![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1441 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1442 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, je denkt blijkbaar dat "opgedane ervaringen" (uit het verleden dus) als herinneringen in de vorm van keurige filmverslagen met beeld en geluid in je hoofd op de plank liggen. En dat die "data uit het geheugen niet gelijk is aan het programma die het verwerkt." Dat vormt een interessante probleem. Want wat is het zich herinneren anders dan een waarneming doen? (ik vermijd nu het woord ervaring om misverstanden te voorkomen). Ook hierin is Ryle mij voorgegaan. Wat is de verbeelding anders dan een waarneming? Wat is het een ingeving, een idee, een wensdroom, een emotie op het moment van gewaarwording anders dan een waarneming? Is denken iets anders dan het waarnemen van een reeks van min of meer logische gedachten? Het bewustzijn is de spiegel van een onbewuste werkelijkheid en ontologie. De zogenaamde herinneringen (wie weet of het juiste herinneringen of verdraaiingen zijn?) zijn waarnemingen van "het programma dat de herinneringen verwerkt" en ze zijn aan het programma gelijk. De waarneming is ook de waarnemer. De ervaring is de ervarende. En zo hebben we de fantoom "ik" verklaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1443 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1444 |
Minister-President
|
![]() Jullie houden wel van die termen fantomen, illusies enz. Het spreekt wel tot de verbeelding maar ik gebruik liever de term relatief. Relatief betekent dat iets moet worden bezien in relatie tot iets anders.
![]() |
#1445 |
Minister-President
|
![]() Men beseft nog niet eens een fractie van de problematiek waar men met te maken heeft. Toen ingenieurs van IBM hun laatste super computer Watson aan de pers voorstelde zijde ze wel dat A.I. niet met menselijke intelligentie mag vergeleken worden. Eigenlijk heeft het ene niets met het andere te maken. A.I. simuleert intelligente functies maar dat is niet gelijk aan intelligent zijn. Zoals een smart Phone niet smart is maar een multifunctioneel apparaat is. Maar dat blijkt niet zo sexy te zijn.
![]() |
#1446 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar men kan niet ontkennen dat de computer alsmaar meer gelijkenissen vertoont met het brein. Oorspronkelijk was het enkel bedoel als opslag van cijfers, later is daar tekst bijgekomen en nu worden er beelden en geluiden beheerd door de computer. Daarenboven bestaan er efficiente algorithmes om zaken te herkennen (beelden, geluiden, ...) Vandaar wordt de aanname dat het brein eigenlijk gewoon een heel complexe computer is steeds realistischer en ik heb nog nooit iets gezien dat dit tegenspreekt. Dus opnieuw, waarom zouden we er dan iets bovennatuurlijks bijslepen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat dode draadjes niet denken kunnen en het denken ook niet als een object bestaat, maar alleen als subject, dus het IK als persoon.
Zelfs al zouden de neurologen woorden in de hersenen vinden, dan nog is dat niet het denken zelf. Ook woorden denken niet, dat doen wij, en in onze hersenen zijn dat de microwezentjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1448 | |
|
![]() Citaat:
als we naar een tafel kijken we bewust zijn van die tafel maar nooit van onszelf (?) Klopt niet. Vervang tafel door tijger of door glaasje pils, enzovoort en je begrijpt dat we alles waarvan we bewust zijn altijd op onszelf betrekken. Er klopt iets niet in die redenering he Piero. (?) Wat klopt er niet? De waarnemer bestaat toch alleen in de waarneming? De spreker bestaat toch alleen als hij spreekt? In de psychologie zegt men wel eens dat de uitspraak "ik ben blij" (of verdrietig) vervangen kan worden door "er is blijheid" (of er is verdriet). Zo kan er ook contemplatie zijn en hoop en verwachting en tegelijk het besef dit allemaal een fysieke persoon betreft. En dat heeft niet de vorm van een helder denkbeeld, het is voornamelijk gevoelsmatig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1449 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de waarnemer een tijger zou waarnemen en de stelling zou zijn dat de waarnemer enkel bewust zou zijn van het waargenomene en niet van zichzelf zou hij geen angstreactie kunnen krijgen en niet lang bestaan. Idem dito met een glas bier, als ik dorst heb en ik neem glas bier waar en ik ben me enkel bewust van dat glas bier maar niet van mijzelf als dorstige ik zou omkomen van de dorst. Dit betekent dat er in alle omstandigheden de identificatie met de waarnemer nooit verbroken wordt en het verband tussen waarnemer en waargenomene een relationeel verband is en geen spraken is van identificatie. De relatie tussen 'ik' en het 'glas bier' is dat het glas bier het object wordt tot het lossen van mijn dorst en de tijger wordt het object van gevaar en angst. De waarnemer is nooit de waarneming maar blijft altijd zichzelf.
![]() |
![]() |
#1450 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1451 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laat het uit harrie A.U.B.
![]() |
![]() |
#1452 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1453 |
Minister-President
|
![]() Juist daarom kan men zeggen ik heb geen angst en ik onderdruk mijn dorst. Omdat de waarnemer niet gelijk is aan de waarneming.
![]() |
#1454 |
|
![]() Als de waarnemer niet gelijk is aan de waarneming dan ontkent hij de waarneming. Dat lijkt mij zeker in dit voorbeeld lastig uit te leggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1455 |
|
![]() De ervaring is hetzelfde als datgene wat ervaren word.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1456 |
Minister-President
|
![]() Maar nee hij ervaart angst of heeft dorst maar besluit om die te onderdrukken. De waarneming wordt ervaren en de waarnemer anticipeert daarop. Iets dat dagelijks gebeurt.
![]() |
#1457 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard maar hier gaat de discussie over de ervaring versus de ervarende.
![]() |
#1458 |
Minister-President
|
![]() Dat wordt effectief lastig om uit te leggen als vrije wil een illusie is. Maar aangezien ik die gedachte niet deel is dat niet aan mij om dit uit te leggen.
![]() |
#1459 | |
|
![]() Citaat:
The process of perception begins with an object in the real world, termed the distal stimulus or distal object.[2] By means of light, sound or another physical process, the object stimulates the body's sensory organs. These sensory organs transform the input energy into neural activity—a process called transduction.[2][6] This raw pattern of neural activity is called the proximal stimulus.[2] These neural signals are transmitted to the brain and processed.[2] The resulting mental re-creation of the distal stimulus is the percept.BRON |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1460 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is angst nu een waarneming of een reactie? En wordt die reactie waargenomen/ ervaren of niet?
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 21 augustus 2013 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |