Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2007, 08:05   #121
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Wat me verwondert is dat geen enkele van die separatistische partijen de samengang met NL in hun kiesprogramma hebben.
Toch ook nog dit. De partijprogramma's van NVA en VB spreken toch wel van een zeer intensieve samenwerking met Nederland, van een voorkeursrelatie.

Verder moeten we ook vaststellen dat de politieke partijen in Noord en Zuid steeds meer samenwerken (CDA/CD&V, SP-a/PvdA, LDD/Fortuyn, Spirit/D66 etc.). Bij verkiezingen merk je dat ze elkaar gaan steunen.

Noteer tenslotte ook dat de Vlaamse regering vorig jaar een uitgebreide strategienota inzake samenwerking met Nederland goedgekeurd heeft.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 08:12.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 08:06   #122
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Ik denk eerder dat er - behoudens bij enige enkelingen met waanideeën - gewoon geen vraag naar een dergelijk samengaan bestaat. Noch bij de bevolking, noch bij de partijen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 08:12   #123
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik denk eerder dat er - behoudens bij enige enkelingen met waanideeën - gewoon geen vraag naar een dergelijk samengaan bestaat. Noch bij de bevolking, noch bij de partijen.
Niet zo ongeduldig, Wiley, niet zo ongeduldig.
Oud 19 juli 2007, 08:34   #124
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Noteer tenslotte ook dat de Vlaamse regering vorig jaar een uitgebreide strategienota inzake samenwerking met Nederland goedgekeurd heeft.
Zoals men in Beneluxverband meestal probeert intensievere economische contacten te leggen.

Wat me opviel is deze uitspraak van Postma (pagina 8):

Postma voerde vooral economische argumenten aan om zijn
landgenoten duidelijk te maken dat Vlaanderen een “attractieve bruid” was.

Dus maak je maar niet teveel illusies over "taalbroeders" en historische gebondenheden.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 19 juli 2007 om 08:37.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 08:39   #125
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat me opviel is deze uitspraak van Postma (pagina 8):

Postma voerde vooral economische argumenten aan om zijn
landgenoten duidelijk te maken dat Vlaanderen een “attractieve bruid” was.
Inderdaad, die argumenten zijn dan ook ijzersterk. Als het verschil tussen een geïntegreerde Vlaams-Nederlandse en een geïntegreerde Vlaams-Waalse economie eenmaal tot de geesten van Jan-met-de-pet doordringt, dan pas mag je je aan een vloedgolf verwachten.

Want ook Nederland is een attractieve bruidegom, natuurlijk.

Citaat:
Dus maak je maar niet teveel illusies over "taalbroeders" en historische gebondenheden.
Moet dat dan?

Wij zijn niet zoals de francofonen die taal altijd en overal op de eerste plaats zetten.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 08:41.
Oud 19 juli 2007, 08:46   #126
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wij zijn niet zoals de francofonen die taal altijd en overal op de eerste plaats zetten.
Oud 19 juli 2007, 09:16   #127
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, die argumenten zijn dan ook ijzersterk. Als het verschil tussen een geïntegreerde Vlaams-Nederlandse en een geïntegreerde Vlaams-Waalse economie eenmaal tot de geesten van Jan-met-de-pet doordringt, dan pas mag je je aan een vloedgolf verwachten.

Want ook Nederland is een attractieve bruidegom, natuurlijk.

.
Allemaal goed en wel, maar geef toe dat reeds bij de aanvang de hollandse legendarische passie naar "economie" en "money-scraping" naar boven komt.

Verder, van deze studies en contacten schijnt de gewone burger niets af te weten. Is dat omdat hij er te dom voor is of is het gewoon een geheim agenda ?.
Oud 19 juli 2007, 09:34   #128
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel, maar geef toe dat reeds bij de aanvang de hollandse legendarische passie naar "economie" en "money-scraping" naar boven komt.
Ja OK, maar iedereen is toch wel op de eerste plaats met zijn welvaart begaan? De Walen toch ook?

Citaat:
Verder, van deze studies en contacten schijnt de gewone burger niets af te weten. Is dat omdat hij er te dom voor is of is het gewoon een geheim agenda ?.
Ik denk dat "de gewone burger" op dit moment andere katten te geselen heeft. Alle ogen staan momenteel gericht op de Belgische spanningen, iedereen vraagt zich af of en hoe er een federale regering zal kunnen gevormd worden.
Oud 19 juli 2007, 09:47   #129
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja OK, maar iedereen is toch wel op de eerste plaats met zijn welvaart begaan? De Walen toch ook?

Ik denk dat "de gewone burger" op dit moment andere katten te geselen heeft. Alle ogen staan momenteel gericht op de Belgische spanningen, iedereen vraagt zich af of en hoe er een federale regering zal kunnen gevormd worden.
- het verschil ligt wel in de prioriteiten

- werd deze "strategienota" uitgevoerd in opdracht van het Vlaams parlement of is het een individueel initiatief van GB ?. Werd hierover gedebateerd in het parlement ?.
Oud 19 juli 2007, 09:49   #130
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
- werd deze "strategienota" uitgevoerd in opdracht van het Vlaams parlement of is het een individueel initiatief van GB ?. Werd hierover gedebateerd in het parlement ?.
Bourgeois is er wel erg mee begaan, dat weet ik van hemzelf. Maar het is natuurlijk een nota van de hele regering en ik neem aan dat ze zoals elk belangrijk beleidsdocument door het parlement goedgekeurd is.

En om je maar meteen gerust te stellen: er bestaat ook zo'n Vlaamse strategienota voor Noord-Frankrijk en voor Duitsland (op dezelfde plaats te downloaden).

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 09:50.
Oud 19 juli 2007, 10:34   #131
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bourgeois is er wel erg mee begaan, dat weet ik van hemzelf. Maar het is natuurlijk een nota van de hele regering en ik neem aan dat ze zoals elk belangrijk beleidsdocument door het parlement goedgekeurd is.

En om je maar meteen gerust te stellen: er bestaat ook zo'n Vlaamse strategienota voor Noord-Frankrijk en voor Duitsland (op dezelfde plaats te downloaden).
- kan zijn, maar in de media werd er toch weinig of geen gewag van gemaakt. Een teken aan de wand ?

- ik ben er geenszins ongerust over, maar de "strategie" voor Noord-Frankrijk en Duitsland is bijlange zo "innig" niet
Oud 19 juli 2007, 10:48   #132
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
So what? De Vlaamse regering werkt momenteel ook aan een gelijkaardige strategienota m.b.t. Frankrijk. Andere strategienota's voor andere landen zullen nog volgen. Dat is evenwel geen argument om ook over aanhechting bij die landen te gaan denken. Dergelijke strategienota's kaderen enkel in de bevoegdheid van de gewesten en gemeenschappen betreffende hun buitenlands beleid m.b.t. de aangelegenheden waartoe zij bevoegd zijn.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 10:55   #133
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
- kan zijn, maar in de media werd er toch weinig of geen gewag van gemaakt. Een teken aan de wand ?
Zoals ik eerder zei, het thema leeft op dit moment niet bij de meerderheid van de bevolking. Die is eerder bezig met de vraag of en hoe België zal overleven.

Citaat:
- ik ben er geenszins ongerust over, maar de "strategie" voor Noord-Frankrijk en Duitsland is bijlange zo "innig" niet
Dat is zo, en het is normaal vanuit de visie dat Vlaanderen en Nederland een gemeenschappelijke toekomst hebben.
Oud 19 juli 2007, 10:56   #134
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
So what? De Vlaamse regering werkt momenteel ook aan een gelijkaardige strategienota m.b.t. Frankrijk. Andere strategienota's voor andere landen zullen nog volgen. Dat is evenwel geen argument om ook over aanhechting bij die landen te gaan denken. Dergelijke strategienota's kaderen enkel in de bevoegdheid van de gewesten en gemeenschappen betreffende hun buitenlands beleid m.b.t. de aangelegenheden waartoe zij bevoegd zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
de "strategie" voor Noord-Frankrijk en Duitsland is bijlange zo "innig" niet
Oud 19 juli 2007, 11:35   #135
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder zei, het thema leeft op dit moment niet bij de meerderheid van de bevolking. Die is eerder bezig met de vraag of en hoe België zal overleven.

Dat is zo, en het is normaal vanuit de visie dat Vlaanderen en Nederland een gemeenschappelijke toekomst hebben.
Als julie de oplossing hebben voor Vlaanderen zonder Belgïe, waarom stel je dan diezelfde bevolking niet meteen gerust ?

Alle landen binnen de EU hebben een gemeenschappelijke toekomst. Wat julie beogen is een verkwanseling van Vlaanderen ten voordele van Nederland. Dat is te vergelijken met een homeopathische bereiding, waarin Vlaanderen de moedertinctuur is die x-maal opgelost word in een Nederlandse waterplas. Ik denk niet dat je hiermee veel succes gaat halen bij de bevolking.
Oud 19 juli 2007, 12:04   #136
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als julie de oplossing hebben voor Vlaanderen zonder Belgïe, waarom stel je dan diezelfde bevolking niet meteen gerust ?

Wij hebben niet echt de middelen om "de bevolking" gerust te stellen...

Citaat:
Alle landen binnen de EU hebben een gemeenschappelijke toekomst. Wat julie beogen is een verkwanseling van Vlaanderen ten voordele van Nederland. Dat is te vergelijken met een homeopathische bereiding, waarin Vlaanderen de moedertinctuur is die x-maal opgelost word in een Nederlandse waterplas.
De gemeenschappelijke toekomst van VL en NL is zeker niet vergelijkbaar met de slappe, ondemocratische soep van de EU-constructie. Om voor de hand liggende redenen zit er veel meer in.

Jij beschouwt "oplossen in" als "verkwanselen". Ik niet. Er komt vanzelfsprekend een nieuwe eenheid tot stand, met een nieuwe identiteit. Daarin zal de Vlaamse inbreng wezenlijk zijn. Vergeet trouwens niet dat het zuiden al zeer veel ingebracht heeft in het gemeenschappelijk patrimonium.

Ik heb de indruk dat je hier teveel uitgaat van de Waals-Franse verhouding, waarbij Wallonië idd maar een druppel in de Franse emmer is. Bij ons ligt dat anders.

Ook nog dit: die Vlaamse identiteit bestaat alleen dankzij België. Het gaat om de Nederlandstalige inwoners van de afgescheurde Belgische staat. Daar willen we nu precies van af.

Je bezorgdheid over het bewaren van de Vlaamse identiteit ontroert me overigens. Heb je in de Belgische context dezelfde bezorgdheid? En een plan terzake?

Citaat:
Ik denk niet dat je hiermee veel succes gaat halen bij de bevolking.
Ik denk van wel, als de tijd rijp is. Daarvoor moeten we in elk geval België achter ons gelaten hebben.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 12:24.
Oud 19 juli 2007, 14:45   #137
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wij hebben niet echt de middelen om "de bevolking" gerust te stellen...

De gemeenschappelijke toekomst van VL en NL is zeker niet vergelijkbaar met de slappe, ondemocratische soep van de EU-constructie. Om voor de hand liggende redenen zit er veel meer in.

Jij beschouwt "oplossen in" als "verkwanselen". Ik niet. Er komt vanzelfsprekend een nieuwe eenheid tot stand, met een nieuwe identiteit. Daarin zal de Vlaamse inbreng wezenlijk zijn. Vergeet trouwens niet dat het zuiden al zeer veel ingebracht heeft in het gemeenschappelijk patrimonium.

Ik heb de indruk dat je hier teveel uitgaat van de Waals-Franse verhouding, waarbij Wallonië idd maar een druppel in de Franse emmer is. Bij ons ligt dat anders.

Ook nog dit: die Vlaamse identiteit bestaat alleen dankzij België. Het gaat om de Nederlandstalige inwoners van de afgescheurde Belgische staat. Daar willen we nu precies van af.

Je bezorgdheid over het bewaren van de Vlaamse identiteit ontroert me overigens. Heb je in de Belgische context dezelfde bezorgdheid? En een plan terzake?

Ik denk van wel, als de tijd rijp is. Daarvoor moeten we in elk geval België achter ons gelaten hebben.
- Julie hebben de middelen niet om ze gerust te stellen maar wel om ze op stang te jagen

- Die slappe EU constructie is ook een gevolg van het nationalisme dat overal heerst. Dit laatste alleen is ondemocratisch.
Wat zit er zoal meer in voor de hand liggende redenen volgens u ?

- Nieuwe identiteit ? Denk je werkelijk dat 15 miljoen Nederlanders zich gaan buigen voor 6 miljoen Vlamingen ?
En nog iets, julie zitten er dagdagelijks op te jammeren over je solidariteit met 3 miljoen walen, denk je dat je solidariteit met 15 miljoen hollanders goedkoper zal zijn ?

- Vlaamstalige inwoners, niet nederlandstalig. Dat weet jij, dat weten de anderen ook. Maar misschien is het Vlaams zijn plots geen must meer voor julie

- Ik raad je aan eens om je heen te kijken en je oren te luisteren te leggen. Niet op die plaatsen waar ze hetzelfde wijsje neurïen zoals julie maar meer bij de mensen.

- Mijn plan is een federatie waarin elk gewest op een eerlijke manier en naar best vermogen hun eigen zaken beheren. Waar ieder gewest volgens eigen middelen solidair is met het andere. Waar op federaal vlak alle documenten en formulieren minstens tweetalig zijn. Waar het stakingsrecht in de openbare diensten aan banden gelegd word. Waar openbare instellingen geleid worden door bekwaam personeel los van elke politieke invloed.... ik heb er nog hoor

- Jij en ik zullen al lang overrijp zijn vooraleer julie Belgïe hebben achtergelaten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be