![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: Voor welk van de twee grote mannen in de SU zou jij partij gekozen hebben? | |||
Stalin |
![]() ![]() ![]() |
9 | 31,03% |
Trotski |
![]() ![]() ![]() |
20 | 68,97% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen verstand over Rwanda, dat zou je moeten vragen aan een maat, is predoctoraal onderzoek bezig over Afrikaanse economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
|
![]() Naïef? Ik denk dat hij verheugd zou zijn om mijn eigen ideologische ondervraging van degenen die veronderstellen dat revoluties pretparken zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Schepen
|
![]() tja.
een 'ideologische beweger', dat klinkt goed maar daarmee geef je dus meteen toe dat ideeën 1) bestaan; en 2) een zekere autonome macht hebben waarmee je dus je eigen deterministische 'de burgerij heeft het gedaan'-verhaaltje onderuit haalt. dat is dus het probleem met het marxisme zie. het is net als de psycho-analyse een systeem dat zondanig los en aanpasbaar is dat het �*lles kan omvatten en daarom niéts verklaart. Popper heeft dat goed gezien ofwel geef je toe dat het de nazi's zijn geweest die de uitroeiing van het europese jodendom hebben 'bedacht' en uitgevoerd. maar dan gebeurde dat dus in dienst van een nieuwe totalitaire ideologie, niet in dienst van een oude kapitalisitische economie. Ofwel is het nazisme toch een louter instrumentele uitvinding van de burgerij geweest, maar dan kan je de jodenuitroeiing met geen mogelijkheid verklaren. Want ja natuurlijk was het antisemitisme oud. maar de industriele uitroeiing van de joden is een totalitaire ambitie, die geen negentiende -eeuwse burger zich ooit in het hoofd zou hebben gehaald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Schepen
|
![]() naief is niet je gedachte dat 'revoluties pretparken zijn', wel dat er in het leninisme vanalles 'goeds' zat dat helaas met 'slechte' middelen moest worden verdedigd maar dat niettemin toch een geweldig veelbelovend project was
(even dom als zeggen dat er in de kameraadschap en de sociale utopieën van de SA vanalles goeds zat, dat helaas door hitler is verraden) |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Totaal niet, waar zou ik dat nu beweren? Juist denken dat de ideologische apparaten een correct beeld geven over de machtsstrijd, is totale nonsens. Opnieuw Gramsci tot Zizek, opnieuw juist datgene wat ik zeg. De nazi's waren een optie van de economische orde om alles bij het oude te laten. Dat de nazi's een perifere agenda hadden betreffende hun acties tegen joden, maakte geen verschil uit voor deze orde. Heb ik nu ergens gezegd dat het een uitvinding van de burgerij is? Stel nu dat Weimar wel bleek te functioneren, dan waren de nazi's gewoonweg niet aan de macht gekomen. Nee, natuurlijk niet, vermits er andere uitvoerende machten in het staatsapparaat waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Hitler heeft dan ook de sociale zijde van de SA verraden, vermits de "tweede revolutie" inging tegen de deal tussen hem en de industriëlen. Mensen zoals Strasser waren wandelende tijdbommen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Schepen
|
![]() maar hoe kan je nu volhouden dat er in het leninistisch project vanalles goeds zat als het in de praktijk op de goelag is uitgelopen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Schepen
|
![]() vind je ook dat stalin 'noodzakelijke maatregelen' heeft getroffen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() Lenin is dan ook niet Stalin, er is meer dan voldoende materiaal om te veronderstellen dat er geen continuum is tussen Lenin en Stalin. Bv. dat Stalin de oude leninistische garde naar het pierenland heeft verhuisd. Stalins houding tegenover Bucharin is een tweede voorbeeld.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 juni 2007 om 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Schepen
|
![]() dat heeft hitler met de sa ook gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Stalin was een geniaal despoot, maar geen leninist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() De SA was ook een vergaarbak van anti-hitlerianen vanaf begin jaren '30.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Ik denk dat begrippen als democratisch centralisme en dictatuur van het proletariaat al veel verklaren. Er is wel geprobeerd die theorie met de ervaring van de Parijse Commune in overeenstemming te brengen maar mijns inziens was dat maar recuperatie van die revolte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Schepen
|
![]() voorbeelden zouden natuurlijk moeten aantonen dat de terroristische commando staat van lenin wezenlijk verschilde van de stalin-staat. ik vrees dat er alleen maar graadverschillen zijn. tenminste, die indruk krijg je na lezing van figes. (het is geen rechtstreekse conclusie van figes, want zijn verhaal stopt bij de dood van lenin, maar in elk geval blijft van de mythe van degoeie lenin weinig overeind)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Schepen
|
![]() Contextueel - in de context van het zich ontwikkelend totalitarisme. in rusland en italie eerst, in duitsland daarna
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
De verschillen tussen Duitsland en Rusland zijn legio. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister
|
![]() Ik zal mij hier eens komen moeien met de discussie.
1)Praetorian heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat er zeer grote verschillen zijn tussen nazi-Duitsland en de USSR. Het concept "totalitarisme", dat vooral door Popper werd gepromoot en tijdens de Koude Oorlog zeer populair was bij Amerikaanse politicologen, is een echt containerbegrip. Het focust zich op de uitwendige kenmerken van een systeem, en negeert de structurele opbouw. De enige reden die ik kan bedenken dat dit zeer onwetenschappelijk begrip zo veel aanhang kreeg, is de Koude Oorlogscontext. Het kwam sommigen toen zeer goed om de enorm grote verschillen tussen beide maatschappijmodellen te negeren, en alles op één hoopje te gooien. Zo kon men de Koude Oorlog voorstellen als een verlengde van de strijd tegen de Nazi's. Het begrip "totalitarisme" had dus een tactisch nut voor sommigen, maar het heeft zeer weinig wetenschappelijke credentials. 2)E heeft dan weer gelijk als hij stelt dat het leninistisch project in de praktijk op de goelag is uitgelopen. In tegnstelling tot Praetorian zie ik wel een continuüm tussen Lenin en Stalin. Ik vind niet dat je alles kan verklaren/goedpraten door te wijzen op de oorlogsomstandigheden van na 1917. Steven wees terecht al op de mogelijke gevolgen van ideologische concepten als het "democratisch" centralisme of de dictatuur van het proletariaat. En ook de bureaucratisering onder Stalin is volgens mij geen "ontsporing", maar een logisch gevolg van het leninistische etatisme. En in Kronstadt waren die zogezegde "Witten" dus wel dezelfde vrije sovjets die in 1917 nog enthousiast de revolutie hadden ondersteund. Dit waren hun eisen: “
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 juni 2007 om 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Schepen
|
![]() ik dacht dat je ging vragen 'waar zijn de concentratiekampen in rusland?'; 'waar is de eenpartijstaat in rusland?', 'waar is de leiderscultus in rusland?', 'waar zijn de krankzinnige waterbouwkundige projecten in rusland?', 'waar is de staatstereur in rusland?', 'waar is het antisemitisme in rusland?',...
maar dat zouden wel héél domme vragen zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
![]() De rest van opgesomde elementen zijn niet exclusief eigen aan het totalitarianisme. Je hebt bv. al best een paar landen met een tweepartijstelsel, waar de ideologische verschillen miniem zijn. De Amerikaanse Grondwet is een staaltje van oligarchisch denken. Krankzinnige projecten, de Amerikaanse defensie is een krankzinnig iets gezien het immense budget. Etc ... Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 juni 2007 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |