![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is niet zo moeilijk van te achterhalen wie die D.A.A. Verkuyl is, waar hij actief is geweest, en in welke context hij dergelijke dingen schrijft, zelfs wat hij allemaal geschreven heeft -- en dat is meer dan wat men met googelen uit een oude gazet kan halen. Het zou ook nuttig kunnen zijn van te begrijpen wat het concept "superordinated goals" inhoudt -- en om dat te begrijpen moet men iets systematischer tewerk dan gewoon te googelen en bij Wikipedia te lezen wat er daar zoal door iemand geplaatst werd. Dat onder meer een Verkuyl zich zelfs niet afvraagt waar de "caritas" vandaan komt die zo eigen is aan de christelijke leer, en meer specifiek aan de katholieke. Zal ik ooit afleren van op goedkope antwoorden te reageren? Of zal ik denken aan wat Guillaume zei, le Taciturne? Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre,
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar: Les excuses sont faits pour s'en servir. Et les imbéciles pour les croire. Het is natuurlijk moeilijk wanneer er er mensen zijn die ander informatie geven dan deze die u welgevallig is. We hebben dat kunnen vaststellen met de dubieuze informatie die u gaf mbt tot het castreren van de zwarte slaven door de islamieten. U ging volledig de mist in. Zelfs in de tekst waarnaar u verwees zei iets anders dan wat u beweerde. P.S. Als er iemand bij Wikipedia en andere sites (met bron) zijn informatie haalt, dan bent u hierin wel de meester. Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2007 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb wel de moeite gedaan om systematisch uit te zoeken waar Verkuyl voor staat en wat hij geschreven heeft, en in welke context. Ik zal me er wel voor hoeden van ooit dubieuze informatie te verspreiden, ook als het over de systematische emasculatie c.q. castratie van slaven gaat bestemd voor de mohammedaanse markt. Ik stel mij elke dag de vraag over het nut van te discuteren met mensen die niet lezen kunnen, althans niet begrijpen wat zij lezen.
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mensen die niet kunnen begrijpen wat zij lezen, maar mensen die de dingen lezen zoals ze er staan. En die dus geen dingen lezen en die aanvullen met hun aprioristische fantasie zodat het in hun ideologische kraam past. Er staat heel duidelijk: In de Volkskrant van zaterdag 24 februari 2007 (het Betoog, pag. 2) staat een indringend artikel van Douwe Verkuyl e.a. over de desastreuze rol van de Rooms-Katholieke Kerk in Afrika. Door toedoen van dit kerkgenootschap wordt seksuele voorlichting stelselmatig tegengewerkt evenals het gebruik van voorbehoedmiddelen. De enorme verspreiding van aids en het grote aantal onveilige abortussen in Afrika zijn een direct gevolg van de opstelling van deze kerk. U hoeft daar geen context voor op te zoeken. De boodschap is kristalhelder. Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2007 om 09:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
dit moet jij juist zeggen. jij bent degene die altijd met goedkope slogans afkomt inzake de islaam ![]() dus met andere woorden: zolang het jou past zijn het geen goedkope slogans... is het in je nadeel zijn het wel goedkope slogans... ![]() typisch voorbeeld van een "egotripper" .... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar terug naar het onderwerp van deze draad. Hier is een interessant filmpje te vinden over de permanente indoctrinatie van kleuters. http://www.pmw.org.il/asx/PMW_mamareem2007.asx Four-year-old girl vows to be suicide terrorist in Hamas TV dramatization - March 21, 2007 Hamas TV broadcast a video dramatization of the four-year-old daughter of female suicide bomber Reem Riyashi singing to her dead mother and vowing to follow in her footsteps. The video clip ends as the little girl picks up sticks of explosives from her mother's drawer. http://www.pmw.org.il/ [Daughter sees mother preparing explosives sticks] "Mommy, what are you carrying?in your arms instead of me? [Mother turns to hide bomb] A toy or a present for me?...?Mommy Reem!?Why did you put on your veil??Are you going out, Mommy?...?Come back