Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2007, 11:43   #121
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het klopt.
Toch van anti-depressiva zoals Trazolan.
ach zo, dus verhaaltjes dat ge er echt wel beter vanaf kunt blijven is wat overdreven dan.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 11:43   #122
Luna P.
Vreemdeling

Luna P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sipralexa is een middel dat, bijvoorbeeld, wordt voorgeschreven bij de ziekte van Crohn en tegen angsten. Het is het enige dat Mitgard beweert nog te nemen, en dat hij eveneens afbouwt.
Antidepressiva dienen vooral om angsten helpen baas te worden....of om ze tijdelijk te onderdrukken. Samen met die angsten onderdrukken die middelen wat minder wenselijk is: het libido. Maar misschien was het in het geval van Mitgard wel de bedoeling om het libido wat te temperen. En daarmee bedoel ik niet alleen de sexuele lust.

Iemand die depri is heeft volgens mij hoe dan ook geen zin in sex. Niet mét en niet zonder anti-depressiva. Mitgard heeft die goesting duidelijk wél, zelfs mét pillen, anders zou hij zich niet de armen van zijn lijf rukken om klaar te kunnen komen.
Hij zal dus moeten kiezen tussen pillen blijven nemen om zijn problemen baas te kunnen of die problemen zonder pillen baas worden en weer met het gewenste resultaat kunnen rukken. Wie weet geraakt hij zelfs aan een vrouw als hij zijn problemen baas kan. Het soort vrouw waar Mitgard op kickt wil immers geen voddevent.
Bedoel je daarmee dat een man die medicijnen slikt en/of erectiestoornissen heeft een voddevent is?
Luna P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 11:43   #123
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. Wie weet geraakt hij zelfs aan een vrouw als hij zijn problemen baas kan. Het soort vrouw waar Mitgard op kickt wil immers geen voddevent.
Dan zou het wel in de relationele sfeer zitten ...
Een kink in de relatie waardoor er een vorm van onzekerheid in z'n hoofd zit ... Dan zou hij beter de pillen laten voor wat ze zijn , want die veranderen geen relatie ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 11:47   #124
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht

De penis is geen spier.
Het orgasme wordt veroorzaakt door de bekkenbodemspieren (vnl m. bulbospongiosus bij de man) maar die liggen niet in de penis zelf.

Erectiestoornissen worden in het grootste deel van de gevallen veroorzaakt door een vaatstoornis. Ook neurologische oorzaken (oa door medicatie) zijn mogelijk.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 11:48   #125
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De penis is geen spier.
.
De fitness-scholen zouden volzitten ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 5 oktober 2007, 11:48   #126
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jaja, en ook nog stoppen met roken zeker.
ken dat.

Stoppen met roken is zéér belangrijk voor de penis.

Roken vermindert de bloeddoorstroming naar de zwellichamen en kan rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor erectiestoornissen.
Oud 5 oktober 2007, 11:54   #127
Luna P.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dan zou het wel in de relationele sfeer zitten ...
Een kink in de relatie waardoor er een vorm van onzekerheid in z'n hoofd zit ... Dan zou hij beter de pillen laten voor wat ze zijn , want die veranderen geen relatie ...
Nu spreek je jezelf tegen. De erectieproblemen zijn er door relationele problemenn denk je. Dus zou hij beter geen anti-depressiva meer nemen? Waarom moet hij die pillen weg laten als het volgens jou niet aan die pillen ligt?
En wie zegt dat hij anti-depressiva neemt omdat hij relatieproblemen heeft? Misschien heeft hij ook wel relationele problemen doordat hij depressief is en dan zijn die medicijnen wel aangewezen.
Oud 5 oktober 2007, 11:57   #128
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Wist je dat de lichste slaappil soort je een roes geeft ? Het noemt zolpidem (generische naam: stilnoct).
Stilnoct is geen generische naam, dat is een merknaam.
De generische naam (= de naam van het product) is zolpidem.

Een doosje Stilnoct (3x10mg zolpidem) kost 13.09 euro.

De goedkoopste generische variant heet "Zolpidem Bexal" (3x10mg zolpidem). Die kost slechts 8.85 euro.

Voor deze geneesmiddelen is een voorschrift verreist. Ze kunnen ook afhankelijkheid (dus verslaving) geven. De behandelingsduur zou steeds kort moeten zijn.

