![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We zitten op een verkeerd draadje voor deze discussie ![]() ![]() Laatst gewijzigd door I amsterdam : 15 juni 2007 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen zijn er nog steeds mensen die geen AN spreken en dat is onpraktisch. Ik spreek geen dialect ,(misschien een Hollands accent) toch vind ik het leuk om dialecten te horen en te vergelijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij juist logisch. Vroeger had je veel Vlamingen die ook Frans spraken om te laten zien dat zij tot betere kringen behoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen dat taalkundig gezien altijd achterop was t.o.v. Noord-Nederland wat nu niet meer het geval is, heeft het verschijnsel later opgetreden. herrinert U maar dat Vlamingen in de jaren tachtig naar de Noord-Nederlandse televisiezenders keek met al zijn spelprogramma's en soapseries omdat de VRT (toen BRT) te veel het cultureel element benadrukt met taallessen m.b.t. het ABN. De standaarstaal werd dan ten onrechte als beschaaft beschouwd t.o.v. de tongvallen. Omdat mensen met dialectkennis meer kans hebben om vreemde talen te beheersen. Nu is deze hoge norm op de Vlaamse televisiezenders ook al aan het vervagen. Ik kom overeen voor een goede kennis van de standaardtaal en de plaatselijk tongval die duidelijk afgelijnd zijn zoals Dhr. van den Berghe. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 juni 2007 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 15 juni 2007 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
er andere Nederlanders bij zijn ,die dat moeilijk verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar het dialect op zich is niet onpraktisch. Wel ontstaat er een vervelende situatie wanneer persoon A geen dialect spreekt en het ook niet begrijpt, terwijl persoon X dan weer alleen maar dialect spreekt. Dialect op zich is evenwel niet onpraktisch. Meer zelfs, wie alleen AN zou spreken in onze streek, zal voor veel vervelende situaties komen te staan. Daarom is het ook belangrijk dat we die twee taalvormen behouden. AN naast dialect, elk op hun eigen terrein, en, zoals Essevee stelde, met een duidelijke aflijning tussen de twee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs maakte ik een eerder grappige situatie mee. Vader, moeder en de kroost kwamen de plaatselijke C1000 binnen en toen ze nog maar net binnen waren begon een van de kleintjes in onvervalste poldernederlandse "Sèèduijsent" te zeggen. Meerdere keren. Waarna vader zich omdraaide, een kwaaie blik wierp, de kleine zijn mond hield om daarna weer te beginnen. Maar dan in het platste Zeeuws-Vlaamse... "Seeduuz'nt". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Je moet je gewoon aanpassen als je ergens anders komt. Ik heb hier tegen de buren op dag 1 al gezegd dat ze voor mij geen Hoogduits moeten gaan praten. Voor je het weet krijg je opmerkingen als "daar komt die Hollander, moeten we weer omschakelen". Dat moet je natuurlijk vermijden. Ondertussen versta ik het Platduits steeds beter, dus lost het probleem zich vanzelf op en heb ik er nog een dialect bij geleerd ook! Alleen als er direct tegen mij gesproken wordt, gaat het in het Hoogduits. Dus als je in een andere provincie op bezoek bent, moet je gewoon aanvaarden dat men daar een andere omgangstaal heeft. Het kan niet zo zijn dat als jij met "ik ben Amsterdammer" op je voorhoofd een café binnenstapt, alle aanwezigen in hun gesprekken spontaan overschakelen op AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Als je met een groepje mensen in het cafe zit of op een feestje ,met ook Hollanders er bij ,vind ik het fatsoenlijk om Nederlands te praten zodat mensen je kunnen verstaan. Ik weet dat de Friezen dat niet doen ,maar dat is een soort buitenland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb op de universiteit wel verschillende Zeeuwen meegemaakt, maar slechts één daarvan (afkomstig van een klein dorpje op Walcheren) spreekt thuis Zeeuws. Voor zover ik begreep, spreken jongeren onderling echter hoofdzakelijk Nederlands. Met een Zeeuwse tongval, weliswaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op de speelplaats leren ze een beetje tongval van elkaar. Hierdoor zullen ze tongvalwoorden mogelijk verkeerd uitspreken of AN woorden uitspreken volgens de spraakklankswijze van de tongval. Door deze twee zaken zal het verschijnsel "verkavelingsvlaams" enkel maar toenemen. Naar mijn mening zouden de kinderen best op school AN leren en thuis de plaatselijke tongval van de ouders zoals in Uw aangehaald voorbeeld. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 juni 2007 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |