Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2004, 16:09   #121
Het Vlaams Collectief
Partijlid

Standaard

Dus gij beweert dat de CD&V tussen 2 februari en 14 februari een bocht van 180 graden heeft gemaakt?
Oud 18 februari 2004, 16:10   #122
Landau
Burger

Landau's schermafbeelding

Standaard

Laten we nu eens stellen dat de voorzitter van de NVA rechtlijnig is gebleven en dat er alleen vlaams nationalisten in de NVA zitten.
Laten we nu eens de kiesdrempel vergeten, 5% voor zo een partij moet toch kunnen indien ze een goed programma hebben.
Laten we nu eens denken dat er nog geen poging werd ondernomen voor een kartel.

Dan zit ik , vlaamsgezinde, met een probleem. En dat blijft de CVP !
Want dan begrijp ik niet hoe men plotsklaps die zo verguisde regeringsgeile partij kan gaan vertrouwen. Dat gaat er bij mij niet in, ik geef toe, er zitten een paar vlaamsgezinde in de CVP. Maar die hadden in het verleden niets in de pap te brokken als het er op aan kwam. Het kan toch niet zijn dat de naamswijziging van de CVP haar ingesteldheid heeft doen veranderen ? Zijn ze bij de NVA dan de perikelen van Dehaene vergeten ? Martens zegt nu : er zijn geen verschillen tussen NVA en CD en V ? Wat betekent dat ? Is de NVA geen programmapartij meer ? Is de CVen V vlaamsgezind geworden ? Ik ken genoeg cvpers om te weten dat ze een onafhankelijk vl niet au serieus nemen, en dat was toch een punt van de NVA ? Of niet ?

Ik heb dus zo een vermoeden dat er meer achter zit. Dus beste overtuigde nva'er, ik vrees dat al uw goede intenties ten spijt, uw leider jullie verkocht heeft voor een postje. Maar wat veel erger is dat u de belgische staat gaat steunen door op de CVen V te stemmen en dat kan er bij mij niet in. Nooit zal ik dus mijn stem geven aan een belgische partij en dat is en blijft de cvenV en de NVA..is gedoemd om opgegeten en vergeten te worden. De CDen V lacht in haar vuistje en de idealistische vlaamsgezinde heeft dit blijkbaar niet door ? Dus ik begrijp het niet ... maar dat wist u al.
Landau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 16:14   #123
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook een houding van "eerst zien en dan geloven" met de CD&V. Maar anderzijds is elke stem voor het Vlaams Kartel een stapje dichter bij een assymetrische regering...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 16:14   #124
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vlaams Collectief

Dus gij beweert dat de CD&V tussen 2 februari en 14 februari een bocht van 180 graden heeft gemaakt?
Ik hoop dat u één ding beseft, ik wordt ziek van mensen als u en de manier waarop u alles afbreekt.

Ik heb geen glazen bol, en u ook niet.

Feit:
- Als de kiezer stemt zoals de peiling schetste, dan zal N-VA een on-af-han-ke-lijk-e fractie zijn in het Vlaamse Parlement.
- Als de CD&V zijn woord houdt, zullen de vlaamse resoluties een eis zijn bij de regeringsvorming (indien ze niet hun woord zouden houden, zitten er nog N-VA'ers in het parlement, wat onzekerder zou zijn wanneer we alleen naar de verkiezingen zouden gegaan)

Subjectief:
- CD&V zal haar belofte niet houden

PS: ik raad u het blad "Wablieft" aan!
Oud 18 februari 2004, 16:18   #125
Het Vlaams Collectief
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vlaams Collectief

Ik hoop dat u één ding beseft, ik wordt ziek van mensen als u en de manier waarop u alles afbreekt.
Prachtig argument!

Allez, 'k zal eens constructief zijn omdat ge het zo schoon vraagt.

Gratis les Nederlands: "Ik word" wordt niet met dt geschreven.

Geen dank.
Oud 18 februari 2004, 16:22   #126
giserke
Banneling

Standaard

Eerst en vooral wij zijn daar niet op 2 weken overgegaan,; wij zijn pas beginnen onderhandelen op 5 januari, en dit op verzoek van de Vlaamse beweging.

De CD&V is inderdaad niet meer dezelfde als 10 jaar geleden.
Dit omdat ze vroeger ook speelde op Franstalige kiezers in Brussel en in faciliteiten gemeenten. En daarom moesten inderdaad vroeger regelmatig zwichten voor de PS.
Maar nu is de situatie voor CD&V totaal anders, want ze hebben het verkorven bij Franstalige kiezers omdat ze vanaf 95 meer en meer bevoegdheden is beginnen regionaliseren.
En binnen CD&V is zoals u zegt het aantal Vlaams gezinde te laatste 4 jaar ferm toegenomen.

Dat de CD&V niet zover wil gaan als N-VA in het opsplitsen van België is waar, maart dat is ons probleem niet want wij kunnen ons programma zelfstandig verder uitwerken. Als de CD&V na de verkiezingen die overeenkomst zou breken heffen wij gewoon het kartel op!

Maar ik ben zeker dat de CD&V hun beloften zal nakomen omdat ze niet anders kan!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 16:23   #127
SB1234
Schepen

Standaard

Inderdaad giserke, daar ben ik (als CD&V'er) ook van overtuigd. Indien ze dit niet doen, dreigen ze namelijk wel heel erg hard afgestraft te worden de volgende keer.
SB1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 16:25   #128
Het Vlaams Collectief
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
wij zijn pas beginnen onderhandelen op 5 januari, en dit op verzoek van de Vlaamse beweging!

spijtig dat de moppenpagina van 't pallieterke niet meer bestaat.
Oud 18 februari 2004, 16:26   #129
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De kans dat de CD&V haar belofte niet zal houden is even groot als dat alle andere partijen hun beloften niet zullen houden. Zeer groot met andere woorden.

Wil de N-VA echter niet helemaal verdwijnen dan zal ze wel in coalitie moeten gaan. Haar keuze is op een 'democratische' partij gevallen.

En daar zal de hond wel gebonden liggen. Het zijn immers juist de 'democratische' partijen die ervoor zorgden en zorgen dat de Vlaams-nationalistische partijen op één of andere wijze werden en worden uitgeschakeld. Ik begrijp dus het ongenoegen van Vlaams Blokkers heel goed.

Voor mij mogen ze allemaal dezelfde vuilbak in tot ze morgen bewezen hebben wat ze vandaag beweren.
Intussen pleit ik nog uitsluitend voor de invoering van het BROV.
Zolang zowel CD&V als N-VA daartegen zijn en blijven, zijn ze ook van mijn stem verstoken. Punt.
Oud 18 februari 2004, 16:28   #130
Landau
Burger

Standaard

Citaat:
Eerst en vooral wij zijn daar niet op 2 weken overgegaan,; wij zijn pas beginnen onderhandelen op 5 januari, en dit op verzoek van de Vlaamse beweging.

Dit omdat ze vroeger ook speelde op Franstalige kiezers in Brussel en in faciliteiten gemeenten. En daarom moesten inderdaad vroeger regelmatig zwichten voor de PS.
Maar nu is de situatie voor CD&V totaal anders, want ze hebben het verkorven bij Franstalige kiezers omdat ze vanaf 95 meer en meer bevoegdheden is beginnen regionaliseren.
En binnen CD&V is zoals u zegt het aantal Vlaams gezinde te laatste 4 jaar ferm toegenomen.

Dat de CD&V niet zover wil gaan als N-VA in het opsplitsen van België is waar, maart dat is ons probleem niet want wij kunnen ons programma zelfstandig verder uitwerken. Als de CD&V na de verkiezingen die overeenkomst zou breken heffen wij gewoon het kartel op!

Maar ik ben zeker dat de CD&V hun beloften zal nakomen omdat ze niet anders kan!
Kijk mijn beste, dat is nu juist het probleem ik citeer :
"maar dat is ons probleem niet want wij kunnen ons programma zelfstandig verder uitwerken."
Dat gelooft u nu toch zelf niet ? Kennen jullie die zuilenpartij dan niet ?
Hoe kunnen jullie nu zelf dat o zo belangrijke stuk gaan realiseren ? Wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien. Zeg maar dag met het handje beste idealist, want ik heb echt wel de indruk dat u dat bent. Maar geef de strijd op om binnen de CDenV als vlaamsnationalist te militeren ...dit zal nooit lukken. Ik kan het weten want ik kom uit wat men zegt een CVP familie, de meeste stemmen nu anders, maar de blijvers zeggen laconiek nogal sarcastische dingen over dat kartel. En het zijn de minste niet..als je begrijpt wat ik bedoel. Stap er uit jongen en kies voor uw ideaal ..bij een onafhankelijke partij. Ja, ik weet het er is er maar één meer maar die kan wel haar ding doen zonder eerst aan schoenmoeder te moeten gaan vragen of ze dat wel mag.

zonder rancune
Oud 18 februari 2004, 16:32   #131
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De kans dat de CD&V haar belofte niet zal houden is even groot als dat alle andere partijen hun beloften niet zullen houden. Zeer groot met andere woorden.

Wil de N-VA echter niet helemaal verdwijnen dan zal ze wel in coalitie moeten gaan. Haar keuze is op een 'democratische' partij gevallen.

En daar zal de hond wel gebonden liggen. Het zijn immers juist de 'democratische' partijen die ervoor zorgden en zorgen dat de Vlaams-nationalistische partijen op één of andere wijze werden en worden uitgeschakeld. Ik begrijp dus het ongenoegen van Vlaams Blokkers heel goed.

Voor mij mogen ze allemaal dezelfde vuilbak tot ze morgen bewezen hebben wat ze vandaag beweren.
Intussen pleit ik nog uitsluitend voor de invoering van het BROV.
Zolang zowel CD&V als N-VA daartegen zijn en blijven zij ook van mijn stem verstoken. Punt.
Knuppelken, het Blok is ook tegen directe democratie. Zie onderstaand artikel uit hun programma:

Het Vlaams Blok is niet voor minder maar voor meer democratie.

Daarom pleiten wij voor de herwaardering van het parlement en parlementaire onderzoeks-commissies en tegen politieke benoemingen en cumul.

Om het volk meer bij de besluitvorming te betrekken, kiest het Vlaams Blok voor een bindend referendum over belangrijke vraagstukken. Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan het stemrecht voor vreemdelingen of een gedoogbeleid voor drugs.

Dus duidelijk dat ze niet voor uw BROV is. ze is wel voor een referendum voor zeer belangrijke zaken maar niet voor een veralgemening ervan en zeker niet op Volksinitiatief.

En Vivant, tja we zullen daar maar niet over beginnen zeker?
Oud 18 februari 2004, 16:36   #132
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Landau
Citaat:

"maar dat is ons probleem niet want wij kunnen ons programma zelfstandig verder uitwerken."
Hoe kunnen jullie nu zelf dat o zo belangrijke stuk gaan realiseren ? Wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien. Zeg maar dag met het handje beste idealist, want ik heb echt wel de indruk dat u dat bent. Maar geef de strijd op om binnen de CDenV als vlaamsnationalist te militeren ...dit zal nooit lukken. Ik kan het weten want ik kom uit wat men zegt een CVP familie, de meeste stemmen nu anders, maar de blijvers zeggen laconiek nogal sarcastische dingen over dat kartel. En het zijn de minste niet..als je begrijpt wat ik bedoel. Stap er uit jongen en kies voor uw ideaal ..bij een onafhankelijke partij. Ja, ik weet het er is er maar één meer maar die kan wel haar ding doen zonder eerst aan schoenmoeder te moeten gaan vragen of ze dat wel mag.

zonder rancune
Spijtig dat u nog altijd in het verleden leeft.
En ik ken de CD&V van binnen en van buiten Geloof me maar!
Oud 18 februari 2004, 16:56   #133
Landau
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

zonder rancune
Sorry mijn beste, maar hoe weet u dat ik in het verleden leef ?
Als dat de argumantatie van de doorsnee nva'er is..dan herzie ik mijn mening. Dat was duidelijk ..dank u.

Ga maar rustig door met het verraad aan Vlaanderen de belgen zijn u eeuwig dankbaar
Oud 18 februari 2004, 17:03   #134
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Sorry mijn beste, maar hoe weet u dat ik in het verleden leef ?
Als dat de argumantatie van de doorsnee nva'er is..dan herzie ik mijn mening. Dat was duidelijk ..dank u.

Ga maar rustig door met het verraad aan Vlaanderen de belgen zijn u eeuwig dankbaar
de PS en de Waalse kranten zien het nochtans anders, voor hun uitspraken lees mijn onderschrift

hoe ik dat weet warom u in het verleden leeft? omdat uw argument over de CVP klopt tot 10 jaar geleden.
Oud 18 februari 2004, 17:09   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Giserke schreef:

Citaat:
Het Vlaams Blok is niet voor minder maar voor meer democratie.

Daarom pleiten wij voor de herwaardering van het parlement en parlementaire onderzoeks-commissies en tegen politieke benoemingen en cumul.
Om het volk meer bij de besluitvorming te betrekken, kiest het Vlaams Blok voor een bindend referendum over belangrijke vraagstukken. Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan het stemrecht voor vreemdelingen of een gedoogbeleid voor drugs.
Jos Verhulst schreef:

Citaat:
Hoe staan de Vlaamse partijen tegenover het bindend referendum op
volksinitiatief?
WIT stelde (januari 2003) aan alle Vlaamse partijen volgende vragen:

1.Is uw partij voorstander van het bindend referendum op volksinitiatief
(BROV) zónder beperkingen qua onderwerp?
2.Is uw partij voorstander van het BROV
(2.1.) zónder deelnamequora,
(2.2.) zónder opkomstplicht, en
(2.3.) met een redelijke handtekeningendrempel (ongeveer 2%)?
3.Is uw partij voorstander van een bindend referendum over de Europese
grondwet?
4.Is uw partij voorstander van een BROV op Europees niveau?

Antwoorden:
Agalev
1.Agalev is voorstander van het bindend referendum of volksinitiatief,
uiteraard vormt het kader van de mensenrechten en de grondwet het kader
(bvb. geen racistische vraagstelling)
2.Voor Vlaanderen en België stelt Agalev een handtekeningendrempel voor
van 3%, zonder opkomstplicht. Agalev stelt een quorum voor waardoor een
bindend referendum geldig zou zijn.
3.Agalev is voorstander van een referendum over de Europese Grondwet.
4.Agalev is voorstander van een BROV op alle politieke niveaus, dus ook
op het Europees niveau

CD&V
1.neen
2.neen
3.neen
4.neen

NVA
1.neen
2.neen
3.neen
4.neen

PVDA
Geen antwoord gekregen

SP.a
1.sp.a steunt het bindend referendum op volksinitiatief, maar met
beperking qua onderwerp. Essentiële rechten en vrijheden moeten bvb.
gegarandeerd blijven en kunnen derhalve geen voorwerp van referendum zijn.
2.Wij vinden dat de uitslag van een referendum bindend moet zijn, maar
vinden tegelijkertijd dat voor een referendum de opkomstplicht moet
gelden. Het bindend maken van het resultaat (wat wij nodig vinden, want
als men de mensen om hun mening vraagt, moet men die ook respecteren)
moet echter gekoppeld worden aan de representativiteit van de
uitgebrachte mening. Het kan niet de bedoeling zijn dat het referendum
het instrument wordt van een kleine minderheid om op die manier zijn
mening door te drukken. Daarom moet de opkomstplicht gelden.
3.Over een referendum op Europees niveau heeft sp.a zich nog niet
uitgesproken
4.Over een referendum op Europees niveau heeft sp.a zich nog niet
uitgesproken.

Spirit
1.Onze partij is voorstander van een BROV over de meest uiteenlopende
zaken, met die uitzondering dat aan grondrechten (grondwet en universele
verklaring van de rechten van de mens) NIET kan geraakt worden.
2.Onze partij is voorstander van het BROV zonder deelnamequora en zonder
opkomstplicht - de handtekeningendrempel in Vlaanderen moet voor ons
minimaal 50 000 bedragen (te weinig zou een onwerkbare situatie creëren)
3.De Europese Grondwet moet voorgelegd worden aan alle burgers, daar
zijn we van overtuigd
4.Het bindend referendum mag voor ons zonder problemen worden ingevoerd
op Europees niveau, met inachtname van ons enig voorbehoud: Aan
grondrechten MAG niet geraakt worden.

Vivant
1.ja
2.ja
3.ja
4.ja

Vlaams Blok
[size=6]Op vraag van 100.000 kiesgerechtigden [/size]of minstens één derde van het totaal aantal leden van het parlement wordt een grondwets-, wetgevings- of verdragsreferendum gehouden onder het Vlaamse volk. De uitslag van dit referendum is bindend voor de overheid. De wet bepaalt de verdere
regelen.

VLD

In antwoord op uw onderscheiden vragen naar de VLD-houding inzake
aspecten van het bindend referendum, kan ik u meedelen dat de VLD
voorstander is van zulk een referendum, en dit voor alle beleidsniveaus.
Het initiatief voor het bindend referendum dient door de burgers zelf
genomen te worden. Het moet alzo een voldoende groot aantal mensen
toekomen om niet enkel de organisatie van dergelijk referendum af te
dwingen over eender welke beleidsvraag maar ook om de vraagstelling
ervan te formuleren. Dit laatste mag evenwel niet in strijd zijn met de
grondwettelijke rechten en vrijheden. Er dient echter te worden
opgemerkt dat het bindendend karakter van het referendum slechts geldend
kan zijn vanaf een bepaalde minimum opkomst. Het toezicht op de concrete
vraagstelling en de organisatie dient door een Grondwettelijk Hof te
geschieden.

Bevraging: Ludo De Schutter
Voor zover ik het kan beoordelen is het Blok wél voor het BROV mits een handtekeningendrempel van 100.000 kiesgerechtigden.

Laat dus nu het excuus maar los dat het Blok zijn beloften toch niet waar zal (mag) maken.

FEIT is dat zowel CD&V als N-VA deze democratische REFLEX totaal missen.
Oud 18 februari 2004, 17:15   #136
giserke
Banneling

Standaard

Knuppel volg onderstaande link naar het partijprogramma van het Blok inplaats van te luisteren naar uwe Jos verhulst:

www.Vlaamsblok.be --->standpunten---->programma---->democratie

je kan zelfs geen link van hun pagina’s kopiëren.
Oud 18 februari 2004, 17:18   #137
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
.

Laat dus nu het excuus maar los dat het Blok zijn beloften toch niet waar zal (mag) maken.
lolz, de VLD was in haar programma ook tegen het migrantenstemrecht, u gelooft nog in sprokkjes blijkbaar. Vanaf dat ze aan de vetpotten zitten zullen we wel eens zien wat het VB gaat doen
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 17:28   #138
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
.

lolz, de VLD was in haar programma ook tegen het migrantenstemrecht, u gelooft nog in sprokkjes blijkbaar. Vanaf dat ze aan de vetpotten zitten zullen we wel eens zien wat het VB gaat doen
Wellicht ZOUDEN ze precies hetzelfde doen als alle andere partijen ALS ze aan de vetpotten kunnen zitten,
alleen,
het Blok wordt daar op voorhand al op aangekeken terwijl de anderen, die bewezen dat woord en daad niet in overeenstemming zijn, vergeven wordt,
en
het totaal ontbreken van enige democratische reflex in het programma van zowel CD&V als N-VA met de mantel der blinde liefde wordt bedekt.
Oud 18 februari 2004, 17:30   #139
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba

Wellicht ZOUDEN ze precies hetzelfde doen als alle andere partijen ALS ze aan de vetpotten kunnen zitten,
alleen,
het Blok wordt daar op voorhand al op aangekeken terwijl de anderen, die bewezen dat woord en daad niet in overeenstemming zijn, vergeven wordt,
en
het totaal ontbreken van enige democratische reflex in het programma van zowel CD&V als N-VA met de mantel der blinde liefde wordt bedekt.

Ik ben blij te weten dat jij als superdemocrate op het Blok wil stemmen
Oud 18 februari 2004, 17:54   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vermits dit land geen democratie is maar een particratie was de keuze niet eens moeilijk.
Het Blok zal enkel de voorwaarden scheppen om België onbestuurbaar te maken door groot genoeg te worden. Meebesturen zal het Blok toch onmogelijk gemaakt worden.
Aan dat onbestuurbaar maken werk ik echter met veel plezier mee.
Wie weet hoe graag de 'democratische' partijen nog het BROV zullen invoeren als ze zelf niet meer weten van welk hout pijlen maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be