Een veel beter middel is Buspiron. Ook met voorschrift verkrijgbaar. Voordelen tov Zolpidem zijn: niet verslavend, ook angstremmend en een beetje slaapbevorderend. Het heeft ook lichte anti-depressieve werking. Enige nadeel is dat het een 4tal weken duurt eer het goed werkt. Een doosje van 20x10mg kost 17.35 euro.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 5 oktober 2007 om 11:57.
Oud 5 oktober 2007, 12:05   #129
Luna P.
Vreemdeling

Standaard

Het advies dat ik aan Mitgard zou willen is het volgende:
Probeer eens uit of je met andere AD minder problemen hebt, tenzij de AD die je nu neemt op zich wel een gunstig effect heeft op je depressie.
Eigenlijk zou je nu eerst de tijd moeten nemen om je weer beter in je vel te voelen, zodat je daarna de medicijnen kan afbouwen.

Ik weet, het is gemakkelijk gezegd. Een depressie lijkt soms eeuwig lang te duren en op den duur weet men niet meer wat oorzaak en gevolg is.
Oud 5 oktober 2007, 12:05   #130
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luna P. Bekijk bericht
Nu spreek je jezelf tegen. De erectieproblemen zijn er door relationele problemenn denk je. Dus zou hij beter geen anti-depressiva meer nemen? Waarom moet hij die pillen weg laten als het volgens jou niet aan die pillen ligt?
*zucht*
Omdat het wel duidelijk is dat pillen onwaarschijnlijk ongezonde rotrommel zijn ...En als hij ze neemt zonder dat ze nodig zijn zullen ze meer kwaad dan goed doen hé ...
Citaat:
En wie zegt dat hij anti-depressiva neemt omdat hij relatieproblemen heeft? Misschien heeft hij ook wel relationele problemen doordat hij depressief is en dan zijn die medicijnen wel aangewezen.
Mss neemt hij die wel omdat de dokter die voor heeft geschreven... En daarom is dat nog niet de juiste oplossing ... Er zijn zoveel mensen die medicatie krijgen voorgeschreven die ze niet nodig hebben ... Neem de alom bekende "ADHD"kinderen ... Hoeveel kinderen die simpelweg levendig van aard zijn krijgen tegenwoordig medicatie ???Dokters schrijven nu eenmaal graag voor ...
En waarom hij in een dipje zit , dat weet hij alleen hé , wij niet ...
Oud 5 oktober 2007, 12:10   #131
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk bestaan die. Kalmeermiddelen, bepaalde pijnstiller, hoestsiropen,... kunnen heel verslavend zijn. Anti-depressiva niet, omdat de inname van zo'n pilletje geen merkbaar effect heeft (zoals roes, ontspanning of energie).
Anti-depressiva heeft alleen maar zin voor mensen die depressief zijn en zelfs dan merkt men pas effect na minstens drie weken. Soms merk je er echter na weken nog niets van omdat de dosis niet juist is of omdat men beter is met een ander soort.
Niet verslavend?
Seroxat is zeer verslavend zonder dat je het in de gaten hebt.
Een kennis van mij is door dat spul in een afkickkliniek beland.
Oud 5 oktober 2007, 12:22   #132
Luna P.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
*zucht*
Omdat het wel duidelijk is dat pillen onwaarschijnlijk ongezonde rotrommel zijn ...En als hij ze neemt zonder dat ze nodig zijn zullen ze meer kwaad dan goed doen hé ...

Mss neemt hij die wel omdat de dokter die voor heeft geschreven... En daarom is dat nog niet de juiste oplossing ... Er zijn zoveel mensen die medicatie krijgen voorgeschreven die ze niet nodig hebben ... Neem de alom bekende "ADHD"kinderen ... Hoeveel kinderen die simpelweg levendig van aard zijn krijgen tegenwoordig medicatie ???Dokters schrijven nu eenmaal graag voor ...
En waarom hij in een dipje zit , dat weet hij alleen hé , wij niet ...
Ja, dat is juist. Wij weten niet wat er aan de hand is. Intussen heeft hij al bijna al de pillen die hij nam afgebouwd, dat is al heel wat. Mitgard zal denk ik wel weten of hij best nog verder die pillen blijft slikken. Eigenlijk is dat niet zo gemakkelijk om te weten wanneer het juiste moment is om ermee te stoppen. Het moment dat men het gevoel heeft dat het al een stuk beter gaat kan je afbouwen maar het is soms beter om nog eventjes door te gaan met die pillen. Als je te vroeg stopt kan het immers gebeuren dat je binnen de kortste keren weer helemaal in elkaar zakt. Ik persoonlijk zou dus nog een aantal maanden doorgaan met die pillen, zelfs als ik zou ondervinden dat ik me al een stuk sterker voel. De weg naar beneden is heel kort maar de weg terug naar boven is heel erg lang.

Ik ben zelf ooit te vroeg gestopt met AD omdat ik me weer goed voelde en weer energie had. Toen ik voelde dat ik weer aan het glijden was heb ik me bedacht en toch weer die pillen genomen. Eigenlijk weet men op den duur niet meer van hoe diep men komt en waar men nu zit. Het zou dus eigenlijk wel nuttig zijn om een dagboek bij te houden. Zodat je tenminste een duidelijk beeld krijgt van heel dat proces.

Dat is zoiets raars met een depressie, het lijkt wel alsof er nooit een einde aan komt en dan gaat men op den duur denken dat men nog steeds helemaal onder in die put zit. Terwijl men misschien in werkelijkheid al goed op weg is om eruit te raken.
Oud 5 oktober 2007, 12:28   #133
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het advies dat ik aan Mitgard zou willen is het volgende:
Probeer eens uit of je met andere AD minder problemen hebt, tenzij de AD die je nu neemt op zich wel een gunstig effect heeft op je depressie.
Eigenlijk zou je nu eerst de tijd moeten nemen om je weer beter in je vel te voelen, zodat je daarna de medicijnen kan afbouwen.

Ik weet, het is gemakkelijk gezegd. Een depressie lijkt soms eeuwig lang te duren en op den duur weet men niet meer wat oorzaak en gevolg is.
Sta me toe een advies te specificiëren.

Erectieproblemen komen enkel voor bij een bepaalde klasse van antidepressiva: namelijk degene die invloed hebben op de serotonine huishouding.

Er zijn echter nog andere klassen beschikbaar. Wat ik aanraad is het product Edronax (productnaam: Reboxetine). Het is een zeer goed middel, maar wordt jammer genoeg weinig voorgeschreven. De reden daarvoor is dat het enkel in Europa verkrijgbaar is. Het bestaat niet op de Amerikaanse markt, waardoor er geen grote marketingcampagnes achter dit middel zitten. Daardoor kennen weinig artsen dit middel, hoewel het eigenlijk één van de betere is.
Oud 5 oktober 2007, 12:31   #134
Luna P.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Niet verslavend?
Ja, het is wel verslavend maar dan eerder lichamelijk en niet geestelijk, vandaar dat men het ook geleidelijk moet afbouwen. Medicijnen die zowel lichamelijk als geestelijk verslavend zijn, zoals bvb kalmeermiddelen zijn veel gevaarlijker. Omdat ze onmiddelijk effect hebben op je geestelijke en emotionele toestand. Dan krijg je soms situaties waarbij de persoon zelf niet meer door heeft dat hij ferm onder invloed is van de pillen en dan nog een pilleke erbij pakt. Dan krijg je een soort zombie die niet meer precies weet wat hij doet, die geen idee meer heeft waar hij gisteren geweest is,..... Over het algemeen heb je deze problemen veel minder of helemaal niet met AD, zeker als je je aan de normale dosis houdt. Kan zijn dat er uitzonderingen op zijn, misschien dat seroxat een medicijn is dat nog een andere werking heeft.
Oud 5 oktober 2007, 12:31   #135
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet verslavend?
Dat is niet waar. Veel mensen schakelen antidepressiva (niet verslavend) ten onrechte gelijk aan kalmeringsmiddelen (wel verslavend).

