Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2022, 08:27   #15301
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Een land heeft de leiders die het waard is.
Effe vervolledigen: ...heeft de leiders en de burgers die het waard is. It takes two to tango.

De Filipijnen vergelijken met Taiwan op dat niveau is zwaar kortzichtig en zegt alles over vooringenomenheid.
De Filippijnen worden al eeuwen bestuurd door enkele families van Spaanse origine.Dat gezegd zijnde, de Amerikanen, net als in Latijns-Amerika, bakten zoete broodjes met die elite en buitten hun kolonie en ex-kolonie genadeloos uit, net als overal elders in de wereld.

Taiwan daarentegen net als Zuid-Korea werden beschouwd als bolwerk tegen het communisme, door de zeer symbolische waarde van die landjes/ regio s. Er viel iets te bewijzen.
Dus kregen die paar miljoen Aziaten talloze miljarden dollars, ook al omdat de Amerikanen wisten dat je met Chinezen en Koreanen iets kunt aanvangen. In Zuid-Korea investeerde de overheid die in Chaebols (best te vergelijken met Sovjet conglomeraat industrieen, maar in plaats van puur overheid werden er ook belangrijke families bij betrokken) op Taiwan iets gelijkaardig.
En ja, het werd een succes.

Maar China, met 100 keer meer inwoners en zonder ook maar een dollar Amerikaanse hulp (wel investeringen maar het zijn de Chinezen zelf die hun land van een lageloon land naar een economische supermacht optilden), werd ook een succes.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 08:42   #15302
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien toch eens luisteren wat die Russische jonge vrouw zegt. Uw commentaar sluit daar in ieder geval totaal niet bij aan.

Toch wel. 12:30 zegt ze "why are we not like the Emirates or Singapore".
De rest is kritiek die je net zo goed in de VS zou kunnen zeggen. Al die kleine stadjes met hun universele wallmart, etc. gelijken ook op elkaar. Het verschil is dat Russen goed onderwijs genieten en reizen, dus erg kritisch zijn. In de VS, in die kleine stadjes is kritiek levensgevaarlijk want iedereen is tot de tanden bewapend en iedereen is zeer "proud to be American".
Dan heb ik het nog niet over de zwarte ghettos. Behalve de wereldbefaamde universiteiten voor de lucky few is het Amerikaanse onderwijssysteem, net als hun gezondheidszorg, erg triestig.

En nogmaals, vergelijk eens met Oekraine of Georgie...
die landen zijn in feite derde wereld landen geworden, en staan ver onder Rusland wat levensstandaard betreft.
Maar dat past niet in de westerse propaganda dus wordt genegeerd. Oekraine wordt trouwens ook een gevaarlijk land om kritiek te leveren. De lijst met verboden media/sociale media/ films/boeken/artiesten/ etc. is de langste ter wereld. Zulke kritische filmpjes volstaan om op die zwarte lijst terecht te komen. Zelfs Pink Floyd staat op die lijst.

https://www.thetimes.co.uk/article/u...pies-0gccbbwp0

Laatst gewijzigd door tomm : 5 februari 2022 om 09:05.
Oud 5 februari 2022, 08:53   #15303
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China heeft zich met overgave in het liberalisme gestort en doet gretig mee met het kapitalistisch wereldspel. Ongelooflijk hoe uw kijk op de realiteit vertroebeld is.
Lees the economist. China wordt totaal niet beschouwd als een liberale economie.
De bedrijven moeten strikt de 5 jaren plannen van de communistische partij volgen. De meeste grote bedrijven zijn in handen van de verschillende overheden, het leger, of de communistische partij. En zelfs de grote prive bedrijven hebben een cel van de communistische partij in hun beheerrraad. Alle banken zijn in handen van de overheid.
Het Chinese systeem is uniek, en zeer succesvol, maar liberaal is echt wel niet het juiste woord.

