Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2007, 16:15   #121
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 oktober 2007 om 16:16.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:15   #122
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LLB Bekijk bericht
Fini ging met de opperrabbijn van Rome naar Israël. En zijn gebaar werd ook door de linkse pers zoals La Repubblica onthaald als het definitieve breuk met het verleden. Dat zou hier ook moeten kunnen.
Ik apprecieer je eerlijke reacties. Nog even doorgaand daarop: denk je dat in België, in de huidige constellatie, de linkse of Belgicistische pers zo'n gebaar van De Wever even eerlijk zou onthalen?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 oktober 2007 om 16:16.
Oud 30 oktober 2007, 16:23   #123
LLB
Vreemdeling

LLB's schermafbeelding

Standaard

@ Public energy

Laten wij de dingen scheiden. Ik ben net als u kritisch tegenover wat er in het Midden-Oosten gebeurt en tendentieel pro-Palestijns. Tendentieel omdat ook in Palestijnse naam veel misdaden worden verricht. En ik ben het ermee eens dat flagrant onrecht bestreden moet worden. Maar dat heeft niets met toen te maken. Een pardon is afstand nemen van onrecht dat in het verleden mensen is aangedaan. Om duidelijkheid te creëren en geen politieke schemerzones in stand te houden.

Bye the way: Ik verbrand geen (Israëlische) vlaggen, zoals u wel doet, als ik het goed gezien heb.
LLB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:24   #124
Don Geronimo
Partijlid

Don Geronimo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet rechts, maar ik moet eerlijk gezegd Bart een beetje gelijk geven.
Hoewel hij zijn boekje te buiten gaat als politicus, vind ik dat hij de Joodse gemeenschap een signaal mag geven als het gaat over 'hun' Israël.

Excuses van een gemeentebestuur, voor de wanpraktijken van een ander gemeentebestuur een halve eeuw geleden. Een beetje zinloos, vind ik.
Maar men houdt in deze maatschappij van zinloosheid. Evenals het geleuter over zinloos geweld.

Het is erg wat er met de Joden gebeurd is tijdens WO II. En het mag nooit meer gebeuren. Als dat de boodschap mag zijn, dan is het goed.

De Joodse gemeenschap moet dan vanzelfsprekend die boodschap ondersteunen. Zoiets mag nooit meer gebeuren! Als we echter kijken naar wat er gebeurd in Israël, dan moeten we er ons toch eens ernstige vragen bij gaan stellen. Wanneer de Joden vroeger in ghetto's werden geplaatst, worden de Palestijnen nu zelfs ommuurd. Ze worden gelukkig nog niet vergast. Misschien zou hun geweten dan wel echt beginnen op te spelen. Het wordt echt tijd dat de Joodse gemeenschap inziet wat ze zelf doen. En als voor hen de situatie in Israël veraf is, dan moeten ze op zijn minst een signaal geven dat ze er tegen zijn en zeggen: "dit zou nooit meer mogen gebeuren".

Niet alleen intern zou er reactie moeten komen op Israëls macht, maar ook extern. Het wordt tijd dat de media en de wereld ook eens zeggen waar het op staat. In plaats van Palestijnse terroristen en dode Israëlische soldaten te tonen, zouden ze ook eens de kant van de Palestijnen mogen tonen.

Laatst gewijzigd door Don Geronimo : 30 oktober 2007 om 16:25.
Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:31   #125
LLB
Vreemdeling

LLB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog even doorgaand daarop: denk je dat in België, in de huidige constellatie, de linkse of Belgicistische pers zo'n gebaar van De Wever even eerlijk zou onthalen?
Dat weet ik natuurlijk niet... Als dat niet zo zou zijn dan zou dat iets zeggen over de kleinmenselijkheid van het andere kamp.

Daarom alleen zou Bart dat moeten doen. Ik vrees alleen dat hij in zijn familie en achterban te veel uit te leggen zou hebben... Daarom blijven schemerzones bestaan.
Oud 30 oktober 2007, 16:39   #126
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat weet ik natuurlijk niet...
Er zijn toch wel sterke aanduidingen. De huidige hetze is zo buitenproportioneel (24 uur lang het hoofdpunt in het radionieuws...) vergeleken met wat De Wever gezegd heeft, dat je alleen maar kan concluderen dat het om een karaktermoord met actueel-politieke motieven gaat. Dat uitgerekend de top van de VLD, waaronder twee federale ministers (i), hier het vaandel voert, zegt imho al genoeg over de politieke recuperatie. Als ik een Vlaamse Jood was, zou ik me hier zwaar gepakt voelen door gewetenloze politiekers.
Oud 30 oktober 2007, 16:40   #127
system
Banneling

Standaard

[quote=LLB;3035648]

Citaat:
Gewoon zeggen: sorry, wat de Antwerpse joden is aangedaan in WO II was fout en niet alleen op het conto van de Duitse bezetter te schrijven. Sorry, ook het Vlaams-nationalisme is destijds door het rassendenken besmet geraakt. Dat openbaar verklaren. Een openbaar gebaar stellen zoals: samen met een rabbijn bloemen leggen op een symbolische plek zoals het Fort van Breendonk. Punt uit
.

Ja maar als men iemand beschuldigt dan moet men wel in zijn recht in zijn schoenen staan. Anders moet men zwijgen.

Dit is een uitreksel van een mail van Louis Davids (zelf jood uit Antwerpen) en lange tijd redacteur van het Belgisch Israëlisch Weekblad, waarin hij het opneemt voor Delwaide.

Nu ter zake.Er werden en worden veel leugens verspreid over burgemeester Delwaide. Iemand beschuldigen is zeer gemakkelijk Er zijn bewijzen dat de oorlogsburgemeester joden heeft geholpen.Burgemeester Delwaide werd benoemd tot voorzitter van de vereniging Haifa-Antwerpen.Hem werd tijdens een bezoek aan deze Israëlische havenstad een galadiner aangeboden waar hij gehuldigd werd voor zijn verdiensten voor beide landen en tijdens een bezoek van de burgemeester van Haifa aan Antwerpen werd aan Delwaide op zijn kabninet en in mijn aanwezigheid het ere-burgemeesterschap aangeboden. Ik blijf trouwens op deze zaak uitvoerig stilstaan in mijn memoires waarmee ik nu bezig ben.

Vriendelijke groeten.

Louis Davids

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2007 om 16:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:49   #128
LLB
Vreemdeling

LLB's schermafbeelding

Standaard

Hier heb je een punt. Ik bedoel dat een genuanceerd oordeel over oorlogsburgemeester Delwaide op zijn plaats is. En de verdiensten van de man als havenschepen na de oorlog.

Dat doet m.i. niets af van het pardon van Janssens. Ik neem aan dat het niet zijn bedoeling was om Delwaide te verketteren of definitief in de ban te slaan.

Dat was ook mijn bedoeling niet. Daarom stond er in mijn eerste bijdrage iets als: het kan wel waar zijn dat Delwaide ook veel goede dingen heeft gedaan.
Oud 30 oktober 2007, 16:53   #129
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De Wever had slimmer moeten zijn en zich in deze cruciale periode enkel concentreren op de regeringsvorming.
Zeer juist.

Onderscheid maken tussen hoofdzaken en bijzaken.

De holocaust is meer dan 60 jaar geleden. In Vlaanderen hebben we echter een nieuwe toekomst nodig.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:53   #130
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Geronimo Bekijk bericht
Ik ben niet rechts, maar ik moet eerlijk gezegd Bart een beetje gelijk geven.
Hoewel hij zijn boekje te buiten gaat als politicus, vind ik dat hij de Joodse gemeenschap een signaal mag geven als het gaat over 'hun' Israël.

Excuses van een gemeentebestuur, voor de wanpraktijken van een ander gemeentebestuur een halve eeuw geleden. Een beetje zinloos, vind ik.
Maar men houdt in deze maatschappij van zinloosheid. Evenals het geleuter over zinloos geweld.

Het is erg wat er met de Joden gebeurd is tijdens WO II. En het mag nooit meer gebeuren. Als dat de boodschap mag zijn, dan is het goed.

De Joodse gemeenschap moet dan vanzelfsprekend die boodschap ondersteunen. Zoiets mag nooit meer gebeuren! Als we echter kijken naar wat er gebeurd in Israël, dan moeten we er ons toch eens ernstige vragen bij gaan stellen. Wanneer de Joden vroeger in ghetto's werden geplaatst, worden de Palestijnen nu zelfs ommuurd. Ze worden gelukkig nog niet vergast. Misschien zou hun geweten dan wel echt beginnen op te spelen. Het wordt echt tijd dat de Joodse gemeenschap inziet wat ze zelf doen. En als voor hen de situatie in Israël veraf is, dan moeten ze op zijn minst een signaal geven dat ze er tegen zijn en zeggen: "dit zou nooit meer mogen gebeuren".

Niet alleen intern zou er reactie moeten komen op Israëls macht, maar ook extern. Het wordt tijd dat de media en de wereld ook eens zeggen waar het op staat. In plaats van Palestijnse terroristen en dode Israëlische soldaten te tonen, zouden ze ook eens de kant van de Palestijnen mogen tonen.

Ziehier dus een fan van de antisemitische cartoons van Ahmedinejad

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 30 oktober 2007 om 17:03.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:55   #131
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier heb je een punt. Ik bedoel dat een genuanceerd oordeel over oorlogsburgemeester Delwaide op zijn plaats is. En de verdiensten van de man als havenschepen na de oorlog.

Dat doet m.i. niets af van het pardon van Janssens. Ik neem aan dat het niet zijn bedoeling was om Delwaide te verketteren of definitief in de ban te slaan.

Dat was ook mijn bedoeling niet. Daarom stond er in mijn eerste bijdrage iets als: het kan wel waar zijn dat Delwaide ook veel goede dingen heeft gedaan.
Wel, dat is waarschijnlijk het probleem met deze showexcuses van Patrick Janssens: dat ze één aspect isoleren en uitsluitend daarop voortgaan. Voor je je boos maakt, bedenk dit eens: de Waarheidscommissie in Zuid-Afrika heeft zeer gedetailleerd alle misdaden van de apartheid blootgelegd, maar daarbij alle pro's en contra's in aanmerkingen genomen. Het totale beeld uitpluizen en presenteren: dat zorgt voor verzoening. Eenzijdigheid zal nooit dat doel bereiken.
Oud 30 oktober 2007, 17:00   #132
LLB
Vreemdeling

LLB's schermafbeelding

Standaard

een soort van waarheidsproces zou ons niet misstaan. Het is duidelijk dat het maar even over WO II moet gaan en dat we merken dat het verleden niet goed is verwerkt, aan beide kanten niet.

Toen ik in de jaren 60 als kind met mijn ouders Gent verliet en in de rand rond Gent ging wonen, merkte ik nog duidelijke verdeeldheid tussen de zwarten en de witten. Je kon als kind niet zomaar met een kind uit de verkeerde categorie gaan spelen.
Oud 30 oktober 2007, 17:00   #133
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Houzee voor De Wever!

Daar kunnen Dewinter en co nog wat van leren!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:00   #134
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Daar komen de woorden van BDW inderdaad op neer.

Onze Patrick bood zijn excuses aan omwille van twee redenen:
1: zelf in de media komen, dus electoraal gewin.
2: het stoppen van het VB.

Beide redenen getuigen van weinig respect voor de slachtoffers van WOII
Hiermee raak je de kern van het probleem, denk ik. Achteraf gezien een storm in een glas water maar ook misbruik van het onnoemlijk leed dat de Joden aangedaan werd :

P.J. biedt in naam van de stad Antwerpen zijn excuses aan, dit onder het motto : baat het niet, dan schaadt het niet. Rijkelijk te laat, maar dat zal hem worst wezen. De volgende verkiezingen zijn dan wel pas in 2009, maar iedere stem telt én ik tref daarmee ook het VB, altijd mooi meegenomen -

De VLD kan alleen maar knarsentantend toezien hoe P.J. een deel van hun kiespubliek tracht in te palmen, maar ze kunnen er niets tegen inbrengen -

Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. BDW bekritiseert de toespraak en deze kans laten onze liberalen niet liggen. Dus vlug een open brief ineen geflanst waarin de Bart de mantel uitvegen en oef, ze komen meteen in de picture.

BDW is geschrokken van het tumult die zijn uitspraken teweeg gebracht hebben en verontschuldigt zich bij de Joodse gemeenschap. Zoals reeds in andere postings vermeld, zou hij achteraf gezien beter gezwegen hebben. Alle verdachtmakingen t.o.v. de Vlaams-nationalisten zijn goed in deze onzekere periode, ook al zijn ze op drijfzand gebouwd.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:03   #135
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Op een gegeven moment is er genoeg gezegd.

Van een joods congres over de Holocaust (eergisteren in A'pen) en een Belgisch boek over de rol van de Belgische autoriteiten bij de holocaust ('Gewillig België', dat niemand hier trouwens gelezen heeft) en uitspraken van Belgische politici van allerlei strekking (BDW, KDG, PJ,...), wordt de aandacht onvermijdelijk afgeleid naar:

... de Palestijnen, Zuid Afrika, de Muur, en allerlei bizarre en discriminerende op fantasie berustende uitingen tegenover de joden. Wat wordt hiermee bewezen?

Dat we het nog steeds niet onder ogen kunnen zien en snel onze blik afwenden naar ergens anders? Of dat sommigen snel hun schuld afschuiven door te zeggen die joden zijn toch slecht dus het is best wel hun eigen schuld?

Ik vrees van wel. Nog méér vrees ik dat dit het teken is dat deze discussie reeds lang is opgedroogd.

Maar lees vooral morgen de krant
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:31   #136
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Och, men weigert gewoonweg de discussie open te trekken naar 2007, en blijft in de prehistorie steken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:36   #137
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Op een gegeven moment is er genoeg gezegd.

Van een joods congres over de Holocaust (eergisteren in A'pen) en een Belgisch boek over de rol van de Belgische autoriteiten bij de holocaust ('Gewillig België', dat niemand hier trouwens gelezen heeft) en uitspraken van Belgische politici van allerlei strekking (BDW, KDG, PJ,...), wordt de aandacht onvermijdelijk afgeleid naar:

... de Palestijnen, Zuid Afrika, de Muur, en allerlei bizarre en discriminerende op fantasie berustende uitingen tegenover de joden. Wat wordt hiermee bewezen?

Dat we het nog steeds niet onder ogen kunnen zien en snel onze blik afwenden naar ergens anders? Of dat sommigen snel hun schuld afschuiven door te zeggen die joden zijn toch slecht dus het is best wel hun eigen schuld?

Ik vrees van wel. Nog méér vrees ik dat dit het teken is dat deze discussie reeds lang is opgedroogd.

Maar lees vooral morgen de krant
wanneer gaan de joden zich eens verontschuldigen omdat ze hun geloofsgenoten in de treinen hebben helpen kloppen?

wanneer gaan de joden zich verontschuldigen om de 6.000 joden te helpen leveren elke dag uit warschou.

wanneer gaan die joden zich verontschuldigen om te helpen hun geloofsgenoten naar de gaskamers te brengen?

wanneer gaan ze zich verontschuldigen om de haren af gesneden te hebben van hun geloofsgenoten? (en ook van andere gelovigen)

maar aja, ik was dat vergeten. voor hen was het oorlog. voor die anderen niet!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:42   #138
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:
  • Ten eerste: ik ben geen antisemiet.
  • Ten tweede: het is geen cartoon van Ahmedinejad
Je zegt wellicht dat het een cartoon van Ahmedinejad is, omdat de media je hoofd vol stopt van Ahmedinejad. Net zoals de media altijd maar de slechte kant van de Palestijnen toont en de goede kant van de Israëli's.

Wanneer je zegt dat de Palestijnen door de Joden worden opgejaagd als wild en ze worden behandeld als vuil net zoals dat gebeurde met de Joden tijdens WO II, word je bekeken als een antisemiet. Dat mag je niet zeggen!

Die houding van de meeste mensen maakt me bang en doet me denken aan de onbewogenheid bij de jodenvervolging tijdens WOII. En dan zegt men achteraf: "Wir haben es nicht gewüsst".

De houding van de meeste Joden is hypocriet. Niet alle Joden uiteraard. Gelukkig zijn er ook een heleboel die zich verzetten tegen de wanpraktijken in Israël. Maar de meerderheid ziet er geen graten in. 'Een Palestijn meer of minder, het zijn toch allemaal terroristen.'

Het wordt tijd dat er intere en externe reactie komt!

Oud 30 oktober 2007, 17:47   #139
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Hoe schokkend de cartoon ook mag zijn. Het is de werkelijkheid.

Oud 30 oktober 2007, 18:04   #140
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Geachte heer De Wever,

Gisteren vernam ik van U in De Morgen : "Het cultuurrelativisme deugt niet. Punt. De afwijzing ervan is essentieel als mensen met een andere culturele software zich komen vestigen in onze samenleving"; fraaier nog "respect voor mensen impliceert geen respect voor alle uitingen van hun denken of cultuur".

Uit het Radio Een nieuws erneem ik zopas dat U zich bij de Joodse gemeenschap verontschuldigd hebt. Ik moet hieruit besluiten dat het Deweverrelatisme naar uw beleving wel zou deugen.

U koesterde hopelijk toch geen minister ambities?

Betrekkelijk de uwe,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 30 oktober 2007 om 18:06.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be