Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2007, 13:01   #121
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Goeie alternative hernieuwbare energieproductiemethodes.

Waterkracht. Puur en simpel. Gaande van stuwmeren tot golfkracht en/of getijdencentrales. Deze hebben alleen als nadeel dat er niet genoeg winst op gemaakt kan worden, en dat stuwmeren een beperkte levensduur hebben zonder grote investeringen om de meren diep genoeg te houden.
En golfkracht/getijdencentrales hebben het grote probleem dat als ze stevig genoeg gebouwd zijn, dat ze peperdure investeringen vertegenwoordigen. Die niet noodzakelijk de investering in fondsen en energie binnen een redelijke termijn kunnen waarmaken.
De zee sloopt uiteindelijk alles, gewoon door de enorme hoeveelheid energie die erin zit, en de corrosieve eigenschappen van zeewater.

Andere haalbare optie. Thermische zonnecentrales. Betaalbaar in vergelijking met zonnecellen. Alleen, weerom een te grote investering als ze niet op de beste plekjes staan. En laat die plekjes nu eenmaal een redelijk afstandje van de verbruikers zijn.

Het kan, geen probleem zelfs. Maar de wil tot investeren is er niet. Tot het te laat is en de andere energie te duur/zeldzaam word om de noodzakelijke veranderingen te kunnen doen. Het is een politiek gebonden issue, en we weten allemaal dat politici niet verder denken dan hun eigen zakken.
Ook biogas kan bij dit lijstje gevoegd worden en zelfs in beperkte maten waterstof, hoewel dit dus geen energiebronnen zijn, maar dragers.

En dat voor waterstof de gebruikte energie voor het winnen ook wel heel bepalend is.

Het probleem voor de investeerders is dat hun huidige energiewinningsinstallaties nog maar net zijn afbetaald en net nog niet en ze dus pas beginnen met zuivere winsten op te brengen.
Daarom ook dat de staat een enorme onrechtvaardige meer prijs toelaat voor de gewonnen energieën uit deze installaties.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 13:04   #122
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En de productie van uw molentje kan ook volledig zonder vervuiling?
Het is een utopie om te denken dat er ook maar 1 energiebron is die geen vervuiling veroorzaakt.
Zelf waterkrachtcentrales veroorzaken vervuiling, om te beginnen al warmte vervuiling en de vervuiling door de bouw ervan.
Oud 20 mei 2007, 13:09   #123
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ook biogas kan bij dit lijstje gevoegd worden en zelfs in beperkte maten waterstof, hoewel dit dus geen energiebronnen zijn, maar dragers.

En dat voor waterstof de gebruikte energie voor het winnen ook wel heel bepalend is.

Het probleem voor de investeerders is dat hun huidige energiewinningsinstallaties nog maar net zijn afbetaald en net nog niet en ze dus pas beginnen met zuivere winsten op te brengen.
Daarom ook dat de staat een enorme onrechtvaardige meer prijs toelaat voor de gewonnen energieën uit deze installaties.
Biogas is een energiebron. Pure energie gewonnen uit afval. Als je natuurlijk vergeet hoeveel energie in het afval is gestoken voor de productie ervan.

En ja, onze politici bevoordelen hun hoofdsponsors...
Oud 20 mei 2007, 13:37   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Biogas is een energiebron. Pure energie gewonnen uit afval. Als je natuurlijk vergeet hoeveel energie in het afval is gestoken voor de productie ervan.

En ja, onze politici bevoordelen hun hoofdsponsors...
Ik vergeet zekers niet hoeveel energie in de afval word gestoken nog in de productie nog in de verwerking ervan, maar zelfs als nu men de biogas voor meer dan 99% onbenut laat is die energie er toch ook ingestoken.

Dus elke opvang en gebruik van biogas is dus een zuivere winst.

En biogas is een drager geen bron, de verbanding er van creeert een energiebron, net als aardgas. Dat is ook een drager geen bron.

Wind en stromend water zijn bronnen en dan weer geen dragers.

Laatst gewijzigd door Jantje : 20 mei 2007 om 13:42.
Oud 20 mei 2007, 13:55   #125
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LPG word idd vloeibaar gemaakt door koeling, ik weet echter niet tot hoeveel druk het in de opslagtanks word gepers, wel dat mijn metertje in mijn auto een druk tot 10 BAR aangeeft. Krijg hem echter nooi zo vol met biogas.

Ik weet ook de de biogas-centrales geen moeite doen om hun biogas te koelen en onder hogere druk te brengen, daar hun opslagtanks reeds voldoende druk geven voor het gebruik in verbandingsmotoren.

Maar men kan LPG dus gewoon vervangen door biogas en er dezelfde handelingen en bewerkingen mee doen.
En voor dezelfde doeleinden als lpg en aardgas gebruiken.
Alleen de winning is veel makkelijker en goedkoper, hoewel dus het gas en zijn opbrengstproducten dus wel duurder verkocht worden dan deze van lpg en aardgas.
Uit deze post en ook vroegere postings meen ik te mogen afleiden dat jijzelf een installatie hebt om van organisch afval, biogas te maken.
Mss geef jij wel een voorbeeld dat navolging verdient.

Is zo'n installatie niet vrij duur, heb je geen grote ruimte nodig?

Mss raadzaam om zo'n project te laten dragen door meerder gezinnen (finacierbaarheid)
Hoewel dit ook wel nadelen geeft om tot afspraken/beslissingen te komen .
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 14:06   #126
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Uit deze post en ook vroegere postings meen ik te mogen afleiden dat jijzelf een installatie hebt om van organisch afval, biogas te maken.
Mss geef jij wel een voorbeeld dat navolging verdient.

Is zo'n installatie niet vrij duur, heb je geen grote ruimte nodig?

Mss raadzaam om zo'n project te laten dragen door meerder gezinnen (finacierbaarheid)
Hoewel dit ook wel nadelen geeft om tot afspraken/beslissingen te komen .
ben bezig om zelf een installatie voor kleine ruimte te tekenen en bouwen, dit om na te gaan of het op kleinere schaal haalbaar is en rendabel.
Voor de huidige installatie die ik gebruik, is idd wel wat ruimte nodig.
Maar die is eigenlijk ook al verouderd en maakt nog geen gebruik van de nieuwe technieken op dit vlak.

Maar heb dit even opzij moeten zetten wegens persoonlijke problemen.
Zware heibel met ex.
Oud 20 mei 2007, 14:16   #127
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
ben bezig om zelf een installatie voor kleine ruimte te tekenen en bouwen, dit om na te gaan of het op kleinere schaal haalbaar is en rendabel.
Maar die is eigenlijk ook al verouderd en maakt nog geen gebruik van de nieuwe technieken op dit vlak.

Zware heibel met ex.
In feite zou dit vrij goed kunnen werken.
Ipv je mazouttank te vullen met mazout, laat je een ton varkensgier brengen (wss gratis want men wil daar toch graag vanaf).
Als je dan een betrekkelijk eenvoudige/goedkope installatie kan achterhangen die van stront, gas maakt, dan ben je eigenlijk wel goed bezig lijkt me.
Energie hoeft dan lang niet meer van zover ingevoerd te worden.
Natuurlijk zal dit nooit alle olieproducten kunnen vervangen.
Maar een beetje hier en een beetje daar, veel kleintjes maken tenslotte ook een groot.
Ik vind je gedachte eigenlijk vrij goed jantje.
Heb je ook al input/output berekeningen gemaakt?
Ik bedoel hiermee zoveel liter of kg stront geeft zoveel KWh?

Laatst gewijzigd door satiper : 20 mei 2007 om 14:18.
Oud 20 mei 2007, 14:27   #128
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ipv je mazouttank te vullen met mazout, laat je een ton varkensgier brengen (wss gratis want men wil daar toch graag vanaf).
Als je dan een betrekkelijk eenvoudige/goedkope installatie kan achterhangen die van stront, gas maakt, dan ben je eigenlijk wel goed bezig lijkt me.
Maar een beetje hier en een beetje daar, veel kleintjes maken tenslotte ook een groot.
Ik heb die niet eens zelf moeten maken, stond reeds in een boek uit 1975, maar moet dit eens terug zoeken in mijn bib en dan zoeken hoe ik die paginas op het forum krijg.

Daar staat ook een installaties in uitgelegd, maar mijn kop staat niet op nadenken en ga daar dus even mee moeten wachten totin Augustus.
Dan zijn de kids voor 14 dagen bij hun moeder, de heks.
Oud 20 mei 2007, 14:32   #129
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb die niet eens zelf moeten maken, stond reeds in een boek uit 1975, maar moet dit eens terug zoeken in mijn bib en dan zoeken hoe ik die paginas op het forum krijg.

1) Daar staat ook een installaties in uitgelegd, maar mijn kop staat niet op nadenken en ga daar dus even mee moeten wachten totin Augustus.

2)Dan zijn de kids voor 14 dagen bij hun moeder, de heks.
1) kijk er naar uit

2) ziet dan maar dat ze niet betoverd terugkomen .
Oud 20 mei 2007, 14:46   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) kijk er naar uit

2) ziet dan maar dat ze niet betoverd terugkomen .
1) geduld is een mooie zaak.

2) meestal als ze terugkomen van haar lijken ze dat wel te zijn.
En dan nog in kwelduivels voor papa. En toch willen ze dus niet bij haar gaan wonen.
Moeten dat ook niet van mij hoor.
Oud 20 mei 2007, 15:08   #131
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
de laatste maand,april,staat niet bekend als een "windrijke" maand

Hopelijk zijn die dingen in een beetje aangename kleuren geverfd,en kunnen eksters er nesten in maken
Windmolens doden vogels.
http://home.tiscali.nl/grensschap/Be...windmolens.htm
Oud 20 mei 2007, 15:13   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Auto's en vliegtuigen ook en schepen doden vissen. Plusdat deze drie transportmiddelen zelfs veel meer dieren doden dan al de rest samen, niemand die er over klacht.
Zelfs sommige huizen doden dieren.
Je kan nu eenmaal niet voor alles en iedereen goed doen.
Oud 20 mei 2007, 15:21   #133
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Lees ik in deze post een kandidatuur voor forumnar want niets klopt in dit verhaal, pure leugens, of gewoon uit de duim gezogen
Mis; hier heeft hij eens een keer volkomen gelijk.
Oud 20 mei 2007, 15:39   #134
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

Zware heibel met ex.
In de 40-50-er jaren reeds (en wellicht lang daarvóór) hadden tamelijk veel Nederlandse boeren een bodemloze tank in de sloot liggen waarin zich moerasgas/moddergas omhoogdrukte. Genoeg voor de keuken was het gewoonlijk wel minstens.

Als kinderen gingen wij vaak wel naar een moddersloot, gewapend met een blikje of een pan en een stok plus een aansteker erbij. Het pannetje onder water duwen, daar dan omkeren zonder dat er lucht in kwam, wat porren met de stok in de modder onder de opening en als er genoeg bellen omhoog in het vaatje waren opgestegen, voorzichtig het ding met een randje boven water laten komen en daar meteen aansteken; leuke plofjes en steekvlammetjes.

Het lukte ook met de dampbellen onder het ijs; gaatje tikken met hamer en spijker, vlammetje erbij.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 mei 2007 om 16:05.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 15:45   #135
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
In China heeft een erg groot project een aardig tijdje goed gefunctioneerd bij boerenwoningen: principe van een septic tank met "tappen" en zo geconstrueerd dat de enigszins oplopende gasdruk de ontgaste mest aan een kant naar buiten drukte, geschikt voor bemesting van het land.

De gebruikte bouwmaterialen waren echter niet duurzaam dicht en de boel raakte in totaal verval.
Oud 20 mei 2007, 15:50   #136
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Auto's en vliegtuigen ook en schepen doden vissen. Plusdat deze drie transportmiddelen zelfs veel meer dieren doden dan al de rest samen, niemand die er over klacht.
Zelfs sommige huizen doden dieren.
Je kan nu eenmaal niet voor alles en iedereen goed doen.
Omgerekend per ingezette nuttige kWh zijn windmolens meer moordend; die berekeningen zag ik al eens ergens op Net maar ik heb de links niet bewaard.
Oud 20 mei 2007, 16:23   #137
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graaf dan maar een put in uw tuin en giet de aardolie die er uitkomt dan maar ruw in je benzinetank. Eens zien hoeveel aardolie je gaat vinden en hoever je met die ruwe aardolie dan zal kunnen rijden met je auto.