Hoe je het ook noemt, veel van wat de Chinezen doen zou hier ook zeer welkom zijn, zoals staatsbanken. En als u dat liberaal noemt, dan zou ik graag in Belgie een liberale hervorming doorvoeren en de banken nationaliseren.
Oud 5 februari 2022, 08:57   #15304
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Filippijnen worden al eeuwen bestuurd door enkele families van Spaanse origine.Dat gezegd zijnde, de Amerikanen, net als in Latijns-Amerika, bakten zoete broodjes met die elite en buitten hun kolonie en ex-kolonie genadeloos uit, net als overal elders in de wereld.
Feit. Geldt ook voor respectievelijk Rusland, China, Brazilie, Spanje, etc...
Maar dat doet je eerdere vergelijking niet minder mank lopen. In tegendeel zelfs.
Citaat:
Maar China, met 100 keer meer inwoners en zonder ook maar een dollar Amerikaanse hulp (wel investeringen maar het zijn de Chinezen zelf die hun land van een lageloon land naar een economische supermacht optilden), werd ook een succes.
En dat maakt het grote mentale verschil met de Russen en hun evolutie tot hun huidig economisch fiasco. Elke dag te zien.
Moet pijn doen. Begrijpbaar.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 5 februari 2022 om 09:01.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 09:11   #15305
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit. Geldt ook voor respectievelijk Rusland, China, Brazilie, Spanje, etc...
Maar dat doet je eerdere vergelijking niet minder mank lopen. In tegendeel zelfs.
En dat maakt het grote mentale verschil met de Russen en hun evolutie tot hun huidig economisch fiasco. Elke dag te zien.
Moet pijn doen. Begrijpbaar.
Rusland nu vergeleken met 20 jaar geleden is een andere wereld, en gelukkig maar. Dus Rusland is wel degelijk ook geevolueerd.
Niemand ontkent dat China zeer succesvol is, onder leiding van de communistische partij. China had Deng Xiao Ping en Rusland had Gorbatsjov en Jeltsin, jammer genoeg.
China is uiteraard een groter succesverhaal dan Rusland, maar haalt ook het Westen langzaam maar zeker in. Laten we dat niet vergeten.
Oud 5 februari 2022, 09:29   #15306
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt.
Alles wijst er trouwens op dat zij in de nabije decennia de wereldverhoudingen gaan bepalen.
Uiteraard erg zuur voor de USA om dat te zien gebeuren.
Vergeet Rusland maar totaal op dit niveau. Onbetekenend voor welke positieve benaderingen ook, wel een uiterst gevaarlijke en totaal onberekenbare mentaliteit voor de mensheid.
Putin speelt dat 100% uit. Hij kent/herkent de eigen soort uiteraard perfect goed.

Als gedwongen keuze tussen de twee landen: geef me dan maar China.
Uiteraard verkies ik het economische en politieke systeem van China boven dat van Rusland.
Maar ik heb nu eenmaal meer voeling met de Russische cultuur.
Oud 5 februari 2022, 09:35   #15307
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rusland nu vergeleken met 20 jaar geleden is een andere wereld, en gelukkig maar. Dus Rusland is wel degelijk ook geevolueerd.
Niemand ontkent dat China zeer succesvol is, onder leiding van de communistische partij. China had Deng Xiao Ping en Rusland had Gorbatsjov en Jeltsin, jammer genoeg.
China is uiteraard een groter succesverhaal dan Rusland, maar haalt ook het Westen langzaam maar zeker in. Laten we dat niet vergeten.
Laat dat langzaam maar vallen anno 2022.

Los daarvan: Deng indertijd was een echt visionair.
Persoonlijk ben ik echter niet zo overtuigd van Xi vandaag. Evolueert iets teveel naar een Mao imitatie stijlfiguur.
Hopelijk ben ik verkeerd. Of beter: laat zijn directe beleidsomgeving dat niet toe.

Silver lining: Anderzijds denk ik dat Xi te intelligent is om de mentale idiotie van Mao destijds (in de aard van de Great Leap Forward) te imiteren.
Oud 5 februari 2022, 11:06   #15308
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat dat langzaam maar vallen anno 2022.

Los daarvan: Deng indertijd was een echt visionair.
Persoonlijk ben ik echter niet zo overtuigd van Xi vandaag. Evolueert iets teveel naar een Mao imitatie stijlfiguur.
Hopelijk ben ik verkeerd. Of beter: laat zijn directe beleidsomgeving dat niet toe.

Silver lining: Anderzijds denk ik dat Xi te intelligent is om de mentale idiotie van Mao destijds (in de aard van de Great Leap Forward) te imiteren.
Als je weet waar een land als China vandaan komt.

Zo een enorm land naar een hoger niveau tillen dat is heel moeilijk.

Dat gaat niet op tien twintig of zelfs dertig jaar.

In elk stadium heb je ook andere accentenodig.

Ik denk wel dat de meest Europeanen het zeer moeilijk zouden hebben met de manier van leven in China.

De Europeaan is dat niet gewend.
Oud 5 februari 2022, 11:46   #15309
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als je weet waar een land als China vandaan komt.
Zo een enorm land naar een hoger niveau tillen dat is heel moeilijk. Dat gaat niet op tien twintig of zelfs dertig jaar. In elk stadium heb je ook andere accentenodig.

