Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2007, 13:53   #121
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd punt is dat 1500€ te weinig aan het worden is om alle kosten te dekken.
Uitvluchten zoeken zoals in het buitenland dan maar wat te gaan winkelen of dergelijke zijn dan ook buiten topic beschouwde bevindingen.
En het milieu mag ook al wat aandacht krijgen ja. Winkelgedrag zal daar zeker een ernstig steentje aan toe bijdragen.
Ik kan je gelijk geven : 1500 euro wordt stilaan te weinig om als alleenstaande rond te komen, ook al betekent 1500 euro geen armoede. Ik merk gewoon dat de dagdagelijkse dingen zoals brood, boter duurder worden en dat de index niet stijgt. En door de stijging van de levensduurte krijgt milieu een veel lagere rangorde en wordt het bovendien meer elk voor zich en een zoeken naar overleven.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 14:11   #122
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Ik kan je gelijk geven : 1500 euro wordt stilaan te weinig om als alleenstaande rond te komen, ook al betekent 1500 euro geen armoede. Ik merk gewoon dat de dagdagelijkse dingen zoals brood, boter duurder worden en dat de index niet stijgt. En door de stijging van de levensduurte krijgt milieu een veel lagere rangorde en wordt het bovendien meer elk voor zich en een zoeken naar overleven.
Op de brooduitgaven kan men toch besparen door zelf brood te bakken. Tegenwoordig bestaan daar toch handige broodbakmachines voor.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 19:10   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Op de brooduitgaven kan men toch besparen door zelf brood te bakken. Tegenwoordig bestaan daar toch handige broodbakmachines voor.
Een brood bakken in een bakmachine is geen bespraring, hoor. Wij doen het hier zelf en als je alles bij elkaar rekent (bloem, gist, bijkomende ingrediënten en elektriciteit), is het heus niet goedkoper. Wel wordt het goedkoper als je twee grote broden in de oven bakt, maar zeker niet met de broodmachine.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 19:14   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Euhm niet dus, integendeel ik heb m'n levensstandaard de laatste 5 jaar alleen maar zien zakken, en dat tov vrienden die dezelfde opleiding genoten hebben en ondertss respectievelijk 4000 en 7500 netto incasseren.
Het is maar dat ambetatenaren goed betaald worden om dan nog als vuil bekeken te worden.
Ik begrijp uw bestedingspatroon dan echt niet, hoor.

En 4 000 tot 7 500 euro netto in de maand? Dat zijn wel heeeeeeel goed betaalde banen...
Oud 17 november 2007, 19:16   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd punt is dat 1500€ te weinig aan het worden is om alle kosten te dekken.
Uitvluchten zoeken zoals in het buitenland dan maar wat te gaan winkelen of dergelijke zijn dan ook buiten topic beschouwde bevindingen.
En het milieu mag ook al wat aandacht krijgen ja. Winkelgedrag zal daar zeker een ernstig steentje aan toe bijdragen.
1 500 vind ik helemaal niet te weinig voor een alleenstaande. Dat kan alleen maar wanneer je er een brede levensstijl op nahoudt en geen enkele financiële planning in acht neemt.
Oud 17 november 2007, 20:43   #126
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
1 500 vind ik helemaal niet te weinig voor een alleenstaande. Dat kan alleen maar wanneer je er een brede levensstijl op nahoudt en geen enkele financiële planning in acht neemt.
1000 euro per volwassen gezinslid (40.000 frankskes)vind gij veel??
4 x eten en drank,4x kleren,verhoogde elektriciteitsrekening +/- 250 euro per maand,4x wassen,4x hospitalisatie,4x belastingen,hogere gemeentelasten,provincielasten,4x hygienische produkten,hoger waterverbruik,meer huisvuil,vervuiling op water,grondlasten,autotaks,autoverzekering,bijkome nde taksen,brandverzekering,vakantie,telefoon,adsl,ben zine,onderhoud wagen,onvoorziene kosten(dingen gaan nu eenmaal kapot)dokterskosten,apothekerkosten,familiale verzekering,onderhoud woning en tuin.

Als ge niet eet,niet wast,geen wagen hebt,geen vakantie neemt en alles maar blauw-blauw laat van onderhoud kunt ge mss nog rijk worden.
Ofwel is uwen euro meer waard dan de mijne!
Oud 17 november 2007, 20:49   #127
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ofwel is het gat in zijn hand kleiner dan het jouwe...

Laatst gewijzigd door Sfax : 17 november 2007 om 20:49.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 21:00   #128
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
de discussie gaat of men met 1500 euro per maand per persoon toekomt,als ik zeg dat met 4 volwassen gezinsleden,man,vrouw,zoon,dochter 1000euro per gezinslid er niet veel overblijft heeft dat gat geen grote proporties,van sommige dingen kunt ge zeggen dat men niet maal 4 moet vermenigvuldigen,van andere nu eenmaal niet.
Oud 17 november 2007, 21:53   #129
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
de discussie gaat of men met 1500 euro per maand per persoon toekomt
Dat gaan perfect; als je dat niet kan, heb je absoluut een gat in je hand.

Citaat:
als ik zeg dat met 4 volwassen gezinsleden,man,vrouw,zoon,dochter 1000euro per gezinslid er niet veel overblijft heeft dat gat geen grote proporties,van sommige dingen kunt ge zeggen dat men niet maal 4 moet vermenigvuldigen,van andere nu eenmaal niet.
Dat gat heeft kolossale proporties, als jij met 4000€ per maand niet zonder probleem een gezin van vier kan onderhouden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 22:11   #130

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gat heeft kolossale proporties, als jij met 4000€ per maand niet zonder probleem een gezin van vier kan onderhouden.
Laat me raden ... ook vier auto's waarschijnlijk en een paar dure hobby's en al geruime tijd een zware hypotheek van minstens 1500 euro per maand.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 22:20   #131
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Laat me raden ... ook vier auto's waarschijnlijk en een paar dure hobby's en al geruime tijd een zware hypotheek van minstens 1500 euro per maand.
zelf een gezin??
Oud 17 november 2007, 22:26   #132
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:

Lees post 126 en reken eens alles samen van verplichte kosten,reken daarna per persoon uw eten per dag,als ge de prijzen weet van vlees en vis en groenten ga je verschieten.
Oud 17 november 2007, 22:26   #133

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zelf een gezin??
Enkel getrouwd, geen kinderen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 00:18   #134
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
4 x eten en drank,4x kleren,verhoogde elektriciteitsrekening +/- 250 euro per maand,4x wassen,4x hospitalisatie,4x belastingen,hogere gemeentelasten,provincielasten,4x hygienische produkten,hoger waterverbruik,meer huisvuil,vervuiling op water,grondlasten,autotaks,autoverzekering,bijkome nde taksen,brandverzekering,vakantie,telefoon,adsl,ben zine,onderhoud wagen,onvoorziene kosten(dingen gaan nu eenmaal kapot)dokterskosten,apothekerkosten,familiale verzekering,onderhoud woning en tuin.

Als ge niet eet,niet wast,geen wagen hebt,geen vakantie neemt en alles maar blauw-blauw laat van onderhoud kunt ge mss nog rijk worden.

Uw rekeningske gaat niet, er staan veel te veel rekeningskes op die maar jaarlijks terugkomen...betaal jij je grondlasten maandelijks???
Je kan ook nog je hypotheek er bij plaatsen....of je minnares en je buitenechtelijke kinderen enz.............................12 x 4000= 48000
48000 x 40.33 = één miljoen negen honderd vijf en dertig en acht honderd veertig frankskes, en ge komt nog niet TOE.........uw GAT is werkelijk GROOT!!!!!!

Laatst gewijzigd door Juvenalis : 18 november 2007 om 00:19.
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 00:28   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, dat vind ik veel. Hier bij ons wonen we ook met vier: we geven maandelijks geen 1000 euro uit per gezinslid. Blijkbaar leven jullie met de brede zwaai, maar dat is natuurlijk jullie recht.

