![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder moeten we ook vaststellen dat de politieke partijen in Noord en Zuid steeds meer samenwerken (CDA/CD&V, SP-a/PvdA, LDD/Fortuyn, Spirit/D66 etc.). Bij verkiezingen merk je dat ze elkaar gaan steunen. Noteer tenslotte ook dat de Vlaamse regering vorig jaar een uitgebreide strategienota inzake samenwerking met Nederland goedgekeurd heeft. Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 08:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Minister
|
![]() Ik denk eerder dat er - behoudens bij enige enkelingen met waanideeën - gewoon geen vraag naar een dergelijk samengaan bestaat. Noch bij de bevolking, noch bij de partijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat me opviel is deze uitspraak van Postma (pagina 8): Postma voerde vooral economische argumenten aan om zijn landgenoten duidelijk te maken dat Vlaanderen een “attractieve bruid” was. Dus maak je maar niet teveel illusies over "taalbroeders" en historische gebondenheden.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 19 juli 2007 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want ook Nederland is een attractieve bruidegom, natuurlijk. Citaat:
![]() Wij zijn niet zoals de francofonen die taal altijd en overal op de eerste plaats zetten. Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 08:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder, van deze studies en contacten schijnt de gewone burger niets af te weten. Is dat omdat hij er te dom voor is of is het gewoon een geheim agenda ?.
![]() |
![]() |
#128 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() - werd deze "strategienota" uitgevoerd in opdracht van het Vlaams parlement of is het een individueel initiatief van GB ?. Werd hierover gedebateerd in het parlement ?.
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En om je maar meteen gerust te stellen: er bestaat ook zo'n Vlaamse strategienota voor Noord-Frankrijk en voor Duitsland (op dezelfde plaats te downloaden). Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- ik ben er geenszins ongerust over, maar de "strategie" voor Noord-Frankrijk en Duitsland is bijlange zo "innig" niet ![]()
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alle landen binnen de EU hebben een gemeenschappelijke toekomst. Wat julie beogen is een verkwanseling van Vlaanderen ten voordele van Nederland. Dat is te vergelijken met een homeopathische bereiding, waarin Vlaanderen de moedertinctuur is die x-maal opgelost word in een Nederlandse waterplas. Ik denk niet dat je hiermee veel succes gaat halen bij de bevolking.
![]() |
![]() |
#136 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wij hebben niet echt de middelen om "de bevolking" gerust te stellen... Citaat:
Jij beschouwt "oplossen in" als "verkwanselen". Ik niet. Er komt vanzelfsprekend een nieuwe eenheid tot stand, met een nieuwe identiteit. Daarin zal de Vlaamse inbreng wezenlijk zijn. Vergeet trouwens niet dat het zuiden al zeer veel ingebracht heeft in het gemeenschappelijk patrimonium. Ik heb de indruk dat je hier teveel uitgaat van de Waals-Franse verhouding, waarbij Wallonië idd maar een druppel in de Franse emmer is. Bij ons ligt dat anders. Ook nog dit: die Vlaamse identiteit bestaat alleen dankzij België. Het gaat om de Nederlandstalige inwoners van de afgescheurde Belgische staat. Daar willen we nu precies van af. Je bezorgdheid over het bewaren van de Vlaamse identiteit ontroert me overigens. Heb je in de Belgische context dezelfde bezorgdheid? En een plan terzake? Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 juli 2007 om 12:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() - Die slappe EU constructie is ook een gevolg van het nationalisme dat overal heerst. Dit laatste alleen is ondemocratisch. Wat zit er zoal meer in voor de hand liggende redenen volgens u ? - Nieuwe identiteit ? Denk je werkelijk dat 15 miljoen Nederlanders zich gaan buigen voor 6 miljoen Vlamingen ? En nog iets, julie zitten er dagdagelijks op te jammeren over je solidariteit met 3 miljoen walen, denk je dat je solidariteit met 15 miljoen hollanders goedkoper zal zijn ? - Vlaamstalige inwoners, niet nederlandstalig. Dat weet jij, dat weten de anderen ook. Maar misschien is het Vlaams zijn plots geen must meer voor julie - Ik raad je aan eens om je heen te kijken en je oren te luisteren te leggen. Niet op die plaatsen waar ze hetzelfde wijsje neurïen zoals julie maar meer bij de mensen. - Mijn plan is een federatie waarin elk gewest op een eerlijke manier en naar best vermogen hun eigen zaken beheren. Waar ieder gewest volgens eigen middelen solidair is met het andere. Waar op federaal vlak alle documenten en formulieren minstens tweetalig zijn. Waar het stakingsrecht in de openbare diensten aan banden gelegd word. Waar openbare instellingen geleid worden door bekwaam personeel los van elke politieke invloed.... ik heb er nog hoor ![]() - Jij en ik zullen al lang overrijp zijn vooraleer julie Belgïe hebben achtergelaten.
![]() |