 mei 2007, 23:35   #133
willem1940NLD

Standaard

Iedere mens met een overheersende neiging tot verslaving, hetzij fysiek danwel psychisch, vindt te gelegener tijd wel hem/haar passende drugs.
Oud 15 mei 2007, 23:36   #134
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Niet echt. Wetenschappelijk gezien kan het schot ook afgaan zonder de springlading (cannabis), ook al gaat dat trager.
Andersom: cannabis als TRIGGER = trekker; de lading was er al eerder en kan uiteraard op meerdere manieren tot ontploffing komen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 15 mei 2007 om 23:37.
Oud 15 mei 2007, 23:36   #135
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere mens met een overheersende neiging tot verslaving, hetzij fysiek danwel psychisch, vindt te gelegener tijd wel hem/haar passende drugs.
Daar ben ik ook van overtuigd.

Laatst gewijzigd door Edina : 15 mei 2007 om 23:36.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:37   #136
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andersom: cannabis als TRIGGER = trekker; de lading was er al eerder.
idd. Tis al laat eh

Feit blijft dat de lading de trigger niet nodig heeft om te ontploffen

Laatst gewijzigd door Pieke : 15 mei 2007 om 23:39.
Oud 16 mei 2007, 00:28   #137
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Omdat de golf er nog moet aankomen. Pas sinds het begin van de jaren negentig is het aantal cannabisgebruikers stevig toegenomen. De psyhoses manifesteren zich na 10 �* 15 jaar gebruik. We gaan dus binnenkort de eerste lichting krijgen.
Oud 16 mei 2007, 00:31   #138
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naast de verheerlijking van Stalin hebt ge nog een tweede probleem, beste C2C. Tis niet omdat ge iets keer op keer op keer blijft herhalen, dat het daardoor ineens wel de waarheid wordt
Da's maar zwakskes hé kameraad. Mijn admiratie voor Stalin's beleid heeft niks met dit onderwerp te maken.

Ik kijk alleen naar de wetenschap. En op basis daarvan zeg ik, als toch tamelijk linkse rakker: cannabis moet weg.
Oud 16 mei 2007, 00:35   #139
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Het mierengeneuk over de causaliteit en het getrigger is hier totaal misplaatst.

Onderzoek toont aan dat 1 op 2 *gezonde* mensen die cannabis worden toegediend, psychotisch worden.

Dus dat gediscussieer over het feit of ge al dan niet al nen aanleg voor psychose moet hebben, is echt irrelevant. Heel veel mensen blijken daar een "aanleg" voor te hebben. En wanneer blijkt dat cannabis zeer snel en gemakkelijk die psychotischen aanleg "actualiseert" en échte psychoses uitlokt, dan moeten we niet verder praten.

Dan is dat vanuit het perspectief van de geestelijke gezondheid gewoon een zeer gevaarlijk goedje. Schluss damit.
Oud 16 mei 2007, 00:41   #140
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Omdat de golf er nog moet aankomen. Pas sinds het begin van de jaren negentig is het aantal cannabisgebruikers stevig toegenomen. De psychoses manifesteren zich na 10 �* 15 jaar gebruik. We gaan dus binnenkort de eerste lichting krijgen.
In Nederland was het spul al in de 60-er en zeer snel toenemend de 70-er jaren in gebruik maar nog (steeds) geen nieuws over een "golf" zoals jij die voorspelt.

Het zou zoiets kunnen zijn als met suiker en cholesterol, welke geen gevaar opleveren voor mensen met een goede constitutie.

Iets meer wetenschappelijke benaderingen vond ik op Net, wel met vaak woorden als "mogelijk" en "waarschijnlijk":

http://www.trimbos.nl/default19041.html
http://www.jellinek.nl/vraagenantwoo...php?q=507&id=3

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be