Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2010, 21:53   #1441
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat was mij dus opgevallen. Als u de voornaamwoorden door elkaar gebruikt - het is taalkundig gezien verwarrend - maar dat heet dus incongruentie en het komt mij voor dat als er Belgische sentimenten opspelen dat u dan eerder geneigd bent om 'gij' te gebruiken, uw veronderstelde 'moedertaal'.

Dat mag u vinden, maar het is wel het domein van de standaardtaal. 22 miljoen Nederlandstaligen gebruiken deze voornaamwoorden dagelijks.
U vergist zich. Nergens is het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord incongruent. Immers, ik gebruik in dezelfde zin altijd dezelfde soort persoonlijke voornaamwoorden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:01   #1442
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kleine nuance: dat was een Heel-Nederlands experiment. Dat is inderdaad gesneefd om redenen die ik eerder noemde: tegenwerking vanuit Franstalige delen van het VKN.
Dat is uw visie als buitenstaander.
Wordt niet door iedereen gedeeld.

Citaat:
Maar ondertussen ziet u niet dat er tussen Nederland en Vlaanderen een symbiose ontstaat
Een symbiose zou ik het niet noemen.
Vriendschap, ja.

Citaat:
We komen dus overeen, anders waren er niet zo veel raakpunten op het gebied van samenwerking. Nederland is de bevoorrechte partner van Vlaanderen. Dat zegt wel iets, denk ik.
Mijn bedrijf heeft ook bevoorrechte partners, maar daarom fusioneren we nog niet.

Citaat:
Ook hier benadrukt u de nadelen. De nadelen halen het echter bij lange na niet bij de zee van voordelen.
Ik respecteer uw mening, maar deel ze niet.

Citaat:
Ook Vlamingen spreken over de hereniging. Zij voelen zich al 180 'geannexeerd' door Franstalig België.
Dat is een heel kleine minderheid.
Zo klein dat ik er tot op de dag dat ik op dit forum kwam nog nooit iets van gehoord had.
Ik denk zelfs dat die 'beweging' buiten dit forum gewoon niet bestaat.
Oud 3 januari 2010, 22:08   #1443
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat is een heel kleine minderheid.
Zo klein dat ik er tot op de dag dat ik op dit forum kwam nog nooit iets van gehoord had.
Ik denk zelfs dat die 'beweging' buiten dit forum gewoon niet bestaat.
Dat denkt iedereen die hier net komt, maar ondertussen bent u voor de zaak warm aan het worden

en de volgende

Laatst gewijzigd door Hollander : 3 januari 2010 om 22:09.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:12   #1444
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is uw visie als buitenstaander. Wordt niet door iedereen gedeeld.
Welzeker en wel door een groeiend aantal mensen, in Nederland én Vlaanderen.

Citaat:
Een symbiose zou ik het niet noemen. Vriendschap, ja.
Inmiddels dus toch symbiose. Nederland en Vlaanderen zijn hoe langer hoe meer met elkaar verstrengeld geraakt. Dat zijn woorden die Luc Van den Brande jaren geleden al eens zei.

Citaat:
Mijn bedrijf heeft ook bevoorrechte partners, maar daarom fusioneren we nog niet.
Een beetje bedrijf breidt zich dus uit door middel van ... een fusie. Kleine bedrijfjes worden groot en winnen aan invloed. Stilstand is achteruitgang.

Citaat:
Ik respecteer uw mening, maar deel ze niet.
Ik respecteer uiteraard ook uw mening, al deel ik haar niet waar het - nomaals met alle respect - uw onberedeneerde en onpraktische, pro-Belgische idealisme betreft.

Citaat:
Dat is een heel kleine minderheid. Zo klein dat ik er tot op de dag dat ik op dit forum kwam nog nooit iets van gehoord had. Ik denk zelfs dat die 'beweging' buiten dit forum gewoon niet bestaat.
Nee hoor. Steeds meer mensen delen die mening. Ooit wel eens een bijeenkomst van het Vlaams Nationaal Zangfeest bijgewoond? Die zalen zitten tot de nok gevuld met mensen die maar één gedachte hebben: weg uit dit land.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 januari 2010 om 22:13.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:18   #1445
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Steeds meer mensen delen die mening. Ooit wel eens een bijeenkomst van het Vlaams Nationaal Zangfeest bijgewoond? Die zalen zitten tot de nok gevuld met mensen die maar één gedachte hebben: weg uit dit land.
Het Vlaams Nationaal Zangfeest is elk jaar een grotere flop. Vroeger waren daar meerdere tienduizenden mensen aanwezig. Nu enkele duizenden. Zulke oudbollige 'zangfeesten' zijn voorbijgestreefd.
Oud 3 januari 2010, 22:19   #1446
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat denkt iedereen die hier net komt, maar ondertussen bent u voor de zaak warm aan het worden

en de volgende
Hollander,

ik moet met schaamrood toegeven dat ik me moet dwingen om door de reacties van een aantal mensen hier, niet anti-Nederlands te worden.

Vooral de pedante houding van de meeste Nederlanders hier (jij bent een frisse uitzondering) zal menig minder standvastig Vlaming/Belg aanzetten om samenwerking tussen België en Nederland als een slechte zaak te beginnen zien.

En persoonlijk kan ik ze geen ongelijk geven.

Mensen zoals de meesten hier zorgen voor een polarisatie van de discussie en werken, zoals ik al eerder heb gezegd, contra-productief.

Als je meent dat ik voor de zaak gewonnen ben, heb je het wel totaal verkeerd voor zulle.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 januari 2010 om 22:22.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:21   #1447
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Vlaams Nationaal Zangfeest is elk jaar een grotere flop. Vroeger waren daar meerdere tienduizenden mensen aanwezig. Nu enkele duizenden. Zulke oudbollige 'zangfeesten' zijn voorbijgestreefd.
Oh. En u spreekt uit ervaring?
Oud 3 januari 2010, 22:23   #1448
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ooit wel eens een bijeenkomst van het Vlaams Nationaal Zangfeest bijgewoond?
Ik heb er nog aan deelgenomen (heb hier nog ergens in een schuif een oorkonde liggen)

Citaat:
Die zalen zitten tot de nok gevuld met mensen die maar één gedachte hebben: weg uit dit land.
Nee
Oud 3 januari 2010, 22:29   #1449
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Het ANZ houdt ook dit jaar weer een Vlaams Nationaal Zangfeest en wel op 28 februari a.s. Het wordt opnieuw een strijdbaar Zangfeest waar het publiek onder het motto 'Vlaanderen aan zet' in verbondenheid de Vlaamse liederenschat kan zingen en complexloos zijn identiteit uitdragen.
Oud 3 januari 2010, 22:31   #1450
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollander,

ik moet met schaamrood toegeven dat ik me moet dwingen om door de reacties van een aantal mensen hier, niet anti-Nederlands te worden.

Vooral de pedante houding van de meeste Nederlanders hier (jij bent een frisse uitzondering) zal menig minder standvastig Vlaming/Belg aanzetten om samenwerking tussen België en Nederland als een slechte zaak te beginnen zien.

En persoonlijk kan ik ze geen ongelijk geven.

Mensen zoals de meesten hier zorgen voor een polarisatie van de discussie en werken, zoals ik al eerder heb gezegd, contra-productief.

Als je meent dat ik voor de zaak gewonnen ben, heb je het wel totaal verkeerd voor zulle.
Je hebt wel een punt hoor. Overigens moet ik mezelf ook overeind houden aan frisse blikken van enkelen, te midden van het geweld van enkele lieden met een conflictueuze agenda.
Wat dat betreft hebben zij die ons uiteendrijven hier hun taak serieus genomen.

Maar enfin, aan mij niet besteedt

vergis je overigens niet in wie Nederlands is. Niet iedereen met een oranje vlaggetje is een NL zulle
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:34   #1451
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben hier natuurlijk nog niet zo lang, maar ik zie dat ze dit vooral doen wanneer er afgegeven wordt op België, Belgen en Vlaams. Zie je dat ook niet?
Dat is het hem juist. De voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen en een vereniging tussen Vlaanderen en Nederland vallen België als staat aan. Zij vallen hoofdzakelijk de Nederlanders als volk aan.

Citaat:
Dat is niet wat hier constant voorgesteld wordt.
Er wordt hier gepleit om Vlaanderen in te lijven (excuses voor het woord, maar ik ken geen correcter) in het koninkrijk der Nederlanden.
Laat ik het zo schrijven: Ik ken niemand hier die pleit voor een inlijving van Vlaanderen in het koninkrijk der Nederlanden. Het is spijtig als je die indruk hebt.

Citaat:
Ik denk dat die integratie slechts door een beperkte groep gewenst wordt en door een grote groep als ongewenst.
In Vlaanderen is op dit moment geen meerderheid voorstander. Desondanks is vanaf 2007 een mogelijke vereniging vaker dan ooit tevoren in het nieuws geweest. Er is een aantal opiniepeilingen gehouden in verschillende kranten. De Nederlanders waren altijd voorstander. Bij de Vlamingen schommelde het rond de 30%.

Citaat:
En als iemand dan zegt dat het doel 'integratie' stapje voor stapje moet gebeuren zal je veel mensen bij elk stapje weerstand ondervinden.
Wanneer je echter zoals Hollander en ik bent voor een goede samenwerking onder vrienden zonder enig ander doel dan samenwerking zal je veel minder weerstand hebben.
Ik bedoelde daarmee aan te geven dat het onzinnig is Nederland en Vlaanderen in 1 keer te verenigen in een nieuwe staat. Zoiets kan alleen geleidelijk aan gebeuren.

Citaat:
Correct
De peiling over de mogelijk staatsvorm kun je hier vinden:
http://forum.politics.be/poll.php?do...ts&pollid=5678
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:35   #1452
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is even oubollig als al die Ijzerbrol.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:37   #1453
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh. En u spreekt uit ervaring?
Heb ik ongelijk in wat ik beweer?
Oud 3 januari 2010, 22:40   #1454
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat zingen ze trouwens allemaal op die Zangfeest? Geen "Tien om te Zien" liedjes en geen liedjes �* la Monza, De Mens en andere Gorki, neem ik aan.
Oud 3 januari 2010, 22:40   #1455
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is even oubollig als al die Ijzerbrol.
Poeh en dat zegt een Franstalige wiens antenne al op 'la France' gericht is. Weet u wat oubollig is? Het eerbetoon en de bloemenhulde aan het Napoleontische monument van Waterloo!
Oud 3 januari 2010, 22:45   #1456
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Poeh en dat zegt een Franstalige wiens antenne al op 'la France' gericht is. Weet u wat oubollig is? Het eerbetoon en de bloemenhulde aan het Napoleontische monument van Waterloo!
Neen, maar geef toe. Op het ANZ is het het altijd hetzelfde publiek van 'ons kent ons'. Dat is gewoon zo. Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen er nog zullen zitten als de 'boom'-generatie uitgestorven is.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 22:46.
Oud 3 januari 2010, 22:46   #1457
Alboreto

Standaard

Citaat:
Je hebt wel een punt hoor. Overigens moet ik mezelf ook overeind houden aan frisse blikken van enkelen, te midden van het geweld van enkele lieden met een conflictueuze agenda.
Wat dat betreft hebben zij die ons uiteendrijven hier hun taak serieus genomen.
Inderdaad. Ik heb steeds de indruk dat een aantal mensen met een Nederlands vlaggetje eigenlijk Belgicisten zijn die door hun houding de sfeer proberen te verpesten tussen Belgen en Nederlanders.

Citaat:
vergis je overigens niet in wie Nederlands is. Niet iedereen met een oranje vlaggetje is een NL zulle
Nee, zoals ik het al geschreven heb, is het soms moeilijk uit te maken wie nu welke mening is toegedaan en wie een serieuze discussiepartner en wie niet.

Het is verwarrend.
Wat vermoedelijk (voor sommigen) ook de bedoeling is.
Oud 3 januari 2010, 22:46   #1458
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dezelfde dag als de Ijzerbedevaart is er de VTM-dag. Die VTM-dag trekt veel meer Vlamingen aan dan het totaal van alle aanwezigen op de Ijzerbedevaart en op de Ijzerwake. Vlamingen gaan dus liever op zoek naar hun BV's dan naar de toneelstukken van Diksmuide en Steenstraete. Dat zegt genoeg, denk ik.
Oud 3 januari 2010, 22:48   #1459
Alboreto

Standaard

Citaat:
Neen, maar geef toe. Op het ANZ is het het altijd hetzelfde publiek van 'ons kent ons'. Dat is gewoon zo. Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen er nog zullen zitten als de 'boom'-generatie uitgestorven is.
Klopt, het is inderdaad niet meer van deze tijd.
30 jaar geleden toen ik er aan meegedaan heb was het voor de meesten van ons eigenlijk een zangfeest.

Zoals ik het nu zie is het eerder een politiek feest.
Oud 3 januari 2010, 22:48   #1460
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat zingen ze trouwens allemaal op die Zangfeest? Geen "Tien om te Zien" liedjes en geen liedjes �* la Monza, De Mens en andere Gorki, neem ik aan.
Het artistieke programma wordt ingevuld door onder anderen sopraan Cristel De Meulder, die 'Het jonge jaar' en 'Hoe schoon de morgendauw' zal zingen, twee liederen van Lodewijk Mortelmans op tekst van Guido Gezelle. Op die manier wordt ook de 180ste verjaardag van één van de grootste Vlaamse dichters luister bijgezet. Ook Micha Marah verleent haar medewerking. Zij zal niet alleen enkele kinderliedjes brengen tijdens het Kinderzangfeest, maar ook Vlaanderen en de Vlaamse Rand bezingen in 'Als je maar Vlaming bent' en 'Ik hou van alle zes'. Deze 73ste editie van het Vlaams Nationaal Zangfeest laat ook één van de mooiste Marialiederen horen: 'Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen' werd precies honderd jaar geleden gecomponeerd door Lodewijk De Vocht op tekst van August Cuppens. Voorts wordt ook de 25 jaar geleden overleden Vlaamse componist Herman Roelstraete herdacht. Het Zangfeestkoor zingt ingetogen 'Vlaanderen alleen' in een meerstemmige zetting van Juliaan Wilmots. Zoals vanouds staan ook heel wat klassieke samenzangliederen op het programma, naast kleinkunstliederen die zich ook perfect voor samenzang lenen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be