Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 12:49   #121
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
iedereen zegt dat, maar niemand weet dat...
Maar die 'oplossing' is al zo vaak geroepen, en zo vaak de revue gepasserd dat iedereen maar aanneemt.. ik niet...

Kijk naar de machtigste natie : usa.. waarom kan die natie zich als 'police' over de hele werled gedragen? Omdat ze staan als één, onder een vlag, samen aan één zeel trekkende... Belgie of eu moet niet de weg opgaan van de usa... maar men mag zichzelf niet zover verdelen en verzwakken dat er absoluut geen weerstand meer kan geboden worden, in geval van...

Kijk hier in 'belgie'... een land zonder actief leger, wat gaat dat met vlaanderen worden? Wat de dag dat we ons leger nodig hebben... allemaal zaken waar die men op voorhand vwegvaagt met :we zullen wel zien, als we NU ons goestig maar hebben of kunnen doen... en daar draait het om... goestingskes kunnen doen...

En de enige partij die daar beter van word/werd : de politieke klasse... nog nooit was werkzekerheid in politiek zo groot... Wij daarentegen kunnen er alleen meer voor betalen voor meer kwantiteit, maar geen kwaliteit... en ook met een splitsing zal dat niet veranderen...

nogmals, wat als antwerpen het niet zo goed doet als oost-vlaanderen? splitsen zeker?
Men weet dit wel, als er een splitsing komt zal dit economisch een bijzonder positief effect hebben op Vlaanderen (geen transfers meer) en Wallonië zal "wakkergeschud" worden en dus ook wat meer hun best doen.

Op politiek en militair vlak kan Vlaanderen ook bij de EU blijven, zoiets hoeven we zeker niet op te geven. We kunnen op bepaalde gebieden onze eigen identiteit behouden en op anderen samenwerken met andere landen.

Hier heb je gelijk, we zouden een actief leger moeten hebben. Persoonlijk vind ik dat we (zoals Zwitserland bv.) terug legerdienst moeten creëren, gewoon als oefening zodat er in geval van een serieuze oorlog genoeg militairen gerekruteerd kunnen worden die al een basistraining achter de rug hebben.

De politiek zal juist versimpelen! Geen Belgische EN Vlaamse EN Waalse regering, alleen een Vlaamse en Waalse... Hierdoor zullen er juist minder politici nodig zijn.

Als Antwerpen 175 jaar lang het geld van O-Vlaanderen misbruikt, als tijdens de WOIII de O-Vlaamse soldaten door Antwerpse officieren bespot zullen worden en als Antwerpen constant O-Vlaams gebied verAntwerpst en inpikt wel ja, dan zouden O-Vlaanderen en Antwerpen inderdaad moeten splitsen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:50   #122
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Wat dacht je? Er wordt gevraagd om te splitsen omdat alle pogingen tot rechttrekking gefaald zijn.
Dat begrijp ik niet goed... Als ik de macht heb om te splitsen, dan moet die minstens even toereikend zijn om eerlijkheid te bekomen... is dat niet het geval, dan zou ik eens gaan 'klappen' met de mensen die die macht hebben, want dan klopt er iets niet...

Maar die hebben al zolang splitsen geroepen, dat iedereen maar zonder nadenken achter hun gat loopt...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:51   #123
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Economisch zijn er as such niet echt redenen tegen Vlaamse onafhankelijkheid. De interne markt en BNP van Vlaanderen zou wel kleinder zijn dan die van België wat misschien op een aantal punten een negatieve impact kan hebben. Vlaanderen zal bijvoorbeeld nooit de huidige positie dat België heeft in internationale monetaire instellingen kunnen overnemen maar het is onduidelijk wat de economische impact daarvan zal zijn. Handel en politieke macht zijn minder dan vroeger met elkaar verbonden door globalisering en eenmaking maar het zal wellicht iets moeilijker zijn voor Vlaanderen om een plaatsje te veroveren en behouden op de wereldmarkt dan voor België, zeker als Brussel geen onderdeel van Vlaanderen zou uitmaken. Maar bon en fond is dit geen argument contra.

Maar bon. De meeste van die Scandinavische micro-prutslandjes zijn qua oppervlakte nog steeds een paar keer groter dan Vlaanderen. Noorwegen heeft zijn oliewinning in de Noordzee. Denemarken is met Groenland één van de grootste landen van Europa en heeft interesses en oliebelangen op de Noordpool. Zweden heeft IKEA, ABBA, ijzererts, hout en Finland NOKIA. Enfin ik wil onze Vlaamse vrienden niet voor het hoofd stoot maar in vergelijking met Scandinavische landen zou Vlaanderen ook een prutslandje zijn. Maar laat dat geen obstakel zijn.
Zegt u nu dat als Vlaanderen alleen gaat, dat het het economish minder zal doen dan Belgie?

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 21 augustus 2007 om 12:51.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:53   #124
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
pas op met antwerpen te splitsen van vlaanderen, want ANTWAARPS... DAS EN WEIRELDTOAL HE MANNEKE...
Hehe een stad waar de helft van de bevolking de andere helft niet snapt...

Nee nee don't worry na het dichtslibben van de schelde spreken ze niet meer van ANTWAAARPEN...

Trouwens hebben ze onlangs niet aangetoond dat je daar toch niks meer kunt oogsten en zo... pffff "le début de la fin" zeg ik u
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:55   #125
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Zegt u nu dat als Vlaanderen alleen gaat, dat het het economish minder zal doen dan Belgie?
Goeie vraag deze eigenlijk...
Ik denk het niet...
Ik zou zeggen "even goed". de tijd dat economie grensgebonden was is al een tijdje achter ons...
Wat wel is is dat vlaanderen het volgens mij "politiek" veel slechter zou doen...
Oud 21 augustus 2007, 12:56   #126
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Dat heb ik niet gezegd. Ik zeg alleen dat Vlaanderen economisch en politiek minder zal wegen dan België en dat dit misschien een negatieve impact kan hebben. As such is dit geen argument tegen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:59   #127
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat wel is is dat vlaanderen het volgens mij "politiek" veel slechter zou doen...
Hoe bedoeld u dat?

Verschaeve
Oud 21 augustus 2007, 12:59   #128
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Nee. Dat heb ik niet gezegd. Ik zeg alleen dat Vlaanderen economisch en politiek minder zal wegen dan België en dat dit misschien een negatieve impact kan hebben. As such is dit geen argument tegen.
Of het kan verbeteren, de Aziatische Tijgers hebben hun succes niet te danken aan een ideale geografische-demografische grootte.
Oud 21 augustus 2007, 13:00   #129
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar ben ik helemaal niet zo zeker van als u. Het is toch wel zo nu dat Belgie Vlaanderen naar beneden trekt, zeker economisch.

Verschaeve
Oud 21 augustus 2007, 13:00   #130
largo_w

Standaard

Citaat:
Hoe bedoeld u dat?
Hoe sterk weegt luxemburg op wereldschaal?

Hoeveel mensen binnen Europa zouden nog vertrouwen hebben in een unie met een land dat zelf haar eigen landgenoten uitsluit?
Oud 21 augustus 2007, 13:01   #131
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goeie vraag deze eigenlijk...
Ik denk het niet...
Ik zou zeggen "even goed". de tijd dat economie grensgebonden was is al een tijdje achter ons...
Waarom zit de VS met honderdduizend man in Irak. Waarom steurt zelfs een land als Denemarken "onderzoekers" naar de Noordpool? Waarom zeggen Duitse toppolitici dat Duitsland zijn militaire aanwezigheid in Afrika moet optrekken om haar economsche belangen er te verdedigen? Als België verdwijnt dan zullen andere landen met plezier het diplomatiek vacuum dat België heeft achtergelaten, in een regio als centraal Afrika (waar België toch ietwat een rolletje speelt) opvullen. Het klopt dat economie en politieke/militaire macht minder met elkaar verbonden zijn maar het is absoluut nog niet verdwenen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:01   #132
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Men weet dit wel, als er een splitsing komt zal dit economisch een bijzonder positief effect hebben op Vlaanderen (geen transfers meer) en Wallonië zal "wakkergeschud" worden en dus ook wat meer hun best doen.
schud 'ze' dan wakker, allemaal !!! Maar niet met een splitsing, want dat is redelijk ONHERROEPELIJK.. En nogmaals, als je macht genoeg is om te splitsen, dan ook om eerlijkheid op te leggen...

Citaat:
Op politiek en militair vlak kan Vlaanderen ook bij de EU blijven, zoiets hoeven we zeker niet op te geven. We kunnen op bepaalde gebieden onze eigen identiteit behouden en op anderen samenwerken met andere landen.
Wij blijven bij de EU... hoera... en wat gaan we daar nog vertellen als mini ukje van 6 mil... het is al zo moeilijk om nog een stem te laten horen met 10 mil. Trouwens als dat geplists is niet goed voor de eu, want het is nu al quasi onmogelijk om tot akkorden te komen, er ligt altijd wel IEMEND dwars.. als elk land morgen nog eens gaat splitsen zoals belgie, ligt heel de eu op haar gat wegens onwerkzaam...

Citaat:
Hier heb je gelijk, we zouden een actief leger moeten hebben. Persoonlijk vind ik dat we (zoals Zwitserland bv.) terug legerdienst moeten creëren, gewoon als oefening zodat er in geval van een serieuze oorlog genoeg militairen gerekruteerd kunnen worden die al een basistraining achter de rug hebben.
Je mag de beste training hebben die er is... hoeveelheid manschappen en welk materieel je hebt is het belangrijkste... En hoeveelheid zal met vlaanderen minder zijn (als we in beide scenario's terug een leger moesten hebben), en qua materieel is meestal het duurste het beste, en het duurste is meestal voor grote landen... de usa heeft zeer veel geavanceerde combat heli's, en belgie? laat staan vlaanderen?

Citaat:
De politiek zal juist versimpelen! Geen Belgische EN Vlaamse EN Waalse regering, alleen een Vlaamse en Waalse... Hierdoor zullen er juist minder politici nodig zijn.
niet echt juist... bij een LAND belgie, 1 regering... Bij federale moloch zoals nu 3, bij een splitsing 2... Als we niet willen uitbreiden, en dat doen we niet, is belgie het beste qua burgers per politieker... bij splitsing of federale moloch ligt het aantal goedbetaalde en veel te veel zever verkopende en goestingskes eisende politieker per inwonder hoger...

Citaat:
Als Antwerpen 175 jaar lang het geld van O-Vlaanderen misbruikt, als tijdens de WOIII de O-Vlaamse soldaten door Antwerpse officieren bespot zullen worden en als Antwerpen constant O-Vlaams gebied verAntwerpst en inpikt wel ja, dan zouden O-Vlaanderen en Antwerpen inderdaad moeten splitsen.
Waar stopt het? tot iedereen zijn eigen land met eigen wetten heeft? Zo ziet u goed waar het eigenlijk om draait, niet om goed bestuur... maar iedereen wil tegen beter weten in het gevoel dat hij of zij 'zijn goestingske' kan doen... Zo is het federale ooit ook begonnen... a jullie willen iets anders... ah ok, we splitsen dat, dan kan ieder er zijn goestingske me doen... en kijk eens waar we nu staan?
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:01   #133
largo_w

Standaard

Citaat:
Het is toch wel zo nu dat Belgie Vlaanderen naar beneden trekt, zeker economisch.
humhum...
Ja ale kan zijn kan je mij daar dan eens concrete bewijzen van geven?

alvast bedankt

l_w
Oud 21 augustus 2007, 13:03   #134
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoeveel mensen binnen Europa zouden nog vertrouwen hebben in een unie met een land dat zelf haar eigen landgenoten uitsluit?
Sinds onze eigen "landgenoten" gigantische slecht bestede transfers eisen, sinds ze zich beter voelen dan ons (ze willen zich niet aanpassen als ze in Vlaanderen komen), sinds ze op elke redelijke eis met NON antwoorden,...
Denk ik niet dat Europa ONS niet meer gaat vertrouwen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:03   #135
largo_w

Standaard

Citaat:
Het klopt dat economie en politieke/militaire macht minder met elkaar verbonden zijn maar het is absoluut nog niet verdwenen.
Kan je dat eens verder uitzetten aub?
*kucht* vrije markt *kuch*

alvast bedankt

l_w
Oud 21 augustus 2007, 13:04   #136
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Evenveel als Belgie denk ik.

Citaat:
Ik begrijp niet wat u zegt hier, wie wordt er uitgesloten in een zelfstandig Vlaanderen?

Verschaeve
Oud 21 augustus 2007, 13:05   #137
largo_w

Standaard

Citaat:
Sinds onze eigen "landgenoten" gigantische slecht bestede transfers eisen, sinds ze zich beter voelen dan ons (ze willen zich niet aanpassen als ze in Vlaanderen komen), sinds ze op elke redelijke eis met NON antwoorden,...
Denk ik niet dat Europa ONS niet meer gaat vertrouwen.
Kost wallonië Europa dan geen geld?

Verder kijken die mensen niet naar wallonië met jouw ogen hoor; echt niet.
Oud 21 augustus 2007, 13:06   #138
largo_w

Standaard

Citaat:
Evenveel als Belgie denk ik.
Ik denk het niet...

Citaat:
Ik begrijp niet wat u zegt hier, wie wordt er uitgesloten in een zelfstandig Vlaanderen?
Wallonië uiteraard!
Oud 21 augustus 2007, 13:08   #139
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Kan je dat eens verder uitzetten aub?
*kucht* vrije markt *kuch*

alvast bedankt

l_w
Een kapitalistische economie heeft structuren en instituties nodig, daarvoor is de staat wel handig. Wie anders gaat een bepaalde configuratie van maatschappelijke relaties opleggen aan een bevolking? Ze kunnen het natuurlijk ook proberen met private /extra-legale instellingen zoals de uitbreidende technostructuren van het bedrijfsleven.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 21 augustus 2007 om 13:09.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:08   #140
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lol. Waarom denk je dat?
Ik ken jou natuurlijk niet; dus het kan zijn dat ik volledig fout zat. Maar je hebt zelf gezegd dat je vriendin 16 jaar is en lid is van het VNJ; (ze was aanwezig op de IJzerwake). Emma Vanhecke is ook 16 en lid van het VNJ.
Bovendien zei je dat Frank Vanhecke een sympathieke familieman is en dan is er nog je handtekening met een citaat van Emma Vanhecke.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be