![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1521 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niemand heeft mensen verboden om hun dialecten te spreken. Ikzelf spreek dialect, maar in de volgende generatie, ook bij de andere familieleden zijn er nog weinig die het kunnen. Vooral ook omdat slechts zelden familieleden in hetzelfde dorp of stad en/of zelfs provincie getrouwd zijn... Welk dialect moesten ze dan hun kroost leren??? Ik ben in Wallonië komen wonen en hier heb ik de diepte van de franstalige ant-Vlaamse indoctrinatie kunnen zien. Dat is geen natuurlijke werking meer, dat is een volk onderhuids opzetten tegen wat hun medeburgers zouden moeten zijn maar welke hier stevast als interne tegenstanders, zelfs vijanden worden afgebeeld... Hewel, was ik bijvoorbeeld naar een ander land vertrokken; mijn kinderen zouden misschien zelfs al geen Nederlands of nog heel primitief kennen en geen haar op mijn hoofd die daar aanstoot aan zou nemen; maar hier in Wallonië ben ik verder geradicaliseerd, omdat ik ingezien heb dat het franstalig volk, gestuurd door zijn leiders, nooit samenleving op voet van gelijkheid zullen aanvaarden en Vlaanderen zullen blijven uitbuiten totdat er niets meer te rapen valt en dan zullen ze het als vuile drek afstoten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1522 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) taal (2) dominantie Naargelang (2) zal (1) opgedrongen worden, vanwaar die dominantie/arrogantie? Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1523 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik toon enkel aan dat indien men de streektaal cultiveert onze jongeren ook nog de streektaal zouden beheersen. Niemand heeft mij verboden de kinderen Limburgs te leren. Dat heb ik nooit beweerd. Dat is enkel ontsproten uit uw fantasie. Maar er was wel een sterke morele afwijzing. Hoe dikwijls denkt gij dat wij moesten horen van allerlei mensen, leerkrachten* enz.. dat we slechte ouders waren die onze kinderen benadeelden. Dat onze kinderen achter zouden zijn in school. *ps ik zou die criticasters nu eens graag willen confronteren met het resultaat. Hoe ver hun AN kinderen het gebracht hebben, en mijn 'dialect sprekende' kinderen. Ik heb al dikwijls van die AN-jongeren gehoord dat ze het zo spijtig vinden dat hun ouders hen niet de Limburgse moedertaal bijgebracht hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1524 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je ontwijkt vaardig mijn laatste opmerking waarbij ik constateerdat je liever je Limburgse moedertaal zou willen opgeven voor een totaal vreemde taal dan het standaard-Nederlands in je dagdagelijks gebruik toe te laten. Wat heeft de standaardtaal je misdaan? Is het niet interessant om in je eigen taal te kunnen communiceren met mensen die andere streektalen geleerd hebben? Of prefereer je toch een volledig opgelegde verfransing boven een vrijwillige vernederlandsing? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1525 | |
|
![]() Citaat:
Ja ze hebben ons in de school verteld dat we Vlamingen waren. Maar info verkregen via andere bronnen hebben mij geleerd dat dit zever is. Dat wij geen historische, culturele of economische binding hebben met de rest van wat men nu Vlaanderen noemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1526 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En vind je nu echt dat dat perfect Nederlands jouw kinderen benadeeld heeft |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1527 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1528 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hun perfect Nederlands hebben ze voor een deel te danken aan het feit dat ze in de Limburgse moedertaal opgevoed zijn. Ze hebben van hun ouders namelijk geen fouten geleerd. Ge moet de media van de laatste weken eens nalezen over de voordelen van meertaligheid bij peuters en kleuters. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1529 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 2 juni 2015 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1530 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1531 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1532 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maas-Rijnlands Mijn eigen stamboomonderzoek en dat van vele streekgenoten toont aan dat onze voorouders (erfelijke verwanten) hoofdzakelijk uit meer naar het Oosten gelegen gebieden afkomstig zijn. 50% van de voorouders van mijn streekgenoten komt van over de maas. Marie gaat toch niet beweren dat Ned. Limburgers deel uitmaken van haar 'Vlaams volk'. De kennis van familienamen leert dat een niet zo gering deel afkomstig uit de regio Voeren en Oostkantons. Beter gezegd het oude hertogdom Limburg.Toch ook niet een streek waarvan je kan beweren dat ze bewoont worden door het 'Vlaamse volk'. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1533 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik heb ooit een verhandeling geschreven voor de school 'voor of tegen dialecten' waar ik stelde dat het ABN moest bestaan, maar dat het verdwijnen van de dialecten een grote verarming van het taaleigen en het taalvoelen zou betekenen en de prof, die voor het ABN was heeft mij toen gezegd dat ik de eerste was die hem had doen twijfelen... Indien de franstalige druk in ons land niet zo allesoverheersend was, vb zoals in Nederland, dan zouden de dialecten misschien een langer bestaan beschoren zijn; maar spijtig als ik moet kiezen tussen ABN en Frans voor alle Vlamingen dan weet ik wel waar mijn voorkeur ligt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1534 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 12:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1535 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1536 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hun motief heeft weinig te maken met cultuur of eigen volk, des te meer met macht en geldgewin. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1537 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 2 juni 2015 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1538 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
*Het is maar hoe ge het uitlegt hé, en vanuit welke gezichtshoek of standpunt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1539 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus hier komen vertellen wat onze 'Vlaamse' vertegenwoordigers allemaal mispeuteren heeft op mij al lang geen invloed meer. Mijn aversie tegen de linkse kultuurkerk en hun politieke dominantie van Vlaanderen kost het Vlaamse volk misschien tot zijn bestaansrecht toe... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1540 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |