![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
47 | 69,12% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 30,88% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1401 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1402 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1403 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn kindertijd moest ik zondag mee naar de mis. Er is een tijd geweest dat het aantal keer dat er gehoest werd telde. Iets wat trouwens veel virologische data oplevert.
![]() |
#1404 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is allemaal zo lang als het breed is. De christelijke 'belevingswereld' kan waarschijnlijk eerder gereduceerd worden tot een voorouderlijk gewoonte dan tot een doelbewust christelijk geloof. Nu, er zijn zeker ook zeer godsvruchtige kinderen geweest. Zoiets is een 'predispositie'. Een neiging tot een zekere religiositeit.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1405 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Kerk is niet alleen een club van zuiveren. Toch zijn we alleen tot heiligheid en volmaaktheid geroepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1406 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ook heilig zijn of worden? Kortom, wat is 'heilig' eigenlijk? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1407 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit legt het heel mooi uit: https://www.kerknet.be/sites/default...ge%20tekst.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1408 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1409 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit kan niet concreter zijn. Als het onderwerp u echt interesseert, moet u deze pauselijke brief eens aandachtig doornemen. Maar... misschien stelde u geen vraag uit interesse maar enkel om een beetje te discussiëren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1410 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, helemaal niet. Ik stel u een concrete vraag en verwacht van u een concreet antwoord. Dat is alles. Ofwel zegt u: 'ik kan dat niet zo weten en u daar niet zo concreet op antwoorden'. Ja en dan is het duidelijk. Dan zwijgen we erover. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1411 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om welke reden is de apostolische brief geen "concreet antwoord" op uw vraag? Dit pauselijk schrijven is immers volledig gewijd aan wat u vraagt: "Wat is heiligheid?" Nu krijgt u de kans een heel mooi uitgeschreven antwoord te lezen, maar u wilt er niets van weten. Conclusie: u bent gewoonweg niet geïnteresseerd in een antwoord. De zoveelste poging van u om de discussie om de discussie op te zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1412 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1413 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
U bevestigt echter wat ik van bij het begin al vermoedde: niet het antwoord interesseert u, maar wel de wil om er gewoon over te discussiëren. Als de tekst voor u te lang is, er bestaat ook een korte samenvatting. Lees die misschien eerst en dan wil ik gerust met u over dit onderwerp verder praten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1414 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zegt hij ook: I like to contemplate the holiness present in the patience of God’s people: inthose parents who raise their children with immense love, in those men and womenwho work hard to support their families, in the sick, in elderly religious who neverlose their smile. In their daily perseverance I see the holiness of the Church militant. Very often it is a holiness found in our next-door neighbours, those who,living in our midst, reflect God’s presence. We might call them “the middle class of holiness”. Nu weet ik nog niet zoveel. En dus herhaal ik mijn vraag: kan een man die twee vrouwen heeft en bij dewelke hij kinderen heeft, maar die zeer goed voor al die kinderen en de beide vrouwen zorgt, kan die man ook heilig zijn of worden? Ik voeg een een vraagje bij om het nog duidlijker en scherper te stellen: of kan hij slechts heilig worden wanneer de man alleen maar één vrouw heeft bij wie hij kinderen heeft en waarvoor hij goed zorgt ,zoals de kerk het voorschrijft. Antwoord daar nu eens concreet op. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1416 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de volksmond werd iemand in het dorp soms een 'heilige' genoemd. Dat was een persoon die 'door en door goed was'.Maar dat waren uitzonderingen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1418 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1419 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een 'heilige' in de katholieke kerk was vroeger een hoge uitzondering. Zo werd mij altijd voorgehouden. En zijn 'heiligheid' had te maken met diepe godsvrucht. Nu is dit begrip wat 'verlegd' en wat 'veralgemeend' als ik de paus goed begrijp.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1420 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet onmiddellijk een verschil tussen wat vroeger en nu werd geleerd. Misschien hebt u ergens zoeterige Saint Sulpiceplaatjes voorgehouden gekregen als uiting van heiligheid.
|
![]() |
![]() |