Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2020, 20:57   #1401
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toen ik als onderwijzer begon, was het heel gebruikelijk om te eisen dat iedereen bij de ochtendgebeden het kruisteken meedeed en ook bepaalde gebeden mee opzegde. Die tijd is nu voorbij. Bij mij moeten kinderen op dat moment nog rechtstaan, maar ik laat het aan ieders discretie om het kruisteken mee te maken of niet. Ik eis wel een respectvolle stilte.

Door de toenemende ontkerstening hebben schoolmissen in mijn visie nog weinig zin. Dit is een sacramenteel gebeuren dat enkel door gelovigen daadwerkelijk beleefd wordt.
Precies alsof de schoolmissen van vroeger door de kinderen beleefd werden zoals echte gelovigen...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 20:59   #1402
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Precies alsof de schoolmissen van vroeger door de kinderen beleefd werden zoals echte gelovigen...
Ongetwijfeld was er ook veel passieve aanwezigheid, wat evenwel niet wegneemt dat het vroeger wel aansloot bij de belevingswereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 21:12   #1403
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn kindertijd moest ik zondag mee naar de mis. Er is een tijd geweest dat het aantal keer dat er gehoest werd telde. Iets wat trouwens veel virologische data oplevert.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 21:20   #1404
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld was er ook veel passieve aanwezigheid, wat evenwel niet wegneemt dat het vroeger wel aansloot bij de belevingswereld.
Het is allemaal zo lang als het breed is. De christelijke 'belevingswereld' kan waarschijnlijk eerder gereduceerd worden tot een voorouderlijk gewoonte dan tot een doelbewust christelijk geloof. Nu, er zijn zeker ook zeer godsvruchtige kinderen geweest. Zoiets is een 'predispositie'. Een neiging tot een zekere religiositeit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:25.
Oud 14 juni 2020, 21:24   #1405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is allemaal zo lang als het breed is. Christelijke 'belevingswereld' kan waarschijnlijk eerder gereduceerd worden tot een voorouderlijk gewoonte dan tot een doelbewust geloof.
De Kerk is niet alleen een club van zuiveren. Toch zijn we alleen tot heiligheid en volmaaktheid geroepen.
Oud 14 juni 2020, 21:27   #1406
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Kerk is niet alleen een club van zuiveren. Toch zijn we alleen tot heiligheid en volmaaktheid geroepen.
'Heiligheid' is weer zo'n vaag begrip. Een voorbeeld. Kan een man die er twee vrouwen op na houdt maar die hij zeer correct behandelt en bij wie hij kinderen heeft, kinderen waarvoor hij een zeer goede huisvader is
ook heilig zijn of worden? Kortom, wat is 'heilig' eigenlijk?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:36.
Oud 14 juni 2020, 21:35   #1407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Heiligheid' is weer zo'n vaag begrip. Een voorbeeld. Kan een man die er twee vrouwen op nahoudt ook heilig zijn of worden? Kortom, wat is 'heilig' eigenlijk?
Dit leg het mooi uit:

Dit legt het heel mooi uit:

https://www.kerknet.be/sites/default...ge%20tekst.pdf
Oud 14 juni 2020, 21:37   #1408
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit leg het mooi uit:

Dit legt het heel mooi uit:

https://www.kerknet.be/sites/default...ge%20tekst.pdf
Antwoord nu eens concreet op mijn vraag als het kan.
Oud 14 juni 2020, 21:39   #1409
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antwoord nu eens concreet op mijn vraag als het kan.
Dit kan niet concreter zijn. Als het onderwerp u echt interesseert, moet u deze pauselijke brief eens aandachtig doornemen. Maar... misschien stelde u geen vraag uit interesse maar enkel om een beetje te discussiëren.
Oud 14 juni 2020, 21:42   #1410
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit kan niet concreter zijn. Als het onderwerp u echt interesseert, moet u deze pauselijke brief eens aandachtig doornemen. Maar... misschien stelde u geen vraag uit interesse maar enkel om een beetje te discussiëren.

Neen, helemaal niet. Ik stel u een concrete vraag en verwacht van u een concreet antwoord. Dat is alles. Ofwel zegt u: 'ik kan dat niet zo weten en u daar niet zo concreet op antwoorden'. Ja en dan is het duidelijk. Dan zwijgen we erover.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:45.
Oud 14 juni 2020, 21:45   #1411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, helemaal niet. Ik stel u een concrete vraag en verwacht van u een concreet antwoord. Dat is alles. Ofwel zegt u: ik kan dat niet zo weten. Ja en dan is het duidelijk.Dan zwijgen we erover.
Om welke reden is de apostolische brief geen "concreet antwoord" op uw vraag? Dit pauselijk schrijven is immers volledig gewijd aan wat u vraagt: "Wat is heiligheid?" Nu krijgt u de kans een heel mooi uitgeschreven antwoord te lezen, maar u wilt er niets van weten. Conclusie: u bent gewoonweg niet geïnteresseerd in een antwoord. De zoveelste poging van u om de discussie om de discussie op te zoeken.
Oud 14 juni 2020, 21:49   #1412
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om welke reden is de apostolische brief geen "concreet antwoord" op uw vraag? Dit pauselijk schrijven is immers volledig gewijd aan wat u vraagt: "Wat is heiligheid?" Nu krijgt u de kans een heel mooi uitgeschreven antwoord te lezen, maar u wilt er niets van weten. Conclusie: u bent gewoonweg niet geïnteresseerd in een antwoord. De zoveelste poging van u om de discussie om de discussie op te zoeken.
Helemaal niet. Ik vraag gewoon ook naar uw persoonlijke mening in een concreet voorbeeld. En die geeft u niet. En dat is niet de eerste keer. Zelfs de tekst van de paus is bovendien vaag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 21:54.
Oud 14 juni 2020, 21:52   #1413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik vraag gewoon naar uw persoonlijke mening. En die geeft u niet. En dat is niet de eerste keer.
U vroeg niet naar mijn mening. U stelde eerst dat "heiligheid" een vaag begrip is en u eindigde met deze vraag:

Citaat:
Kortom, wat is 'heilig' eigenlijk?
En de paus schrijft daar nu uitgebreid over.

U bevestigt echter wat ik van bij het begin al vermoedde: niet het antwoord interesseert u, maar wel de wil om er gewoon over te discussiëren.

Als de tekst voor u te lang is, er bestaat ook een korte samenvatting. Lees die misschien eerst en dan wil ik gerust met u over dit onderwerp verder praten.
Oud 14 juni 2020, 21:54   #1414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs de tekst van de paus is vaag.
Verrassend. In nog geen kwartiertje hebt u blijkbaar bijna 50 bladzijden doorgenomen. Maar goed, nu wordt het interessant daar u het over de tekst zelf wil hebben. Wat is er nu precies vaag in de tekst?
Oud 14 juni 2020, 22:01   #1415
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vroeg niet naar mijn mening. U stelde eerst dat "heiligheid" een vaag begrip is en u eindigde met deze vraag:

En de paus schrijft daar nu uitgebreid over.

U bevestigt echter wat ik van bij het begin al vermoedde: niet het antwoord interesseert u, maar wel de wil om er gewoon over te discussiëren.

Als de tekst voor u te lang is, er bestaat ook een korte samenvatting. Lees die misschien eerst en dan wil ik gerust met u over dit onderwerp verder praten.
De Paus zegt niet wat heiligheid is. Hij verwijst naar de heiligheid van Jezus en die moeten we volgen zegt ie.

Zo zegt hij ook:

I like to contemplate the holiness present in the patience of God’s people: inthose parents who raise their children with immense love, in those men and womenwho work hard to support their families, in the sick, in elderly religious who neverlose their smile. In their daily perseverance I see the holiness of the Church militant. Very often it is a holiness found in our next-door neighbours, those who,living in our midst, reflect God’s presence. We might call them “the middle class of holiness”.

Nu weet ik nog niet zoveel. En dus herhaal ik mijn vraag: kan een man die twee vrouwen heeft en bij dewelke hij kinderen heeft, maar die zeer goed voor al die kinderen en de beide vrouwen zorgt, kan die man ook heilig zijn of worden? Ik voeg een een vraagje bij om het nog duidlijker en scherper te stellen: of kan hij slechts heilig worden wanneer de man alleen maar één vrouw heeft bij wie hij kinderen heeft en waarvoor hij goed zorgt ,zoals de kerk het voorschrijft.

Antwoord daar nu eens concreet op.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:04.
Oud 14 juni 2020, 22:03   #1416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Paus zegt niet wat heiligheid is. Hij verwijst naar de heiligheid van Jezus en die moeten we volgen zegt ie.
Toch wel. Niet echt verwonderlijk dat u in een kwartiertje niet alles hebt kunnen lezen.

Citaat:
Jesus explained with great simplicity what it means to be holy when he gave us the Beatitudes (cf. Mt 5:3-12; Lk 6:20-23). The Beatitudes are like a Christian’s identity card. So if anyone asks: “What must one do to be a good Christian?”, the answer is clear. We have to do, each in our own way, what Jesus told us in the Sermon on the Mount.66 In the Beatitudes, we find a portrait of the Master, which we are called to reflect in our daily lives.
Oud 14 juni 2020, 22:13   #1417
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. Niet echt verwonderlijk dat u in een kwartiertje niet alles hebt kunnen lezen.
Ik zal dan maar zelf antwoorden. Dus iemand die twee vrouwen heeft en die goed voor die vrouwen en hun respectievelijke kinderen zorgt is een heilige of kan dat zijn. Een zieke die zwaar lijdt is een heilige. Iedereen die gewoon en ernstig zijn job doet is een heilige. Mij goed. Maar dat begrip van 'heilige' werd in mijn schooltijd toch niet meegegeven. Dat kan ik u vertellen .

In de volksmond werd iemand in het dorp soms een 'heilige' genoemd. Dat was een persoon die 'door en door goed was'.Maar dat waren uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:14.
Oud 14 juni 2020, 22:14   #1418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal dan maar zelf antwoorden. Dus iemand die twee vrouwen heeft en die goed voor die vrouwen en hun respectievelijke kinderen zorgt is een heilige of kan dat zijn. Een zieke die zwaar lijdt is een heilige. Iedereen die gewoon en ernstig zijn job doet is een heilige. Mij goed. Maar dat begrip van 'heilige' werd in mijn schooltijd toch niet meegegeven.
De zaligsprekingen zijn geen louter humanistisch programma. Wel een geheel dat steeds de band legt met God.
Oud 14 juni 2020, 22:18   #1419
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zaligsprekingen zijn geen louter humanistisch programma. Wel een geheel dat steeds de band legt met God.
Een 'heilige' in de katholieke kerk was vroeger een hoge uitzondering. Zo werd mij altijd voorgehouden. En zijn 'heiligheid' had te maken met diepe godsvrucht. Nu is dit begrip wat 'verlegd' en wat 'veralgemeend' als ik de paus goed begrijp.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2020 om 22:20.
Oud 14 juni 2020, 22:22   #1420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 'heilige' in de katholieke kerk was vroeger een hoge uitzondering. Zo werd mij altijd voorgehouden. En zijn 'heiligheid' had te maken met diepe godsvrucht. Nu is dit begrip wat 'verlegd' en wat 'veralgemeend' als ik de paus goed begrijp.
Ik zie niet onmiddellijk een verschil tussen wat vroeger en nu werd geleerd. Misschien hebt u ergens zoeterige Saint Sulpiceplaatjes voorgehouden gekregen als uiting van heiligheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be