Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2007, 23:02   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Beetje voor Jan Lul gezet? Of krijgen we toch nog een verwijzing naar die Vlaams Blokzaken voor een rechtbank in Antwerpen?
En over de voorafgaandelijke grondwetswijziging ook ? Een beetje parade kennis. Het vb is in de allereerste processen (eerste aanleg, en daarna beroep, beiden in Antwerpen) niet veroordeeld omdat de rechters van oordeel waren, dat de aanklagers er enkel op uit waren om het vb te verbieden (en het proces dus niets met racisme te maken had). Na lang zoeken heeft men dan blijkbaar franssprekende rechters in Gent gevonden, die wel bereid waren om het vb te veroordelen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 06:24   #122
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En over de voorafgaandelijke grondwetswijziging ook ?
Ik zal gemakkelijkheidshalve even aannemen dat je het over de wijziging van art. 150 G.W. hebt, waarbij door racisme en xenofobie ingegeven misdrijven onttrokken werden aan de bevoegdheid van het Hof van Assisen. Ik moet je echter teleurstellen: die grondwetswijziging kwam er niet om het Vlaams Blok te kunnen veroordelen. De eigenlijke aanzet tot deze grondwetswijziging werd eigenlijk al genomen door de ondertekening van Verdrag van 7 maart 1966 inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie, goedgekeurd bij wet van 9 juli 1975 (B.S., 11 december 1975). Dit verdrag bepaalt dat de ondertekenende partij de nodige maatregelen dient te nemen om rassendiscriminatie tegen te gaan. België werd in in 1997 op de vingers getikt omdat het nog steeds geen stappen had ondernomen om de bepalingen van dat verdrag in wetgeving om te zetten. D�*t was de reden van die grondwetswijziging en niets anders.

Citaat:
Een beetje parade kennis.
Mja, veel parade, weinig inhoud, zo blijkt... Ook van parate kennis heb je tot hiertoe nog niet veel blijk gegeven...

Citaat:
Het vb is in de allereerste processen (eerste aanleg, en daarna beroep, beiden in Antwerpen) niet veroordeeld omdat de rechters van oordeel waren, dat de aanklagers er enkel op uit waren om het vb te verbieden (en het proces dus niets met racisme te maken had). Na lang zoeken heeft men dan blijkbaar franssprekende rechters in Gent gevonden, die wel bereid waren om het vb te veroordelen...
Het Vlaams Blok werd achtereenvolgens aangeklaagd voor de correctionele rechtbank van Brussel in 1994 en in 2000. In beide gevallen verklaarde de correctionele rechter zich onbevoegd, zij het om verschillende redenen. In het tweede geval werd de zaak in beroep behandeld door het Hof van Beroep van Brussel, die zich aansloot bij de zienswijze van de correctionele rechter. Dat was dus niet omdat "de rechters van oordeel waren, dat de aanklagers er enkel op uit waren om het vb te verbieden", maar omdat het om een drukpersmisdrijf (1994), dan wel een politiek misdrijf (2000) zou gaan. Onterecht, zo bleek, want het arrest van het Hof van Beroep van Brussel werd in Cassatie verbroken. Pas daarna werd de zaak toegewezen aan het Hof van Beroep van Gent. Op geen enkel moment werd door die rechters in eerste aanleg, noch door de rechter in beroep een uitspraak gedaan over het racisme waarrond deze zaak draaide. Men heeft helemaal niet lang moeten zoeken om een rechter te vinden. Zoveel Hoven van Beroep zijn er nu eenmaal niet. Dat van Brussel kwam niet meer in aanmerking omdat een zaak niet naar dezelfde rechter kan teruggestuurd worden door het Hof van Cassatie. Dat betekent dat alleen Gent en Antwerpen overbleven. Veel "zoeken" komt daar niet aan te pas, me dunkt. De rechter in Gent is overigens niet "Franssprekend"; hij is tweetalig. Niet dat dat ook maar iets terzake zou doen...

Tot zover uw "parade" kennis.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 08:23   #123
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet je echter teleurstellen: die grondwetswijziging kwam er niet om het Vlaams Blok te kunnen veroordelen. De eigenlijke aanzet tot deze grondwetswijziging werd eigenlijk al genomen door de ondertekening van Verdrag van 7 maart 1966 inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie, goedgekeurd bij wet van 9 juli 1975 (B.S., 11 december 1975). Dit verdrag bepaalt dat de ondertekenende partij de nodige maatregelen dient te nemen om rassendiscriminatie tegen te gaan. België werd in in 1997 op de vingers getikt omdat het nog steeds geen stappen had ondernomen om de bepalingen van dat verdrag in wetgeving om te zetten. D�*t was de reden van die grondwetswijziging en niets anders.
En waarom was er dan een grondwetswijziging nodig ? De mogelijkheid tot veroordeling bestond toch al via hof van assissen. Het verdrag van 07/03/1966 bepaalde toch niet welke rechtbank de veroordeling moest uitspreken.
Alleen had men schrik dat een volksjury het vb nooit zou veroordeeld hebben.

Citaat:
Mja, veel parade, weinig inhoud, zo blijkt... Ook van parate kennis heb je tot hiertoe nog niet veel blijk gegeven...
Leuk. Beetje leesblindheid. Ongevaarlijke afwijking. Niet bang van zijn.
Citaat:
Dat was dus niet omdat "de rechters van oordeel waren, dat de aanklagers er enkel op uit waren om het vb te verbieden", maar omdat het om een drukpersmisdrijf (1994), dan wel een politiek misdrijf (2000) zou gaan.
De argumentatie van één van de rechters was nochtans zeer duidelijk "Aangezien Pataer (één van de aanklagers, dacht toen voorzitter van de Liga van de rechten van de Mens) uitdrukkelijk in het weekblad Knack verklaard heeft, dat het hem enkel te doen is, om het vb te verbieden...". Pataer werd toen door de medeaanklagers met de term "stommerik" bedacht.
Het gevolg hiervan was dan inderdaad dat het voor het hof van assissen moest behandeld worden, waar men een heilige schrik voor had.
Trouwens heel dit proces laat bij mij een wrange nasmaak na. Als men een partij wil bevechten dat men ze dan op een democratische manier bevecht. Hetzelfde voor het proces om de subsidies van het vb af te nemen (allé, als een uitdrukking als "Ik ben eerder islamfoof den jodenfoob" niet meer kan, dan leven we in een totalitair regime).
Oud 27 juni 2007, 09:16   #124
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens heel dit proces laat bij mij een wrange nasmaak na. Als men een partij wil bevechten dat men ze dan op een democratische manier bevecht.
Zo is dat. Wanneer een of meer politieke partijen op eigen initiatief - zonder de meerderheid van de bevolking achter zich - een andere partij proberen te neutraliseren, dan moeten die partijen niet komen janken over de gevaren van fascisme; ze brengen het dan zelf in de praktijk. Draai de rollen om: stel dat het VB de macht heeft en de andere partijen probeert kapot te maken op basis van de discriminatie die zij hanteren t.a.v. het VB. Ik maak mij geen illusies over wat de reacties van onze "democratische" (ahum ahum) VB-haters zou zijn (terechte reacties overigens, maar wel volstrekt inconsequent).

Citaat:
Hetzelfde voor het proces om de subsidies van het vb af te nemen (allé, als een uitdrukking als "Ik ben eerder islamfoof den jodenfoob" niet meer kan, dan leven we in een totalitair regime).
We leven inderdaad in een totalitair regime...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 09:43   #125
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoegenaamd niets zelfs. Betekent dat dat ik niet naar een verwijzing mag vragen wanneer iemand hier rechtzaken ter sprake brengt die ik (nog) niet ken?
Zeg Rafke, ik weet niet wie of wat jij bent, maar ik zie in jou een objectieve bondgenoot, doe zo voort.

Jammer is wel dat je met dat smossende koppel naast al je teksten tegen de haren in strijkt van degenen die zich aan het bekeren zijn van hun vooroordelen tegenover homo's.
Als dat een man en vrouw waren geweest, had ik net dezelfde weerzin gevoeld. Ik bezoek regelmatig met mijn vriendin cafés in Antwerpen die uitgebaat worden door homo's. Deze drankgelegenheden zijn vaak properder en deftiger (ja, je leest het goed!) dan een doorsnee café. Vreemdelingen zie ik er zelden.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 11:23   #126
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom was er dan een grondwetswijziging nodig ? De mogelijkheid tot veroordeling bestond toch al via hof van assissen. Het verdrag van 07/03/1966 bepaalde toch niet welke rechtbank de veroordeling moest uitspreken.
Die wijziging van de grondwet was nodig omdat door racisme en xenofobie ingegeven misdrijven de facto onvervolgbaar waren. Het samenroepen van een jury is immers een bijzonder omslachtige en dure aangelegenheid. In de praktijk werden die misdrijven gewoon geseponeerd. Door de correctionalisering ervan (en dat gebeurt overigens met veel misdrijven) werd de vervolgbaarheid van die misdrijven een stuk vergemakkelijkt. Er was en is immers geen enkele reden om dat soort misdrijven aan een jury voor te leggen.

Citaat:
Alleen had men schrik dat een volksjury het vb nooit zou veroordeeld hebben.
Bijlange niet.

Citaat:
Leuk. Beetje leesblindheid. Ongevaarlijke afwijking. Niet bang van zijn.
Is dat ook de verklaring waarom je de rechtbanken van Antwerpen met die van Brussel verwart?

Citaat:
De argumentatie van één van de rechters was nochtans zeer duidelijk "Aangezien Pataer (één van de aanklagers, dacht toen voorzitter van de Liga van de rechten van de Mens) uitdrukkelijk in het weekblad Knack verklaard heeft, dat het hem enkel te doen is, om het vb te verbieden...". Pataer werd toen door de medeaanklagers met de term "stommerik" bedacht.
Geen idee waar je het over hebt...

Citaat:
Het gevolg hiervan was dan inderdaad dat het voor het hof van assissen moest behandeld worden, waar men een heilige schrik voor had.
Kwatch. Die zaak is helemaal niet door het Hof van Assisen behandeld geweest. De motivatie van de appelrechter van Brussel om over een "politiek misdrijf" te spreken werd met de grond gelijk gemaakt door het Hof van Cassatie. En zeer terecht. Het was een zeer dubieuze redenering, to say the very least.

Citaat:
Trouwens heel dit proces laat bij mij een wrange nasmaak na. Als men een partij wil bevechten dat men ze dan op een democratische manier bevecht. Hetzelfde voor het proces om de subsidies van het vb af te nemen (allé, als een uitdrukking als "Ik ben eerder islamfoof den jodenfoob" niet meer kan, dan leven we in een totalitair regime).
Nogmaals kwatch. Een politieke partij moet inderdaad in de politieke arena bekampt worden. Een organisatie die zich schuldig maakt aan een misdrijf moet echter voor de rechtbank gebracht worden. Dat is zo klaar als een klontje. Het zou toch al te gek zijn, mocht men de Agusta-zaak in de politieke arena uitgevochten hebben... Ik weet alvast één partij die zich zou roeren als een duivel in een wijwatervat.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 27 juni 2007, 11:26   #127
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die wijziging van de grondwet was nodig omdat door racisme en xenofobie ingegeven misdrijven de facto onvervolgbaar waren. Het samenroepen van een jury is immers een bijzonder omslachtige en dure aangelegenheid. In de praktijk werden die misdrijven gewoon geseponeerd. Door de correctionalisering ervan (en dat gebeurt overigens met veel misdrijven) werd de vervolgbaarheid van die misdrijven een stuk vergemakkelijkt. Er was en is immers geen enkele reden om dat soort misdrijven aan een jury voor te leggen.

Bijlange niet.

Is dat ook de verklaring waarom je de rechtbanken van Antwerpen met die van Brussel verwart?

Kwatch. Die zaak is helemaal niet door het Hof van Assisen behandeld geweest. De motivatie van de appelrechter van Brussel om over een "politiek misdrijf" te spreken werd met de grond gelijk gemaakt door het Hof van Cassatie. En zeer terecht. Het was een zeer dubieuze redenering, to say the very least.

Nogmaals kwatch. Een politieke partij moet inderdaad in de politieke arena bekampt worden. Een organisatie die zich schuldig maakt aan een misdrijf moet echter voor de rechtbank gebracht worden. Dat is zo klaar als een klontje. Het zou toch al te gek zijn, mocht men de Agusta-zaak in de politieke arena uitgevochten hebben... Ik weet alvast één partij die zich zou roeren als een duivel in een wijwatervat.
juist ja spa politici die fraude hebben gepleegd en dit hebben toegegeven moeten inderdaad niet voor de rechtbank komen das juist
Oud 27 juni 2007, 11:34   #128
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Zeg Rafke, ik weet niet wie of wat jij bent, maar ik zie in jou een objectieve bondgenoot, doe zo voort.

Jammer is wel dat je met dat smossende koppel naast al je teksten tegen de haren in strijkt van degenen die zich aan het bekeren zijn van hun vooroordelen tegenover homo's.
Als dat een man en vrouw waren geweest, had ik net dezelfde weerzin gevoeld. Ik bezoek regelmatig met mijn vriendin cafés in Antwerpen die uitgebaat worden door homo's. Deze drankgelegenheden zijn vaak properder en deftiger (ja, je leest het goed!) dan een doorsnee café. Vreemdelingen zie ik er zelden.
Als je aanstoot neemt aan die afbeelding, kan je gebruik maken van de optie om geen afbeeldingen meer weer te geven. Je kan dat instellen in je profiel.

Citaat:
Oud 27 juni 2007, 11:35   #129
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
juist ja spa politici die fraude hebben gepleegd en dit hebben toegegeven moeten inderdaad niet voor de rechtbank komen das juist
Probeer eens te lezen wat er staat, i.p.v. wat jij denkt dat er staat.

Citaat:
Oud 27 juni 2007, 11:37   #130
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht

Ge hebt gelijk Duym, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:35   #131
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Een auto beschadigen is vandalisme , daar bestaan wetten over ...
De dader zal wel navenant gestraft worden (als ze hem/haar oppakken) ...
Voor de rest is hier nog steeds geen nieuws bovengekomen over de dader of zijn/haar motief .
Elodie moet maar effe met een gekrastte wagen rondrijden ... Tot de verzekering of het onderzoek toelaat dat de wagen weer geschildert kan worden ...
(Zie dat ze voor een buske rap-gangsters uit Amerika rijdt , en die denken dat ze een KKK-lid is of zo met da opschrift erop ... )
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:57   #132
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het racisme en de xenofobie, op kosten van de belastingbetaler gepromoot door het Vlaams Blok, begint meer en meer de spuigaten uit te lopen... Hopelijk wordt dat uitschot snel opgepakt en voor lange tijd achter de tralies gestoken.
Ik neem aan dat U dezelfde actie onderneemt voor de verschillende malen dat de auto's van de Vlaams Belang kopstukken al gemolesteerd werden? Of is dat gewoon het risico van het vak ineens? Ik heb U daar toch nog nooit zo over horen fulmineren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 13:12   #133
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijlange niet.
Dat is dan Uw idee tegen het mijne. Maar ik blijf er nochtans van overtuigd. Als men Onkelinck had laten doen, doen zouden er trouwens helemaal geen volksjury's meer zijn. Zij zouden, ramp o ramp, de zijde van het volk kunnen kiezen.

Citaat:
Was dat Uw grote probleem ? Nogal kinderachtig. Had er mij gewoon op gewezen.

Citaat:
Dat ge niet op de hoogte bent van het interview van Pataer in Knack ?

Citaat:
Een zeer dubieuze redenering van twee opeenvolgende rechtbanken dan.
De aanklagers hebben het gewoonweg niet aangedurft om het voor het hof van assisen

Nogmaals kwatch. Een politieke partij moet inderdaad in de politieke arena bekampt worden. Een organisatie die zich schuldig maakt aan een misdrijf moet echter voor de rechtbank gebracht worden. Dat is zo klaar als een klontje. Het zou toch al te gek zijn, mocht men de Agusta-zaak in de politieke arena uitgevochten hebben... Ik weet alvast één partij die zich zou roeren als een duivel in een wijwatervat.[/quote]
Oud 27 juni 2007, 13:12   #134
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijlange niet.
Dat is dan Uw idee tegen het mijne. Maar ik blijf er nochtans van overtuigd. Als men Onkelinck had laten doen, doen zouden er trouwens helemaal geen volksjury's meer zijn. Zij zouden, ramp o ramp, de zijde van het volk kunnen kiezen.

Citaat:

Citaat:

Citaat:
De aanklagers hebben het gewoonweg niet aangedurft om het voor het hof van assisen te brengen, en hebben hun heil gezocht in cassatie.

Citaat:
Maar waar blijven we hier met onze uitspraak van Pataer ?

Laatst gewijzigd door Bob : 27 juni 2007 om 13:17.
Oud 27 juni 2007, 13:16   #135
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
zegt de rechter in Gent.
Franstalige bourgeoisie kan toch eens handig zijn als het in het kraampje past, he?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 13:24   #136
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Who gives a shit?
Ah. Dus auto's bekrassen mag van Raf. Draad mag dicht, hij was wat in de war bij die eerste post.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 13:36   #137
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ah. Dus auto's bekrassen mag van Raf. Draad mag dicht, hij was wat in de war bij die eerste post.
Nee, enkel auto's van VBers en dergelijke. Kon AUB niet aan zijn eigen wagen.
Oud 27 juni 2007, 17:49   #138
Arnold
Minister

Arnold's schermafbeelding

Standaard

Gelieve niet in elke topic dezelfde discussie over avatars te starten. En persoonlijk gerichte posts achterwege te laten.

www.verkiezingssite.be
Arnold is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 18:24   #139
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu voor zever? In een Assisenzaak speelt het element "volk" helemaal geen rol. De partijen zijn de openbare aanklager en de beklaagde. Vertel me eens op welke manier de jury dan "de zijde van het volk" zou kunnen kiezen?

Citaat:
Dat deed ik, maar toen vond je het blijkbaar nodig om mij voor debiel uit te maken, remember?

Citaat:
Ik lees geen Knack. Wat was uw punt ook alweer?

Citaat:
Nee, vooral van de rechter in beroep. De correctionele rechter maakte zich er vanaf door te stellen dat het om een "politiek misdrijf" ging, quod non.

Citaat:
De aanklagers hebben het gewoonweg niet aangedurft om het voor het hof van assisen te brengen, en hebben hun heil gezocht in cassatie.
Nu ben je helemaal de zaken op een hoopje aan het gooien. Cassatie oordeelt alleen over procedurefouten, niet over de grond van de zaak. Cassatie heeft geoordeeld dat de motivatie van de appelrechter niet voldeed.

Citaat:
Maar waar blijven we hier met onze uitspraak van Pataer ?
Welke uitspraak?

Citaat:
Oud 27 juni 2007, 19:28   #140
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Auto's moedwillig beschadigen ken ik alleen van "links"; in Amsterdam nam zulk tuig kort geleden een auto met Belgisch nummerbord onderhanden omdat ze dachten dat-ie van FDW was.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be