![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
iets anders is dat het goed is kritisch te zijn, en niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen. Als je kritisch bent, en kritisch zijn is iets anders dan alles afbreken, dan denk je over alles na wat je wordt voorgeschoteld. Op die manier ontwikkel je een verdediging tegen manipulatie. De religie is bedoeld om de mens vrij te maken, maar in zijn specifiek christelijke vorm is religie het grootste deel van de tijd verknechtend geweest. Daens heeft daar verandering in gebracht, maar er zijn toch nog wel een aantal ernstige problemen met die vorm van geloof. De paus heeft recent in Braziliê nog een antisemitische uitspraak gedaan. Dat toont aan dat de problemen nog heel groot zijn. Nadenken, en blijven nadenken, dat is de boodschap. Afbreken is niet hetzelfde als nadenken. Ik zie dat de poll zegt dat 73% van de mensen de afschaffing van het godsdienstonderwijs kiest. Dat wil dus zeggen dat 3 mensen op 4 totaal geen begrip van God hebben ontwikkeld, en dus niet al te veel boven het niveau van onze broeders de andere apensoorten zijn uitgestegen. Is dat verontrustend? Misschien wel. Het zet niet aan tot optimisme inzake onze overlevingskansen. Het is ook altijd zo geweest. In het evangelie staat al dat velen geroepen zijn, en weinigen uitverkoren. Voor 1 op 4 mensen is er dus nog hoop. Laatst gewijzigd door Eva123 : 6 juni 2007 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent alweer bezig zoals in de 'goede' oude (slechte) tijd. Nihil novi sub sole. Laatst gewijzigd door system : 6 juni 2007 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals onlangs op tv een interveiw met een non, die op het einde letterlijk zei :" Ik wou eerst niet komen, omdat ik schrik had dat er vragen gingen gesteld worden waarop geen antwoord is.Waarvoor je moet geloven om het aan te kunnen nemen. Zaken waar ik het ook moeilijk mee heb" Nu kan je 500, of zoals bij de katholieken 2000 jaar 'nadenken', het zal er geen waarheid door worden, of er zal geen verklaring of logica te vinden zijn. Waarom, omdat het allemaal voor het grootste deel FANTA over de eeuwen is... Citaat:
u zegt : voor 1 op 4 is er nog hoop, ja idd... voor 1 op vier is er nog hoop dat die zijn verstand aan de praat krijgt en'goed' leeft omdat hij zich bewust is dat dat de beste en meest aangename manier is om een samenleving op te bouwen.De meest aangename manier om samen te leven met je medemens... En dat niet doet uit schrik of bewondering voor iets wat zich nog nooit heeft laten zien. ik neem altijd de scene van de aanhangers van baal en jezus.. die rond het altaar stonden om 'hun' god aan te roepen... de god die het hout en offer kon laten branden was de echte.... MSS nog es proberen en zen wat de uitkomst is? Laatst gewijzigd door Zyp : 6 juni 2007 om 09:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Onze cultuur is echter zodanig destructief dat mensen vaak niet meer onbevangen kunnen nadenken, maar inplaats daarvan zich aangevallen voelen. Je moet niet vergeten dat iedereen op dezelfde manier op de wereld komt. We doen allemaal in onze pamper de eerste jaren. Nu ja, ofwel blijf je slachtoffertje spelen, ofwel bevrijd je je uit die valstrik, en groei je door. De keuze is aan jou. Iedereen heeft de potentie. Geloven in mensen is niet beledigend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gezonde verontwaardiging om onrecht wat iemand uit je groep is aangedaan door de vijanden van je samenleving, is goed, maar de idolatrie rond Jezus is totaal uit de hand gelopen, en gerecupereerd door de vijanden om de groep waar jezus toe behoorde te vernietigen. Het ziet er dus in feite naar uit dat inplats van dat Jezus verrezen zou zijn dat door die vijandige overname Jezus niet alleen fysiek is uitgeschakeld, maar ook mentaal, en politiek. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vergeet niet dat de geloven ook rituelen, en structuur bieden, en dat mensen daar behoefte aan hebben, zich daar beter mee voelen. Citaat:
We kunnen er echter niet meer naastkijken dat als we zo doorgaan zoals we nu bezig zijn, dat onze kleinkinderen dan geen leven meer gaan hebben. De mensen konden dat 5000 jaar al zien aankomen, omdat men de verwoestijning van de Arabische regio had meegemaakt. Alles was daar groen. De mensen moesten niet werken, ze konden leven van de jacht en de vruchtenpluk. Er was genoeg voor iedereen zodat ze ook niet moesten ruzie maken. Dat was het 'aards paradijs'. Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 juni 2007 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Neen, het is niet omdat men nadenkt dat men tot het besef komt dat God niet bestaat. Maar je kan door nadenken er wel toe komen het onderscheid te maken tussen het concept van God wat bevrijdend is, en God als onderdrukkend instrument in handen van machtige uitbuiters. Ik kies voor de bevrijdende God, en verwerp geinstrumentaliseerde God. Dat beschouw ik als bedrog. Je hebt gewoon niet te willen. God is er, en jij hangt ervan af, ongeacht of je God nu wil erkennen, of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 juni 2007 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is een verschil tussen godsdienstonderwijs (zoals dat vandaag de dag op school gegeven wordt) en catechese (zoals dat vroeger op school gegeven werd). Godsdienstonderwijs is een vorm van eerste verkondiging, het laat kinderen (of volwassenen) kennismaken met het katholieke geloof. Catechese gaat echter verder dan die kennismaking. Dan gaat het over het onderwijzen in het katholieke geloof aan de mensen die lid zijn (of dat willen worden) van de katholieke geloofsgemeenschap. Voorbeelden daarvan zijn vormselcatechese of huwelijkscatechese. Citaat:
1. met God die de christenen ervaren als een liefhebbende vader. 2. met Jezus Christus en het evangelie 3. met de Geest van God die christenen inspireert en kracht geeft. 4. met christenen van vroeger en nu en de manier waarop ze hun geloof beleven 5. met de Kerk, de liturgie, de sacramenten en het gebed Daarnaast wordt er ook een dialoog aangegaan met andere godsdiensten en levensbeschouwingen. De bedoeling is daarbij niet zozeer om te leren over de islam, het jodendom de vrijzinnigheid, enz. maar om bij te dragen tot 6. het opbrengen van respect voor mensen met een andere overtuiging. 7. het ontdekken van de rijkdom van verscheidenheid 8. het begrijpen van de eigenheid van het christendom Als algemeen doel kan men formuleren dat het vak r-k godsdienst de kinderen wil helpen bij het maken van een verantwoorde keuze op het vlak van geloven en leven. Tot slot wil ik u, louter ter informatie, één van de onderwerpen (en bijhorende doelen) meegeven die ik momenteel in mijn lessen behandel: In het 2de leerjaar werk ik rond het onderwerp Dragen en gedragen worden. De bedoeling is dat de kinderen * ervaren wat het is om (niet) gedragen te worden door anderen en om zelf anderen (niet) te dragen. * d.m.v. bijbelverhalen weten dat gelovige mensen zich door God gedragen voelen. * d.m.v. bijbelverhalen weten dat Jezus zorg draagt voor mensen, vooral voor de zwaksten. * grote verscheidenheid ontdekken in de manier waarop mensen in verschillende culturen elkaar dragen. * christenen van vroeger en nu leren kennen die hun medemensen droegen/dragen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 6 juni 2007 om 15:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bijkomend merkwaardig is dat u tegelijkertijd hoog oploopt met de koran, maar de maagdelijkheid van Maria afwijst omdat... die in de bijbel staat. En daarbij vergeet u dat die maagdelijkheid ook in de... jawel... koran staat!!! Dus, wat is het nu? U verwerpt de bijbel omdat er volgens u onzinnige dingen in staat... Welnu, verwerpt u ook de koran omdat er hetzelfde in aangetroffen wordt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 juni 2007 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hmm, ga ik hier op reageren? Bij nader inzien, toch maar niet... ![]()
![]() |
![]() |
#135 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 juni 2007 om 16:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat u schrijft is zo beledigend dat ik er zelfs niet op reageer vanwege de enorme woede die opkomt bij het lezen van zoveel onzin.
![]() |
![]() |
#137 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ook heb ik de indruk dat onder de invloed van de islam en zijn uitwassen ook de Christelijke godsdienst uit de scholen geweerd wordt! Jammer. Onlangs hoorde ik van een pastoor dat het gebed in de klas (van het lager onderwijs) niet meer kan omdat er wel in iedere klas een moslim zit. Zo worden we stilaan een goddeloze maatschappij waar zelfs de kinderen het "Diepste Goede" in zichzelf niet meer leren ontdekken. Met alle bekende gevolgen vandien.
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het Christendom viert met kerstmis het feest van de Menswording.
God die in Christus mens wordt. Maar ook van de mens die een beetje goddelijk wordt of de Menswording van de mens. Daarom staan we veel hoger dan de apen al bebben we bijna alle chromsomen gemeenschappelijk. Dat de mens groeit staat hier bvb ook te lezen: http://www.canvas.be/canvas_master/p...is/index.shtml Maar velen in de media en de maatschappij willen de mens verlagen en een eerste vereiste daarvoor is de Christelijke godsdienst bannen. (de islam is meer een politieke doctrine die het judaïsme en het christendom bestrijdt, en het Boedhisme pretendeert niet een godsdienst te zijn.) Maar ja "In het evangelie staat al dat velen geroepen zijn, en weinigen uitverkoren."
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik vind niet dat ik een opgestoken vingertje hanteer. De wetten van de natuur, of van God zijn wat ze zijn. De katholieke kerk had niet over de hele lijn ongelijk. Er zaten daar naast de bullshit over de duiveluitdrijvingen, de mirakels, de verrijzenis, het messiasdogma, de onbevlekte ontvangenis en dergelijke meer toch heel wat waardevolle dingen in. Het jammere was dat het waardevolle heel lang in de verdrukking gezeten. Als u vindt dat ik een opgestoken vingertje hanteer dan denk ik dat u een probleem heeft, dat u de waarheid over God niet (nog niet) aankan. Ik weet niet wat u kan helpen. Dat moet u zelf uitzoeken. Tsunami's en andere natuurrampen horen erbij. Het is de manier waarop de planeet zich tegen de verwoestende invloed van de mens tracht te verdedigen. Ik ben er zeker van dat de planeet op de duur zal verliezen, en dat de mens de planeet dor en levenloos zal maken. De mens is een op lange termijn suicidaal dier. Het moment van de totale vernietiging uitstellen kan door juiste analyses te maken. Is dat weer 'opgestoken vingertje'? |
|
![]() |
![]() |