Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2005, 23:07   #1501
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Salmon L.A.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Neen omdat ze de arrogantie hebben om geen Nederlands te leren, en die arrogantie duurt al 175 jaar.
Trop is trop
Ik wou dat ik zo goed Frans kon spreken als vele Waalse politici, wielrenners, voetballers en andere mediafiguren Nederlands spreken. Zelfs Koning Albert II spreekt veel mooier Nederlands dan zijn broer-voorganger (en dan bijvoorbeeld de meeste Antwerpenaren van zijn leeftijd).
Maar alles kan altijd beter natuurlijk.
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 14:22   #1502
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A.
Ik wou dat ik zo goed Frans kon spreken als vele Waalse politici, wielrenners, voetballers en andere mediafiguren Nederlands spreken. Zelfs Koning Albert II spreekt veel mooier Nederlands dan zijn broer-voorganger (en dan bijvoorbeeld de meeste Antwerpenaren van zijn leeftijd).
Maar alles kan altijd beter natuurlijk.
Niets houd u tegen om uw Frans wat bij te schaven.
En wat betreft het nederlands van AlbertII, tja, ik noem dat niet echt mooi Nederlands, eerder gebrekkig, en dat voor een land waar Vlaanderen groter is dan Wallonië.
Maar ja, men verwachten van de Frans sprekende hier geboren monarch blijkbaar teveel.
Het is waarschijnlijk niet ieder lid van de Belgische adel gegeven om perfect en vloeiend Nederlands te spreken als Prinses Maxima van Nederland.
Zij is van Argentinië, spreekt oorspronkelijk Spaans, en heeft de taal van haar nieuwe land heel snel onder de knie.
Paola met haar taalbad....niet echt een schitterend resultaat....

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 15:47   #1503
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Niets houd u tegen om uw Frans wat bij te schaven.
En wat betreft het nederlands van AlbertII, tja, ik noem dat niet echt mooi Nederlands, eerder gebrekkig, en dat voor een land waar Vlaanderen groter is dan Wallonië.
Maar ja, men verwachten van de Frans sprekende hier geboren monarch blijkbaar teveel.
Het is waarschijnlijk niet ieder lid van de Belgische adel gegeven om perfect en vloeiend Nederlands te spreken als Prinses Maxima van Nederland.
Zij is van Argentinië, spreekt oorspronkelijk Spaans, en heeft de taal van haar nieuwe land heel snel onder de knie.
Paola met haar taalbad....niet echt een schitterend resultaat....
Aangezien het Nederlands de taal is van de meeste Belgen zou u er goed aan doen om uw kennis van het d/t-gebruik en andere werkwoordvormen wat bij te spijkeren.
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Oud 13 september 2005, 16:54   #1504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs Koning Albert II spreekt veel mooier Nederlands dan zijn broer-voorganger (en dan bijvoorbeeld de meeste Antwerpenaren van zijn leeftijd).
Boudewijn als Albert werden gedeeltelijk door een Nederlandse gouvernante in het Nederlands opgevoed. Rekening hiermee houdend is hun Nederlands niet echt hoogstaand en mist het de natuurlijke vlotheid.

Albert II spreekt niet "mooier" Nederlands, maar gewoon minder plechtig en gedragen zoals Boudewijn dat deed. Boudewijn deed dat nog volgens de oude geplogendheden (vandaar ook de nogal ouderwetse aansprekingen, gedragen volzinnen...). Albert, die een heel ander karakter heeft dan zijn broer, heeft dat veel minder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 16:56   #1505
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

'T zal ook nooit goed zijn. Het Frans van de federale ministers, inclusief Verhofstadt is ook niet vlot en perfect. Wat zegt u daarvan?

Trouwens, die oude geplogenheden van de Nederlandse taal moeten u toch aanstaan, niet?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 13-09-2005 at 17:58
Reason:
--------------------------------

'T zal ook nooit goed zijn. Het Frans van de federale ministers, inclusief Verhofstadt is ook niet vlot en perfect. Wat zegt u daarvan?

Trouwens, die oude geplogenheden van de Nederlandse taal moeten u toch aanstaan, niet?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

'T zal ook nooit goed zijn. Het Frans van de federale ministers, inclusief Verhofstadt is ook niet vlot en perfect. Wat zegt u daarvan?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 13 september 2005 om 16:58.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 16:57   #1506
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

VDB, hebt u ook al geantwoord op mijn vraag waarom het VB media-aandacht nodig heeft terwijl u toch zei dat goede wijn geen krans nodig heeft? Is het VB dan slechte wijn?
Oud 13 september 2005, 17:07   #1507
humble
Burgemeester

Standaard

De zegswijze dat "goede wijn geen krans nodig heeft" betekend niet dat hij er geen mag krijgen, goede wijn heeft die krans niet nodig maar niets belet dat hij die krijgt.
Het krijgen van die krans betekend niet dat die wijn plotsklaps slecht is, het bevestigd enkel zijn kwaliteiten.
Het is iets anders met slechte wijn, als die wijn een krans krijgt wordt hij niet beter, de handeling is wel bedriegelijk en manipulatief.
Verander goed wijn in Vlaams belang en slecte wijn in belgisch bestuur en het zal u meteen duidelijk zijn.
Dit is een kleine uitleg voor die bubbers die duidelijk mislukte in hun tweede zit.[edit]
[size=1]After edit by humble on 13-09-2005 at 18:09
Reason:

De zegswijze dat "goede wijn geen krans nodig heeft" betekend niet dat hij er geen mag krijgen, goede wijn heeft die krans niet nodig maar niets belet dat hij die krijgt.
Het krijgen van die krans betekend niet dat die wijn plotsklaps slecht is, het bevestigd enkel zijn kwaliteiten.
Het is iets anders met slechte wijn, als die wijn een krans krijgt wordt hij niet beter, de handeling is wel bedriegelijk en manipulatief.
Verander goed wijn in Vlaams belang en slecte wijn in belgisch bestuur en het zal u meteen duidelijk zijn.
Dit is een kleine uitleg voor die bubbers die duidelijk mislukte in hun tweede zit.[/size]

Het krijgen van die krans betekend niet dat die wijn plotsklaps slecht is.
Het is iets anders met slechte wijn, als die wijn een krans krijgt wordt hij niet beter het is bedrog.
Dit is een kleine uitleg voor die bubbers die duidelijk mislukte in hun tweede zit.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door humble : 13 september 2005 om 17:09.
humble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 18:00   #1508
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Trouwens, die oude geplogenheden van de Nederlandse taal moeten u toch aanstaan, niet?
Natuurlijk. Het nederlands is tenslotte maar een taaltje van achterlijke boeren.
Hé hans....
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:48   #1509
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Natuurlijk. Het nederlands is tenslotte maar een taaltje van achterlijke boeren.
Hé hans....
Volgens ''meneer'' den advocaat wel ja. [edit]
[size=1]After edit by daiwa on 13-09-2005 at 20:49
Reason:

Citaat:
Hé hans....
Volgens ''meneer'' den advocaat wel ja. [/size]

Citaat:
Hé hans....
Volgens ''meneer'' den advocaat wel ja.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 september 2005 om 19:49.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:49   #1510
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VDB, hebt u ook al geantwoord op mijn vraag waarom het VB media-aandacht nodig heeft terwijl u toch zei dat goede wijn geen krans nodig heeft? Is het VB dan slechte wijn?
Jazeker, daar heb ik al op geantwoord en u erop gewezen dat het Vlaams Belang een eerlijke behandeling eist op de VRT. Voor de rest eisen we, in tegenstelling tot jullie bubbelsmurfenclub, geen verplichte zendtijd (tenzij binnen een herstel van de uitzendingen voor derden).
Oud 13 september 2005, 19:50   #1511
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Volgens ''meneer'' den advocaat wel ja.
De doorluchtige opperbubbel heeft evenwel een nogal selectieve benadering van een aantal zaken.

Op onderstaande kwam tot op heden geen antwoord:

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1441
Oud 13 september 2005, 19:54   #1512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Trouwens, die oude geplogenheden van de Nederlandse taal moeten u toch aanstaan, niet?
Wat dat laatste betreft, hou ik van mooi en correct Nederlands. Boudewijn gebruikte de oude geplogendheden (meer bepaald in woordkeuze en zinsbouw), wat zeker aanspreekt. Voor de rest was zijn uitspraak evenwel zwaar Franstalig gekleurd (iedereen herinnert zich nog wel de bekende aanhef: "Oewaarde lantkenoten").

In tegenstelling tot de verkozene politici, was de kroonprins opgevoed om als toekomstig staatshoofd Frans als Nederlands te spreken. Van een staatshoof mogen we wel verwachten dat hij beide talen correct, vlot en accentloos spreekt.

Zelfs Maxima, die het Nederlands tenslotte op veel latere leeftijd heeft geleerd, spreekt met een veel minder hoorbaar accent dan Boudewijn of Albert.
Oud 14 september 2005, 00:26   #1513
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien het Nederlands de taal is van de meeste Belgen zou u er goed aan doen om uw kennis van het d/t-gebruik en andere werkwoordvormen wat bij te spijkeren.
U geeft toch mooi toe dat het Nederlands de taal is van de meeste Belgen...
Als het u kan plezieren om typfouten te verbeteren op het net...ieder zijn hobby.
Mijn mening, zoek u een meer stimulerende hobby.
Maar dat is ieder zijn goesting natuurlijk.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 11:16   #1514
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik denk ook dat Jan meer van Boudewijn hield dan van de (iets) frivolere Albert.
In ieder geval zou ik echt willen dat alle Belgen (ook de Vlamingen) zo vlot en accentloos Nederlands praken als Albert II - en ik weet dat ik zelf onmogelijk ooit zo goed en zo vlot Frans zal kunnen spreken als onze koning Nederlands spreekt. Of hij dat nu van zijn gouvernante geleerd heeft of van zijn houterige broer, kan me niet schelen. Wat doet dat er eigenlijk toe, Jan?
Oud 14 september 2005, 11:24   #1515
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zelfs Maxima, die het Nederlands tenslotte op veel latere leeftijd heeft geleerd, spreekt met een veel minder hoorbaar accent dan Boudewijn of Albert.
Dat is een dwaze mythe die binnen het VB graag gekoesterd wordt, omdat ze die "oewaarde landkenoten" van Boudewijn (nu al meer dan 12 jaar dood!) danig missen als doelwit voor hun anti-Belgische spot.
U hebt blijkbaar nog nooit Albert II Nederlands horen spreken.
Niet dat dat een schande is natuurlijk, want Albert II heeft zelden iets zinnigs te zeggen (dat is een heel ander verhaal). En persoonlijk ben ik ook voorstander van een republiek, maar de waarheid heeft zijn rechten.
Oud 14 september 2005, 11:27   #1516
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het u kan plezieren om typfouten te verbeteren op het net...ieder zijn hobby.
Normaal maak ik geen opmerkingen over taalfouten van anderen, maar u was begonnen met het Nederlands van Albert II te bekritiseren. Is dat dan uw hobby?[edit]
[size=1]After edit by Salmon L.A. on 14-09-2005 at 12:29
Reason:

Citaat:
Normaal maak ik geen opmerkingen over taalfouten van anderen, maar u was begonnen met het Nederlands van Albert II te bekritiseren. Is dat dan uw hobby?[/size]

Citaat:
Normaal maak ik geen opmerkingen over taalfouten van anderen, maar u was begonnen met het Nederlands van Albert II te bekritiseren. Is dat dan uw hobby?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 14 september 2005 om 11:29.
Oud 14 september 2005, 11:28   #1517
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Is er iemand die dat ontkend heeft?
Oud 14 september 2005, 11:36   #1518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een dwaze mythe die binnen het VB graag gekoesterd wordt, omdat ze die "oewaarde landkenoten" van Boudewijn (nu al meer dan 12 jaar dood!) danig missen als doelwit voor hun anti-Belgische spot.
U hebt blijkbaar nog nooit Albert II Nederlands horen spreken.
Niet dat dat een schande is natuurlijk, want Albert II heeft zelden iets zinnigs te zeggen (dat is een heel ander verhaal). En persoonlijk ben ik ook voorstander van een republiek, maar de waarheid heeft zijn rechten.
Mythe? Luister gewoon naar een toespraak van Boudewijn: steeds begon hij met de aanspreking "Oewaarde lantkenoten". Albert kunnen we dit niet aanwrijven om de eenvoudige reden dat hij nooit met die aanhef begint. Zijn Nederlands is nu eenmaal ook niet wat je zou verwachten van een staatshoofd dat van kindsbeen ook het Nederlands werd bijgebracht. De houterigheid valt onmiddellijk op wanneer je diens taal vergelijkt met wat bijvoorbeeld uit Maxima's mond komt!
Oud 14 september 2005, 11:39   #1519
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ook dat Jan meer van Boudewijn hield dan van de (iets) frivolere Albert.
In ieder geval zou ik echt willen dat alle Belgen (ook de Vlamingen) zo vlot en accentloos Nederlands praken als Albert II - en ik weet dat ik zelf onmogelijk ooit zo goed en zo vlot Frans zal kunnen spreken als onze koning Nederlands spreekt. Of hij dat nu van zijn gouvernante geleerd heeft of van zijn houterige broer, kan me niet schelen. Wat doet dat er eigenlijk toe, Jan?
Wat laatste betreft, is het het punt dat hij het Nederlands al van kindsbeen heeft geleerd. Vergelijk dat dan eventjes met wat Maxima weet te spreken, dan valt op dat de ene vloeiend, soepel en heel natuurlijk spreekt, terwijl Albert, niettegenstaande zijn frivole karakter, houterig, niet accentloos en heel moeizaam Nederlands leert. De laatste leerde het Nederlands al van jongsaf aan, terwijl Maxima pas veel later en in een korte tijd de taal eigen moest maken. Dat is juist het punt.
Oud 14 september 2005, 12:06   #1520
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat dat laatste betreft, hou ik van mooi en correct Nederlands. Boudewijn gebruikte de oude geplogendheden (meer bepaald in woordkeuze en zinsbouw), wat zeker aanspreekt. Voor de rest was zijn uitspraak evenwel zwaar Franstalig gekleurd (iedereen herinnert zich nog wel de bekende aanhef: "Oewaarde lantkenoten").

In tegenstelling tot de verkozene politici, was de kroonprins opgevoed om als toekomstig staatshoofd Frans als Nederlands te spreken. Van een staatshoof mogen we wel verwachten dat hij beide talen correct, vlot en accentloos spreekt.

Wat denkt u van het bedenkelijke Frans van de Nederlandstalige leden van de FEDERALE regering, Verhofstadt incluis?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be