![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#14101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uit uw reactie lijkt je als volgt te antwoorden: opinie boven analyse. Well damn. Geen wonder dat we nergens geraken dan. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens, maar ik respecteer uw keuze
![]() |
![]() |
#14102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wat ik altijd onthouden heb uit de lessen "historische kritiek". Als je zoals Bellingcat zeer selectief te werk gaat, kan zo'n analyse de opinie of het discours van de financierders van Bellingcat versterken. Om een stom voorbeeld te nemen, het is jouw opinie dat de meeste Belgen roodharig zijn. Dus voer je een analyse uit en selecteer je 100 roodharige Belgen. In zo'n geval is de analyse er niet op gericht de waarheid te achterhalen, wel om je eigen gelijk te bevestigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Grayzone (soit) Ik denk wel dat je blind bent voor de “vervelende” onderzoeken van Bellingcat voor de EU (bvb GR-TR grens verhaal). Die halen ook de MSM niet (eyeroll), maar zijn allerminst gunstig voor de vermeende broodheren. Anyway, ja zwakt het hier wat af, maar er blijft toch een indruk dat je voorkeur geeft aan een intermediair die voor jou interpretatie doet (=opinie) eerder de intermediair die je analyse aanreikt waaruit je zelf je eigen interpretatie kan afleiden. Da’s wel opvallend. Doet me een aantal zaken van uw discours beter begrijpen. Ik zweer bij maximaal vertrekken van feiten en EIGEN interpretatie, maar begrijp dat niet iedereen er zo naar kijkt natuurlijk.
![]() |
![]() |
#14104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei die analyse kan ook een opinie zijn. Ik geef geen voorkeur aan een "intermediair die voor mij interpretatie doet". Ik probeer zoveel mogelijk analyses uit zoveel mogelijk bronnen te lezen, en ze naast elkaar te leggen. Als je EN BBC, En RT, EN Bellingcat EN Grayzone, etc. leest of bekijkt, dan zal jouw opinie beter gefundeerd zijn dan die van iemand die enkel bronnen vanuit dezelfde hoek consulteert. (onze parcival bvb.) Laatst gewijzigd door tomm : 10 november 2021 om 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw interpretatie zal beter zijn als je meer van feiten en analyse vertrekt eerder dan uit een scala van opinies. Da’s toch wel een belangrijk verschil
![]() |
![]() |
#14106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet zo dat als je BBC en RT of Bellingcat en Grayzone leest dat de waarheid dan wel ergens in het midden zal liggen, net zoals het niet zo is dat de waarheid in het midden ligt als je een platte-aarde gelover en een geofysicus (een bolle aarde-aanhanger) uitnodigt aan een tafel. RT en Grayzone zijn veruit de minst geloofwaardige, het is me in feite een raadsel waarom je hun (duidelijk propagandistische en uiterst subjectieve) artikels op gelijke voet zou zetten met BBC en Bellingcat. Dat voorrecht hebben ze totaal niet verdiend. Pas op, ik kijk ook wel eens naar RT en/of Sputnik maar dan puur vanuit het perspectief van "zoek de framing en de verdraaiingen van de Russische propaganda-machine". Er is GEEN EQUIVALENTIE met BBC en Belligcat. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 10 november 2021 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BBC, noch Bellingcat, noch CNN zijn objectief of onafhankelijk. Als je enkel op zulke media vertrouwt, krijg je een zeer eenzijdig en vertekend beeld van de werkelijkheid. Ik lees en beluister die ook, maar met een kritische ingesteldheid, je weet immers dat je per definitie een vertekend en gekleurd beeld zult zien. Idem dito bij RT. Natuurlijk is er wel equivalentie, de tijd dat mensen de westerse media geloofden als ware het evangelie ligt al lang achter ons. De tijd van onafhankelijke journalisten bij BBC die niet plooiden voor politieke druk, zoals Robert Fisk, jammer genoeg ook. Rudy Vranckx is best wel ok, maar hij weet ook dat er een ongeschreven grens bestaat als hij voor VRT wil blijven werken. Bvb. hij bezocht wel Mosul nadat het volledig kapot gebombardeerd werd door de NAVO, met vele getuigenissen van willekeurige bombardementen op burgerslachtoffers en zelfs hospitaals, maar hij beschuldigde NAVO niet van oorlogsmisdaden zoals dat bijna automatisch gebeurt als het Russische of Syrische bombardementen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14108 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Aaron Mate van the Grayzone die bij de UN gaat getuigen (in het voordeel van Rusland) op VRAAG van de Russische regering en daar dingen zegt die duidelijk niet de (volledige) waarheid zijn. Wat dat een vriendendienst denk je? ![]() https://www.bellingcat.com/news/mena...aks-promoters/ Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bellingcat komt af met een zogezegde brief, niemand die kan verifiëren of die brief echt is... Natuurlijk komen de bevindingen van Aaron Mate en de Grayzone Rusland goed uit, dat wil nog niet perse zeggen dan hij door Rusland betaald is, zoals wel aangetoond is dat Bellingcat betaald wordt door de Britse en Amerikaanse overheid alsook door Soros. Overigens, ook over die vrijgegeven wikileaks documenten die een bewuste westerse manipulatie van de waarheid bewijzen, noch van de zaak voor de VN, iets gehoord in de westerse media... Laatst gewijzigd door tomm : 11 november 2021 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Het is niet zo dat als je BBC en RT of Bellingcat en Grayzone leest dat de waarheid dan wel ergens in het midden zal liggen, net zoals het niet zo is dat de waarheid in het midden ligt als je een platte-aarde gelover en een geofysicus (een bolle aarde-aanhanger) uitnodigt aan een tafel."
Toch nog even hierop terugkomen. Wat U schrijft is pure propaganda, alsof de westerse media de waarheid in pacht heeft en hun critici te vergelijken zijn met "platte-aarde gelovers". In realiteit is gebleken dat de Amerikanen en Britten, alsook hun propaganda media, zeer ver kunnen gaan in het liegen en bedriegen. (mooiste voorbeeld "weapons of mass destruction of Saddam") |
![]() |
![]() |
![]() |
#14111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens is het opmerkelijk dat je niets meer hoort van Ai Weiwei in de westerse pers. De criticus van het Chinese regime zet zich tegenwoordig in voor Assange. Ineens hoor of zie je hem niet meer in de voornaamste westerse media...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14112 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze rapporteren uiteraard wat ministers en leden van die regeringen zeggen, maar ze zijn geen TOOL in de handen van die regering, soms worden er harde en kritische vragen gesteld. Westerse media kunnen politieke carrieres maken en kraken en dat gebeurt ook effectief. Dat is totaal niet zo in Rusland waar RT en Sputnik gewoon popjes zijn in de handen van officele Spin Doctors en waar ze rapporteren wat het Kremlin, letterlijk, dagelijkse dicteert en waarbij elk kritisch woord tov het Kremlin absoluut verboden is. Sinds de oorlog tegen onafhankelijke Russische media zoals Meduza, Dozhd en tal van anderen is er geen vrije media meer in Rusland : het land is nu officieel een media-dictatuur, net zoals Noord-Korea dat is eigenlijk. Eind oktober was er een interessante lezing hierover door Galina Timchenko van Meduza in Amsterdam en Gent : how to survive the long russian (media)winter. https://www.youtube.com/watch?v=xfCFUlQV7l0 Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 11 november 2021 om 17:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"maar ze zijn geen TOOL in de handen van die regering, soms worden er harde en kritische vragen gesteld. Westerse media kunnen politieke carrieres maken en kraken en dat gebeurt ook effectief. " Natuurlijk zijn ze wel een tool. De redacteur bepaalt wat er in de krant of het journaal komt. Die is politiek benoemd, of als het private media betreft moet die loyaliteit tonen aan de miljardairs of miljonairs die eigenaar zijn. Journalisten die voor deze media kennen de "rode lijnen", waarvan ik hierboven.een voorbeeld heb gegeven. Individuele politici afkraken gebeurt soms, trouwens soms ook in Rusland en zelfs in China, maar nooit het systeem als dusdanig. Vermits we in een meer partijenstelsel leven wordt debat en kritiek toegelaten,m tussen partijen (in Rusland trouwens ook, de communisten.bvb. hebben.dikwijls pittige kritiek op Putin's partij en maken corrupte deals bekend in de pers, waarna dikwijls koppen rollen). Maar fundamentele kritiek op ons systeem als dusdanig, op de "westerse democratie" wordt niet geduld. Je ziet trouwens dat de Brexit in onze media unaniem negatief in de nieuws kwam, immers een bedreiging voor de EU. Ook wat betreft NAVO wordt kritiek amper geduld, en partij trekken voor Rusland of China al helemaal niet. Je begint weer over Dozhd tv, die werd in Oekraine al in 2017 verboden, net als een hele reeks andere media, social media, musici, politieke partijen, etc. Daar heb je je nooit over uitgesproken, hetzij positief. Laatst gewijzigd door tomm : 12 november 2021 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14114 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Rusland bestaat er geen persvrijheid. Onder Poetin is Rusland weer een achterlijk land geworden ,terug gevallen in de 19e eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De media zijn niet vrij in Rusland, en hier leven we in vrijheid en democratie, met totale persvrijheid, en wie het tegendeel beweert verliest zijn job, duidelijk?" Laatst gewijzigd door tomm : 14 november 2021 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14117 |
Minister-President
|
![]() Jullie verwarren "job verliezen" met "geloofwaardigheid verliezen"
Het feit dat je een woord als "partijlijn" gebruikt, is tekenend Tomm. Een partijlijn is maar relevent in een land waar er maar één (absolute meerderheids)partij is, zoals China, Rusland, Venezuela, Noord-Korea... Er is geen partijlijn in "Het Westen", want er is niet één partij in Het Westen. Dus, wat betekent dat dan precies, de partijlijn?
![]() |
#14118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die ene partij in die landen bereikt dikwijls meer dan de vele partijen bij ons. Onder andere een miljard mensen uit ee armoede halen. Elke dag in China wordt een Oosterweel gebouwd of een station als Mons of Mechelen. Bij ons duurt dat decennia, we hebben gewoon geluk dat onze voorouders de Congo geplunderd hebben en dat we geografisch tussen Parijs, Londen, Amsterdam en Keulen liggen. Die ene partij zorgt er ook voor dat de economische elite de politieke niet gaat overheersen. Jack Ma probeerde, het heeft niet lang geduurd. In Rusland is die partij gewoon een machtspartij zonder grootse ideeen dat klopt. Maar als je kijkt hoe Rusland eraan toe was eind jaren 90 (was een derde wereldland geworden, met overal straatkinderen, totale verloedering en anarchie, etc.) kun je wel zeggen dat die veel bereikt heeft. Alleszins meer dan de tientallen politieke partijen en revoluties in Oekraine. In Venezuela, Bolivie, Nicaragua en Cuba zorgt die partij ervoor dat hun hebzuchtige en tirannieke buur, die die landen wil overheersen en uitpersen, buiten de deur gehouden wordt. Meerpartijen stelsel in een groot deel van Latijns-Amerika staat voor een slecht en niet consistent beleid, totaal corrupte politieke klasse, die ook uit de hand van Washington eet. Laatst gewijzigd door tomm : 16 november 2021 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jullie verwarren "job verliezen" met "geloofwaardigheid verliezen"[/b]
Nee, ook job verliezen. Het gaat er natuurlijk allemaal veel subtieler aan toe. Want de meeste journalisten leven van hun job en hebben opdrachten en contracten nodig. De echt onafhankelijke zijn bijzonder schaars. Welke journalist heeft bvb. de moed om te zeggen dat die migrantencrisis tussen Polen en Belarus, maar ook overal elders, toch vooral veroorzaakt wordt door het schijnheilige Europese vluchtelingenbeleid? Of zelfs evidenties zoals dat de Navo inval in Libie katastrofale gevolgen had? Ik heb je een mooi voorbeeld gegeven. Rudy Vranckx bericht wel over vele burgerslachtoffers door NAVO bombardementen maar spreekt nergens de evidente conclusie uit dat NAVO oorlogsmisdaden heeft begaan. In het geval van Rusland of Assad is dat een automatisme, zelfs al gaat het over exact dezelfde soort bombardementen tegen gelijkaardige tegenstanders. (dat de "naar vrijheid en democratie strevende Syriers die Assad welwillen" bijna net zo extremistisch zijn/waren als IS, mocht ook lange tijd niet gezegd worden. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14120 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier zinnig op kan antwoorden. Alleen dit al: Citaat:
Voor al die andere claims (bvb. "Het Westen werkt anders. De economische elite bestuurt via een diffuus systeem van meerdere partijen") zouden we beter een lange discussie aangaan op café of zo. Als je het als een dogma, "een geloof", ziet, dan is het ideologische verschil eentje tussen individuele vrijheid en collectivisme. "Het Westen" is liberaler, vertrekt van het principe dat iedereen gelijk en vrij is (zou moeten zijn). Zeker China heeft een "collectivistische" (?) traditie edoch, ook voor China kan je argumenteren dat de welvaart er pas kwam nadat er (voorzichtig) meer vrijheid werd gegeven aan burgers. Ik zou niet weten waar ik Rusland moet zetten want op sommige vlakken hyperkapitalistisch en op andere vlakken hypercollectivistisch. In ieder geval, de huidige oligarchie met vriendjespolitiek allerhanden lijkt me nu ook geen toonbeeld van goed bestuur. Centraal punt is dat centralizering en vrijheidsberoving absoluut vermeden moet worden, want zet de deur open naar allerlei misbruik. Daarmee heb ik niet gezegd dat er geen onterechte vrijheidsbeperkingen zijn in Het Westen. If anything, we hebben méér individuele vrijheid nodig. Mijn inziens de beste bescherming tegen vriendjespolitiek allerhanden, zij het in het Westen of in Rusland/China. Soit, uiteindelijk toch een lange post, terwijl het waarschijnlijk zinloos is. Ge zou Human Action van von Mises eens moeten lezen, tegelijk met Das Kapitaal van Marx. Wat mij betreft is het (intellectuele) pleit tussen collectivisme/liberalisme door die 2 heren al bijna 100j geleden beslecht.
![]() |