Zelf schepen, die op heavy fuel draaien kunnen niet op zuiver aardolie draaien.
Of denk je soms dat benzine en diesel zo gebruiksklaar uit de grond komen.

Enkel het transport van aardolie en aardgas kosten al enorm veel energie en dan nog de verwerking er van.

We weten dus wie hier de forumnar is, als jij denkt dat benzine in je tank krijgen geen energie kost.

Wel iets minder dan de winning van waterstof, maar het kost energie hoor.
Terwijl andere energiedragers gewoon een afvalproduct zijn van andere bedrijfsectoren.
Beste forumnar,

Ik heb in de Raffinaderijen van Fina in Antwerpen een case study gemaakt voor de optimalisatie van een ontzwavelingseenheid van dieselbrandstof, mij hoef je niets te leren over raffinage van aardolie, jij hebt echter nog veel te leren en bent duidelijk nog een Jantje in deze materie.

Jij had het al in een eerdere post over de trasnport- en productiekost van benzine en diesel en daar sloeg je de bal volledig mis.

Bezin voor je begin
Oud 20 mei 2007, 16:26   #138
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vergeet zekers niet hoeveel energie in de afval word gestoken nog in de productie nog in de verwerking ervan, maar zelfs als nu men de biogas voor meer dan 99% onbenut laat is die energie er toch ook ingestoken.

Dus elke opvang en gebruik van biogas is dus een zuivere winst.

En biogas is een drager geen bron, de verbanding er van creeert een energiebron, net als aardgas. Dat is ook een drager geen bron.

Wind en stromend water zijn bronnen en dan weer geen dragers.
Aha, biogas is vanaf vandaag dus een energiedrager
Oud 20 mei 2007, 16:43   #139
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Op deze post van Jantje ...
Citaat:
Van aardolie in de grond tot benzine of diesel in de autotank word ook enorm energie verbruikt.
Bijna elke energiedrager winnen en omzetten tot een bruikbaar iets kost energie en veel energie.
Als je moest weten hoeveel energie er in het winnen van benzine kruipt, zou je dit ook een zinloze energiedrager vinden, maarwe zijn gewend aan deze energiedrager.
Reageerde ik als volgt ...
Citaat:
Lees ik in deze post een kandidatuur voor forumnar want niets klopt in dit verhaal, pure leugens, of gewoon uit de duim gezogen
Vertelt Maddox het volgende ...
Citaat:
Neen Jantje heeft an sich gelijk hierin. Maar aardolie is een zeer goede energiedrager op zichzelf, en de omzetting naar handigere energiedragers kost maar een klein deel van de energie die in aardolie zit. Daarom dat Groen! denkt dat WKK aan raffinaderijen een goed idee is. Het is een goed idee, maar helaas stopt dat ook als de aardolie op is. En dan?
En reageert willem1970NLD met deze ...
Citaat:
Mis; hier heeft hij eens een keer volkomen gelijk.
Mijne heren, de originele post van Jantje is weldegelijk nonsens ... aardolie scheiden in zijn verschillende componenten noodzaakt inderdaad energie, maar de energetische waarde van al zijn componenten maakt dat dit proces veel minder energieverslindend is van bijvoorbeeld waterstofproductie wat Jantje tracht te verkopen.
Ik herhaal met veel plezier nog eens deze forumnarpost
Citaat:
Als je moest weten hoeveel energie er in het winnen van benzine kruipt, zou je dit ook een zinloze energiedrager vinden, maar we zijn gewend aan deze energiedrager.
Oud 20 mei 2007, 16:53   #140
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
In China heeft een erg groot project een aardig tijdje goed gefunctioneerd bij boerenwoningen: principe van een septic tank met "tappen" en zo geconstrueerd dat de enigszins oplopende gasdruk de ontgaste mest aan een kant naar buiten drukte, geschikt voor bemesting van het land.

De gebruikte bouwmaterialen waren echter niet duurzaam dicht en de boel raakte in totaal verval.
Septic tank met tappen, kan je dat eens wat beter uitleggen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be