![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je hebt in 2 verschillende voorbeelden 2 verschillende regeltjes nodig om te bepalen welk object on beweging zou zijn en welk object in rust zou zijn. Kan je ook een regel geven die bepaalt wanneer ik de ene regel (laten we die “de kracht-regel van harrie” noemen) moet gebruiken of wanneer ik de andere regel (laten we die “de massa-regel van harrie” noemen) moet gebruiken? Als ik wil weten of een komeet die we onze aarde zien voorbijscheren beweegt tegenover de aarde of omgekeerd, welke regel gebruik ik dan, “de kracht-regel van harrie” of “de massa-regel van harrie”? En waarom de ene en niet de andere? Of beter nog, wat als we een planetoide met ongeveer de massa van de aarde onze planeet zien voorbij scheren? (niet onmogelijk, onze maan is gevormd toen een planetoide met de massa van Mars op de aarde is ingeslagen). Het is niet mogelijk om in dit geval de “de massa-regel van harrie” te gebruiken, beide objecten hebben ongeveer dezelfde massa. Ook kan ik niet “de kracht-regel van harrie” gebruiken, er is nl. geen directe kracht geweest tussen aarde en planetoide om de relatieve beweging in gang te zetten zoals met de trein, die planetoide is gewoon door een botsing met een andere planetoide vanuit de Oort wolk of Kuiper gordel in onze richting gekatapulteerd. Is er mss. een 3de van harrie regel in dit geval? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ge moogt Google gebruiken om het antwoord te vinden. Draait de maan om de aarde of de aarde om de maan
![]() |
![]() |
#1504 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken uiteraard de gangbare opvatting, maar als aarde én maan in beweging zijn, dan is dat toch moeilijk uit te maken?
Of is er zoals met de zon een soort bewijs voor?
![]() |
![]() |
#1505 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En daaruit volgt dat het allemaal inertiaalstelsels zijn. Gemakkelijk te begrijpen voor iemand die even nadenken kan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1506 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo meent ene Alboreto dat de aarde zoiets moet zijn als een afgesloten auto. Enfin; zo kan je van alles en nog wat verzinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want ware de aarde lichter dan zou de trein inderdaad de aarde onder zijn wielen weg rijden. Alleen in het tweede geval komt de kracht niet uit het molentje zelf (zoals bij de trein), maar van het licht vandaan, die niet de zwaardere aarde kan doen draaien. Dat is het enige verschil. Citaat:
Citaat:
Maar omdat in het eerste geval de kracht direct is, en ik veronderstellen mag dat je wel weet dat de aarde een veel grotere massa heeft, heb ik even niet van de massa gesproken. In het tweede geval komt de kracht van buiten en dan is het goed om even te weten dat de zonnestralen de aarde niet in beweging kunnen zetten. Citaat:
De komeet, die waarschijnlijk een grote elliptische baan om de zon beschrijft, kruist de baan van de aarde en ziet evenzeer de aarde voorbij gaan, wat ook afhangt van de snelheid die beiden hebben ten opzichte van elkaar. Dus ze scheren langs elkaar heen en krachten zijn hier niet zo van belang of je moet dit bij een elliptische baan in rekening willen brengen om een toenemende snelheid te verklaren naar de zon toe en bij de aarde is dat eveneens de kracht van de zon die hem om de zon doet draaien. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus het is allemaal een kwestie van subtiel en gedifferentieerd na kunnen denken. Even het koppeke gebruiken dus. Heb je problemen: kom bij harriechristus... ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of moet ik wel die van jou beantwoorden en jij niet die van mij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bekijk het vanuit het totale systeem van zon en aarde en maan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1 - kennis der atomen. 2 - kennis der evolutietheorie. 3 - kennis van de ruimtevaart. Kennis van de lariekoek van Einstein kon ik geheel en al ontberen, noch dat van een of ander maf zonnemolentje... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En nu gij
![]() |
![]() |
#1513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de maan betreft: deze draait om de aarde heen, zoals de aarde op zijn beurt om de zon. Dat het andersom zou zijn is slechts subjectieve SCHIJN. Belangrijk om ook de SCHIJN te kennen, maar fout om er een materiële werkelijkheid van te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1515 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ok, Janneke en mieke zitten elk in een apart vliegtuig die elkaar kruisen en ze kijken naar elkaar. Volgens Janneke staat hij stil en beweegt Mieke. volgens Mieke staat zij stil en beweegt Janneke. Wat is schijn en wat is echt, kortom wie hierboven heeft gelijk en wie niet en vooral : waarom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beiden vliegen immers door de lucht boven de aarde. De twee andere visies van Janneke en Mieke zijn daaraan ondergeschikt en zijn slechts schijn, want noch het ene vliegtuig, noch het andere staat werkelijk stil. Dat lijkt maar zo voor degene die in het vliegtuig zelf zit. De tegenstrijdigheid wordt dus opgelost binnen het totale systeem van aarde en twee vliegtuigen. De deelvisies daarbinnen zijn schijn als ze als zelfstandig zouden worden genomen. Dus het geheel is echt en de delen zijn schijn. Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 mei 2011 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 | |
|
![]() Citaat:
Opnieuw de eenvoudige vraag: Draait de maan om de aarde of de aarde om de maan?
![]() |
![]() |
#1519 |
|
![]() Ik bedoel natuurlijk binnen de beweging rond de zon en het centrum van de melkweg enz...
![]() |
#1520 |
Banneling
|
![]() Heel juist, maar dat geldt enkel voor een waarnemer buiten deze 2 vliegtuigen, nietwaar?
Laatst gewijzigd door parcifal : 17 mei 2011 om 17:23. |
![]() |
![]() |