Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Hoe is het heelal ontstaan?
Zoals in genesis beschreven (in 7 dagen door god) 4 5,88%
Door god maar niet zoals genesis beschrijft 9 13,24%
De Big Bang is het begin van alles 25 36,76%
De big bang maar dan als energie van een botsing tussen andere dimensies 4 5,88%
Ik zou het echt niet weten 22 32,35%
Anders, namelijk : 4 5,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 19:30   #121
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Voor sommige mensen is nederigheid een onverdraaglijke gedachte.
Waarin, en tegenover wie of wat precies, is mijn opvatting niet-nederig (hoogmoedig?)?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 19:39   #122
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tegenvraag: van waar komt God ?

Het universum is er. Dat is een feit. God daarintegen....

Neen, het probleem ligt hem eerder in onze denkwijze: denken in lineare tijd en ruimte in 3D is het probleem. Iets zonder begin en einde kunnen wij niet vatten....
Op een wetenschapsforum las ik eens dat het probleem met ons voorstellingsvermogen te maken heeft. Maar om het voor ons vatbaar te maken nam men dan het 'voorbeeld' van een vlak (2D) gekromd in een ruimte (3D). Dat wordt dan een bol en die heeft geen einde voor zij die enkel in 2D kunnen denken. Net zo zou het kunnen zijn met ons, de ruimte (3D) gekromd in de tijd (4D) ?

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 augustus 2007 om 19:40.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 20:15   #123
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Op een wetenschapsforum las ik eens dat het probleem met ons voorstellingsvermogen te maken heeft. Maar om het voor ons vatbaar te maken nam men dan het 'voorbeeld' van een vlak (2D) gekromd in een ruimte (3D). Dat wordt dan een bol en die heeft geen einde voor zij die enkel in 2D kunnen denken. Net zo zou het kunnen zijn met ons, de ruimte (3D) gekromd in de tijd (4D) ?
Ja zoiets kan het best zijn.

Soms denk ik dat ons verstand nog niet zodanig ontwikkeld is om de realiteit te kunnen beseffen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 00:48   #124
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Waarin, en tegenover wie of wat precies, is mijn opvatting niet-nederig (hoogmoedig?)?
Je verstand zal het antwoord niet verstaan.
Oud 21 augustus 2007, 05:49   #125
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een dergelijk "antwoord" kan men op twee manieren interpreteren :

1. Jij bent de enige die alles doorgrond heeft en in jouw onmetelijke wijsheid ben jij overtuigd dat niemand anders het kan begrijpen.

2. Jij hebt zelf geen flauw idee waar je het over hebt, zodat je je toevlucht dient te zoeken in wat wazig en mysterieus aandoend pseudo-gefilosofeer.

M.a.w. beantwoord de vraag van Drosophila nou maar, dan kunnen we zelf bepalen of ons verstand het kan vatten.

Tenzij dit laatste dan weer van een onmetelijke hoogmoed getuigt...?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 augustus 2007 om 05:55.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 05:55   #126
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Hoe het is begonnen? Geen idee. Ik kan best leven met vragen waar ik geen antwoord op heb. Dat is voor mij geen reden dan, om een religie op te starten of om me er tot een te bekeren. Niet alles heeft een begin of een einde. Sommige zaken hebben altijd bestaan, en dat kunnen wij, petieterige menskens maar moeilijk verteren.

Er bestaan zelfs mensen die beweren dat de aarde maar 5767 jaar bestaat. Probeer daar maar tegenin te gaan. Laatst zag ik op TV een reportage over die fundamentalistische christenen in de VS (nu al aangegroeid tot ongeveer 75 miljoen leden!), waarin ze onder meer beweren dat de dinosauriërs nooit hebben bestaan. Dat is allemaal nog niet zo erg, iedereen gelooft wat hij wil. Veel erger is dat ze ons dat 'geloof' ook willen opdringen. Geen onderwijs omtrent de evolutieleer meer willen toestaan in de scholen enz. Beangstigend zo 'n mensen. Zo gaan we helemaal niks meer te weten komen over het heelal en leven we binnenkort terug in het Stenen Tijdperk...
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 08:48   #127
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een dergelijk "antwoord" kan men op twee manieren interpreteren :

1. Jij bent de enige die alles doorgrond heeft en in jouw onmetelijke wijsheid ben jij overtuigd dat niemand anders het kan begrijpen.

2. Jij hebt zelf geen flauw idee waar je het over hebt, zodat je je toevlucht dient te zoeken in wat wazig en mysterieus aandoend pseudo-gefilosofeer.
Er zijn nog andere manieren.

Citaat:
M.a.w. beantwoord de vraag van Drosophila nou maar, dan kunnen we zelf bepalen of ons verstand het kan vatten.
Denk je dat mijn verstand het kan vatten?

Of dat ik zelf geen last heb van hoogmoed?

Laatst gewijzigd door Stratcat : 21 augustus 2007 om 08:49.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 08:55   #128
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Esperanza;

Zoals ik het zie is het geen verstandelijke kwestie tov wie of wat je 'precies' nederig moet zijn.
Ik heb dan ook geen antwoord op drosophilia's vraag.
Ik heb er geen probleem mee dat je dat wazig mysterieus aandoend pseudo-gefilosofeer noemt.
Oud 21 augustus 2007, 08:58   #129
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
waarin ze onder meer beweren dat de dinosauriërs nooit hebben bestaan. Dat is allemaal nog niet zo erg, iedereen gelooft wat hij wil.
Of dat ze samen met de mens hebben geleefd (that's right, gelijk the Flintstones )
Oud 21 augustus 2007, 10:01   #130
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe het is begonnen? Geen idee. Ik kan best leven met vragen waar ik geen antwoord op heb. Dat is voor mij geen reden dan, om een religie op te starten of om me er tot een te bekeren. Niet alles heeft een begin of een einde. Sommige zaken hebben altijd bestaan, en dat kunnen wij, petieterige menskens maar moeilijk verteren.

Er bestaan zelfs mensen die beweren dat de aarde maar 5767 jaar bestaat. Probeer daar maar tegenin te gaan. Laatst zag ik op TV een reportage over die fundamentalistische christenen in de VS (nu al aangegroeid tot ongeveer 75 miljoen leden!), waarin ze onder meer beweren dat de dinosauriërs nooit hebben bestaan. Dat is allemaal nog niet zo erg, iedereen gelooft wat hij wil. Veel erger is dat ze ons dat 'geloof' ook willen opdringen. Geen onderwijs omtrent de evolutieleer meer willen toestaan in de scholen enz. Beangstigend zo 'n mensen. Zo gaan we helemaal niks meer te weten komen over het heelal en leven we binnenkort terug in het Stenen Tijdperk...
Het wordt erg indien het de mensheid in zijn algemeen terugzet naar achterlijke tijden.

Waarom geloven mensen ? Omdat ze schrik hebben. Schrik van het onbekende. Schrik van de dood...schrik van de leegte. Het is een irrationele drang naar een houwvast. Het is jezelf fabeltjes wijsmaken.

Het leven is simpel: je wordt geboren en je sterft. Niks meer, niks minder. Ik kan best aardig leven met deze gedachte. Ik heb geen interesse in het eeuwig leven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:12   #131
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wordt erg indien het de mensheid in zijn algemeen terugzet naar achterlijke tijden.

Waarom geloven mensen ? Omdat ze schrik hebben. Schrik van het onbekende. Schrik van de dood...schrik van de leegte. Het is een irrationele drang naar een houwvast. Het is jezelf fabeltjes wijsmaken.

Het leven is simpel: je wordt geboren en je sterft. Niks meer, niks minder. Ik kan best aardig leven met deze gedachte. Ik heb geen interesse in het eeuwig leven.
het heeft ook te maken met het leven (je eigen leven) zin te geven. Als God je op de wereld heeft gezet, had hij daarmee een doel, een reden voor ogen. Dat is dragelijker dan te denken dat je leven er eigenlijk niet toe doet, zinloos is, geen reden voor is, onbetekend.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:17   #132
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom geloven mensen ? Omdat ze schrik hebben. Schrik van het onbekende. Schrik van de dood...schrik van de leegte.
Dat is niet echt logisch. Puur rationeel gezien zou de mogelijkheid van een eeuwig leven juist veel meer schrik moeten aanjagen.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:18   #133
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
het heeft ook te maken met het leven (je eigen leven) zin te geven. Als God je op de wereld heeft gezet, had hij daarmee een doel, een reden voor ogen. Dat is dragelijker dan te denken dat je leven er eigenlijk niet toe doet, zinloos is, geen reden voor is, onbetekend.
Waaruit ontstaat die drang naar zingeving?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:59   #134
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Waaruit ontstaat die drang naar zingeving?
Uit evolutie. Wezens die niks doen danwel zelfmoord plegen omdat het toch allemaal zinloos is krijgen meestal niet zoveel nakomelingen.
Oud 21 augustus 2007, 11:58   #135
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Idd:
http://www.youtube.com/watch?v=8KwpkzaVjzw
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 21 augustus 2007 om 12:09.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 11:59   #136
Ambiorix

Standaard

Citaat:

ik vind dat niet zo'n ramp. Van mij part wordt de VS een achterlijke creationistenstaat waar wetenschap tot bijgeloof wordt gedegradeerd.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:14   #137
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik vind dat niet zo'n ramp. Van mij part wordt de VS een achterlijke creationistenstaat waar wetenschap tot bijgeloof wordt gedegradeerd.
Een theocratie met een gigantisch nucleair wapenarsenaal lijkt me anders een slechte combinatie
Oud 21 augustus 2007, 18:03   #138
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Try me baby.
Oud 21 augustus 2007, 18:11   #139
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Try me baby.
Mijn verstand verstaat het ook niet
Oud 21 augustus 2007, 18:16   #140
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn verstand verstaat het ook niet
Ik beschouw uw beschuldiging (een gebrek aan nederigheid) dan maar als een soort flatulentie van u?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be