quickly, Mommy?I can't sleep without you,?unless you tell me and Ubaydah [her brother] a bedtime story. [Daughter sees mother's picture and news story about bombing on PA TV] My mother, my mother,?Me and Ubaydah are awake and waiting for you?to come to put us to sleep.?Me and Ubaydah, oh Mommy,?still need you to wipe our tears...?Instead of me you carried a bomb in your hands.?Only now, I know what was more precious than us...?May your steps be blessed,?and may you be flawless for Jerusalem.?Me and Ubaydah wish we were there with you. [Images of her mother's grave and the graves of other terrorists,?including Aayat Al-Akhras, 17-year-old female suicide terrorist] Send greetings to our Messenger [Muhammad] and tell him ![]() [Finds explosives that mother left in her drawer, ?picks up stick of explosives] Oh Mommy, oh Mommy." [Al-Aqsa, March 21, 2007]
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 6 augustus 2007 om 09:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of Verkuyl gefrustreerd is, laat ik voor uw rekening. Daar waar het hart van vol is, loopt de mond van over. U dwaalt af, zoals zo vaak. P.S. U bent toch zeker dat u geen islamofoob bent? Voor fobieën bestaan er nu redelijk goede therapieën. Helaas, de medische ervaring leert ons dat het zeer moeilijk blijft zich te ontdoen van een fobie. Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2007 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals het in je gewoonte ligt geef je een heel uitgebreide uitleg maar ik blijf nog op mijn honger zitten. De vraag is of religie niet eerder een door mystiek doorweven moraalleer is. Zoals je weet waren er in vroegere tijden weinig of geen burgerlijke wetten en waren het door religie geïnspireerde regels die van toepassing waren. Dit is nog altijd het geval in de Islamistische landen, waar de Sharia de wet is. Kun je het met de stelling van moraalleer leven ?
![]() |
![]() |
#129 | ||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Doch, wat u zegt, klopt niet, zelfs heden ten dage is de bijbel voor het katholieke geloof althans zowat de leidraad van het geloof, en word door gelovigen zeer vaak niet als 'zomaar' een boekje gezien. Maar het is beter om niet tespreken over bijbel of koran, maar geloofsboeken in het algemeen. Citaat:
Omdat u NU al, nog voor er testen gedaan zijn, zeker weet dat er geen god zal antwoorden. Als u daarvan zo zeker bent, net zoals ik, dat er geen antwoord komt, hoe kan je dan in zulks entiteit geloven? Laat staan ernaar bidden, of ervoor knielen? Als het word bewezen is het wetenschap, niet noodzakelijk... Als morgen god zichzelf kenbaar maakt, heeft wetenschap zeker niet direct een antwoord en/of verklaring op dat allemaal. Citaat:
Citaat:
Moet ik u iets vertellen? Als u dat morgen een 14 tal dagen op straat gaat roepen, zit u binnen diezelfde 14 dagen ergens achter gesloten deuren, vastgebonden op een bed. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Even vertalen? Hiermee zegt men dus dat indien de wetenschap geen antwoord heeft op een vraag, dat de godsdienst gewillig inspringt met 'wat men denkt', en iedereen zomaar aanneemt dat dat dan ook zo werkelijk is. Maar integendeel. Het is niet omdat de wetenschap de antwoorden voorlopig nog steeds schuldig moeten blijven dat de antwoorden van het geloof dan automatisch juist zijn... Straffer nog, de wetenschap wil de waarheid van die gegeven antwoorden bevestigen, en wat ziet men? T'is figuurlijk, nee t'is letterlijk, nee, je mag dat zo niet zien, nee je mag dat zo niet lezen, allemaal omdat toch maar niemand zou kunnen of mogen zeggen : die antwoorden raken wal noch kant, je kan er niets van bewijzen. Wat heeft u het liefst, eerlijk geen antwoorden, of zeker oneerlijke verzonnen antwoorden? Wat is er het eerlijkst? Citaat:
En idd, dat gebeurde en gebeurt nog vaker dan men denkt. Een voorbeeld uit de geschiedenis is de rondheid en niet-centrum zijn van de aarde. Dat niet mocht gezegd worden, laat staan gedacht, omdat het met sommige gevestigde denkpatronen niet overeen kwam. Citaat:
Ik hoop dat huij met zulke onzinnige zaken niet zijn tijd verspeeld want dan kan hij beter gaan stempelen... Het laatste wat u zegt is ZEEER interessant, omdat het inspeelt wat volgens mij de volgende grote kloof zal zijn. Die kloof zal niet meer lopen TUSSEN de verschillende geloofsovertuigingen, maar tussen geloven en niet geloven. Steeds meer begint men anders-gelovigen te zien als een bondgenoot. Ze geloven wel niet echt hetzelfde als wij, maar ze geloven toch al, das al meer dan die ongelovigen...Waarlijk een gevaarlijke trend als dat zich dapper voortzet... Laatst gewijzigd door Zyp : 6 augustus 2007 om 15:20. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||||||||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Zeggen "ik kan dat niet", is het makkelijkst. Bij De Post, waar ik al jaren werk, hoor ik dat zinnetje ook alle dagen: "Jamaar, dat kan ik niet." En het antwoord luidt altijd hetzelfde: "Leer het dan!" Léér het dan! Als je je de luxe wil permitteren om met gelovigen over geloof van gedachte te wisselen... Als je met musici over muziek wil discussiëren, zorg dan tenminste dat je er iéts van weet - daarom hoef je nog geen musicus te wezen. Citaat:
Maar dat is wél iets heel anders dan zeggen dat hij "niet het woord van God bevat". Citaat:
Nergens beweer ik dat alleen fundamentalisten of onverdraagzamen de Bijbel lezen. Mijn argument behelst de manier hoe de Bijbel gelezen wordt. Sorry, maar ik ga dat allemaal niet meer herhalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar laten we het even hebben over de manier waarop God eventueel zou antwoorden. Wie verwacht dat Hij dit op spectaculaire wijze zou doen - bvb. door met veel bombarie en bazuingeschal uit de hemel neer te dalen - houdt er toch wel een heel antropomorfe godsidee op na. God heeft me al vaker geantwoord. Hij doet dat echter op een heel discrete, onopvallende wijze. Het gaat over heel gewone dingen, niets spectaculairs, die - als ik die jou zou vertellen - op jou waarschijnlijk niet de minste indruk zouden maken, zodat je je zou afvragen hoe het mogelijk is dat ik in dergelijke op het eerste gezicht onbenullige gebeurtenissen het spreken van God herken. Tja, waarom herken ik Gods stem wél, en jij niet? Waarom voelen sommige mensen zich aangesproken door een schets van Toulouse-Lautrec, terwijl die anderen niet veel zegt? In alle oprechtheid: ik kan je daarop niet antwoorden... je duide me dit niet ten kwade mag ik hopen. Citaat:
Citaat:
Als God zich morgen dus op ondubbelzinnige, spectaculaire wijze zou kenbaar maken, dan komen we in een "toestand van weten", in wetenschap; dan wordt het geloof wetenschap. Dan heeft de wetenschap een aanknooppunt om verder het fenomeen God te onderzoeken en daaruit conclusies te trekken, want zo werkt wetenschap nu eenmaal. Maar wat voor zin heeft het dergelijke redeneringen uit te werken, die te over op het woordje "als" gebaseerd zijn? Met "als" steek je zelfs Brussel in één ledig bierflesje, met Antwerpen daarbij. Citaat:
Trouwens, die "logica" (ik heb er geen ander woord voor, en echte logica is het natuurlijk ook niet) is wel degelijk realiteit. Maar niemand heeft daar vat op, en ook de wetenschap niet. Toch hoor ik daarmee niemand lachen. Waarom men met het geloof dan lacht? Het blijft me een raadsel. Citaat:
Citaat:
Wie aan die fietsviervuldigheid twijfelt, kan zelfs een "gezonde" gelovige zijn (of worden). Aan elke vorm van geloof is enige twijfel inherent, net zoals Christus Zélf even getwijfeld heeft toen Hij bad: "Laat deze beker aan Mij voorbijgaan" (Mt 26, 39). Wie vragen stelt over geloof is op zijn minst een geboren filosoof. Over geloof kan je immers heel goed filosoferen, er zijn heelder bibliotheken mee gevuld in de loop der tijden. Wie met geloof lacht, tja... die zegt meer over zichzelf dan over het geloof. Citaat:
Maar over die "halve gare" wordt vandaag nog steeds gesproken. De klok van jouw en mijn pc, en die van de server van politics.be bevat een jaartal dat gebaseerd is op het vermoedelijke geboortejaar van die "halve gare" (met een speling van een paar jaar weliswaar), of jij dat nu graag hebt of niet. Als die "halve gare" een klein beetje Zijn gezond verstand had gebruikt, dan zou Hij wellicht nooit aan het kruis beland zijn. Maar Hij moest zo nodig aan iedereen verkondigen dat Hij de Zoon van God was, de Mensgeworden God. Citaat:
Tja, dat heb je nu met geloof. Geloof is niet logisch. Wat het dat wel, dan was het filosofie, of wetenschap. Is Rubens' Aanbidding der Wijzen dan logisch, Zyp? Of Bachs Brandenburgse Concerten? Of Bohemian Rhapsody van Queen? Of De Denker van Rodin? Zijn die ook logisch? Citaat:
Toch zijn er veel domeinen in jouw en mijn dagelijks leven waar je met wetenschap gewoon... geen stap verder komt. Stel - ik wens het je niet toe - dat jij morgen relatieproblemen krijgt. Ga je die wetenschappelijk oplossen? Ga jij bewijzen dat bvb. jouw partner fout heeft aan jullie problemen? Ga je je problemen meten, wegen met met logisch redeneren oplossen? Er zijn nu eenmaal domeinen waar bewijsvoering totaal irrelevant is. Ook het geloof behoort tot zo'n domein. Vind jij dat nu zo abnormaal? Zo moeilijk te begrijpen? Citaat:
Het is wel een mogelijkheid die mij persoonlijk goed ligt. Maar wie ben ik om dit anderen op te dringen? En wie zijn anderen om mij daarom uit te lachen, of met mijn geloof te lachen, of met het geloof in het algemeen? Citaat:
Citaat:
Toch lach ik niet met hen, want dat zou meer over mezelf onthullen dan over het creationisme. Citaat:
Ik twijfel dus nauwelijks aan de oprechtheid van de vele bijbelauteurs; dat wil niet zeggen dat wat zij schreven volmaakt was, want zij waren mensen en dus per definitie onvolmaakt. Maar dat doet aan hun oprechtheid geen enkele afbreuk. Zelfs een auteur die in oprechte woede een sterk gekleurd relaas geeft van een oorlog met een buurvolk, en niet aarzelt om God daarin te betrekken (vaak op bloeddorstige wijze), blijft, in zijn tijdsgeest gelaten, volstrekt oprecht. De kunst bestaat er dan in om zo'n tekst te lezen en een poging te ondernemen om de tijdsgeest te reconstrueren (o.a. op basis van historisch onderzoek) waarin die tekst tot stand kwam. Dat is verre van eenvoudig, en het is je hopelijk toch duidelijk dat een letterlijke lezing de slechtst denkbare methode daartoe is. In feite mag je vandaag rustig gewagen van een leesmethode die stevig in de wetenschap geankerd zit, en waarin linguistiek, geschiedkunde, archeologie en zelfs astronomie (denk maar aan de ster van Bethlehem) hand in hand gaan. En dan zal ik nog wel een stuk of wat wetenschappelijke disciplines vergeten. En die leesmethode, beste Zyp, wordt door nagenoeg alle grote Kerken - zeker ook de katholieke - onderschreven. Creationisten daarentegen zien er geen heil in, maar ik vind me in hun geloofsbeleving niet in het minst terug. O ja, voor ik het vergeet: een optie als "oprecht verzonnen antwoorden" geeft geen pas, omdat het werkwoord "verzinnen" al een onoprechtheid inhoudt. Het zou dus een schoolvoorbeeld van een contradictio in terminis zijn. Dus, waarom zou ik genoegen nemen met geen antwoord, als ik een antwoord hoor dat me oprecht lijkt? Citaat:
Dat de katholieke Kerk de waarde en de verdienste van de wetenschappen voor de volle 100% onderschrijft, hoeft nog niet te betekenen dat zij met alle manieren moet akkoord gaan, waarop de wetenschappelijk bekomen resultaten worden aangewend. Zo'n houding is trouwens niet typisch iets voor de Kerk. Of ken jij misschien niet-gelovigen die maar wát blij zijn met de uitvinding van de A-bom? Citaat:
Vandaag is die consensus algemeen, wereldwijd en zelfs universeel. Daarom zijn de meeste gelovigen evenmin gelukkig als niet-gelovigen, wanneer sommige gelovigen deze evolutie willen terugdraaien. Citaat:
Hoe onzinnig die teksten dus kunnen lijken - of hoe gevaarlijk bijwijlen - de bestudering ervan biedt ons hoedanook een kans om inzicht te verwerven in het gedrag van het dier dat zichzelf Homo sapiens noemt. In die zin beschouw ik het Vaticaan als een studie-instituut, dat die oude teksten telkenmale opnieuw bestudeert. Voor het geval je mocht denken dat alléén het Vaticaan zich met de Bijbel bezighoudt - want over die teksten heb ik het - er zijn wereldwijd ontelbare studies gevoerd over die Bijbel, waarvan niet weinig door niet- of andersgelovigen. Er is nauwelijks een tekst denkbaar die nog méér onderzocht werd. En nóg heeft hij niet al zijn geheimen prijsgegeven. Nóg bestaat er overal twijfel en onenigheid nopens de "juiste" interpretatie - zelfs tussen katholieken onderling. Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sorry voor mijn wat late reactie, maar op dit ogenblik is mijn tijd een beetje beperkt. Ik volsta voorlopig even met je te vragen wat jij onder mystiek verstaat, en of je de hand Gods daarin bij voorbaat uitsluit. Ik treed je wel bij waar een religieuze ethiek vroeger vaak het gebrek aan een burgerlijke invulde. Dat is hier eeuwenlang het geval geweest, en de overgang naar een burgerlijke ethiek is dan nog vrij geleidelijk gebeurd ook. Zo vertelt mijn moeder dat het in haar jeugdjaren - het interbellum - nog wel eens voorkwam dat de veldwachter een pas bevallen vrouw beboette omdat zij haar erf verlaten had om aan de overkant van de straat gras te gaan sikkelen voor haar konijnen. Vrouwen moesten immers 40 dagen na een bevalling hun "kerkgang" doen, waardoor ze weer "rein" werden - althans zo werd die "kerkgang" uitgelegd. Ik heb geen herinnering meer aan die kerkgang, en ik vermoed zeer weinig forummers. Maar dergelijke incidenten illustreren hoelang het geduurd heeft vooraleer kerkelijke en burgerlijke ethiek definitief gescheiden raakten. Tenslotte was die veldwachter geen vertegenwoordiger van de Kerk hé, maar wel van de burgerlijke autoriteiten; de vraag naar zijn machtiging ter beboeting van die vrouw dringt zich dan ook op. (Het is niet de bedoeling dat we nu gaan palaveren over de zin en de onzin van die kerkgang. Ik heb hem enkel bij wijze van voorbeeld aangehaald, en ik hoop dat het voor iedereen duidelijk weze dat ik blij ben dat dergelijke dingen de wereld uit zijn.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vanwaar zou een god of goden komen? Wie was de eerste die ooit over een god of goden heeft gesproken en wat was de betekenis van het woord: god? Bedenkingen die je toch eens moet maken: Waarom had elke beschaving andere goden, als die ene god of meerdere goden zo goed (en in sommige gevallen onfeilbaar) zouden zijn... hadden ze al hun creaties toch dezelfde informatie op hetzelfde moment kunnen geven, zodat iedereen tegelijkertijd op de hoogte kon worden gebracht? En waarom deed/deden die god of goden dit dan niet zelf... in elk geval heeft het verspreiden van "god's" woord veel ellende en doden veroorzaakt... ik blijf het raar vinden dat sommigen willen geloven dat een "goed" (en in sommige gevallen onfeilbaar) "iets" dit niet had kunnen voorzien. God en goden zijn in elk geval door mensen uitgevonden, nu nog de reden daarvan achterhalen... dat god en goden gebruikt werden om onverklaarbare (bvb het verliezen van een strijd terwijl de leider als onverslaanbaar werd beschouwd) verschijnselen te verklaren zou een goed startpunt kunnen zijn... Het is pijnlijk dat diegenen die in god/goden geloven, de meest cruciale vraag van een geloof niet in vraag willen stellen... Zolang gelovigen hun god of goden niet in vraag willen stellen... tja dan is discussiëren tijdverlies omdat er steeds naar teksten verwezen wordt die niets met het bestaan van een god te maken hebben... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je kan toch niet ontkennen dat goden in het algemeen tot het mysticisme behoren niet ?. Ik geef je wel krediet omdat je als gelovige moeite zal hebben om dat te onderschrijven maar plaats je eens in de plaats van een ongelovige en antwoord op die wijze op de vraag of het over moraalleer gaat of niet.
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
God met hoofdletter betekend Schepper, met kleine letter is het er ene uit de mythologie.
![]() |
![]() |
#136 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() Ja, maar Dawkins legt bijna alles uit door zijn 'genpotisme'. Ik sta wantrouwig tegenover theorïeën die gedragingen uitleggen of verklaren door één oorzaak. Lijkt me simplistisch.
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 08:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De mens zal nooit alle vragen kunnen beantwoorden noch alles zwart op wit kunnen bewijzen, vandaar zijn blijvend geloof in een superieur wezen.
![]() |