Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2007, 23:04   #121
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1. Wat doe je dan met die mensen die niet willen gedwongen worden tot de keuze : 'Vlaming', 'Waal' of 'volksverrader' (want 'emobelgicist') ?
Eerst en vooral wil ik toch opmerken dat, mocht je in het archief al mijn berichten hier opzoeken, je zult merken dat ik de term "volksverrader" nooit gehanteerd heb, tenzij misschien ergens in een bui van ironie.
Dit gezegd zijnde, snap ik de argumentatieve waarde van die opmerking niet goed. Wie leeft, wordt nu eenmaal gedwongen om keuzes te maken - ook zij die "niet kiezen", zijn objectief bondgenoot van een bepaalde zijde, namelijk dat deel van de "welkiezers" die het sterkst staat. Zeggen dat je niet wil kiezen, is dan ook vrij vruchteloos. Daarnaast hoor ik van sommige belgicisten dat Vlaming en Belg zijn elkaar niet uitsluiten - waarom zou dat in een Vlaamse republiek ook niet het geval zijn dat je je Belg kunt voelen, zij het als politieke positionering, zij het als geografisch bepaalde identiteit ("West-Europeaan", "Hagelander",...)?

(Ik heb trouwens ook niet gezegd dat iedere belgicist per definitie een emobelgicist is. Er zijn argumenten die ik hoger inschat dan dat - die van jou aan de onderkant van het bericht dat ik citeer, bijvoorbeeld. Wat natuurlijk niet betekent dat ik die argumenten volledig steekhoudend vindt, want anders gaf ik je ook gewoon gelijk en was er geen discussie )

Citaat:
2. Wat zijn die 'zeer bedenkelijke premissen' dan ?
Laat duidelijk zijn dat ik hier met "bedenkelijk" geen morele beoordeling wou geven; ik heb een verkeerde term gebruikt. Beter ware geweest "twijfelachtig", al is er daar naast de betekenis die ik bedoel ("aanvechtbaar") ook weer een moreel geladen betekenis ("verdacht").
Wat ik gewoonweg bedoelde, is dat de idee dat het een Vlaamse onafhankelijkheid noodzakelijkerwijs een obstakel zou vormen voor het onderhouden van "grensoverschrijdende" vriendschapsbanden, of dat men als meertalige een grote kans maakt in de problemen te geraken, me van weinig realiteitszin lijkt te getuigen.

Citaat:
3. Vind je het dan niet de moeite waard te proberen een 'nieuwe mythe' te creëren die het 'tribale stadium' mijlenver achter zich laat ?
Voor ik op de fond inga (zie twee quotes van jou verder) toch nog even opmerken dat het vormen van een moderne natiestaat nog maar weinig te maken heeft met tribalisme. De natiestaat is immers een zeer modern begrip, dat pas in de 17e eeuw vormkreeg (het Verdrag van Westfalen wordt dan doorgaans aangehaald) en pas echt op wijsgerig vlak tot ontwikkeling kwam met de Verlichting. De natie (in de zin van constituent van een natiestaat) is - in tegenstelling tot de stam - een zeer moderne politieke realiteit. Maar dat terzijde.

Citaat:
'De Verenigde Europeërs', bijvoorbeeld ?
Los van de praktische waarde die daar vermoedelijk wel meer in zit dan in "One World, One People" (zie verder), moet ik toch wel zeggen dat die Europese identiteitsgedachte mij steeds tamelijk absurd heeft geleken. Alsof de globale kenmerken (als die er al zijn) van de cultuur van dit over het paard getilde Aziatisch schiereilandje met z'n onduidelijke afbakening zo enorm verschillen van die van de volkeren die nét buiten die onduidelijke grens wonen. Alsof de leefomstandigheden (en dus cultuur) van een Griek nabij de Middellandse zee meer zouden lijken op die van een rendier hoedende Lap dan op die van een "Aziatische" Turk die ook vlakbij de Middellandse Zee woont. Maar dit geheel terzijde.

Citaat:
Of misschien iets als 'One World, One People, One Love',
Oh, maar ik heb zeker sympathie voor dat ideaal, versta me zeker niet verkeerd. Het lijkt me sowieso evident dat het systeem van natiestaten net zoals het ooit eens opgekomen is ook ooit eens zal verdwijnen, en dat lijkt me verre van een negatieve evolutie (natuurlijk, ervan uitgaande dat wat dat systeem zal vervangen een verbetering zou inhouden), maar ik vrees dat een dergelijk streven op dit ogenblik geen handig politiek instrument is. Zaak is dat de arbeiders in hun eigen natiestaat de staatsmacht overnemen, waarbij het zelfbeschikkingsrecht erkend zal worden; van daaruit pas kan een postkapitalistische en allicht ook postetataire toekomst bedacht worden. De staat moet m.a.w. als instrument veroverd worden, niet omdat het zo'n fantastisch iets is, maar omdat je er nu eenmaal niet om heenkunt dat we in een statelijk geordende wereld leven.

Citaat:
voor het geval 'we' definitief aan de kolonisatie van de ruimte beginnen, waar 'we' wellicht toe zullen worden gedwongen als 'we' de tweeëntwintigste eeuw willen halen ?

Citaat:
Oh, maar

En voor ik het vergeet :

wat ik wel waardeer, is het feit dat deze discussie beschaafd lijkt te kunnen worden gevoerd.
Oh, maar ik ben een relatief beschaafde persoon hoor. Heck, af en toe neem ik zelfs een stortbad

Citaat:
Voor een 'independentist' vs. een 'anti-separatist' is dat toch wel een hele prestatie, niet ?
Leve ons
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 15 december 2007 om 23:29.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 19:53   #122
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Effe serieus blijven Pelgrim, ga eens op een markt aan 100 Vlamingen vragen: Voelt u zich onderdrukt? (Ik hoor J. Van Rompaey het al zeggen!) ,wedden dat de meeste aan hun vrouw denken!!!
Ik herinner mij nog enkele jaren geleden, toen Marokaanse vrouwen gingen betogen tégen vrouwenstemrecht in hun land. Er zijn heel wat gevallen van onderdrukking die door de onderdrukte als evident aanvaard wordt. Hoe vreemd het ook moge klinken.
Ook in eigen land. Zo zijn er nog altijd massa's arbeiders die het evident vinden dat een CEO meer geld verdient dan zijzelf. En dat terwijl een CEO veel minder verantwoordelijkheid heeft, dan een bandarbeider.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 21:28   #123
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik herinner mij nog enkele jaren geleden, toen Marokaanse vrouwen gingen betogen tégen vrouwenstemrecht in hun land. Er zijn heel wat gevallen van onderdrukking die door de onderdrukte als evident aanvaard wordt. Hoe vreemd het ook moge klinken.
Ook in eigen land. Zo zijn er nog altijd massa's arbeiders die het evident vinden dat een CEO meer geld verdient dan zijzelf. En dat terwijl een CEO veel minder verantwoordelijkheid heeft, dan een bandarbeider.
Hangt ervan af of hij aandeelhouder is of niet. Als hij dat wel is, heeft hij een enorme verantwoordelijkheid ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be