![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mag ik u attent maken op een vergelijkbare situatie in uw en mijn geboortestreek. In onze geboortestreek werd in mijn jeugd de oude Limburgse moedertaal door meer dan 95% van de bevolking gesproken. Later als tiener op school werd het zelfs verboden (alhoewel het bij een poging bleef) Limburgs te spreken op de speelplaats. We moesten het zogezegd superieure ABN (Brabants) spreken. Geef mij eens een antwoord op de vraag hoeveel van onze jongere streekgenoten de streektaal nog machtig zijn. Wat na eeuwenlange Franse overheersing niet gebeurd is hebben de Vlamingen op enkele decenia klaargespeeld. De oude Limburgse moedertaal, de taal die Henric van Veldeke al gebruikte, is grotendeels verdwenen voor de jongere generatie. Als ik hier in eigen streek naar de winkel ga zijn er vele winkelbediendes die de streektaal niet meer verstaan. (vergelijk met Nederlands in Brussel) Toen vertelde men ons dat we moesten streven naar een Nederlandse eenheidstaal, dat dit nodig om van onze regio een welvarende regio te maken. Wat is het gevolg. Onze mooie Limburgse taal is in de media bijna nooit te horen. Maar de standaardtaal ook niet. Je hoort vooral een afschuwelijk Brabants tussentaaltje. Toen de provinciale overheid Limburgs, zoals in Nederland, wilde laten erkennen om alzo de Limburgse taalcultuur te beschermen, heeft men dat geweigerd. Een geslaagde poging om onze cultuur zo snel mogelijk te doen verdwijnen. Ik ben dan ook van mening dat veel Vlamingen er een dubbel moraal op nahouden. PS de reacties die ik verwacht bevestigen mijn standpunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je de wereld wil veranderen, begin bij jezelf.
![]() |
![]() |
![]() |
#1504 |
Banneling
|
![]() Dat is het hem nu net.
Ik wil de wereld niet veranderen. Ik vind hem prima zo... op een paar kleine details na... Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 juni 2015 om 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1505 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1506 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 |
Banneling
|
![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 juni 2015 om 10:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of je bent er misschien voorstander van dat de streektalen inderdaad in stand werden gehouden en dat iedereen daarnaast het beschaafde frans zou spreken? Hewel Pajoske, dat tweede geval doet zich voor hier in Wallonië en de jongeren die nog hun Waals dialect spreken kun je ook, bij wijze van spreken, op één hand tellen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 |
Banneling
|
![]() Hoe kom je te weten dat je gevangen zit als je niet ziet wat er nog mogelijk is?
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1513 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus de vraag is of de Belgische democratie slechts een schijnopvoering is waarachter andere machten het spel bepalen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1515 | |
|
![]() Citaat:
Daarnaast beheersen ze redelijk goed de Franse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 |
Banneling
|
![]() Dat mag duidelijk zijn Marie, in het andere geval had WOII er niet eens geweest. Hetzelfde gebeurt vandaag met hetzelfde risico als toen, hoor je politiek daar iets over zeggen, nee toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 |
Banneling
|
![]() Wie heeft jouw kinderen dan verboden om Maaslands te leren? Iedereen in Vlaanderen is vrij om zijn streektaal te cultiveren.
Laatst gewijzigd door Spitting Image : 2 juni 2015 om 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 |
Banneling
|
![]() Dat is zacht uitgedrukt Pajoske, sommigen willen zelfs vanalles verdonkeremanen maar toch gaan ze anderen beschuldigen van collaboratie.
Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De BLUB en franstalige belgicisten kunnen zich misschien spiegelen aan de "spaanse" Ciutadans. Ik heb hier NIKS in de media gehoord over de schandalen met het soort volk dat die partij aantrekt (falangisten bijvoorbeeld). Maar ja, men verzweeg ook dapper de 300.000 extra stemmen voor Catalaansgezinden...
![]() |
![]() |
![]() |
#1520 |
|
![]() |
![]() |
![]() |