Als u trouwens vier maal personenbelastingen betaalt, betekent dat ook dat u vier inkomens heeft...
Oud 18 november 2007, 00:28   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we daar eerder moeten zoeken...
Oud 18 november 2007, 00:30   #137
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Uw rekeningske gaat niet, er staan veel te veel rekeningskes op die maar jaarlijks terugkomen...betaal jij je grondlasten maandelijks???
Je kan ook nog je hypotheek er bij plaatsen....of je minnares en je buitenechtelijke kinderen enz.............................12 x 4000= 48000
48000 x 40.33 = één miljoen negen honderd vijf en dertig en acht honderd veertig frankskes, en ge komt nog niet TOE.........uw GAT is werkelijk GROOT!!!!!!
Hoeveel reken jij voor eten per dag per persoon??
Oud 18 november 2007, 00:31   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat denk ik ook. Maandelijks komt er bij ons geen 4000 euro op de gezinsrekening, en toch slagen we erin met minder niet alleen rond te komen maar ook nog het een en ander aan de kant te zetten. Je moet immers altijd wat reserve achter de hand hebben. Binnenkort zijn we toe aan een nieuwe droogkast en volgend jaar is er een andere wagen gepland. En al dergelijke zaken kopen we zonder krediet aan. Allemaal van onze eigen verdiende en gespaarde centjes.
Oud 18 november 2007, 00:33   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel reken jij voor eten per dag per persoon??
Alleszins geen duizend euro per persoon en per maand...

Mij is nog steeds niet duidelijk hoe u er niet in slaagt gemakkelijk rond te komen met duizend euro per persoon en per maand. U moet toch wel heel kwistig omgaan met geld.
Oud 18 november 2007, 01:21   #140
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Maandelijks komt er bij ons geen 4000 euro op de gezinsrekening, en toch slagen we erin met minder niet alleen rond te komen maar ook nog het een en ander aan de kant te zetten. Je moet immers altijd wat reserve achter de hand hebben. Binnenkort zijn we toe aan een nieuwe droogkast en volgend jaar is er een andere wagen gepland. En al dergelijke zaken kopen we zonder krediet aan. Allemaal van onze eigen verdiende en gespaarde centjes.
48.000 euro : door 4 = 12.000 euro per persoon per jaar daar gaat al minstens 3000 euro af van elektriciteit en gas,minstens 600 euro aan water,minstens 1500 euro aan verzekeringen,600 euro aan kadastraal inkomen,telefoon+adsl +/-1000 euro,belastingen en taksen 2000 euro,
Onderhoud wagen +autotaks + brandstof 1700 euro,provincielasten,huisvuil,gemeentelasten,kabel ,vervuilingstaksen op water,enz..enz... ik vergeet nog veel.
Dan heb je nog genen boterham gegeten,nog gaan broek versleten,en nog geen stappeke in de wereld gezet,dan heb je nog geen zeep,waspoeder,en andere hygienische produkten gebruikt,mag er niemand ziek worden of medicatie nodig hebben.
hoeveel reken je per persoon voor 3 maal per dag te eten? per week 200 euro voor 4 mensen =tussen de 800 en de 900 euro per maand?
Onvoorziene uitgaven reken die er ook maar bij!
Vakantie is voor 4 mensen 3000 euro veel?
Kleding,reken maar uit he voor 4 personen,jassen broeken,ondergoed hemden,truien,kousen,schoenen.
onderhoud van de tuin,verbeteringen aan het huis,kado's voor verjaardagen en nieuwjaar ik ben zeker dat ik nog heel wat vergeet.
Ja ik kom toe,en heb gene frank of euro schuld,maar veel overhouden kan ik niet meer,vroeger toen ik mijn huis nog aan het afbetalen kon ik dat wel,nu niet meer.
En ik ben geen dooie mus he,ik leef zonder grote chichi maar het leven mag wel een zekere voldoening geven vind ik.
Tenslotte nog dit,het is moeilijk om huiselijke situaties in te schatten,hobby's kosten geld zoals abbonementen van de voetbal bv.of af en toe een snakske gaan eten of een uitstap maken is goed gaan eten of een terrasje doen.
Ge kunt dat allemaal laten,of het niet kunnen en ik kan dat begrijpen,maar zeg niet dat het leven goedkoop is he.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be