Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 20:55   #121
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Als er één ding is wat, naar mijn gevoel, aan Letermes formatiepoging kan verweten worden, dan is het de totale geheimhouding waarin alles verlopen is. Nooit hebben de Vlaamse kartelpartners ons ingelicht over waar ze mee bezig waren, hoe de reacties daarop waren, en hoe ze dachten hun doel te bereiken. CD&V en N-VA hebben 75 dagen auto-diplomatie gevoerd zonder de Vlaamse burgers, hun opdrachtgevers, in te lichten en - desgevallend - om steun te vragen.

De franstaligen hebben dat des te meer gedaan. Denk maar aan het fameuze lijstje "La Belgique que veulent les Flamands" op de voorpagina van Le Soir, dat overgebrieft was door Joëlle Milquet. Dat gaf eindelijk wat inzicht in de concrete onderhandelingen.

CD&V en N-VA hebben dus 75 dagen lang onderhandeld in het luchtledige, zonder communicatie met en dus ook directe steun van hun achterban. Volgens mij is dit ook de reden waarom ze mislukt zijn en waarom Leterme in de laatste peilingen nu een licht verlies aan steun blijkt te moeten noteren.

Nu de formatie mislukt is, is het hoog tijd voor de kartelpartijen om in verhoogde versnelling te gaan communiceren met de Vlamingen:
- hoe reageren ze op het ongepaste gedrag van de Franstalige medelanders?
- duwen ze Leterme nog naar voor als kandidaat-formateur of niet?
- zullen ze een Waal accepteren als premier of willen ze in de oppositie?
- wat zullen ze accepteren en wat niet?
- wat vindt de N-VA dat er moet gebeuren?

Etc. etc.

De Vlamingen hebben recht op die informatie. En als het kartel sterk wil staan voor de komende maanden, zal het een eind moeten maken aan zijn "koninklijke" stilzwijgendheid en openheid van zaken geven aan de Vlamingen.

Ik zou dus graag van zoveel mogelijk afdelingen, leden, politici etc. van CD&V en N-VA willen vernemen hoe ze zich voelen bij het debacle van deze week, en wat ze zinnens zijn naar de onmiddellijke toekomst toe.

Anyone?

Lees mijn bijdragen van de laatste dagen op dit forum en mijn blog en je weet al minstens wat ondergetekende tsjeef denkt...

davidg is offline  
Oud 26 augustus 2007, 21:04   #122
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Escritor Bekijk bericht
Het Vlaamse geld gaat naar overal.
Ik weet niet of je het al weet: we leven in een geglobaliseerde wereld.
Vlamingen hebben centjes in overvloed, het gaat vaneigenst naar ergens anders.

Daarbij, Vlaanderen kan alleen maar meer centjes maken door er voor te zorgen dat hun afzetgebieden (en dat is Wallonië bij uitstek) financiëel sterk genoeg is om er de prijs voor te betalen.

Portugal.
Een mooi voorbeeld.
Toen Portugal bij de EU kwam was het failliet, het draaide vierkant.
Wel: de EU - alsook Vlaanderen - heeft toen een een geldstroom op poten gezet om Portugal er bovenop te helpen.
Zie hier: na 20 jaar was dat geld dat Vlaanderen in Portugal had gestoken al in het 5-voudig terug in Vlaamsche handen.
Van een investering gesproken!

Terug naar de realiteit: geld geven aan Wallonië is slim investeren, dat zal geen enkele economicus tegenspreken.
Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- ofwel vertrouw je hen en ga je verder federaliseren
- ofwel vertrouwe je hen niet en blijf je bij de huidige structuur.

Een klein beetje op lange termijn kijken: het zou de Vlaming veel meer welvaart en vreugde geven dan het communautaire gehakketak.
Dan moeten we inderdaad - als we jouw redenering volgen - dringend herunioniseren maar wel de proportionele verhoudingen herstellen zodat Vlaanderen zelf zijn investeringen in Wallonie kan beheren...

davidg is offline  
Oud 26 augustus 2007, 21:05   #123
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stofke Bekijk bericht
mja maar ik heb gestemd op een partij die zijn/haar programma dan ook kon/kan waarmaken !!
en daar voelde ik mij toch net dat tikkeltje beter bij, dan te stemmen op loze beloften hoor !
denk daar maar eens over na
Huh, u hebt dus niet op de partij gestemd die u afbeeldt in uw schermafbeelding?

davidg is offline  
Oud 26 augustus 2007, 21:11   #124
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Escritor Bekijk bericht
Alwaar ik een studie heb uitgevoerd over het verschil in werkdruk tussen Vlaanderen en Wallonië, als thesis.

Dat interesseert me enorm...

Is er ergens een online versie van jouw thesis of een synopsis?

davidg is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be