Ik denk wel dat de meest Europeanen het zeer moeilijk zouden hebben met de manier van leven in China. De Europeaan is dat niet gewend.
Correct. Daarom ook dat ik Hong Kong prefereer.

“Uncle Xi” zal het niet graag horen maar HK is China niet, he. Ietwat eigenzinnig, en toegegeven: niet altijd de slimste uit de klas.
Wel heel levendig, met aangenamere medeburgers en vrijer in realiteit dan veel Westerse landen of staten.
Anders zou het niet de plaats zijn waar mijn Stella staat, he.
Oud 5 februari 2022, 12:28   #15310
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard verkies ik het economische en politieke systeem van China boven dat van Rusland.
De economie van China is bijna zo groot als die van de EU en de economie van Rusland is zo groot als de Benelux.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 14:35   #15311
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben China niet, maar Taiwan is en blijft een afvallige provincie van China, dat is zelfs volgens westerse landen zo.
Weer het herkauwen van de imperalistische retoriek van Peking. En weer een bevestiging dat u een heel statische kijk hebt op geschiedenis. Nederland is in uw ogen dan ook een afvallige provincie van Spanje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 14:36   #15312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. 12:30 zegt ze "why are we not like the Emirates or Singapore".
De rest is kritiek die je net zo goed in de VS zou kunnen zeggen. Al die kleine stadjes met hun universele wallmart, etc. gelijken ook op elkaar. Het verschil is dat Russen goed onderwijs genieten en reizen, dus erg kritisch zijn. In de VS, in die kleine stadjes is kritiek levensgevaarlijk want iedereen is tot de tanden bewapend en iedereen is zeer "proud to be American".
Dan heb ik het nog niet over de zwarte ghettos. Behalve de wereldbefaamde universiteiten voor de lucky few is het Amerikaanse onderwijssysteem, net als hun gezondheidszorg, erg triestig.

En nogmaals, vergelijk eens met Oekraine of Georgie...
die landen zijn in feite derde wereld landen geworden, en staan ver onder Rusland wat levensstandaard betreft.
Maar dat past niet in de westerse propaganda dus wordt genegeerd. Oekraine wordt trouwens ook een gevaarlijk land om kritiek te leveren. De lijst met verboden media/sociale media/ films/boeken/artiesten/ etc. is de langste ter wereld. Zulke kritische filmpjes volstaan om op die zwarte lijst terecht te komen. Zelfs Pink Floyd staat op die lijst.
Een Russische vrouw is aan het woord. Ze heeft duidelijk geen nood om de zwakheden in Rusland te verbloemen door naar de zwaktes van de VS te wijzen. U wil echter altijd weer verstoppertje spelen.
Oud 5 februari 2022, 14:40   #15313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees the economist. China wordt totaal niet beschouwd als een liberale economie.
De bedrijven moeten strikt de 5 jaren plannen van de communistische partij volgen. De meeste grote bedrijven zijn in handen van de verschillende overheden, het leger, of de communistische partij. En zelfs de grote prive bedrijven hebben een cel van de communistische partij in hun beheerrraad. Alle banken zijn in handen van de overheid.
Het Chinese systeem is uniek, en zeer succesvol, maar liberaal is echt wel niet het juiste woord.
Het Chinese systeem is maar succesvol in de mate dat het deelneemt aan het grote kapitalistische systeem. Zou men naar de tijd van Mao terugkeren, naar het orthodox communisme-marxisme, dan valt de hele pudding weer in elkaar. Net zoals dat het geval is geweest in de Sovjet-Unie en de Oostbloklanden.
Oud 5 februari 2022, 14:43   #15314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u een dictatuur boven een democratie verkiest, wisten we al eerder, hoor.
Oud 5 februari 2022, 20:54   #15315
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Net zoals er ongetwijfeld Russen zijn die menen dat de hele wereld onderdeel is van de Russische invloedssfeer.
Maar dat maakt het nog geen officiele politieke visie.

Je moet eens horen wat iemand als een Zhirinovski allemaal uitkraamt
Het was de visie van de Amerikaanse regering , en niet zo maar die van een individu of machteloze groep !
Het was dus wel een officiële republikeinse politieke visie.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 01:08   #15316
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer het herkauwen van de imperalistische retoriek van Peking. En weer een bevestiging dat u een heel statische kijk hebt op geschiedenis. Nederland is in uw ogen dan ook een afvallige provincie van Spanje.
Het verschil tussen Nederland en Taiwan is dat elk land ter wereld Nederland erkent. Daarentegen erkent 95 procent van de landen Taiwan niet.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 07:28   #15317
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Gehard Schröder krijgt een zitje in de Raad van bestuur van Gazprom.