Seroxat is niet verslavend. Een antidepressivum kan nooit verslavend zijn. Het veroorzaakt geen "roes" en het duurt veel te lang vooraleer het werkt (4 weken tot 6 maanden). Het duurt zo lang, dat je lichaam het nemen van de pil niet kan bekrachtigen.
Oud 5 oktober 2007, 12:33   #136
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, het is wel verslavend maar dan eerder lichamelijk en niet geestelijk, vandaar dat men het ook geleidelijk moet afbouwen. Medicijnen die zowel lichamelijk als geestelijk verslavend zijn, zoals bvb kalmeermiddelen zijn veel gevaarlijker. Omdat ze onmiddelijk effect hebben op je geestelijke en emotionele toestand. Dan krijg je soms situaties waarbij de persoon zelf niet meer door heeft dat hij ferm onder invloed is van de pillen en dan nog een pilleke erbij pakt. Dan krijg je een soort zombie die niet meer precies weet wat hij doet, die geen idee meer heeft waar hij gisteren geweest is,..... Over het algemeen heb je deze problemen veel minder of helemaal niet met AD, zeker als je je aan de normale dosis houdt. Kan zijn dat er uitzonderingen op zijn, misschien dat seroxat een medicijn is dat nog een andere werking heeft.
Antidepressiva zijn niet lichamelijk verslavend. Je kan er op elk moment zonder problemen mee stoppen. Toch wordt een traag afbouwen geprefereerd omdat er dan minder kans is dat de depressie terug komt na stoppen van de medicatie.

Kalmeringsmiddelen zijn een heel andere zaak: die moet je zéker afbouwen, of de patiënt kan terecht komen in een ernstig delirium, vergelijkbaar met het delirium tremens van de alcoholicus of de "cold turkey" van de heroïneverslaafde.
Oud 5 oktober 2007, 12:50   #137
Luna P.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Antidepressiva zijn niet lichamelijk verslavend. Je kan er op elk moment zonder problemen mee stoppen. Toch wordt een traag afbouwen geprefereerd omdat er dan minder kans is dat de depressie terug komt na stoppen van de medicatie.

Kalmeringsmiddelen zijn een heel andere zaak: die moet je zéker afbouwen, of de patiënt kan terecht komen in een ernstig delirium, vergelijkbaar met het delirium tremens van de alcoholicus of de "cold turkey" van de heroïneverslaafde.
Ok, AD kan je niet echt verslavend noemen maar je hebt wel ontwenningsverschijnselen als je ineens stopt, en zelfs tijdens het afbouwen. Maar dat zijn louter lichamelijke reacties. Dus niet zoals met kalmeermiddelen waarbij je constant een drang voelt om een pilletje te nemen. De ontwenningsverschijnselen die ik had als ik een dag geen AD genomen had of bij het afbouwen van de AD waren die flitsen in mijn hoofd. Om de paar minuten kreeg ik een flits in mijn hoofd, alsof je een electrisch schokje krijgt ofzo. Die flitsen waren erger bij elk geluidje of andere prikkel. Aangenaam is dat niet en het duurt weken voordat het weg gaat maar voor de rest had ik idd geen drang om zo'n pil te nemen.

Dus verslavend? ja en nee. Je lichaam reageert omdat die stof er niet meer komt terwijl je zelf geen drang hebt om een pilletje te pakken. Stoppen valt dus gelukkig heel goed mee.
Oud 5 oktober 2007, 12:52   #138
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Veel mensen schakelen antidepressiva (niet verslavend) ten onrechte gelijk aan kalmeringsmiddelen (wel verslavend).

Seroxat is niet verslavend. Een antidepressivum kan nooit verslavend zijn. Het veroorzaakt geen "roes" en het duurt veel te lang vooraleer het werkt (4 weken tot 6 maanden). Het duurt zo lang, dat je lichaam het nemen van de pil niet kan bekrachtigen.
Wellicht is er dan een overeenkomst met wiet en hash. Voor de meeste niet verslavend, maar voor anderen buitengewoon gevaarlijk.
Ik heb seroxat zelf een week geslikt, maar ik kreeg er alleen maar trillende handen van.
Het is me toen voorgeschreven om niet zo snel klaar te komen....
Oud 5 oktober 2007, 12:53   #139
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Zolang ze maniakken maar geen pillen beginnen te geven ...
Oud 5 oktober 2007, 12:54   #140
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wellicht is er dan een overeenkomst met wiet en hash. Voor de meeste niet verslavend, maar voor anderen buitengewoon gevaarlijk.
Ik heb seroxat zelf een week geslikt, maar ik kreeg er alleen maar trillende handen van.
Het is me toen voorgeschreven om niet zo snel klaar te komen....
Dat is het probleem met Seroxat en andere SSRI's (de klasse waartoe het behoort): in het begin heb je veel nevenwerkingen (die zouden moeten afnemen tot verdwijnen in de loop van de behandeling) en op het effect zelf moet je minstens 4 weken wachten.

Veel mensen stoppen dus voor die 4 weken met hun behandeling.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be