![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister
|
![]() Citaat:
-onlangs de CIA -de RKK archieven -wie was het ook al weer, die geen of heel moeilijk toegang kreeg tot een zeer bezwarend archiefstuk in verband met de moorden door polII gepleegd? En wie was het ook al weer, die ALLE (buiten eentje) stukken uit de archieven verbrandde of liet verbranden? polII over zijn CFS misdaden!
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
-je opvoeding -het wereldnieuws -je buren en omgeving -je werkkring -je (eventueel) godsdienst, die je meekreeg van thuis Ergens moet je toch een sjabloon (ik ken geen beter woord - een framework) hebben, waartegen je 'gezond' verstand, 'goed' en 'kwaad' afweegt?
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 30 juli 2007 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel dat in een pretechnologische samenleving, zonder snelle communicatiemedia, de macht van de paus wel zo groot was als heden ten dage. Daarom gold toen misschien nog méér dan vandaag dat de paus niet de Kerk was, en de Kerk niet de paus. Talloze afwijkende meningen deden opgeld, en - inderdaad, ik ontken het niet - soms werden afwijkende meningen meedogenloos onderdrukt. Soms ook niet... Veel hing nog méér af van de (goodwill vanwege de) plaatselijke machtshebbers dan van een verre, nagenoeg onbereikbare paus in Rome. Dus eerder die lokale machtshebbers - vaak met connecties in de lokale geestelijke stand, als ze er al niet mee samenvielen - dan de paus bepaalden wat de Kerk was. In die zin kan ik die Indiase bisschop enigszins begrijpen: de moderne communicatiemedia bieden ons weliswaar de mogelijkheid om Rome te volgen. Maar anderzijds bieden ze Rome diezelfde mogelijkheid om elke kerkprovincie van nabij te volgen. Terwijl enerzijds niemand vandaag nog kan spreken hoe de gemiddelde gelovige in de vijfde eeuw, of in de veertiende, het geloof en het kerkgebeuren ervoer, en we anderzijds uit het gebrek aan communicatiemiddelen toendertijd kunnen besluiten dat 's paus macht zeker niet zo groot was als vaak gedacht (en hij bijgevolg niet zomaar met de Kerk kan worden gelijkgesteld)... ... kunnen gelovigen vandaag wél spreken over hoe zij het geloof en het kerkgebeuren ervaren. Als de paus anno 2007 dan méér macht heeft dan zijn collega anno 1007 bijvoorbeeld, dan nóg kan ik als gelovige ervan getuigen dat die macht allesbehalve verstikkend is, en dat zij de vrijheid van elke gelovige om zijn geloofspraktijk naar eigen mogelijkheden en rekening houdend met eigen beperkingen te beleven, geenszins hypothekeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Aanbevolen literatuur als je staving zoekt van de onmacht van de paus in die periode. Niettenstaande de titel omspant haar boek meer dan enkel de XIVde eeuw.
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 juli 2007 om 19:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onder Pius IX nam de wereldlijke macht van de paus inderdaad af. Pius moest lede toekijken hoe de Kerkelijke Staat verschrompelde tot de 44 ha. die er vandaag van overblijven. Onder zijn opvolgers nam het absolutisme en het triomfalisme zeker toe, om met Pius XII, de meest gecontesteerde paus van de 20 eeuw, tot een hoogtepunt te komen. Over hoeveel pausen gaat het dan: Pius IX, Leo XIII, Pius X, Benedictus XV, Pius XI en Pius XII. Zes pausen dus op een periode van een dikke 100 jaar. Er zijn perioden geweest in de kerkgeschiedenis waarin tientallen pausen na mekaar nauwelijks geschiedenis schreven. En dat heeft lang niet altijd met de lengte van hun pontificaat te maken. (Johannes XXIII bijvoorbeeld, wiens pontificaat maar 5 jaar duurde, heeft een blijvende stempel nagelaten op de katholieke Kerk die op termijn nog steeds stukken indringender zal blijven dan de bijna 27 jaar van Johannes-Paulus II.) Maar goed, ik hou je niet tegen als jij je kerkbeeld vooral vormt op basis van de 19e eeuwse Kerk. Persoonlijk hanteer ik liever de normen van mijn eigen tijd. En wel omdat ik kind ben van mijn eigen tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 juli 2007 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Neem als voorbeeld Noord- en vooral Zuid- Amerika, denk je nu echt dat de (zo goed als) uitgemoorde volkeren daar geen normen en waarden hadden?? Zij waren nochtans nooit in aanraking gekomen met de huidige godsdiensten... ![]() Kennis, ervaring en regels bepalen onze normen, godsdienst is in deze totaal overbodig... een verafgoding van "wat voor god dan ook" zal geen meerwaarde betekenen in wat voor debat om onze normen en waarden te bepalen. Eerder zullen godsdiensten en de regels die deze godsdiensten ons opleggen een last zijn en de verdere ontwikkeling belemmeren... ![]() In naam van god is er al veel te veel ellende veroozaakt... geloof wat je wil, en als er mensen werkelijk in een god geloven meen dan niet dat je in zijn naam iets moet doen!!! Als die god wil dat je iets doet zal hij het jullie wel laten weten... het staat niet in een boekje dat je zo kan interpreteren zoals je zelf wil. Laatst gewijzigd door nero1 : 31 juli 2007 om 01:49. |
|
![]() |
![]() |