Ook bij Rosneft houdt hij een zetel.

Daarnaast is Schröder voorzitter van NS2..

Voormalig bondskanselier.

Het hoeft niet herhaald dat een ander voormalig bondskanselier. Angela Merkel, perfect Russisch-talig was.

Frau Merkel.kan nog een rol spelen met al haar ervaringen in de tentakels van de macht.
Oud 6 februari 2022, 14:22   #15318
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Russische vrouw is aan het woord. Ze heeft duidelijk geen nood om de zwakheden in Rusland te verbloemen door naar de zwaktes van de VS te wijzen. U wil echter altijd weer verstoppertje spelen.

Je hebt een filmpje gevonden op youtube waar een Russin haar land bekritiseert, er zullen miljoenen zulke filmpjes bestaan van zowat elk land. Maar U kiest er natuurlijk net altijd het negatieve uit, net als onze media, in het kader van een negatieve framing van dat land.

Als Russische media dat hier doen, dan klinkt het "Russische bemoeienissen" en "Russische eenzijdige berichtgeving".

Niemand beweert dat Rusland perfect is of beter dan hier, ik ook niet. Maar waarom moet U en de westerse media steeds focussen op het negatieve?

Wat ik wel weet, door het land regelmatig te bezoeken sinds eind jaren 80 tot nu, is dat Rusland een grote evolutie heeft doorgemaakt de laatste 20 jaar, in positieve zin. Dus Poetin is niet het grote probleem van Rusland, voor Poetin aan de macht kwam was Rusland vervallen tot een derde wereldland, waar de gemiddelde man niet ouder werd dan 55 jaar(lager dan heel wat Afrikaanse landen), en moord de voornaamste doodsoorzaak was. Waar ziekenzorg, onderwijs en het leger niet meer naar behoren werkten en mensen dikwijls een heel jaar niet betaald werden, en soldaten hun wapens verkochten aan terroristen in ruil voor eten. Waar er wijdverspreide honger was. Het land dreigde uiteen te vallen. Waar de corruptie niet moest onderdoen voor het meest louche Afrikaanse land mogelijk. Waar de grote meerderheid van de mannen alcoholist was.

Wel dat Rusland van eind jaren 90 bestaat gelukkig niet meer, en het lijkt er op dat het Westen dat niet fijn vindt. Dat ze de Russen hun herwonnen trots, welvaart niet gunnen.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 februari 2022 om 14:32.
Oud 6 februari 2022, 14:34   #15319
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Gehard Schröder krijgt een zitje in de Raad van bestuur van Gazprom.

Ook bij Rosneft houdt hij een zetel.

Daarnaast is Schröder voorzitter van NS2..

Voormalig bondskanselier.

Het hoeft niet herhaald dat een ander voormalig bondskanselier. Angela Merkel, perfect Russisch-talig was.

Frau Merkel.kan nog een rol spelen met al haar ervaringen in de tentakels van de macht.
Daarnaast hebben veel Oost-Duitsers pro-Russische gevoelens bleek uit peilingen. Ze kennen de Russen omdat ze onderdeel van het Oostblok waren. De Angelsaksische leugens en haatcampagne tegen Rusland hebben dus geen effect op hen.
Oud 6 februari 2022, 14:40   #15320
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Chinese systeem is maar succesvol in de mate dat het deelneemt aan het grote kapitalistische systeem. Zou men naar de tijd van Mao terugkeren, naar het orthodox communisme-marxisme, dan valt de hele pudding weer in elkaar. Net zoals dat het geval is geweest in de Sovjet-Unie en de Oostbloklanden.
Mao heeft ook heel wat bereikt, zoals alfabetisering van 5% naar bijna 80%, begin van grote infrastructuurwerken en industrialisatie; uitbouw algemene gezondheidszorg; gelijkheid man en vrouw, etc.
Maar het is inderdaad sinds Deng dat China een economische supermacht werd.
Het Chinese hybride systeem is meer succesvol dan dat van Mao en de Sovjet-Unie, maar ook meer succesvol dan het Westen (als je ziet vanwaar China komt) en veel succesvoller dan het systeem in kapitalistische landen als Indië, Pakistan, de Filipijnen, etc. China was tot de jaren 50 armer dan de meeste van die zuiver kapitalistische landen.
En oneindig veel succesvoller dan de "shock therapy" opgelegd aan Rusland door westerse economen en het IMF.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be