![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1461 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zie eigenlijk totaal geen tegenstijdigheden tussen het 614de gebod en wat je in dit bericht zegt - integendeel zelfs. Waarom geen 614de gebod, terwijl je blijkbaar toch akkoord gaat met de inhoud ervan ![]() Trouwens, kan je ook niet beargumenteren dat sommigen het 614de gebod zo op de spits drijven dat Hitler paradoxaal genoeg juist wél hun leven gaat bepalen? Hun gedachten en acties zijn dan immers niet meer zijn dan een nihilistische omkering van die van Hitler. Neem nu die anekdote (hoewel het gebod toen nog niet bestond): als die vergaderzaal verwoest was door een zware storm hadden ze een goede zaal gebouwd; nu die vernietigd is door Hitler niet - hoewel Hitler die zaal nooit heeft laten bombarderen 'zodat ze een zaal zouden bouwen die groot genoeg was'. Net door Hitler zitten ze er nu nog steeds met een te kleine zaal. Anders gezegd: in de zin het is niet aan Hitler om, zelfs onrechtstreeks, te bepalen hoe het Brits parlement er moet uitzien. stoort de "zelfs onrechtsreeks" me. Misschien wel in deze vergeten achterhoek.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 2 november 2009 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1462 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij stelt het 614de gebod Hitler te centraal in de keuzen die we moeten maken, zowel politiek als individueel. Ik wil echter niet dat Hitler of de nazi's mijn huidig en komend gedrag gaan bepalen. Niet zozeer om Hitler "geen overwinning te gunnen", maar omdat ik mijn eigen geluk nastreef. Ik laat me al niet door de rabbijn, de priester, de mollah of de cultuurfilosoof bewust beïnvloeden, waarom dan wel door Hitler en de nazi's? Daarom moet ik Hitler en de nazi's en hun misdaden echter niet vergeten. Evenmin moet ik vergeten hoe het reële communisme eruit zag, wat het kolonialisme inhield, ... Het kan overigens best zijn dat in de kijk op het verleden er veel gelijkenissen zullen zijn tussen mij en iemand die voor dat 614de gebod kiest. Vandaar dat je daar geen tegenstrijdheden in ziet. Het verleden is wat het is. De vergeelde foto's, de vreemde familestambomen met veel doodlopende takken, de verdwenen shtetls, ze vertellen een verhaal waar je niet omheen kunt. Dat moet echter niet allesbepalend zijn voor de toekomst. Nu, je kan natuurlijk ook stellen dat voor een Jood de beste manier om Hitler "de overwinning niet te gunnen" erin bestaat gewoon zonder complexen zijn/haar leven te leven, in Europa dan nog. Tenslotte is het dat wat de nazi's wilden beëindigen, iets waar hun marginale aanhangers vandaag ook nog over dagdromen. In die zin pas ik, door rustig verder te doen, het 614de gebod willens nillens toe. Citaat:
Citaat:
Hier zie ik geen 'nihilistische omkering' van Hitler's wensen, want die kon het wellicht weinig schelen of de Britse parlementsleden allen een zitplaats hebben of niet. 'Nihilistische omkering' zou bijvoorbeeld zijn geen snelwegen bouwen omdat Hitler daar mee begonnen is.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 2 november 2009 om 16:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1463 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Soit. Eigenlijk boeiend hoe interpretaties zo kunnen verschillen ![]()
![]() |
![]() |
#1464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() We interpreteren de anekdote dus anders. Het geval uit anekdote is niet zomaar op mij van toepassing, omdat ik niet op de gevolgen van Hitler's daden moet reageren. Het symbolische gehalte, zoals ik de anekdote interpreteer, wel.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 3 november 2009 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is je lijfregel?
Quote zoals ze dat tegenwoordig noemen.
![]() |
#1466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Misschien moet ik hier eens een wedstrijdthread opstarten zodat slimme forumleden mij van een spetterende lijfregel kunnen voorzien. Al vrees ik vooral flauwe lijfregels als "op ieder vraagje past een antwoordje".
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 8 november 2009 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1467 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waar en wanneer geef je je vat om je prijs voor de vrede te vieren?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was de levensstandaard tijdens die periode dan slechter dan de voorgaande periode?
![]() |
![]() |
![]() |
#1469 |
Minister-President
|
![]() Ja, gedurende enkele decennia wel.
![]() |
#1470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is Polle je 2de nickname?
![]() |
![]() |
![]() |
#1471 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1472 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tijdens onze orgie van volgend jaar op Bohemian Grove, natuurlijk.
![]() |
#1473 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1474 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar ging het echter niet om. Pølle vroeg naar wat ik bedoelde met "kapitalisme zo moeilijk en zo harteloos met transities omgaat". Je mag me zoveel je wil om de oren slaan met hoe fantastisch de markt wel niet is. Dat neemt niet weg dat ik van het menselijk vernuft verwacht dat we ooit iets vinden om niet geregeld halve generaties te moeten opofferen aan de vooruitgang.
![]() |
![]() |
#1475 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 10 november 2009 om 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hij vertolkt alvast goed mijn gevoel bij aanzienlijke delen van dit forum. Waaronder dus de thread waarnaar ik verwees (over vaccinatie): weer zo'n surrealistisch cocktail van stupiditeit en gemeenheid (zie maar de degoutante insinuaties die lomeanor naar het hoofd worden gesmeten).
![]() |
![]() |
#1477 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor geen geld in de wereld zou ik zo'n happening willen missen!
Nu ik langzamerhand de ladder opklim wordt het met het jaar leuker.
![]() |
#1478 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat op zijn beurt vooronderstelt dat de levensstandaard eerst daalt, vooraleer 'ie stijgt. Anders; als er effectief een continue verbetering is, kan je dat toch moeilijk 'opoffering' noemen, niet? Of zie ik dat mis?
![]() |
![]() |
![]() |
#1479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs als de levensstandaard over een periode stijgt, kunnen bepaalde aspecten van de (r)evolutie in mijn ogen harteloos zijn. In de 19de eeuw waren de werk- en leefomstandigheden in de steden voor vele miljoenen mensen erbarmelijk. Ik hoop dat we slim genoeg zijn om in de toekomst economische revoluties (die wellicht niet te vermijden zijn) beter te doen verlopen.
![]() |
![]() |
#1480 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |