![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Ik vraag me écht af wat u daarmee wilt bewijzen. Bedoelt u nu dat Nederlandstaligen intellectueel niet in staat zijn correct te praten? Denkt u nu echt dat er in andere talen geen dialecten bestaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Straatrue, ik raad u aan eerst iets op te zoeken voor u er uitspraken over doet. Dan maakt u zich minder belachelijk.
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 22 december 2007 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Minister-President
|
![]() Het is niet eens van niet kunnen, het interesseert de meesten niet en dan verwonderd zijn dat anderstaligen niet overlopen van interesse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat u toch niet goed geluisterd heeft wanneer Dehaene spreekt, hoor. Hij spreekt, zeker, met een soms duidelijke tongval en durft hier en daar regionalismen gebruiken, maar dermate veel fouten produceert Dehaene heeft niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ge/gij is verkavelingsvlaams/tusssentaal vanuit Brabant. In gelijk welk boek NL voor anderstaligen stelt men alleen je/jij/u voor; nergens komt ge voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schitterend toch hoe straatrue alle stereotiepen van de franskiljon in zich verenigt. Ik waande dat dergelijke franskiljons tot het verleden behoorden, maar blijkbaar loopt er toch nog één rond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Franstaligen zijn niet meer bedreven in andere talen dan in het Nederlands. Is het Frans zo verheven boven andere talen dat het de enige is die door correct gesproken kan worden? Frans zit vol dialecten. Iemand die in Calais een taalbad neemt om vervolgens te verhuizen naar een dorpje in Aquitanië zal ook ogen trekken, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de gij/ge vorm kun je weldegelijk in Nederlandse werken aantreffen, zeker in boeken van voor WO II. Tot voor kort gebruikte de Nederlandse koningin in haar troonrede trouwens altijd de "gij"-vorm. Maar ja, dat weet u allemaal niet. U laat zich liever leiden door onwetendheid en vooroordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() Zoek het eender waar op: ge en gij zijn niet minder dan archaïse vormen van je en jij. Zijn ze daardoor minder correct? Ik vrees voor u van niet.
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 22 december 2007 om 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Iemand die schoolNL leert en dan naar de VRT kijkt, heeft het moeilijker. Ge zoudt ook nogal verschieten wanneer gij op school geleert hebt over DT en dat vaak verkeert ziet staan op de site van HLN en een voornaamwoord horen gebruiken dat ge nog nooit gezien hebt in de lessen NL op t school. Ge gaat er toch vanuit dat de Nederlandstalige zijn taal perfect beheerst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk wilt u dat niet geweten hebben. U baadt liever in uw vooroordeel dat het Frans overal en altijd netjes volgens de normen wordt gesproken. Menslief, wat staat u ver van de werkelijkheid af! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ge zoudt ook raar kijken als ge op school tu/vous leert en ge hoort dan constant een ander voornaamwoord gebruiken. Ge zoudt u toch beginnen afvragen wie hier den ezel is. De Vlamingen gebruiken zelfs nog naamvallen, terwijl ge dat in genen enkelen grammatica nog tegenkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat het nu zo zijn dat ik het leerboek Nederlands uitgegeven door de VRT goed ken. Welnu, daar staat de ge/gij-vorm wel vermeld in de lijst van de persoonlijke voornaamwoorden, met vermelding dat dit voorkomt in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij/je, gij/ge... zijn correcte persoonlijke voornaamwoorden. Beide staan vermeld in de officiële spraakkunst van de Nederlandse taal, de ANS. Andere persoonlijke voornaamwoorden dan tu/vous behoren niet tot de Franse standaardtaal, en u zult ze bijgevolg niet aantreffen in Franse spraakkunsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||
Banneling
|
![]() U draait ook met de wind...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 22 december 2007 om 20:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ondenkbaar voor FRbelgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb geen enkele moeite om de VRT te volgen, hoewel ik niet ben opgegroeid met Vlaamse, Brabantse of Limburgse dialecten. Het verkavelingsvlaams of dialect in sommige series kan misschien wel wennen zijn voor iemand die niet uit Vlaanderen komt, maar als je goed Nederlands beheerst pik je het snel genoeg op. Het is ook weer niet zó verschillend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |